Smoke systeem electro.???

je kan net zo goed die kleine witte blokjes nemen die je bij de camping gebruikt en danwat silicoon over heen spuiten dan brandt het niet P.S. silicoon is vreselijk duur dus niet morsen

Oke dan.

Hier de rest van het setje.
Heb ik ook geen lucifer meer nodig.(maar voor proef heel handig.)

Rc switch for smokesysteem.
En ontstekers en lontjes.
Nu nog iets bedenken voor inbouw.
Maar dat gaat wel lukken.

100_1963.jpg

Groeten Han.

hou ook rekening met je vliegsnelheid dus ook windsnelheid.

test het eens met een goede fohn er net naast ? het zal nog meer roken maar ook vlugger op.

Ik heb vernomen dat men al eens een gaatje midden in zo'n buisje maakt om betere luchtstroom te krijgen.

Ik heb in Dortmund rondgekeken voor een smoke sytem.Voor 15euro heb je de kleurstoffen,ontstekingsdraadjes+houder.Er komt dan ook nog een apparaat van 40euro bij voor de ontsteking en nog een 9volt akku.Voor ongveer 60euro heb je dit alles.Ik vind dit wel vrij duur en wacht er nog een tijdje mee.

Hoi allemaal, k'zie dit draadje pas nét maar ben zeer geinteresseerd in toepassingen. Ik wil namelijk ook rook voor op de smoke-winders van mijn demo-F16. (Han dacht dat dit al werkte.....was het maar waar)

Ik heb ook gedacht aan allerlei vaste brandstof patronen zoals in safety flares en ook iets electrisch maar mijn probleem is dat de kist in een demo tussen de 100 en 300 km/uur vliegt......, eea zal heel snel dun verspreiden. Een manier die ik de meest charmant vind en wat waarschijnlijk de meeste mogelijkheden bied is de échte smokewinder kopieren. Dit houd in een continue brandertje voor de hitte en diesel-olie over de buitenkant van de brander spuiten voor de rook zoals ook bij benzine zuigermotoren gebruikt wordt. (Idee werd hier ook al aangedragen)

Vraag is nu hoe ik die brandertjes het beste kan maken. Maak ik échte branders of zo'n soort gloei element zoals die in zo'n gassoldeerbout zitten, een pyropen. Het geheel moet in een behuizing van 25mm diameter. Ik had al wat testjes gedaan om een kleine brander te maken maar ingesloten met een buis eromheen krijg je heel andere zuurstof problemen om een mooie brander te krijgen. (Schuif maar eens een buis om je soldeer gasbrander en probeer een vlam te krijgen.....die binnen de buis brand en niet er buiten.

Binnenkort nog eens wat proberen maar sta open voor ideen:D

Grt,
Gerald

Ik had al wat testjes gedaan om een kleine brander te maken maar ingesloten met een buis eromheen krijg je heel andere zuurstof problemen om een mooie brander te krijgen. (Schuif maar eens een buis om je soldeer gasbrander en probeer een vlam te krijgen.....die binnen de buis brand en niet er buiten.

Binnenkort nog eens wat proberen maar sta open voor ideen:D

Grt,
Gerald

Hmmmmm, moeten wij hier iemand die al 10 jaar praktisch zeer bruikbare model-Turbine motoren bouwt gaan vertellen hoe je een vlam binnen een buis kunt laten branden, is dat niet een beetje water naar de zee dragen :)

Rick

Hmmmmm, moeten wij hier iemand die al 10 jaar praktisch zeer bruikbare model-Turbine motoren bouwt gaan vertellen hoe je een vlam binnen een buis kunt laten branden, is dat niet een beetje water naar de zee dragen :smile:

Rick
Ha ha ha.....die zit!;)

Het leek mij ook veel eenvoudiger dan de praktijk liet zien..... Het grote verschil met turbine branders is dat je daar met luchtdrukken de flam op zijn plek houd. Er is een compressie waarvan de overdruk aan de buitenkant van de brander zit, plenty lucht want 75% van de lucht wordt voor koeling en vlampositie gebruikt. Valt de motor uit en spuit je tóch brandstof erin wordt het drama en puinhoop inferno (been there....)

