Smit Nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Woltergraaf, 21 aug 2016.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Ik zou eerst de straalbuizen en roeren in de juiste positie vastmaken, controleren of alles soepel draait en daarna de assen erin zetten. Met een schijf op de as in plaats van de schroef. Dan weet je zeker dat de as in het hart van de straalbuis zit. Wel kijken dat de positie van de as goed is en de schroef qua lengte op het goede plek in de buis komt. Daarna de steunen tussen de askokers en de romp. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ik wil jouw zender niet zijn...;)
    Maar: ja, het werkt bij achteruitvaren ook, alleen... je moet tegengesteld sturen. Maar dat is niet meer dan logisch.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Roel! Als ik "knopen'' laat vallen is het aan mijn eigen adres. Moet denk ik eerst naar een cursus rechtlijnig denken. Als het lukt laat ik het weten. Gr. Klaas.
     
  4. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ha klaas bedankt voor de mededeling, ik heb vandaag na school meteen gekeken hoe alles zat en het valt er allemaal perfect in. (Perfect voor mij) Ik moet wel eerst de roeren vast schroeven zodat die delen om de becken mee te laten sturen op hun plek blijven en niet mee kunnen draaien waardoor de becken dus niet zal draaien.
    Ik pak zo meteen nog een bouwtekening van bovenaf van de assen om te kunnen zien hoe ver die de romp in zullen lopen. Als die afmeting ongeveer kloppen bij mijn afmetingen dan zal ik een steepje op de buis zetten en de as erin zetten tot dat steepje in de romp zit.

    Mvg wolter
     
    kikonline vindt dit leuk.
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Tijdens een cursus rechtlijnig denken moet je niet teveel sturen. En al helemaal niet achteruit...
     
  6. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    IMG_2662.JPG
    Nu na een lang avondje druk bezig te zijn geweest is dit het eindresultaat. De schroeven draaien super door de buizen en alles zit vast alleen de roeren verder nog vaster draaien. Dan zit dit klusje er weer bijna op en misschien kan ik het weekend wel bezig gaan met de elektra. Maar dat zien we dan wel weer
     
    Mark A vindt dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Begrijp uit je posting bij ne SN 1:50 dat bij het vastdraaien van de doorvoering van de roeren dat de boel zwaar gaat draaien. Dat kan 2 oorzaken hebben. 1. De roerhakken zitten niet recht onde de doorvoeringen, of 2. De vlakken waarop je de doorvoeringen zitten niet haaks t.o.v. van de roerassen. Als je dan de moeren op de doorvoeringen aandraait kantelt de boel en lopen de roerassen klem. Als de roerhakken demonteerbaar zijn, dan die eraf halen, moeren op de doorvoeringen aandraaien en kijken hoe de onderkanten van de roeren gaan staan. Als die maar een heel klein beetje scheef staan dan zou je met een rond vijltje iets meer ruimte in de doorvoeringen kunnen maken. Ken materiaal van de hakken niet en durf daarom niet te adviseren om de lagerpotten te verzetten. Je zou ook met 2C-lijm de vlakken waar de doorvoeringen naar buiten gaan haaks op de roerassen kunnen maken. Maar dan moet je ter plaatse de doorvoeringen afplakken opdat de lijm daar niet op hecht. Je zou de doorvoeringen net als bij het 1:50 model in de romp kunnen lijmen, maar dan kun je weinig meer aanpassen of demonteren. Kijk zelf maar wat voor jou de meest acceptabele werkwijze is. Zelf vind ik het makkelijk om het demontabel te houden. Gr. Klaas.
     
  8. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ik zal wel eerst kijken wat er gebeurd al ik er een servo arm op zet misschien ligt het gewoon aan mij. Ik zal jullie oo de hoogte houden van wat er allemaal gaat gebeuren.
     
  9. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Oke nou ik heb nu sinds een week geleden de motoren en servo's in mijn boot zitten. Het werkt allemaal wel prima maar ik heb wel het idee dat mijn zender overgevoelig is dat hij dus bij het kleinste duwtje tegen de stick al meer snelheid geeft. Dat is het eerste wat ik ga aanpassen als ik een nieuwe zender heb.
    Nu het volgende mijn servo die kan dus mijn ene roer niet laten sturen omdat hij gewoon te strak zit als ik heb losser zet dan stuurt het hele mechanisme mee. Dus dat ga ik kijken of ik dat moet vast plakken.

