Smit Rotterdam bouwverslag (firtstimer)

• Topicstarter Topicstarter Gino
  • Startdatum Startdatum
Hoi Walter,

Je moet je foto's eerst ergens op het internet zetten zodat de foto's een URL krijgen.
Ik doe de foto's eerst weg parkeren bij Flickr maar er zijn nog andere sites zoals Picasa of photobucket.
Als de foto daar gedownload is kan je de foto openen en kan je boven de foto de juiste maat voor het forum kiezen.
Dan zie je onder de foto een URL staan, die kopieër je en plak je vervolgens in je bericht hier op het forum door het gele vierkantje met het bergje erin aan te klikken hier boven het tekstveld.
Dan krijg je een venstertje en daar plak je dan de URL van je foto in.
Wil je meerdere foto's plaatsen tegelijk is het altijd handig om een extra venster te openen, één met het forum en één met de fotosite zodat je snel heen en weer kan om de URL's te knippen en plakken.
Hoop dat ik het duidelijk genoeg uitgelegd heb zo.(Zoniet dan liever via PB verder gaan).

Met vriendelijke groeten, Gino:D

fotossmitrotterdam018.jpg

Het is dan toch gelukt, hier de foto's van mijn smit roterdam
fotossmitrotterdam006.jpg
fotossmitrotterdam007.jpg
fotossmitrotterdam013.jpg
fotossmitrotterdam017.jpg
http://i404
.photobucket.com/albums/pp122/walters71/fotossmitrotterdam018.jpg​

Kijk aan, das mooi gelukt om de foto's te plaatsen.:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Ziet er goed uit Walter en je bent al een heel stukkie verder dan ik.
Wou dat ik ook al zover was met men romp maar we komen er wel.

Ik zou je wel graag willen verzoeken om je eigen draadje met een bouwverslag van jou schip te beginnen want anders loopt het zo door elkaar heen.
Alvast bedankt.

Groeten, Gino:D

Hallo Gino,

Het bouwen van de Smit Rotterdam als eerste boot is te doen hoor als je er maar wel de tijd ervoor neemt. Ikzelf heb hem ongeveer 12 jaar geleden gebouwd, het was toen ook mijn eerste. Heb er toen anderhalf jaar over gedaan. Ik heb hem een jaar of vier geleden verkocht, heb er nog spijt van.

Groeten,
Peter

smit rdam

hallo gino ik zie dat je al lekker opschiet met de bouw ziet er netjes uit!!maar denk je er nog wel aan om een BODEMPLAAT erin te maken dit ivm met de plaatsing van de accus servos en motoren enz?
je kan er nu nog overal goed bij dat wordt straks moeilijker!! mvg walter

Hoi

@P'vas: Ik neem er inderdaad men tijd voor, wil hem minimaal zo mooi maken als Walter zen "WACO Veenendaal".

@Wjjwaldrecht: had ik in jou bouwverslag ook al gezien, heb de bodemplaat er al inzitten inmiddels.
Zal op de volgende foto's wel te zien zijn, toch bedankt voor het meedenken.

Ziet er goed uit :)

Ben je ook van plan om alles werkend te gaan maken?, Lieren, brandspuiten?
Ik heb er zelf 4 gehad en zou er erg graag weer 1 terug willen.
nog spijt van maarja het is niet anders.

Ik ga je volgen..

Ga zo door
Gr mark

Hoi Mark,

Bedankt.
Ben inmiddels al een beetje verder en zal binnenkort weer een update plaatsen met foto's.
Ik moet me hier allemaal nog in verdiepen want de electronica is bij mij de bottleneck.
Heb daar weinig of geen kaas van gegeten en is allemaal abacadabra voor mij maar zou er graag verlichting, geluid, scheepshoorn, draaiende radar en een rookmodule in hebben buiten de motoren en roerbesturing uiteraard.
Maar dat gaat goed komen.
Ga lid worden van de plaatselijke modelbouwclub Enterprice in Hulst en daar zitten kundige jongens bij die me ongetwijfeld op weg kunnen helpen.
Gaat goedkomen.

Groeten, Gino:p

Weer even een update.

3096111060_fca43da546.jpg

Hier is dek A klaar met verfwerkzaamheden en heb dek B erop gelijmd.
Begin alleen wel aardig te twijfelen over de kleur van het dek die voorgeschreven is in de beschrijving.
Vind het eigenlijk niet zo'n mooie kleur en denk dat ik het dek over ga schilderen in een donkerder groen.

3095269659_bdf0aba430.jpg

Heb boven de deurtjes al gaatjes geboord waar nog LED lampjes moeten komen.

3095269997_d201f102c7.jpg

Volgende stap, ik heb de kajuiten van dek B aan de onderkant van dek C gelijmd teneinde later gebruik te kunnen maken van de grotere toegang die in dek B zit t.o.v. dek C (moet ik wel dek C nog overdwars doorzagen).

