Snipe dlg afbouw

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Jordan27, 20 jun 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat MKS ding is gewoon een spanningregelaar met een condensatortje en waarschijnlijk een diode.
    De gebruikte spanningregelaar kan volgens de specs maar 1A aan maar op zich is dat wel voldoende, alleen MKS verkoopt hem als 2A regelaar.
    De gebruikte regelaar in de Matek kan volgens de specs 3A aan maar Matek zegt max 2,5A voor 5 seconden per minuut.
    Dat geeft wat meer vertrouwen in een fabrikant.

    GJ
     
    Rob.M vindt dit leuk.
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Lees je dat af uit de foto van dat HK apparaatje? Ik kon geen verdere specs vinden dan wat in de titel staat.
    Overigens verkoopt HK een 2A en 3A variant. Ik zal ze eens aanschaffen en aan de tand voelen.
     
  3. Jordan27

    Jordan27

    Lid geworden:
    27 mrt 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Enschede
    De ontvanger welke ik gelinkt had werkt vanaf 4 volt. Nu is de vraag zou die het ook doen op 3,7 volt? Als dat zou kunnen zou ik de boel kunenn inbouwen en volgende week al vliegen. Anders moet ik toch aarsig wat bestellen.

    Waar bestellen jullie tegenwoordig jullie servos? Hyperflight heeft ze en himmlischenhollein er xit wel wat euros prijsverschil bij diverse aanbieders maar is eurowerk.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou niet de becs vanb Hobbyking kopen.
    Een stekkertje van Hobbyking heeft me een schade van 2000 euro opgeleverd, dus daar ben ik klaar mee.
    Ik koop bij Hoellein, W&W of anders direct bij de fabrikant.
    Als de ontvanger vanaf 4 Volt werkt doet ie het niet vanaf 3,7 anders zouden ze wel 3,7 erop zetten.

    GJ
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De SBEC van MKS is gespecificeerd voor het gebruik, en dat is op de documentatie ook duidelijk aangegeven.
    De naam SBEC kan alleen correct zijn als je het leest als ServoBEC. De MKS BEC is gemaakt om voor iedere servo een eigen regelaar te gebruiken.

    De 2A versie heeft een in- en een uitgangscondensator en een LM2940 een low drop regelaar met een continue stroom van 1.5 A en een blokkeer stroom van > 2A.
    De 1.5 A versie heeft een in- en een uitgangscondensator en een L4941 een low drop regelaar met een continue stroom van 1 A en een blokkeerstroom van >1.6A.
    Dit staat in de Datasheet en je moet die goed en liefst met ervaring lezen.
    De regelaars worden in de MKS SBEC niet gekoeld en daardoor zullen ze de stromen niet lang kunnen leveren zonde te heet te worden, maar daar zijn deze BEC's ook niet voor bedoeld.
    De stroom piek van 2 A resp. 1.5A kunnen ze makkelijk aan wanneer ze in een vliegtuig worden gebruikt met voor iedere servo 1 BEC.
    SBEC_connect.jpg


    Dit geeft:
    1. Een stabiele en veilige spanning van 5 Volt voor iedere servo, zolang de ingangsspanning > 5.5 Volt en de stroom < 1.5 resp 1.0 Amp is. (zie voetnoot)
    2. Kortstondige pieken van 2A resp. 1.5 A geen probleem zijn, hooguit zal de spanning in die piek 0.5 Volt lager zijn, maar dat is geen probleem.
    3. Een bescherming van de rest van het gehele systeem wanneer één servo kapot zou gaan en kortsluiting zou geven.
    4. De ontvanger ziet gewoon de echte accu spanning waardoor je via de telemetrie gemakkelijk de laadtoestand van die accu kan monitoren.

    Voetnoot.
    In de specs van MKS staat een minimale ingangsspanning van 5.1 volt. Met de servo's in rust zal dan een spanning van 5 V op de servo aanwezig zijn.
    Bij een belasting op de servo zal de spanning iets onder de 5 Volt zakken maar dat is in de praktijk geen probleem.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zie in de specs van de LM2940 toch echt een I out van 1A staan, dus geen 1,5 of 2A.
    Misschien dat er amdere uitvoeringen zijn maar de Texas Instruments datasheet geeft 1A aan.
    En als Voltage dropout staan waarden van 0,385 V tot 0,5 Volt.

