Smit Rotterdam verfplan??

Polite

Had een vergelijkbaar probleem met de SR die dateert van het jaar 77. Na jaren droog gestaan te hebben weer varen en uiteraard lekkages en zelfs kleine scheurtjes. Heb toen de straalbuizen en schroeven verwijderd en ook gaan schuren om weer op blank hout terecht te komen. Heb helaas geen foto's van de schuur exercisie, maar wel een foto van de eerst laag epoxy met dun glasvezeldoek. Waarschijnlijk iets in de 80 gr/m2 range. Heb daar twee lagen van aangebracht, tot ruim boven de waterlijn. Ook dit model was voorzien van slinger kielen vanuit het bouwpakket. Na deze exercisie was de boot weer perfect waterdicht en had hem in Australia ongeveer iedere twee weken in het water (dat kan daar omdat je het hele jaar door goed vaarweer hebt).
IMG_0365.JPG

Kan me ook herinneren, dat iemand eens een vergelijking geplaatst heeft tussen de BB kleuren nummers en Humbrol op dit forum. Kon het niet direct terugvinden, maar heb er veel aangehad bij het opnieuw schilderen van de hele boot.

Gr.
Wim

@Wim52 , Ben inmiddels met schuren begonnen van de Smit Rotterdam. Met name bij de schroefassen en roeren neemt dit toch wel enige tijd met zich mee. Heb nog nooit glasvezel matten in combinatie met epoxy hars gebruikt. Ga me daar ook maar niet aan wagen. Ben voornemens op heel erg verdunde transparante lak te gaan gebruiken, en dan vele lagen. Daarnaast ben ik nog bezig met de Cornelia Clasina, die ook zijn tijd opslokt. Maar bedankt voor je info, en hoe jij het hebt aangepakt.

@k-k , ik ga eens bij "mijn" formido kijken of ze daar Humbro verf hebben. Bedankt voor je link met kleurnummers!

Groet,

Polite.

@Broeckx Ronny , neem aan dat je me wil waarschuwen dat dit niet gaat werken om de romp waterdicht te maken?? Heb je ervaring met de door mij van plan zijnde werkwijze? Kan anders weinig met je berichtgeving.

Polite, Dat blanke lak of vernis verhaal gaat best wel werken. Gooi er maar 20% white spirit of terpentine bij. En dan maar kwasten. Je ziet vanzelf waar het snel weg trekt. Net zo lang door gaan totdat het hout is verzadigd. Daarna een paar dagen laten drogen, schuren en dan nogmaals met verdunde lak. De tweede keer zal het hout maar weing lak meer opnemen. Dus niet teveel aanmaken. Daarna weer drogen en schuren en nog een keertje met 10% verdunning. Dan maar eens kijken of de kieren dicht zijn. Eventueel opvullen met 2-C lijm. Nog één of twee lagen blanke lak erop, met een tussentijdse schuurbeurt. In principe heb je dan een waterdichte romp. Dan zou ik hem nog een keer schuren en in de grijze grondverf zetten. Daarop zie je beter waar plamuur nodig is. Wel oppassen dat je bij het schuren en plamuren niet meer door de vernislaag heen schuurt. Eenmaal glad, nogmaals in de grondverf en dan kan na het schuren de kleur erop. De link naar de tekening werkt niet meer. Moet ergens nog een PDF exemplaar hebben, maar weet niet of de postduif die over kan krijgen. Zo behandeld voorzie ik weinig problemen. Wel is het belangrijk dat je bij een beschadiging die laat drogen en gelijk weer afsealt met vernis. Succes verder en gebruik bj het afplakken voor de kleuren een goede soort tape. Gelijk na het schilderen verwijderen. Gr. Klaas.

Kan anders weinig met je berichtgeving.
Zoals je bij meerdere vorige postings kan lezen geeft een houten romp bijna steeds een garantie op insijpelen van water met alle gevolgen vandien .
Ik heb het ook voorgehad en zelfs na meerdere behandelingen van het hout , één klein krasje tijdens het varen en je kan helemaal opnieuw beginnen .
Neen , voor mij nooit geen romp meer zonder doek en epoxy of polyester .
Groetjes
Ronny

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=17348

Humbrol verf kwam ik geheel onverwacht tegen bij Formido. Gr. Klaas

Ben na het lezen van bovenstaande tip dat Humbrol verf bij de Formido te koop zou zijn vandaag naar de Formido hier in Emmer - Compascuum gegaan, maar helaas hebben ze daar geen Humbrol verf.
Het aanbod schijnt per winkel dus verschillend te zijn.
Nu moet ik wel zeggen dat ik in Emmen - Drenthe woon.................

groetjes: Hans Berting

Toch niets mis met Drenthe Hans? Het wordt ook hier (in de buurt) moeilijk om dat soort spulletjes te vinden. Bij Formido was ook maar een kleine sortering Humbrol.
Schilder zelf mijn modellen al jaren met Revell, zowel hars als aqua. Alles met de kwast. Maar zo zal een ieder zijn eigen voorkeur hebben. Spuiten begin ik maar niet aan. Geen goede werkplek voor dat soort activiteiten.
Even gekeken bij de plaatjes van jouw Smit Nederland. Super gedetailleerd hoor! Kan ik met mijn Smit Finland nog wat inspiratie uit halen en eventueel iets namaken voor in de stuurhut. Gr. Klaas.

Toch niets mis met Drenthe Hans? Het wordt ook hier (in de buurt) moeilijk om dat soort spulletjes te vinden. Bij Formido was ook maar een kleine sortering Humbrol.
Schilder zelf mijn modellen al jaren met Revell, zowel hars als aqua. Alles met de kwast. Maar zo zal een ieder zijn eigen voorkeur hebben. Spuiten begin ik maar niet aan. Geen goede werkplek voor dat soort activiteiten.
Even gekeken bij de plaatjes van jouw Smit Nederland. Super gedetailleerd hoor! Kan ik met mijn Smit Finland nog wat inspiratie uit halen en eventueel iets namaken voor in de stuurhut. Gr. Klaas.

Hallo Klaas,
Niets mis met Drenthe hoor...........
Ik gebruik het liefst Humbrol, vloeit meestal beter en stinkt minder dan Revell.
Zelfs aan Revell verf is het aanbod en met de kleuren erg klein geworden.

Probeer een zo goed mogelijk gelijkenis te maken van de originele SMIT NEDERLAND.
Gaat veel werk en tijd in zitten, in de zomermaanden die ik er praktisch niets aan.
Vind het leuk als een ander door m'n modelbouw foto's van de SMIT NEDERLAND te bekijken en er misschien ook wat aan heeft.

groetjes: Hans

Op het internet heb ik toch nog een modelbouw winkel gevonden die o.a. Humbrol verf verkoopt, hier vlakbij in Hoogeveen, Drenthe.......
Ben daar vandaag naar toe gegaan en heb er div. blikjes Humbrol gekocht wat ik nog voor m'n SMIT NEDERLAND wilde hebben.
Verders veel plastic modelbouw en treinen, echt een gezellige winkel om er rond te kijken.
Van Billing Boats was er een kleine bouwdoos, om te kijken of dit ook zou verkopen.
Div. materialen zoals o.a. messing profielen en hout is er niet maar kan besteld worden.

http://www.modeltreincentrum.com/

groetjes Hans

Back