3096112606_de2d935f7b.jpg

Lijm is gedroogd dus nu weer vijlen en schuren zodat alles weer naadloos op dek B aansluit

3096113006_3522b538a9.jpg

En na pas maken, schuren en plamuren lekker in de grondverf gezet.

3096113356_be7a243533.jpg

Het begint al een beetje op een boot te lijken nu.
Hier is ook te zien dat het gat in dek C behoorlijk kleiner is dan dek B, dus ga naar goed voorbeeld van Walter's "Waco Veenendaal" het voordek overdwars los zagen en de naad met een latje afdekken.

Als ik weer wat te melden heb plaats ik weer een update.

Met vriendelijke groeten, Gino:p

Hey Gino,

Ik hen de Smit Rotterdam ook in huis en zal er ergens volgend jaar mee beginnen. Je verslag zal een grote hulp zijn. Nu heb ik gelijk 2 vragen voor je:

1. Waarom een plaat op de spanten plaatsen voor batterijen enz.. ? Zo verlies je toch de plaats tussen de spanten in waardoor het zwaartepunt hoger zal komen.

2. Ik weet dat de bouwbeschrijving eerst toont dat de bovenbouw moet geplaatst worden vooraleer de romp te beplanken maar wordt normaal gezien niet eerst de romp beplankt vooraleer aan de bovenbouw te beginnen? Ik denk dat ik eerst ga beplanken.

Je gaat wel vooruit als een speer vind ik en het ziet er al heel goed uit. Veel bouwplezier en als het niet stoort zal ik je bouwverslag deels gebruiken als leiddraad voor mijn toekomstige bouw.

Groeten,

Michel

Hoi Michel,

Blij te lezen dat men verslag nuttig voor jou is.
Je moet ook maar eens kijken naar Walter zen verslag, daar heb ik al veel aan gehad.
bouwverslag-smit-rotterdam

Tussen de spanten in kan je volgens mij geen accu kwijt hoor.
De vloerplaat ligt bovenop de spanten zeg maar dus blijft in het midden alleen de hoogte van de kielbalk als vrije ruimte over maar loopt al snel weg naarmate je naar de buitenkant opgaat.
Deze plaat zorgt wel voor een stabiel plateau waar de accu's op kunnen staan.
En ik heb deze plaat er los inzitten, dus kan deze nog oplichten later om er lood onder te stoppen mocht dit nodig zijn.

Ik bouw volgens de bouwtekening.
Weet niet of het verstandiger is om eerst te beplanken en daarna pas de bovenbouw te doen.
Het is voor mij ook de eerste boot nog maar die ik bouw.

Enne, het stoort mij absoluut niet dat je mijn bouwverslag volgt hoor, vind ik alleen maar een eer.

Succes met jou toekomstige bouw van dit prachschip.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had als eerst me romp gemaakt en assen er in etc.... dan de opbouw want dan kun je nog makkelijk bij je elektronica....
En belangrijk dat je je opbouw kunt aan passen aan je romp.

Verder mijn bewondering voor je boot:)

(voor alle smit bootbouwers)

eigen boot

hoi gino
Je gaat als een speer zie ik, en mooi strak gebouwd!!!je hebt ook mooie lijmtangen zie ik.Als je led verlichting in je schip wilt bouwen is het nu de goede tijd ervoor,want ik heb allemaal kerst ledlampjes gekocht voor 1 euro en die werken op batterijen.Ik ben helaas een stuk onbenul met elektra dus dit was voor mij het makkelijkste je hoeft er geen weerstanden enzo tussen te zetten!!maar mischien ben jij wel zeer goed in elektra dan heb je deze tip niet nodig!!ik zie ook dat je al een mooie bodemplaat hebt gemaakt maar probeer hem wel met schroeven vast te monteren ivm als je boot in slecht weer terechtkomt?Leuk dat je mijn boot als leidraad gebruikt,de smit was voor mij ook mijn eerste boot en ik ben er best trots op.Ik blijf dit draadje volgen tot het einde en succes met de verdere bouw gino groeten walter

Hoi Walter,

Bedankt voor de tip betreffende het vastschroeven van de bodemplaat, had ik nog niet aan gedacht.

En van die lampjes is zo'n gek idee nog niet want ik ben ook geen ster met electronica hoor.

Dat blijkt ook wel weer want heb LED lampjes gekocht bij Conrad en als ik die aansluit branden deze een paar minuten en dan gaan ze uit.:evil::evil::evil:
Als ik het lampje met een loupe bestudeer zie ik er niets aan maar krijg ze niet meer in gang.
Dus ga wel eens kijken voor LED op batterijen.:idea::idea::idea:

Groetjes, Gino:xmas:

Hoi Walter,

Bedankt voor de tip betreffende het vastschroeven van de bodemplaat, had ik nog niet aan gedacht.

