Smoke systeem electro.???

Onderschat niet de enorme hoeveelheid benodigde warmte die benodigd is om rook te produceren uit een glycerine/water mengsel. Dit gaat naar mijn bescheiden mening met een gloeispiraal niet lukken.

De inspiratie voor mijn idee om gas te gebuiken:

Exterior Gas Powered Smoke Gun

smoke_gun.jpg

brander wordt dan te heet. Boevendien vindt ik een brander in mijn houten vliegtuig niet zo'n fijn idee.......
ik vind het helemaal nog niet zo,n gek idee hoor
wat had je gedacht van turbine,s dat zijn pas branders :cool: (in vaak houten kisten)
dit lijkt mij een uitstekend idee om verder uit te werken.

ik denk persoonlijk ook dat het electrisch verwarmen niet makkelijk zal gaan, je hebt een stoot energie nodig om iets aan het gloeien te krijgen daar komt nog bij dat er enorm gekoeld word als je rookvloeistof toegevoegd word,

groet Gertjan

Laatst bewerkt:
Smoke Machines

Het vermogen van deze rookmachines met gloeielement begint bij 1 kW. Tors dat maar eens mee in je licht gebouwde Beech.

Hoe maak je rook?
Make your own smoke fluid.

Met een prijskaartje van €560,- een beetje prijzig , maar met 75Watt vermogen wel interessant:
12V DC Mobile Smoke Machine

mobile3.jpg

Gewicht: 2,3 kg. Te zwaar.

Deze dan:

Battery Powered Smoke Machines

Tiny Fogger Generator

The battery and the fluid tank are small enough to be built into sets and costumes.
• Very small dimensions
• Battery supplies energy only when necessary
• Warm up time less than 1 sec.
• Continuous output
• Fogging time programmable
• Simple controls
• Trigger with remote and optionally with radio remote
• Carrying case

Technical Data
Power requirement: 70 Watt
Voltage: 12 V battery
Warm up time: < 1 sec.
Fluid tank capacity: 50 ml
Fogging time: programmable
Continuous output with battery: 10 - 15 min

Dimensions (LxWxH) 10.5 x 4.9 x 5.0 cm
Weight 310 g
Dimensions battery (LxWxH) 10.5 x 4.4 x 3.0 cm
Weight battery approx. 160 g
Packages includes Tiny Fogger incl. Battery, Charger, Remote, Fluid tank, 250 ml Fluid, Carry case.
Price: £616.00

150 gram voor de unit. Mooie prijs...

minifog.jpg

Ergens van rcgroups:
There may be another way to do it: use an electric motor to spin one tube inside another tube, creating a source of friction heat. This tube system would generate even heat all along the contact surface, and the tubes create a large surface area in a small volume, kind of like the muffler. That's good for efficient heat transfer to a large amount of fluid all at once. If the metals are chosen well, they may also retain the heat pretty well. Adding a smoke oil to that tubing, perhaps using a fluid-soaked non-combusting fiberglass tiki-torch wick, all enclosed in a snuffer tube, might create a usable effect while keeping the system throttleable and safe. No fluid tank required. Anybody care to develop this idea further?

Another safe way to go might be a cryo-based system using dry ice, heated by a significantly smaller coil, to generate cold fog instead of smoke. Or perhaps a way to release gas from a CO2 cartridge, like the ones for BB pistols, or the compressed-air tank from a retractable lading gear system, could also generate a fog stream. Mechanically, a servo's motor, unhooked from the control pot, turning a screw-drive inside a long tube could dispense chalk dust or glitter as if it was smoke, but duration would be short.

op een R/c vliegshow heb ik ze weleens met een spuitbus met een slangetje een vliegtuig zien vullen, ik denk dat iets met rook te maken had, want het was een extra 330, met een 26cc nitro 2takt, en dr kwam best wel wat rook uit, maar dat spoor was maar iets van 30m lang,
daarna was het weg

ja duuuuh! dat gebruiken ze bij benzine motoren, hier gaat het over het probleem hoe je rook creërt bij electro vliegtuigjes..

ik heb gehoord dat er voor die air-race modelletjes binnenkort rookmodules komen die op 2s moeten gaan werken

Of een ballon vullen met heel geconcentreerde rook en dat via een ventiel laten ontsnappen? Als het voor toestel met redelijke rompinhoud is.. ballon met rook weegt niets.

Die rookgeneratoren voor modeltreinen etc zullen wel geen optie zijn omdat daar te weinig rook uitkomt?

Laatst bewerkt door een moderator:
Niets is eigenlijk een optie voor mij.
Maar er wordt aan gewerkt.
Nu alleen nog de goede hoeveelheid poeder.
Kort maar krachtig is het motto.
Dus 20 tot 30 seconden rook.
Maar met rook bedoel ik ook rook!!!!!!!
Maar met het weer van de laatste tijd en wat er nog aan komt,
hebben we nog tijd genoeg.
En Oss is nog 2 maanden verwijderd.!!!
Stille hind voor Hezik.

Groeten Han.

Hint voor mij? Hoezo? Ik ben niets aan het bouwen hoor :)

(of bedoel je ga wat bouwen zijn we van je gezeur af ;))

heey, misschien een idee,

een losse accu in je kist plaatsen.. dan een plaatje/bakje/buisje op maat maken tussen de 2 polen.. op 1 pool vast solderen en met een servootje ervoor zorgen dat de andere kant tegen de andere pool gedrukt word.. moet ook warm genoeg worden denk ik ( heb ooit is zien geberuen bij een auto accu dat iemand zijn horloge tegen beide polen kwam en de horloge zowat door zijn pols heen schroeide.. beetje overdreven maar wel flinke brandwond) en dat die servo ook gelijk iets van een druppelaar aanstuurt ofzo met die rookvloeistof die dan op dat metalen plaatje/bakje/buisje valt..

groeten tom..

Misschien een idee om een rookbommetje of van die rooktabletten te gebruiken? Ik denk dat je het in die hoek moet gaan zoeken...

maar het probleem met rookbommen e.d. is dat je deze niet middenin een vlucht kunt afsteken maar je moet ze al op de grond afsteken :wink:

Nee hoor robert je kunt ook een onsteking maken met een microswitch die een gloeidraad in werking zet, het is alleen relatief veel werk, en van die rook van zo'n rookbommetje is niet dik genoeg achter een snelvliegend vliegtuig.;)

Zo wie denkt dat ik stil zit heeft het mis.
Hier de eerste rooktest.
Heb in dortmund een leuk setje gekocht.
Nu nog even uitdokteren hoe ik de meeste rook krijg in een korte tijd.
Oja en de warmte die vrij komt is minimaal.

Groeten Han.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er leuk uit, maar ik zie je al achter die Beech aanrennen met die lucifer.................................... :rolling:

Back