smitwijs singapore 1:200

Afgelopen dagen vanwege dit heerlijke winterse weer een beetje kunnen bouwen. Voornamelijk aan de opbouw welke veel veranderingen heeft gekregen.

Verder heb ik aan boord de schroefas kokers ingekort met 1.5 centimeter.

De fotos:

Hier is goed te zien wat er aan ramen allemaal veranderd is om het model van de Rotterdam meer op de Singapore te laten lijken:

cimg1068.jpg

Aanzicht van de andere kant:

cimg1069r.jpg

En zoals in een vorige update al aangegeven is; de opbouw achterop is bij de Singapore iets anders opgebouwd:

cimg1067.jpg

Binnenkort meer, want er is al weer het een en ander bijgekomen.

Gr robin

Laatst bewerkt:
Vandaag is er weer wat werk verricht aan de singapore.

Het is allemaal nog niet zo spectaculair maar ik heb nu toch wel het gevoel dat ik steeds meer een Singapore in mijn handen heb:).

Enkele fotos van de vorderingen op het bootdek:
cimg1179.jpg

cimg1180.jpg

cimg1181t.jpg

cimg1183j.jpg

En nog een dryfit van de vorderingen tot nu toe:
cimg1184.jpg

Gr robin

Hey Robin je maakt het schitterend hoor:cool:
Ik kom maar niet verder met de opbouw van mijn smit houston omdat dat zown geklier geeft met de afwerking van de witte verf.
Ik weet niet hoe jij dit mooi houd?
En hoe schilder je die kleine deurtjes eigenlijk???

Koen,
Normaal zou ik alle onderdelen die wit moeten worden bij elkaar zoeken en alles in een keer spuiten.

Als ik de onderdelen dan met elkaar wil verlijmen schraap ik met een mesje de verf weg op de plaatsen waar dat nodig is.

Bij dit model heb ik een andere aanpak, hier bouw ik een laag van de opbouw. En deze spuit ik dan, alles wat er dan nog aan en op moet doe ik op dezelfde manier als eerst.

Beetje verf wegschraapen en lijmen.

Wat betreft de deuren, die kun je met een heel dun kwastje wel schilderen. Het vergt een beetje geduld en een vaste hand.

Ik heb de deuren van mijn vorige scheepjes met verf op waterbasis geschilderd, dit vind ik voor kleine onderdelen vaak prettiger werken.

De deuren van alle schepen in de klasse rotterdam, houston hebben dubbele deuren. De binnendeur is van hout, en tijdens slecht weer en op zee zit er nog een deur van staal die dichtkan.

De deur:
deur.jpg

Dus als het echt niet lukt kun je deze deuren ook gewoon ''dichtzetten'' en ze gewoon wit laten.

Hoop dat je hier wat mee kan,

Gr robin

Dus dat is het verschil.
Robin bedankt voor de informatie hier kan ik heel wat mee.
Ik wist dit helemaal niet.
Ik verf me opbouw dan maar helemaal wit is een stuk makkelijker:p:)
Voor mijn schip gebruik ik humbrol.

Nog maals mijn dank.

nice work on such a small model, :) that is i take it the revel smit houston kit?

Ik heb me deuren nu gewoon dicht geschildert en dat scheelt een hoop gepriegel wat ik al moeilijk genoeg vind.
Nog maals bedankt:)

Hallo allemaal,
even een paar tips:
-de kranen van de singapore zijn langer en anders gebouwd dan de rotterdam, ook rusten ze op een andere plaats.
-in het achterdek zitten ook puttingen om containers op te sjorren.
-tevens zitten op het achterdek 2 karmoy stoppers en 4 sleeppennen.
-de cradles van de reddingsvlotten zijn er af te halen dit om bij de luiken te kunnen komen die eronder zitten.

Verder een heel mooi model mocht je nog vragen hebben of foto's willen stuur dan even een berichtje
Groeten Nick
(ik ben stuurman op deze schepen)

en ter verduidelijking over die schade. Dat is gebeurd tijdens het verslepen van de Akpo met 3 slepers hiervan was de singapore de centrum sleper (leading tug). Door het onstaan van een black out vanwege de schroefasgenerator kwamen ze stil te liggen en die sleep kwam dus nog doorzetten. Net voor de aanvaring hebben ze het zaakje nog gestart gekregen maar binnen enkele minuten was het al gebeurd.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor deze uitleg nick, vooral over de aanvaring met de sleep.

Had een vraagje over de towingpins op het achterdek, zijn deze allemaal intrekbaar?

Gr robin

Een klein maar toch wel belangrijke update:

De schroeven, schroefassen en de roeren zijn geplaatst. Als alles goed zit kan ik verder gaan met het plaatsen van de roerservo en de motoren.

Maar het belangrijkste is dat dan ook het achterdek dicht kan en ik verder kan met de verdere opbouw van dit model.

Naast dit voortstuwings gebeuren heb ik ook een poging gedaan om een hekrol te maken. Met een vijl een boormachine en een stukje rondhout heb ik het hout iets taps laten toelopen. Toen ik deze twee stukje klaar had heb ik een pen ''vermoord'' voor het tussenstuk.

