smitwijs singapore 1:200

Hallo Robin, sorry voor de late reactie maar had even weinig tijd.
Ik zit nu weer aan boord van de singapore.
Wat betreft de pennen die zijn alle 4 intrekbaar. de 2 pennen die iets meer naar voren zitten zijn Karmoy stoppers. en die andere 2 dingen waar je het over had. Dat is gewoon een oog en de andere is een geleiderol voor het stoottouw deze kunnen ook omgeruild worden afhankelijk welke sleepdraad we gebruiken (sb is bakboord de rol en bb sleepdraad is stuurboord de rol). Het nut van het stoottouw is om de draad weer terug te helpen op de hekrol. Tevens is de achterkant van de singapore inderdaad wat anders dan de rotterdam, dit onder andere omdat deze ook ankerwerk moest kunnen doen. daardoor steekt de hekrol iets verder naar achteren zodat je het anker niet de kont in trekt. Verder wat betreft die werkbank die zit trouwens anders. Ook zitten er voor die luiken (achter de sleepboog) nog een geleiderol, oog, een frame waar we momenteel (wachten nu offshore new orleans tot onze sleep klaar is waar we waarschijnlijk morgen mee vertrekken) onze sluitingen aan gesjort hebben.

Kappie en Jeroen, Bedankt :-)

Nick,
Bedankt voor je informatie, hier heb ik altijd veel aan. De rol en het frame heb ik geprobeerd te maken, maar dat wordt op deze schaal echt te klein. Vooral het frame zou dan eventueel met wat photo-ets werk kunnen, want zelfbouw is helemaal niks.

Gr robin

hallo Robin, ik zal proberen binnenkort even wat fotos te sturen van het achterdek. Moet ik alleen even een adres hebben om ze naartoe te sturen.
Nog even over dat oog op het achterdek, dat wordt vaak gebruikt om bij het vastmaken de messengerlijn door te laten lopen waarmee de voorloop van de sleep aan boord getrokken wordt.
Nick

Nick,
Bedankt voor je aanbod maar ik heb al zo'n 200 fotos van de Singapore in het fotobestand staan. Heb hier ook al ruim genoeg aan.

Gr robin

Beste lezers,

Het einde van de verbouwingen aan het achterdek zijn in zicht, ben de afgelopen dagen bezig geweest met de cargorails. Nog zo'n 4 cm en dan is het klaar:

img0698v.jpg

img0697h.jpg

img0699q.jpg

Daarnaast nog even twee motorsteuntjes gemaakt van een plaatje aluminium, de motoren zijn dezelfde als die ik gebruikt heb bij mijn Smit New York (speed 250). Deze motoren zijn me toen erg goed bevallen, ook met slepen ed. zijn ze erg krachtig.

img0695gc.jpg

img0694em.jpg

Tot de volgende keer maar weer,

Gr robin

Robin ziet er strak uit hoor!!!

Alleen hoe kom je dan straks bij je elektronica als het kapot is?

Ik ben benieuwd naar de volgende stappen!

Bedankt Koen,

Als het stuk is, tja dan heb ik een iets prijziger (niet heel veel) model voor in de kast.

Deze scheepjes zijn voor mij ook niet meer dan statische modellen die ook af en toe kunnen varen.

Gr robin

Ziet er goed uit Robin, is het niet mogelijk om toch een klein luikje te maken thv de cargorails zodat je er toch een beetje bij kan al is het niet veel denk ik?

Gr,

Peter

Hallo Robin,
ziet er netjes uit, wel heb ik een paar kleine puntjes
Achterop heb je al wel de sleeppennen neergezet maar nog niet de Karmoys (tevens zijn de sleeppennen van de bovenkant Wit en is er om de karmoys een wit vlak geschilderd. De werkbank zit trouwens niet aan de kraan basis vast maar aan de verschansing en in de lengte. Ik ben bezig een paar foto's van het achterdek in gebruik uit te zoeken en die stuur ik dan naar je toe zoals je vroeg.
Groeten nick

Ronald,
Als accu heb ik twee opties nog openstaan:
-Zippy flightmax 500 mAh 7.4v 15c

-zippy 1000 7.4v 20/30c

img0700r.jpg

De vlakverdeling op het papier is in millimeters, grootste accu: 75mm.