En van die lampjes is zo'n gek idee nog niet want ik ben ook geen ster met electronica hoor.

Dat blijkt ook wel weer want heb LED lampjes gekocht bij Conrad en als ik die aansluit branden deze een paar minuten en dan gaan ze uit.:evil::evil::evil:
Als ik het lampje met een loupe bestudeer zie ik er niets aan maar krijg ze niet meer in gang.
Dus ga wel eens kijken voor LED op batterijen.:idea::idea::idea:

Groetjes, Gino:xmas:

Hoi Gino,

zijn dat LED lampjes zonder voorschakelweerstand of wat dan ook? Want die kunnen niet meer dan 1,5V hebben... en dan nog gelijkspanning en geen wisselspanning.
Normaal gesproken gaan LEDjes bijna eeuwig mee?

VrGr,

Theo

Hoi Theo,

Het zijn van die lampjes waar twee ijzerdraadjes zeg maar uit komen.
Dus geen weerstandjes vermoed ik.
Ik had deze rechtstreeks met een draadje op de + en - van een 6V accu aangesloten, gaat ongeveer een minuut goed en dan gaat het licht uit:(
Geeft aan hoeveel verstand ik er van heb.:sad:
Ga met je tip aan de slag.
Bedankt.

Met vriendelijke groeten, Gino:xmas:

led

hoi gino
de led lampjes branden volgens mijn op 3 volt ik heb ze met de batterijen in serie geschakeld zonder weerstand of zoiets(dat werd mij te moeilijk)en ze branden nog steeds!!!als je de ledjes koopt voor de kerstverlichtig dan heb je ongeveer 20 lampjes en een batterijhouder voor 2 batterijen en die kan je weer aansturen via je ontvanger!!!de ledjes heb ik vorig jaar gekocht mij action daar haal ik ook mijn grondverf vandaan of bij wibra!!zo gauw ik ze stuur ik je een mailtje!! walter

Ik zit net de diverse forums door te nemen, en zie hier dat er vragen zijn mbt LED's, mn het doorbranden
http://www.tomvanleeuwen.nl/led/
Hieronder een wat lang uitgevallen uitleg, niet helemaal van mij, maar door een beetje surfen en kombineren netjes bij elkaar gezet.

Veel kun je terug vinden in de FAQ van de LEDs-buy (zoals de symbolen en hoe je ze moet solderen).
http://www.leds-buy.nl/faq.php

groeten Paul

Ik zit net de diverse forums door te nemen, en zie dat er vragen zijn mbt LED's

Eerst de begrippen hier:
U = Spanning in Volt afgekort als V.
I = Stroom in Ampère afgekort als A, hier word ook wel gesproken over mA dat betekend milliampère 1000mA is gelijk aan 1A.
R = Weerstand in Ohm afgekort als Ω anders als R.
P = Vermogen in Watt afgekort als W.

Laten we beginnen bij het begin, de voorschakel weerstand van een led:
Een led moet altijd een voorschakel weerstand hebben, er is 1 uitzondering en die is: als jij zoveel LED's in serie of parallel schakelt, zodat je meer of precies genoeg spanning en stroom gebruikt, echter is het aan te raden om dan nog een weerstand van 1 Ohm en het juiste vermogen voor de LED's te zetten als stroom begrenzer...

Om de juiste voorschakel weerstand uit te rekenen heb je de volgende gegevens nodig (Altijd de specificaties van de LED even doornemen)
-De spanning van je spanningsbron.
-De spanning van je led (meestal zo'n 2 Volt, hoger kan, maar je LED zal eerder opbranden
-De stroom van je led (meestal zo'n 20mA (milliampere), bij de kleinere led's

Dan gaan we nu door naar de formule om het juiste vermogen en juiste aantal ohm van de voorschakel weerstand te berekenen:
R = (Vspanningsbron - VLED) / ILED
PLED = (Vspanningsbron - VLED) * ILED
Zie ook de begrippenlijst

Voor de duidelijkheid, weerstanden zijn meerdere vermogens te verkrijgen: 1/4W (250mW), 1/2W(500mW) , 1W, 3W en Hoger
Weerstanden zijn in meerdere waarden te verkrijgen, het meest wordt de E12 serie gebruikt
Een goede electrica handel kan je helpen met de juiste dicht bij de berekende waarde weerstand te leveren, zolang deze maar gelijk of groter is dan de berekende waarde.