    Dan nu het volgende ik wil in mijn boot een aantal kanalen extra gebruiken, zoals: een werkend ankerlier, sleeplier en natuurlijk nog wat licht.

    Kan iemand mij vertellen hoe ik een simpele ankerlier kan maken? Ik heb op internet wel wat gevonden maar daar heb ik dan een relais voor nodig (geen idee wat het is) maar die kan ik niet vinden.
    Heeft iemand hier ooit eens een werkend ankerlier gemaakt en er nog wat bouwplannen van?

    Mvg wolter graaf
     
    Tom Berk en kikonline vinden dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Als je (standaard) servo het roer niet kan "trekken" dan loopt er iets klem. In mijn Smit Finland loopt alles soepel en heeft de servo er in het geheel geen moeite mee. Bij de Becker roeren zit het hoofddraaipunt in het midden van het blad en heeft het schroefwater weinig invloed. Kijk eerst eens of de doervoeren van de roeren recht boven de hak aan de straalbuizen van de straalbuizen staan. Test dit zoals beschreven met een lange as, of een passende breinaald. De doorvoer hoeft maar weinig scheef te staan om de roerkoning (as) klem te laten lopen. Kijken of de doorvoer recht te zetten is, of dat de roerkoning een ietsje dunner gemaakt kan worden. Je zou met een klein rattenstaartje (vijltje) de doorvoer iets op kunnen ruimen. En dan wat uiercrème ertussen voor smering en afdichting. Neem hier een rustig de tijd voor en dan moet je het "lek" wel boven krijgen. Je zult zelf moeten zien en begrijpen wat er scheef zit. Meer advies kan ik je op dat vlak niet geven.
    Een simpele ankerlier zou ik aansturen met een motorregelaar(tje). Ee relais is een magneetschakelaar, dat wordt bediend door een spoel te bekrachtigen. Wordt vaak gebruikt om hogere stromen te schakelen. Van werkende anker- en sleeplieren is wel info op het internet te vinden. De verlichting van mijn S-F (leds) schakel ik met een CTI schakelmodule. Kun je op een vrij kanaal van je ontvanger zetten en schakelt 4 aansluitingen via de -. Dat houdt in dat je je ledjes moet voorzien van een gemeenschappelijke +. Maakt logische combinaties om te schakelen. In mijn geval schakel ik 1. Navigatie losse boot. 2. Extra toplicht (slepend). 3 Dekverlichting/ankerlicht. 4. Schijnwerper. Resterend zijn er een 3e toplicht, geel fluitlicht en een rood licht. Zijn bij gebrek aan een 2e schakelmodule nog niet aangesloten. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Zenders zijn niet "overgevoelig". Meestal gaat de chauffeur/piloot of schipper te ruw met z'n gasknuppel om.
    Een remedie daartegen is "Dual Rate" maar ik weet niet of die optie op jouw zender zit.
    Zie hiervoor de manual van je zender.
    Een andere oplossing is: je regelaars anders "inleren" zodat ze bij maximale uitslag van de knuppel niet vol gas geven.
    Zie hiervoor de manual van je regelaars.

    Als het roer "te strak" zit, is het dus niet 100% correct uitgelijnd.
    Ik zeg in zo'n geval: "Niet goed = opnieuw!"
    Losmaken en EXACT alle draaipunten uitlijnen.
    Da's een precisieklus.
    Geen haastwerk.
    Doe je het niet goed, blijf je straks met een haperend roer zitten waar je misschien niet meer bij kunt. En het leuke van dit model is juist dat het zo vreselijk wendbaar is.
    Beide roeren moeten makkelijk met één standaard-servo bediend kunnen worden.

    Een goede model-ankerlier bestaat uit een vertraagde motor, een servo, een koppelingsmechanisme, microswitch in één module.
    Daarmee kun je het anker laten vallen (ja, echt laten vallen), vasthouden en oplieren.
    Op de as van de motor zit een grof tandwiel. De motor kan enigszins heen en weer bewegen, zodat het tandwiel los kan komen van het andere tandwiel wat op de as van de kettingtrommel zit.
    In de "neutraalstand" wordt de motor met een veertje op z'n plaats gehouden, zó dat de tandwielen nog steeds in elkaar grijpen.
    Op de as van de trommel zit een slipkoppeling, zodat, wanneer het anker in z'n ankerkluis verdrijnt, niet de hele zaak aan gort getrokken wordt. Meestal is die slipkoppeling een dun plaatje rubber tussen twee schijven.