Het zijn beide lipo accu's en deze zijn mij bij de Smit New York al goed bevallen, ze zijn heel klein naar verhouding maar leveren wel ontzettend veel power.

Met zippy 500 kon ik met de zelfde set-up als in dit scheepje ruime 2 uur varen, afhankelijk van de ruimte en het gewicht wat ik straks nog over heb ga ik kijken welke accu er in komt.

Peter,
Dat zou inderdaad wel kunnen, er is eventueel wel ruimte voor. Alleen zoals op eerdere fotos te zien is alles zo opgebouwd dat ik er verder niks aan kan doen.

In volgende modellen wil ik dit denk ik toch gaan toepassen, het is toch lastig als je er niet meer bij kunt als het stuk is... (dit is wel echt de laatste uit de Rotterdam/ Houston klasse :rolleyes:)

Nick,
Die werkbank is die recent veranderd dan? Want zoals ik kan zien op fotos van de smitwijs singapore zit de werkbank op deze manier:

naamloosah.jpg

Dit is trouwens een foto van de svitzer, bron: Peter Kuiper.

Wat betreft de karmoys en de sleeppinnen ben ik nog een beetje aan het uitproberen wat ik mooi vind.

Het witte vlak om de karmoys vind ik zelf niet zo mooi. Dus ik denk dat ze zoals op de onderstaande foto staan gaan worden:

naamloos2y.jpg

Bron: Peter Kuiper

Zoals de sleeppennen hier uitgevoerd zijn vind ik ook wel een leuk gezicht, vandaar dat de basis bij mij al zwart is.

Deze verandering van kleur is toch ook wel een beetje de vrijheid van de modelbouwer om sommige dingen in te vullen naar eigen smaak :).

Laat ik nog wel even voorop stellen dat ik het wel leuk vind om dit soort suggesties te krijgen van iemand die aan boord zit van de singapore.

Zal van de gelegenheid gebruik maken om ook nog even een kleine update te plaatsen:

Ben gisteren bezig geweest met het afmaken van de cargorails, heb nu een kant bijna gedaan. Het enige wat hier nog moet gebeuren zijn de aansluitende ''stangen'' die de verhoging met de cargorails verbinden.

De rails zijn niet precies zoals op de Singapore, maar het komt wel in grote lijnen overeen.

img0704c.jpg

img0703og.jpg

img0702b.jpg

img0701u.jpg

In de volgende aflevering, de afwerking van het achterdek gebeuren.

Gr robin

Hallo Robin,
wat betreft die sleeppennen, zo moeten ze inderdaad worden dat was ik even vergeten. Het doel daarvan is dat je zo kan zien vanaf de brug of ze draaien of niet (ditzelfde is ook met de kaapstanders en winches) Wat betreft de cargorail (binnenverschansing) daar zit achterin ook nog een geleiderol. Dat witte vlak om de karmoys is om deze beter zichtbaar te maken vanaf de brug in het donker. Vandaar dat ook achterop die witte vlakken op de kont zijn geschilderd. Als je het heel echt wilt maken zou ik die hekrol roest kleur maken. deze staat namelijk nooit in de verf. Die werkbank zit al meer dan een jaar aan die verschansing. eventueel kan ik hier ook wel een foto van maken.
Moet nu weer even verder
groeten nick

Bedankt Nick,
Maak je over de roest maar geen zorgen, dit is altijd een leuk klusje. Maar dit zal nog even moeten wachten, meestal doe ik dit aan het eind.

@iedereen,
Binnenkort weer een grote update, ik ben de motivatie een beetje kwijt om steeds maar updates te plaatsen. Het bouwen gaat sneller dan ik kan typen denk ik...

Ben nu bezig met de opbouw en het forecastledeck, ook hier weer vele aanpassingen. Voornamelijk ramen verplaatsen, deuren verplaatsen, en stukjes bijbouwen aan brug.

Stay tuned,
Gr robin

Beste lezers,

De tentamenweek is weer voorbij, en dan doet zich altijd een ideale mogelijkheid voor om lekker te bouwen. Geen lessen maar wel vrij enzo, dus ik heb aardig wat kunnen doen aan de Singapore.

Het achterdek is nu volledig voorzien van cargorails, uit een ander kitje heb ik verhaalkoppen gehaald voor de kaapstanders op het dek.

