smitwijs singapore 1:200

Heb tussen de cursus marcom A en de tentamenweek nog wat tijd kunnen vinden om te bouwen.

Het is niet veel, maar beter iets dan niets ;-).

1001931sa2.jpg

1001930dm5.jpg

Gr robin

Laatst bewerkt:
Heb weer even tijd gehad om te kunnen knutselen aan het belangrijkste kenmerk van de smitwijs singapore:

Haar bijzondere achterdek,
1001944dr0.jpg

1001945hk7.jpg

Dan wordt het toch zo langzaamaan aan tijd om te beginnen aan de veranderingen aan de romp, dus voornamelijk het achterschip.

Is er iemand die een tekening, of afmetingen heeft van de rol in het achterschip?

Dan zou ik hier graag de informatie van ontvangen, alleen met fotos wordt het lastig klusje denk ik.

Gr robin

Hoi Robin,

Zijn foto's van tekeningen ook goed? ;)

PB me even je e-mailadres en dan stuur ik ze op :D.

Groetjes, Danny.

Laatst bewerkt:
Gister nog wat gebouwd aan de singapore, heb de twee lieren op het achterdek geplaatst.

Er moet nog wel wat detail op komen, en het een en ander moet nog geaccentueerd worden met washes en roest. Maar de basis is er.

Net als op het forecastle-dek, ben begonnen aan de ankerlieren. Ook dit moet nog wat verweerd worden.

De fotos:
1001947oa5.jpg

1001946oc2.jpg

1001949eb5.jpg

1001948fe9.jpg

Tot de volgende update, en tips en comments zijn altijd welkom;-).

Gr robin

De smit singapore ligt momenteel in de doog dok van Niestern sander in delfzijl (farmsum)
voor groot onderhoud en schade herstel na aanvaring met zijn eigen sleep
mischien kun je eens kijken hoe hij er nu uitziet

Zoals ze er nu uitziet? Vast behoorlijk beschadigd ;-).

Delfzijl is voor mij wat aan de verre kant, verder heb ik een prachtige cd vol met fotos van de huidige svitzer singapore. Dus aan referentiemateriaal geen tekorten.

Weet je hier trouwens nog meer van die aanvaring?

Gr robin

Deze week weinig bezig geweest met de singapore (tentamens), maar ik ben nu klaar. Dus binnenkort misschien weer wat werk.

Omdat ik nu niet zoveel kan doen aan het achterdek, vanwege het samenvoegen van de 2 romphelften en inbouw van assen en dergelijke zal ik verder gaan aan de opbouw.

Heb al het een en andere gedaan aan de basis:
1001950mk4.jpg

De rode gebieden zijn weggesneden en de het groene gebied is er aan gezet.

Binnenkort meer nieuws,

Gr robin

Gister weer de hele dag bezig geweest met aanpassen van de opbouw. Zoals oplettende lezers al aangaven; de schoorstenen zijn korter dan die van de rotterdam.

De opbouw moest dus verder naar boven doorgetrokken worden.

Eerst ben ik begonnen met het middelste deel:
1001952fi5.jpg

1001951ti2.jpg

Omdat het afzagen van de schoorstenen een onnodig gedoe zou veroorzaken heb ik besloten om de schoorstenen gewoon te plaatsen. De verhoogde opbouw zou hier dan omheen geplaatst worden. Om aan de achterkant alles netjes te kunnen afwerken moest er wel een stukje uit de schoorsteen gesneden worden:
1001959il3.jpg

1001955hz1.jpg

1001954zg4.jpg

Nu moet alles nog wat bijgewerkt worden, netjes schuren ed. Hierna ga ik de opbouw van de brug aanpassen.

Hier zitten ook aardig wat verschillen in met de rotterdam. Verder zijn er heel veel ramen en deuren die verplaatst moeten gaan worden.

Nog genoeg werk in het vooruitzicht dus ;-).

Gr robin

He Robin,

Leuk deze 1:200. Ik zet hem op mijn verlanglijstje.
Moet je veel verbouwen of valt dat mee
afgezien van dat stuk bij de schoorstenen.

Succes met de bouw.

Groeten,

Martin.

Om het model 1:1 te krijgen aan het orgineel moet er veel verbouwd worden.
Niet alleen de schoorstenen, maar ook de brug zelf. En deuren die op andere plekken zitten.

Ook in de opbouw zijn er veel ramen die op verkeerde plaatsen zitten. En vooral het achterdek is een grote opgave.

Er zitten heel veel belangrijke verschillen met de rotterdam, heb me hier zelf ook een beetje op verkeken. Ik ontdek elke dag nieuwe dingen die veranderd moeten worden.

Houdt het wel leuk.

Gr robin

Na lange tijd weer eens een (korte) update, nu ik nog even moet wachten op accu's voor smit new york.

De beide romphelften zijn gisteravond met elkaar verlijmd (stabilit express), vandaag begonnen met het wegschuren van lijmranden.

Vervolgens kan ik gaan beginnen aan het ombouw van de spiegel, zodat ze wat meer op de singapore gaat lijken. Vooral de inbouw van een hekrol gaat een boeiende worden, zeker omdat alles heel vloeiend in elkaar overgaat.

Als laatste heb ik nog mijn twijfels over het inbouwen van een boegschroef, het leek me een leuke gadget. Maar echt nodig is het niet, je kunt hetzelfde bereiken met onafhankelijke besturing van de 2 schroeven.

Als tweede reden heb ik gewoon het gereedschap en de vaardigheden niet om een boegschroef zelf te maken. Ik schuif de zelfbouw van een mini-boegschroef dus nog even vooruit naar een ander project.

Heb nog niet echt iets om te laten zien, dus dat moet nog even wachten.

Gr robin

Hallo Robin,

Mijn complimenten voor de bouw. Ik wist niet dat er op zo'n kleine schaal gevaren kon worden. Ik vind het knap.

Groeten,
Peter

Na 4 maanden niet modelbouwen vanwege stage aan boord, begon het toch weer erg te kriebelen.

Dus ik heb de spullen van zolder gehaald en ben maar weer verder gegaan met smitwijs singapore (dat terwijl de stage in volle gang is).

Het besluit over de boegschroef is ook gevallen: er komt geen werkende boegschroef in.

Vond het niet nodig om voor dit scheepje een boegschroef in te bouwen. Als ik kijk naar vaareigenschappen van bijvoorbeeld de waker en smit new york is dat niet nodig.

Vind het meer iets voor een van de langere schepen die bij mij in de planning staan.

Dus bij deze verklaar ik dit topic voor geopend, fotos komen spoedig er is al aardig wat werk verricht.

Gr robin

Zoals beloofd enkele fotos van de vorderingen:

cimg1065.jpg

De roeren en roerkokers zijn nu gereed.

cimg1063.jpg

De plek van de boegschroef is uitgeboord en ik heb de huls van een pen geplaatst.

cimg1066s.jpg

De mock-up boegschroef is geplaatst en de roosters voor de bescherming ervan zijn gemaakt van dun messingdraad.

Binnenkort wil ik de assen gaan plaatsen zodat ik het achterdek kan plaatsen. Hierna kan ik verder gaan met veranderen van het achterschip, zoals het plaatsen van de rol.

Op mijn stageschip heb ik een draaibank tot mijn beschikking, die ga ik gebruiken om de assen die ik heb in te korten en om de rol te maken in het achterschip.

Gr robin

Back