    Werking:
    Er van uitgaande dat de ankerketting op de spoel zit; het anker is "op" zit in z'n ankerkluis.

    Nu willen we het anker laten vallen: Hiervoor drukt de servo de motor iets opzij, tegen de veerdruk in.
    (Een driestandenschakelaar op je zender is hier ideaal voor) Beide tandwielen (op de motoras en op de as van de trommel) grijpen nu niet meer in elkaar.
    Door het gewicht van het anker valt het uit de kluis, hiermee de ketting meenemend. Wat belangrijk is: het anker moet voldoende gewicht hebben! De "standaard" messing ankertjes zijn helaas niet zo zwaar.
    Oké, als het anker eenmaal valt, wordt het gewicht steeds meer, omdat er steeds meer ketting bij komt.
    Als de ketting "op" is, helemaal van de trommel dus (maak 'm dus goed vast aan de trommel!!!!) ligt het anker, plus een stuk ketting op de bodem.
    Denk eraan: de houdkracht van een anker, komt voor belangrijk deel uit de lengte van de ketting die op de bodem ligt!

    Nu wil je "ankerop": De driestandenschakelaar op je zender zet je naar het andere uiteinde, hierdoor wordt de microswitch gesloten en gaat de motor draaien. Die zit aan de spoel dus die haalt de ketting binnen. Als het anker in z'n kluis verdwijnt, komt de slipkoppeling in werking; de motor blijft draaien, maar het anker kan niet verder.

    Als je ziet dat het anker binnen is, zet je de driestandenschakelaar op je zender in z'n middenstand (neutraal): De tanden van beide tandwielen grijpen in elkaar zodat het anker niet valt en de motor is uit.

    Een paar dingen die van belang zijn: de hele installatie zit onderdeks. Vreet ruimte. De ketting moet, om alles echt te laten lijken, echter via de "modelankerlier" op het dek lopen. Dat houdt in dat de ketting vanaf de spoel (onderdeks) eerst naar boven moet, over de lier heen en dan door het kluisgat naar beneden. Dit geeft veel weerstand en die moet overwonnen worden. Vandaar dat een "anker-op-schaal" meestal niet zwaar genoeg is, zeker niet in 1:33.

    Ik heb zo'n ankerlier ooit gemaakt voor mijn Norderney. Ruimte zat in die romp. Maar ik moest er inderdaad een "overmaats" anker aan hangen en ik heb weken lopen prutsen en afstellen om de lier op goede wijze te laten functioneren.
    Ooit stond er op het forum een filmpje van, maar die is met de overgang naar andere software in het digitale niets verdwenen. Helaas. Uiteindelijk werkte het goed en bleef het schip in 60 cm water keurig voor anker liggen, mits ik de hele ketting had uitgevierd.

    Een andere optie is om de ankerlier aan dek werkend te maken, maar dan zul je hele nauwkeurige nestenschijven moeten maken waar de ankerketting goed in valt. Da's een klusje voor mensen die heel goed in metaalbewerking zijn. En ook hiervoor geldt: het is niet iets wat is weggelegd voor de beginnende modelbouwer.

    En tja... als je nog niet weet wat een relais is....
    Een beetje scheepsmodelbouwer zal op een gegeven moment toch moeten gaan studeren in simpele elektronica.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    kaapstander vindt dit leuk.
  13. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Voor een werkende sleeplier kun je misschien een keer in mijn bouwverslag kijken van mijn Smit Nederland, daar staan wel wat foto's en beschrijvingen over hoe ik hem gemaakt heb.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  14. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Bedankt allemaal ik zal het morgen uitgebreid gaan lezen.
     