De karmoys zijn geschilderd samen met het witte vlak wat hieromheen zit, ook de sleeppinnen hebben hun ''geblokte'' patroontje gekregen.

Het komt gelukkig allemaal net op tijd, want ik had het nu wel zo'n beetje gehad met het achterdek. Veel werk voor weinig vooruitgang...

Nu gaat het bouwen zich verplaatsen naar het forcastledeck en de opbouw, de opbouw is al een verhaal op zich:

Er moesten een aantal dingen gebeuren:
-Deuren verplaatsen (deze moeten meer richting het achterschip)
-Ramen bijmaken (Er zijn 11 ramen bijgekomen)
-Ramen sluiten (Er zijn 7 ramen afgesloten)
-Houders voor de fenders weghalen
-Brug uitbouwen naar BB en SB (afdakje, en aan elke kant een raam erbij)
-Deuren verplaatsen op de brug
-Boordlichten maken (deze zaten niet in de kit, het was alleen een lege bak)
-Alles in een leuk kleurtje zetten

Al het bovenstaande is nu gedaan, maar we zijn er uiteraard nog lang niet. Maar ze begint nu wel echt haar uiteindelijk vormen aan te nemen.

Wat foto's van de vooruitgang:

img0715g.jpg

De achterdek wat nu bijna klaar is (alleen nog twee sleeppinnen aan BB en SB, en nog wat sleepgerei aan dek)

cimg2105.jpg

Verschansing van het voordek in de kleur.

cimg2109v.jpg

cimg2108c.jpg

De deuren verplaatst en enkele ramen gesloten/ bijgemaakt.

cimg2112.jpg

Ramen bijgemaakt en alles wit gespoten.

cimg2113.jpg

Deuren verplaatst op de brug.

cimg2114.jpg

Waterleiding van de fire fighting installatie aangepast.

cimg2120v.jpg

cimg2119c.jpg

cimg2118.jpg

cimg2117.jpg

cimg2116u.jpg

Het hele gebeuren gemonteerd en deels in de kleur gezet.

Tips, trucs, aanvullingen, of andere vormen van feedback zijn welkom :)

Tot de volgende update,

Gr robin

Even een korte update zonder foto's:

Vandaag heb ik de draden op de motoren gesoldeerd en vervolgens het gebeuren geplaatst in de ''machinekamer''. Na een droge test het model weer met een tevreden gevoel op de kast gezet.

Daarnaast heb ik in Duitsland photo etch railing en trappen besteld, deze zullen morgen opgestuurd worden. Met de afwerking en verdere bouw moet ik dus nog even wachten tot dit binnen is. Zonder deze railing kan ik voorlopig nog niet echt iets doen.

Dit model wil ik eerst helemaal afbouwen voor ik er mee ga varen, en voor ik helemaal klaar ben met dit model is het waarschijnlijk al weer werkschependag ofzo ;-).

Lijkt me een mooie gelegenheid, en meteen een mooie deadline.

Gr Robin

Hallo Robin,
even een aantal puntjes
-de waterleiding van de FiFi zit nog niet goed deze loopt namelijk achter
de schoorsteen langs naar beneden.
-boven op de brug zit er ook nog een kist aan stuurboord (achter)
en nog 2 kisten bakboord en stuurboord boven de deur zogezegd.
-de fifi monitoren rusten tegenwoordig op een beugel en niet meer op de railing (dit vonden we er beter uitzien)
-de verhoging op het venderdek zit er ook niet.
-er hangen geen reddingsboeien aan de buitenkant van de brugvleugel wel een rook/lichtsignaal en de reddingsboei die hier aan vast zit zit aan de binnenkant van de railing.
-op je achterdek moet je ook nog 2 controle consoles plaatsen voor de snubbing winches, ook zitten er nog puttingen in het dek voor het vastsjorren van containers.
-achterop zitten nog een geleiderol met een aantal stukken rond ervoor.
-op de kont zitten 2 witte vlakken
-de ondergrond van de rubberboot bestaat tegenwoordig uit een kunstof rooster
-en sinds kort hebben we ook een nieuw zoeklicht voor achter.
-voorderest kan ik de achterkant van je brug niet zien maar houdt er rekening mee dat je bij de singapore acherlangs kan lopen (bij de london en rotterdam ook maar daar bestaat dat uit een rooster) en dat de ramen van de brug compleet anders zijn
-bovenop de bootsmans werkplaats zit nog een luik
-bovenop stuurboords luik op het achterdek zit nog een kleiner luik om trossen door te voeren.
-houdt ook in de gaten dat de fireflaps aan de achterkant van de schoorsteen altijd open staan tijdens de vaart
-aan de acherkant van de bootsmans werkplaats (achter de luiken) zit ook nog een rek hierachter bevinden zich leidingen voor afgifte sludge e.d.
Dat was het voor nu even moet nu weer verder
groeten Nick