Dan nu het serie schakelen:
Dit is een serie schakeling:

Code:
+ _____ + LED - ___ + LED - ___ + LED - ___ -
Spanningsbron en weerstand Voeding

Er is 1 belangrijke regel die bij het serie schakelen hoort en die luid als volgt:
Als je LED’s (niet alleen voor LED’s maar geld voor alles) serie schakelt dan neemt de spanning die je nodig hebt toe en blijft de stroom hetzelfde!
Dit is in principe de hoofd regel van het serie schakelen, om het handig te maken zal ik hier even een voorbeeldje neer zetten:
Geg.: 3 LED’s van 20mA en 2,0V MAXIMAAL in serie
Gev.: Hoeveel stroom en spanning heb ik minimaal nodig?
Opl.: Dit is heel simpel:
De benodigde spanning: 2 * 3 = 6,0 Volt
De benodigde stroom: die blijft hetzelfde zoals we al hebben gelezen hier boven in de belangrijkste regel, dus 20mA.
Nou weet je wat de maximale spanning en stroom is die je LED’s mogen hebben en kun je met de voorschakel weerstand formule de weerstand berekenen. Een grotere weerstand is nooit slecht! De weerstand moet gewoon in serie op de plus van de LED’s gezet worden (dus niet iedere LED zijn aparte weerstand geven maar 1 voor de 1ste LED).

Dan nu het parallel schakelen:
Hier een voorbeeld van parallel schakelen:

Code:
|___ + LED - ___|
|___ + LED - ___|
|___ + LED - ___|
| |
+ -
Spanningsbron en weerstand

Dit is wat we noemen parallel schakelen ook hier zit er weer 1 belangrijke regel bij en die luid:
Bij parallel schakelen neemt de stroom toe en blijft de spanning hetzelfde (dus de spanning voor 1 LED! Hier zoals net weer een voorbeeld:

Geg.: 3 LED’s parallel van ieder 2,0 V en 20mA MAXIMAAL
Gev.: Wat is de minimaal benodigde spanning en stroom nodig om mijn LED’s te laten branden?
Opl.:
Benodigde spanning: Blijft hetzelfde voor 1 LED zoals we al hebben gelezen in de belangrijke regel, dus 2,0 V.
Benodigde stroom: (ITotaal = ILED * Aantal LED’s parallel) 20 * 3 = 60mA
Dit betekend dat we minimaal 2,0 V en 60mA nodig hebben om de LED’s op hun maximale lichtsterkte te laten branden.
Ook hier geld weer net als bij de serie schakeling: Een grotere weerstand is nooit slecht! !
Let er wel op dat je de weerstand niet parallel zet maar in serie op de plus van de LED’s.
Geef niet iedere LED zijn aparte weerstand maar zet er 1 in serie tussen de LED’s en + pool van de spanningsbron ( accu? )

Nu de beste methode kiezen:
Maar wat is nu de beste methode?
Als je bijv. de LED’s op een beperkte spanningsbron zet (zoals een batterij) dan moet je altijd zoveel mogelijk gebruik maken van de spanning die je tot je beschikking hebt, lukt dit dan niet, zet dan de dan met een bepaalde juiste hoeveelheid aan 1 ‘Tak’ (kan bestaan uit meerdere LED's en zet een aantal ‘Takken’ parallel op de spanningsbron

Als je over een ‘oneindige’ hoeveelheid vermogen beschikt dan maakt het niet uit welke methode je kiest, maar ik raad parallel schakelen af (vooral bij kleinere aantallen LED’s).
Want als er bij parallel schakelen 1 LED kapot gaat dan word die stroom (bijv. 20mA) over alle andere LED’s gestuurd waardoor dat de andere LED’s sneller of direct kapot gaat, maar de snelheid van het kapot gaan ligt geheel aan het aantal LED’s dat gebruikt word.
Worden er maar bv 2 LED’s gebruikt en 1 gaat er kapot dan krijgt de andere 40mA, gebeurt dit met 20 LED’s dan krijgen de andere LED’s ieder 21mA.

Nou zie ik je denken: maar dan gebeurt dat toch ook bij serie schakelen met de spanning!
NEE! In tegendeel als er 1 kapot gaat dan vallen ze allemaal uit dus loopt er geen stroom meer door de kring, omdat hij dan onderbroken is. Het nadeel is dan wel om te kijken naar het kapotte LEDje.
*TIP: als dit gebeurt kijk dan recht in vanaf de bovenkant van de LED in de LED, misschien ontdek je wel dat er een zwart puntje in zit bij de kapotte LED!

Verdiepingstof (voor de geïnteresseerde) en handige links:
http://www.tomvanleeuwen.nl/led/ berekenen van weerstand
http://led.linear1.org/led.wiz ( handige engelstalige weerstand calculator ( Tip, zet het vinkje bij wiring diagramm aan)
Circuits Online - Artikelen - De LED - Eigenschappen van LED's (verdiepings stof)

Tis wel wat lang, maar ik hoop dat je er wat aan hebt

grtz Paul

Back