  15. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ik heb alles rustig doorgelezen en eigenlijk zijn jullie het allemaal erover eens dat mijn roer scheef zit. Maar eigenlijk is dit niet het precieze punt. Hij stuurt nu alles prima en ik moet hem ook nog een beetje afstellen. Maar stel ik stuur naar links dan draaien de roeren Verder dan naar rechts. Ik snap dat dit een afstel werkje is en daar ben ik dan ook druk mee bezig. Maar als ik stuur en ik laat de knuppel los dan blijft hij ietsje scheef staan (net genoeg op een afwijking te creeren).
    Heeft dit dan te maken met hoe strak mijn roeren zitten of is het iets anders.
    Ik moet zelf zo weer werken dus kan ik vanavond en morgen weer lekker bezig gaan.
    Dus als jullie hier verdere ideen voor hebben of dat jullie op je standpunt blijven dan hoor ik dat heel graag, zodat ik daar vanavond verandering in kan maken.

    Mvg wolter graaf
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Dan staan de roeren dus niet in de middenstand, terwijl je zenderknuppel dan wél staat.
    Daarvoor zijn er 2 opties: Mechanisch en elektronisch.
    1) mechanisch: m.b.v. de draadeinden op je stangenstelsel naar je roeren kun je de kwiklinks verstellen om zodoende je roeren exact in de middenstand te zetten als je roerservo dat ook staat. En zorg ervoor dat, wanneer je dat doet, alles op je zender ook exact in het midden staat: Trim, subtrim en eventuele mixers.
    2) Je kunt de "afwijking" van je roeren iets corrigeren door de trim van je roerkanaal op je zender te gebruiken. Is wel makkelijker, maar heeft niet mijn voorkeur. Ik zou voor optie 1 kiezen, maar goed, wie ben ik?

    Nee. Dit is simpele meetkunde.

    Wat ook nog een oorzaak zou kúnnen zijn is het feit dat je motoren wellicht niet exact hetzelfde toerental hebben. Een elektromotor heeft een "voorkeurs-draairichting": in die richting draait hij (met hetzelfde voltage) nét wat sneller dan de andere kant uit. Aangezien jouw motoren tegengesteld draaien, zal de ene wellicht iets sneller lopen dan de ander. En dan gaat je model ook een klein beetje afwijken.

    Kun je dat elektronisch wegwerken? Ja, als de motoren er geschikt voor zijn en als je weet wat je doet.
    De oudere Marx-motoren kon je makkelijk verstellen.
    Bij de huidige Speedmotoren is dat een stuk moeilijker.
    Bij borstelloze motoren kan het weer wél, maar dan moet je ze anders programmeren.
    Zo niet, zou ik er niet aan beginnen en de afwijking met optie 2 (zendertrim) wegpoetsen. Eén of twee klikjes trim is voldoende.

    Als laatste opmerking: zelfs bij windstil weer vaart een werkschip over langere afstand nooit exact rechtuit.
    Er is altijd wel een beetje afwijking, die je moet corrigeren.
    En laat juist dát nou een van de leukste dingen zijn van onze hobby...
    Als je dat niet wilt, moet je drone gaan vliegen met waypoints.
     
  17. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Bedankt voor je bericht roel maar nee, ik heb nog niet echt gevaren met mijn boot omdat de kimkielen er nogniet opzitten. Ik heb alleen van onderaf gekeken naar wat de roeren doen als ik stuur als ik dan stuur en de knuppel weer los laat dan blijft hij net ietsjes scheef staan. Op dit moment heeft sat niets te maken met mijn motoren. Dat van die afwijking was als voorbeeld dat je kan voorstellen hoe ik het bedoelde.
    dankt voor
     
  18. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    En nee dank je geen drone voor mij. Ik vind het leuk maar ik wil graaf op een punt van de modelbouw blijven, ik heb nu ook mijn rc auto op mp staan en voor dat geld koop ik een frsky q x7 terug(wel via hobby king).
     
  19. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo


    Ik heb oo internet zitten kijken en ik zie daar deze ankerwinch deze bestaat uit 2 servo's eentje dus voor het weg trekken van de andere servo en het laten draaien van de andere servo en dan zit er dus een relais in.
    En is die ene servo vooreen zeilboot ofzo omdat hij toch. Og al aardig lang door blijftdraaien. Ander ga ik daar eens naar kijken want ik vind dit wel een mooi systeem.
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ja, ook een mooie constructie, maar groter dan de winch die ik heb. Die ga je in je voorschip moeilijk kwijtraken. De servo die de ketting opliert is een schootservo of een standaardservo die aangepast is. Het principe van beide winches is hetzelfde.
     

Deel Deze Pagina