Beste nick,

Onderstaande punten ga ik niet meenemen in de bouw, dit omdat ik de smitwijs singapore aan het bouwen ben. Deze dingen die jij nu noemt zijn uit de tijd dat ze voor svitzer vaart.

-de waterleiding van de FiFi zit nog niet goed deze loopt namelijk achter
de schoorsteen langs naar beneden.
-de fifi monitoren rusten tegenwoordig op een beugel en niet meer op de railing (dit vonden we er beter uitzien)
-en sinds kort hebben we ook een nieuw zoeklicht voor achter.

Dan zijn er nog een aantal dingen die vanwege deze schaal te klein worden om te maken. 1:200 is echt te klein voor sommige dingen.

-er hangen geen reddingsboeien aan de buitenkant van de brugvleugel wel een rook/lichtsignaal en de reddingsboei die hier aan vast zit zit aan de binnenkant van de railing.
-op je achterdek moet je ook nog 2 controle consoles plaatsen voor de snubbing winches, ook zitten er nog puttingen in het dek voor het vastsjorren van containers.
-achterop zitten nog een geleiderol met een aantal stukken rond ervoor.
-houdt ook in de gaten dat de fireflaps aan de achterkant van de schoorsteen altijd open staan tijdens de vaart

Bedankt voor de volgende dingen, deze ga ik zeker nog wel aan werken:
-boven op de brug zit er ook nog een kist aan stuurboord (achter)
-op de kont zitten 2 witte vlakken
-bovenop de bootsmans werkplaats zit nog een luik
-bovenop stuurboords luik op het achterdek zit nog een kleiner luik om trossen door te voeren.
-aan de acherkant van de bootsmans werkplaats (achter de luiken) zit ook nog een rek hierachter bevinden zich leidingen voor afgifte sludge e.d.

-de ondergrond van de rubberboot bestaat tegenwoordig uit een kunstof rooster

Hier heb ik nog geprobeerd om een materiaal te vinden wat dit realistisch kon weergeven zonder heel erg uit de schaal te vallen en dit is me niet gelukt. Dus heb ik dit maar met een dicht stukje kunststof gedaan, als straks het bootje erop ligt valt waarschijnlijk nauwelijks op.

-voorderest kan ik de achterkant van je brug niet zien maar houdt er rekening mee dat je bij de singapore acherlangs kan lopen (bij de london en rotterdam ook maar daar bestaat dat uit een rooster) en dat de ramen van de brug compleet anders zijn

De ramen waren inderdaad ook opgevallen, dit is ook nog wat eerder in dit topic aangegeven. Het strookje dek wat achter de brug langsloopt kan ik nu niet meer aanpassen zodat een mannetje op schaal er echt achterlangs zou kunnen lopen. Maar ik wil wel de suggestie gaan wekken, hierover later zeker meer.

-de verhoging op het venderdek zit er ook niet

Dit is waarschijnlijk de steun voor de kraan die je bedoeld, ik zag op wat fotos dat deze steun bij de singapore aan de voorkant van het dekhuis zit. Omdat ik het dek al geschilderd heb zal ik deze moeten laten zitten.

Bedankt voor de aanvulling.

Gr robin

Misschien een leuke aanvulling over dit project:

De uitvoering van de smitwijs singapore zal de volgende worden:
metzntween.jpg

De reden hiervan is omdat ik het een leuk stel vond samen, en deze fotoserie erg mooi vond. Tijdens de werkschependag wil ik een poging doen om deze fotos zo precies mogelijk na te maken met mijn twee modellen.

De fotos zijn gemaakt door W.G. van der Veen, hier zijn enkele ander uit deze ''shoot'' Wallpapers

Gr robin

Back