Truuk is om een atmosferische brander te maken en dat bleek dus niet zo eenvoudig achteraf maar het moet mogelijk zijn. Ik had ook al een schetsje op papier gemaakt maar kan deze nu effe niet vinden, als ik hem nog vind zal ik hem hier plaatsen. Idee was om in de neus van de smokewinder een gas tankje te plaatsen die voor elke vlucht gevuld moet worden. Vóór de vlucht zou de brander aangestoken moeten worden die de hele vlucht aan blijft. In de romp plaats ik de diesel-olie tank (gok op een liter om mee te beginnen) en met behulp van een klein electro pompje moet dat dan door leidingen in de vleugels naar de smokewinders in de hete kamer gepompt worden.......en dan maar hopen op veel rook!

Voor de geinteresseerden, hier een linkje naar de originele smokewinder gemaakt door Sanders. Onderaan kun je een pdf'je downloaden van de handleiding, heel handig om een keer door te lezen hoe het daar werkt.

Sanders Aeronautics - Smoke Generators - Smokewinder

@ Han, ik wil je draadje niet kapen hoor! Misschien heb je er uiteindelijk ook wat aan als die rookpotjes niet naar tevredenheid werken.......hoewel je nu waarschijnlijk hele andere dingen aan je hoofd hebt;).

En zó zou het er uiteindelijk uit moeten gaan zien....:
sw-086-800.jpg

.....effe zoeken en toch m'n schetsje gevonden. Nogmaals maar een idee, de werking zal geheel afhangen van de lucht doortochten van brander er buitenkamer. Belangrijk is dat de vlam binnen de vlamruimte moet blijven anders wordt de diesel-olie ontstoken en hebben we vlammenwerpers gekregen......ook leuk maar da's weer een heel ander show-effect!
Ook moet ik rekening houden dat de vlam stationair ontstoken wordt, maar moet ook hoge luchtsnelheden aan kunnen zónder uitgeblazen te worden.
De foto hieronder is bijna op ware grote.

12411455462.jpg

Zoals ik al zei wil ik proberen om een soort soldeerbrander vlam te maken binnen in een buis, hieronder fotootje van zo'n soldeerbrander. Komt een hoop warmte energie vanaf om een buis warm te maken én te houden, kost ook relatief weinig gas.
12411481579.jpg

....en hier moeten ze uiteindelijk in..... Deze buizen zijn gemaakt van dunwandige kartonnen buizen waarbij het uiteinde waarschijnlijk vervangen moet worden door 0,2mm rvs plaat wat gelijk de behuizing van de smoke-unit wordt.....ambitius?
12411481535.jpg

Groet,
Gerald

Hoi Gerald.

Fijn dat je het draadje gaat kapen.
Want dat is hart nodig.
Als het jouw op deze manier lukt.
Ben ik ook gered.:zon:
Maar voorlopig ben ik nog niet zo ver.
Maar vandaag even lekker uitgewaaid op het strand.
Geeft weer licht in de duisternis.:lol:

Had laatst hier wel een proef gedaan met een koperenbuis. 15 mm.
Daar een kleine brander in, met gasaansteker vulling.
Dat ging eigenlijk wonderlijk goed.
Alleen verkeerde brandstof om er op tespuiten.
Had diesel moeten zijn.
Maar met de poeder heb ik ook al goede resultaten geboekt.
Want ik wil rook heelveel!!!!!!! in korte tijd tot max 30 sec.

Zodra de reparatie werkzaamheden hier klaar zijn pak ik de draad weer op.

Groeten Han.

Smoke test!!

Het heeft even geduurd.
Jullie weten allemaal waarom.
Maar nu ben ik weer zover.
Heden avond de testen weer hervat.
Het ziet er veel belovend uit.
En eigenlijk moet je dit met 2 vermenigvuldigen.
Hier het fimpje ongesencureerd.

Dit is nog experimenteel.
Het is even op mijn dubbeldekker gedaan.
Om tekijken wat er gebeurd als de rook verwaaid.
Wat denken jullie.

Groeten Han.

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er mooi uit, geeft heel wat rook, maar misschien toch eens experimenteren in vlucht en zien wat het dan doet wan tik denk dat het in de lucht toch nog een ander effect heeft dan op de grond..
nog veel succes, ik volg :D

grtz ;)

Hoi Alex.

Dat is ook de bedoeling.
Alleen moet het nog iets meer worden.
De lengte is prima.
Maar de bedoeling is 2 van die smokers gelijktijdig.

Han.

Dat ziet er inderdaad heel leuk uit han!:rolleyes: Kun je misschien een beetje uitleg geven van hoe je dit hebt gemaakt? Ben wel geinteresseerd in dit voor onder een van mijn vliegtuigen.

Back