Smit Nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Woltergraaf, 21 aug 2016.

  1. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    380
    Locatie:
    Maassluis
    Oh, dan hebben ze de bouwdoos aangepast. Fijn, scheelt je inderdaad een hoop werk. Ik heb ze ook net als Klaas op een trekstang staan.
     
  2. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    De gene die hem had staan die had hem al wel 2/3 jaar staan denk ik
     
  3. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Hallo Wolter

    Ik heb ook een Smit, bouw hem als Denemarken, maar staat al een tijdje langs de zijlijn i.v.m. andere projecten. (is eigenlijk spuit klaar)
    Bij deze een paar foto's, ik ben toen redelijk desastreus te werk gegaan. Heb een totaal afneembaar dek gemaakt, compleet met verschansing. (zie foto’s). kun je ten allertijden over al bij. Gebruik de bolders om e.e.a. vast te zetten en werkt prima.

    smit denemarken 2.jpg dek.jpg foto (8).jpg
     
    kikonline vindt dit leuk.
  4. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ziet er gaaf uit
     
  5. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Wolter

    Oke, ik heb bijna alle hout delen vervangen door polystyreen.
    Tevens had ik er toen kopieen van gemaakt, als ik nu moest doen zou ik eerst de houten delen scanen.
    Kun je ze altijd printen, en omzetten naar het door jou gewenste materiaal.
    Heb ik ook met de sleeplier gedaan.

    Succes met de bouw.

    Als tip, zou ik v/d snelheids regeling de http://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=54 gebruiken.
    Maar dat is mijn personlijke mening, zijn goedkoop en zeer betrouwbaar.
     
  6. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ff en vraag ik ga een keertje op een paar zondagen met iemand anders de Assen erin bouwen.
    Dus ben ik ondertussen bezig met de opbouw.
    Nou ben ik nu bij de ramen die ronde en wil ik er nu dat platig achter plakken.
    Maar op een andere forum las ik kets over dat er een raampje is afgeplakt.
    Kunnen jullie mij vertellen of ik dat moet doen als ik het ecsact na wil maken deze boot.
    En met wat ik het dan moet afplakken.
    Dat plastic zal dan wel overbodig zijn toch?
    Groet wolter
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Als je het exact na wilt maken zul je op een foto moeten nagaan hoe deze patrijspoorten er uit zien. Even googlen op patrijspoort (afbeeldingen) levert ook wel iets op. Meestal zijn het bronzen gietstukken die aan de binnenkant op het plaatstaal van de accomodatie worden geflenst. Er steekt dan aan de buitenkant een klein randje buiten de staalplaat. Zelf heb ik dat gesimuleerd door in de raamopening een 2 mm breed strookje RVS te lijmen. Steekt aan de buitenkant iets uit. Met het verven is de lijmnaad dichtgevloeid. Aan de binnenkant de bij de kit aanwezige "ruit" geplakt. Je zou om de opening nog 6 of 8 bouten met ronde kop kunnen simuleren. Daarvoor kun je afgeknipte knopspelden gebruiken. Gr. Klaas.
     
    kikonline vindt dit leuk.
  8. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Bedankt hebt u daar ook foto's van.
    En dan nog even een vraag de deuren due aan de zijkant van het kajuit komen.
    Moet ik daarvoor zelf er een gat in zagen want daar kan ik niks eruit drukken.
     
  9. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
  10. amstel67

    amstel67

    Lid geworden:
    23 jun 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    drachten
    Als je de volgende tekening(figuur 6) bekijkt zie je dat je op de stippel lijntjes dingen moet plakken, dus geen gaten maken.
     
  11. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Als je op internet bv: Simt Denemarken in geeft krijg je een overvoeld aan foto's.

    Smit 2-04.jpg

    Smit 4-04.jpg

    Smit 5-04.jpg
     
  12. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Aangezien je door de deur heen kan kijken omdat daar ook een raampje in zit hie moet dat dan???
    Gewoon vragen he ik wil hem proberen zo ver mogelijk op de Nederland.
    Ik hoop dat dat logisch is.
    Het is mijn eerste model als bouwpakket.
    Dus vandaar dat ik hem precies wil.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Op je foto's zie je dat de patrijspoorten geen gegeoten deel hebben en het in principe ringen zijn die in de staalplaat zijn gelast. Kun je maken zoals beschreven en er hoeven geen bouten omheen.
    De deuren in mijn bouwdoos waren per deur 2 plaatjes. De achterste iets kleiner dan de voorste. De patrijspoort boor je dus door 3 lagen hout en zet er een randje in.
    Wil je echt een open deur dan zul je een sponning moeten maken en daar je buitendeur tegenaan laten draaien op 2 scharnieren. Kan wel, maar is een hoop werk.
    De knevels heb ik gemaakt van 1 mm dik RVS rond, in model gebogen en in een 1 mm gaatje gelijmd. Van de door jou geplaatste foto's zijn een hoop details te halen.
    De relingscepters heb ik gemaakt van 3 mm brede strookjes plastic. De onderste 2 draden van 1 mm RVS, de bovenste gang van 1,5 mm koperdraad. Alles in en aan elkaar geplakt met secondenlijm en daarna met de kwast geschilderd. Dat je alles precies na wilt maken is prima, maar leg niet gelijk de lat te hoog. Maar al doende krijg je het wel in de vingers. Mijn boot is compleet gemaakt zonder beslagset, dus ik heb links en rechts wel wat geïmproviseerd. Gr. Klaas.
     
  14. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik heb een groot aantal foto's gemaakt van de 1800 klasse toen ze nog dienst deden
    stuur mij even een PB dan gaat ik alles opzoeken
    Ik zal Hans vragen of hij naar dit Form komt deze is ook aan het bouwen en heeft de org werf tek van mij gekregen

    gr Tom
     
  15. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Oke zal ik doen en bedankt
     
  16. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Weet iemand wat de nummers f378 en f554 zijn?
    En weet iemand wat dat bolletje is aan de rechter kant waar dat spijkertje zit.
    We hebben het hier over de machine. image.png
     
  17. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Wolter,

    F554 is rond 5x2 m/m, staat in de overzichtslijst van de BB bouwbeschrijving.
    F378 kan ik er niet op vinden, zal uitzoeken wat het precies is.
    Dit zijn onderdelen van de bediening van de sleeplier.
    Hierbij 4 foto's van de bedieningskolom van de sleeplier en ankerlier.

    groetjes: Hans
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Beste Wolter

    Niet om het een of ander, je krijg een pracht van hulp met erg duidelijke info, maar vind het een beetje een slappe vraag.
    Wat ik al eerder schreef, zoek eens op de naam van het schip.
    Het is de bediening v/d sleeplier volgens mij, en de spijkertjes en het bolletje geven de bedienings schakelaars weer.
    Op dit forum staat het antwoord op jou vraag, middels een prachtige foto.

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/af-bouwen-van-de-smit-nederland-1-33.214095/page-5

    [​IMG]
     
  19. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    F378 kan volgens mij F348 rond 4x1.5 zijn.............

    groetjes: Hans
     
  20. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    380
    Locatie:
    Maassluis
    Dit zijn messing beslagsetdelen. Achterin de bouwbeschrijving vind je een lijst met daarin de nummers en erachter wat is het is en waarvan het gemaakt is. Schuifmaatje erbij en je weet precies welke je nodig hebt. Of alle platte ronde schijfjes eruit vissen en tellen hoeveel je er van ieder hebt.
    Ik heb de ringetjes/schijfjes wat uitgeboord om ze meer op de originele meters te laten lijken, zie de foto's
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 7 sep 2016

Deel Deze Pagina