De drie samengevoegd en zo kwam er een hekrol uit, omdat ik de hekrol niet draaiend hoefde te hebben heb ik er een hoek uitgezaagd.

Door deze hoek er uit te halen hoef ik het achterdek niet uit te zagen, en zo is het makkelijker haar straks waterdicht te maken.

Door het maken van deze hekrol ben ik er ook achter gekomen dat het achterschip heel erg verschilt aan die van de Rotterdam. De vormen en rondingen lopen compleet anders.

Hier gaat dan ook een aardige sloot vulmiddel/ plamuur aan te pas komen om het mooi sluitend te krijgen.

Fotos van de voortgang:

cimg2047.png

cimg2048.png

cimg2049.png

Tot de volgende update.

Gr robin

Ziet er strak uit robin, zeker omdat het allemaal zo klein is.

wat betreft de towingpins, deze zijn alle 4 hydraulisch bedienbaar volgens de fact sheet van Svitzer
Svitzer.com
misschien heb je er iets aan

groeten
Koos

Tijd voor een best wel stevige update:

Vorige week heb ik de ingewanden zover afgemaakt dat het achterdek dicht kon. Heb 25 gram lood onder het achterdek aangebracht om haar straks mooi op de waterlijn te krijgen.

Daarnaast is de servo geplaatst, omdat de ruimte erg beperkt is onder het achterdek door de verbouwingen is deze heel straight forward geplaatst.

Ze is gewoon verlijmd met de romp, dit betekend dat als de servo stuk is ik alleen nog maar een model voor op de kast heb. Dan is het einde verhaal met varen. Dit risico moet ik maar nemen.
cimg2050.jpg

Het achterdek heb ik vastgezet met twee componentenlijm (stabilit express). Nu kon ik dus eindelijk weer verder met het leukste van het bouwen, het detailleren van het dek.
cimg2053n.jpg

Heb eerst het gat in de verschansing gesloten door de hekrol te plaatsen, door dit met een flinke dosis stabilit express te doen is ook de doorvoer naar de binnenkant goed afgesloten.
cimg2054v.jpg

Toen dit alles goed was uitgehard ben ik verder gegaan met het maken van de verhoging op het achterdek om het lager gelegen dek te verbinden met de hekrol. Hier is voornamelijk gebruik gemaakt van stukjes rest plastic en dunnen plaatjes styreen. De overgebleven kieren zijn opgevuld met vulmiddel/plamuur.
cimg2057o.jpg

cimg2058h.jpg

cimg2059p.jpg

Nu begon het toch langzaamaan weer tijd te worden voor een stukje micromodelbouw. Het werkbankje in de hoek van het achterdek is gemaakt van 0.5 mm styreen en restmateriaal. De reddingsboeien komen een kitje van de Smit Frankrijk(1:200).
img0677jp.jpg

En dit laatste geldt ook voor de twee (tja wat zijn het eigenlijk??) ''dingen'' op het achterdek nabij de hekrol. Wie het weet mag het zeggen ;-).

De oplettende kijker kan zien dat de verhoging hier is aangetast door de verdunde verf...
img0678f.jpg

Als laatste heb ik nog een boog uit deze kit aangepast en over de lieren geplaatst.
img0675t.jpg

Dit was het voor deze update, de volgende update zal gaan over het hermodelleren van het achterschip. Veel plamuur en schuurwerk dus.
img0679b.jpg

img0680g.jpg

Koos bedankt, had dit factsheet al. Maar had hier niet goed naar gekeken :oops:.

Tot de volgende update.
Gr robin

Die "dingen" nabij de hekrol gebruiken ze om de stoottouwen doorheen te zetten op de sleepdraad. Hoe ze genoemd worden weet ik niet maar de één is een soort rollenkluis en de ander een dekoog.
Die stoottouwen komen vanaf de tuggerwiches onder de sleepboog.

Beste lezers,

Even over het achterdek en het dichtmaken van de verschansing:

Zoals in het vorige bericht aan gegeven moest heel wat plamuur op om de verschansing mooi te laten doorlopen op de hekrol.

Daarnaast zit er onder de hekrol nog een soort inkeping in de romp. Omdat ik liever niet wilde zagen in de romp vanwege de aantasting van de waterdichtheid, heb ik er gewoon twee verdikkingen aangelijmd.

Hierdoor krijg je toch hetzelfde effect.

Na het vele plamuren en schuren (en enkele herhalingen van dit proces) was het tijd om de romp te gaan spuiten.

Totdat, ik erachter kwam dat de patrijzen in het voorschip niet hetzelfde waren als bij de Singapore. Op het laatste moment nog een raampje gesloten en aan elke zijde nog twee ramen bij geboord.

Toen kon er eindelijk gespoten worden, en alles er helemaal strak uitgekomen. Ben er erg tevreden mee :).

Fotos:

Plamuren enzo:
img0683b.jpg

img0687r.jpg

Mooi zwart kleurtje:
img0688g.jpg

img0689a.jpg

img0690m.jpg

En het totaalplaatje:
img0692g.jpg

Tot de volgende update,

Gr robin

Ik heb van de zomer ook zo'n model gemaakt, alleen dan statisch
en dan valt je toch op dat alles veel kleiner is als op die foto's!
ik vind het wel knap
gr. Jeroen

Back