Ik zit net de diverse forums door te nemen, en zie hier dat er vragen zijn mbt LED's, mn het doorbranden
http://www.tomvanleeuwen.nl/led/
Hieronder een wat lang uitgevallen uitleg, niet helemaal van mij, maar door een beetje surfen en kombineren netjes bij elkaar gezet.
Veel kun je terug vinden in de FAQ van de LEDs-buy (zoals de symbolen en hoe je ze moet solderen).
http://www.leds-buy.nl/faq.php
groeten Paul
Ik zit net de diverse forums door te nemen, en zie dat er vragen zijn mbt LED's
Eerst de begrippen hier:
U =
Spanning in Volt afgekort als V.
I =
Stroom in Ampère afgekort als A, hier word ook wel gesproken over mA dat betekend milliampère 1000mA is gelijk aan 1A.
R =
Weerstand in Ohm afgekort als Ω anders als R.
P =
Vermogen in Watt afgekort als W.
Laten we beginnen bij het begin, de voorschakel weerstand van een led:
Een led
moet altijd een voorschakel weerstand hebben, er is 1 uitzondering en die is: als jij zoveel LED's in serie of parallel schakelt, zodat je meer of precies genoeg spanning en stroom gebruikt, echter is het aan te raden om dan nog een weerstand van 1 Ohm en het juiste vermogen voor de LED's te zetten als stroom begrenzer...
Om de juiste voorschakel weerstand uit te rekenen heb je de volgende gegevens nodig (Altijd de specificaties van de LED even doornemen)
-De spanning van je spanningsbron.
-De spanning van je led (meestal zo'n 2 Volt, hoger kan, maar je LED zal eerder opbranden
-De stroom van je led (meestal zo'n 20mA (milliampere), bij de kleinere led's
Dan gaan we nu door naar de formule om het juiste vermogen en juiste aantal ohm van de voorschakel weerstand te berekenen:
R = (Vspanningsbron - VLED) / ILED
PLED = (Vspanningsbron - VLED) * ILED
Zie ook de begrippenlijst
Voor de duidelijkheid, weerstanden zijn meerdere vermogens te verkrijgen: 1/4W (250mW), 1/2W(500mW) , 1W, 3W en Hoger
Weerstanden zijn in meerdere waarden te verkrijgen, het meest wordt de E12 serie gebruikt
Een goede electrica handel kan je helpen met de juiste dicht bij de berekende waarde weerstand te leveren, zolang deze maar gelijk of groter is dan de berekende waarde.
Dan nu het serie schakelen:
Dit is een serie schakeling:
Code:
+ _____ + LED - ___ + LED - ___ + LED - ___ -
Spanningsbron en weerstand Voeding
Er is 1 belangrijke regel die bij het serie schakelen hoort en die luid als volgt:
Als je LED’s (niet alleen voor LED’s maar geld voor alles) serie schakelt dan neemt de spanning die je nodig hebt toe en blijft de stroom hetzelfde!
Dit is in principe de hoofd regel van het serie schakelen, om het handig te maken zal ik hier even een voorbeeldje neer zetten:
Geg.: 3 LED’s van 20mA en 2,0V MAXIMAAL in serie
Gev.: Hoeveel stroom en spanning heb ik minimaal nodig?
Opl.: Dit is heel simpel:
De benodigde spanning: 2 * 3 = 6,0 Volt
De benodigde stroom: die blijft hetzelfde zoals we al hebben gelezen hier boven in de belangrijkste regel, dus 20mA.
Nou weet je wat de maximale spanning en stroom is die je LED’s mogen hebben en kun je met de voorschakel weerstand formule de weerstand berekenen. Een grotere weerstand is nooit slecht! De weerstand moet gewoon in serie op de plus van de LED’s gezet worden (dus niet iedere LED zijn aparte weerstand geven maar 1 voor de 1ste LED).
Dan nu het parallel schakelen:
Hier een voorbeeld van parallel schakelen:
Code:
|___ + LED - ___|
|___ + LED - ___|
|___ + LED - ___|
| |
+ -
Spanningsbron en weerstand
Dit is wat we noemen parallel schakelen ook hier zit er weer 1 belangrijke regel bij en die luid:
Bij parallel schakelen neemt de stroom toe en blijft de spanning hetzelfde (dus de spanning voor 1 LED! Hier zoals net weer een voorbeeld:
Geg.: 3 LED’s parallel van ieder 2,0 V en 20mA MAXIMAAL
Gev.: Wat is de minimaal benodigde spanning en stroom nodig om mijn LED’s te laten branden?
Opl.:
Benodigde spanning: Blijft hetzelfde voor 1 LED zoals we al hebben gelezen in de belangrijke regel, dus 2,0 V.
Benodigde stroom: (ITotaal = ILED * Aantal LED’s parallel) 20 * 3 = 60mA
Dit betekend dat we minimaal 2,0 V en 60mA nodig hebben om de LED’s op hun maximale lichtsterkte te laten branden.
Ook hier geld weer net als bij de serie schakeling: Een grotere weerstand is nooit slecht! !
Let er wel op dat je de weerstand niet parallel zet maar in serie op de plus van de LED’s.
Geef niet iedere LED zijn aparte weerstand maar zet er 1 in serie tussen de LED’s en + pool van de spanningsbron ( accu? )
Nu de beste methode kiezen:
Maar wat is nu de beste methode?
Als je bijv. de LED’s op een beperkte spanningsbron zet (zoals een batterij) dan moet je altijd zoveel mogelijk gebruik maken van de spanning die je tot je beschikking hebt, lukt dit dan niet, zet dan de dan met een bepaalde juiste hoeveelheid aan 1 ‘Tak’ (kan bestaan uit meerdere LED's en zet een aantal ‘Takken’ parallel op de spanningsbron
Als je over een ‘oneindige’ hoeveelheid vermogen beschikt dan maakt het niet uit welke methode je kiest, maar ik raad parallel schakelen af (vooral bij kleinere aantallen LED’s).
Want als er bij parallel schakelen 1 LED kapot gaat dan word die stroom (bijv. 20mA) over alle andere LED’s gestuurd waardoor dat de andere LED’s sneller of direct kapot gaat, maar de snelheid van het kapot gaan ligt geheel aan het aantal LED’s dat gebruikt word.
Worden er maar bv 2 LED’s gebruikt en 1 gaat er kapot dan krijgt de andere 40mA, gebeurt dit met 20 LED’s dan krijgen de andere LED’s ieder 21mA.
Nou zie ik je denken: maar dan gebeurt dat toch ook bij serie schakelen met de spanning!
NEE! In tegendeel als er 1 kapot gaat dan vallen ze allemaal uit dus loopt er geen stroom meer door de kring, omdat hij dan onderbroken is. Het nadeel is dan wel om te kijken naar het kapotte LEDje.
*TIP: als dit gebeurt kijk dan recht in vanaf de bovenkant van de LED in de LED, misschien ontdek je wel dat er een zwart puntje in zit bij de kapotte LED!
Verdiepingstof (voor de geïnteresseerde) en handige links:
http://www.tomvanleeuwen.nl/led/ berekenen van weerstand
http://led.linear1.org/led.wiz ( handige engelstalige weerstand calculator ( Tip, zet het vinkje bij wiring diagramm aan)
Circuits Online - Artikelen - De LED - Eigenschappen van LED's (verdiepings stof)
Tis wel wat lang, maar ik hoop dat je er wat aan hebt
grtz Paul