    Datasheet van Digikey zegt dit:

    Dropout Voltage 0.385 V (Typ) at IO = 1 A
    Output Current in Excess of 1 A

    Van TI zegt dit

    Input Voltage Range = 6 V to 26 V
    Dropout Voltage Typically 0.5 V at output OUT = 1 A
    Output Current in Excess of 1 A


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2020
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik ben de kluts een beetje kwijt. Welke BEC bedoelen jullie als je het hebt over "dat MKS ding"?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    thanks.

    Kan wat jou betreft die Matek dan wel voor de ontvanger + servo's gebruikt worden? In een DLG is 3 of 4 BECs nogal onhandig.

    Vraag 2: getriggerd door de opmerking van Rick: kan ik, als ik een HV ontvanger heb maar geen HV servo's, de BEC zo aansluiten dat de ontvanger wel op de volle 2S werkt en alle servo's samen op 1 BEC? Hoe zou je dat aansluiten, gezamelijke -, ontvanger direct op de accu en voor de servo's de + en - van de BEC en verder alleen signaal draden?

    Dit zou prettig zijn om direct het voltage te kunnen zien per telemetrie.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja de Matek is wel echt gemaakt voor die stroom.
    En die levert een vrijwel rimpelvrije uitgang.

    Je kan de ontvanger direct op een 2S aansluiten maar dan moet je voor de spanning van de servo's wel gaan solderen, en dat wil/kan je niet.
    Je zou dan de min en signaaldraad van de ontvanger moeten pakken en de plus van de bec.
    Ik zou gewoon alles achter de BEC zetten.

    GJ
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Als eerste wil ik hier melden dat ik dit niet schrijf om gelijk te krijgen, maar omdat ik het niet eerlijk vindt ten opzichte van bonafide fabrikanten, om hun producten neer te sabelen op gronden die niet terecht zijn.
    De term SBEC lijkt me te slaan op SafetyBEC, zie:

    Ben nog even verder gaan zoeken, en ik had wel wat fout, iets dat geen invloed heeft op de product eigenschappen. Wel die van de onderdelen.
    - De 2A versie heeft als regelaar de L4940 van STMicroelectronics en de specs die ik hierboven gaf voor de 2A versie gelden voor de L4940, en inderdaad niet voor de LM2940.
    - De 1.5 A versie is geleverd met de bovengenoemde L4941 maar ook met de LM2940 die beide vrijwel de zelfde specs hebben.

    De datasheet van TI geeft in de header inderdaad "output current in excess of 1 A", maar wanneer je fig. 21 bekijkt zie je dat de piekstroom meer dan 2A kan zijn.
    Fig. 28 laat zien dat bij een stroom van 1A de spanning 5 Volt is en blijft bij een ingangsspanning van 5.5 V en hoger.
    Bij 5.1 Volt ingangsspanning en 1 A uitgangsstroom is de uitgang 4.6 Volt en dat is ruim voldoende voor de servo.

    Conclusie blijft:
    Als je deze BEC gebruikt volgens de specificatie en het gebruiksdoel van de BEC is deze uitstekend.
    De waarden van de datasheet van onderdelen moet je goed interpreteren voor je een juiste uitspraak kan doen mbt het eindproduct.
     
  12. Leontumm

    Leontumm

    Lid geworden:
    20 jul 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Landgraaf
    Misschien een boost module kun je spanning van 1s 18650 instellen op wat je wil tussen 3,7 en 12-24 volt wel schakelaar tussen cel en booster zetten
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rick, ik had in de ene datasheet helemaal geen fig21 en 28
    Mar in een andere staat ie wel en inderdaad daar staat een piek van 2A, wat ik dan weer raar vind omdat in de tekst max 1A staat.
    Maar ik vind dat de fabrikant van die BEC het dan geen 2A mag noemen.
    Als je echt op pieken gaat benoemen dan kan je een 40A regelaar ook wel een 80A noemen, want dat kan ie ook wel een kort tijdje aan.
    Ik heb het idee dat de verschillende versies ook verschillende specs hebben.

    En Leontumm, zo'n boost module of step up converter is te groot volgens topicstarter en ik heb het vermoeden dat ie ook een rimpel richting ontvanger en servo's gooit
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • lm2940.pdf
      Bestandsgrootte:
      284,6 KB
      Weergaven:
      387
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    GJ,
    MKS spreekt ook van 1.5 resp. 2A max en dat kunnen ze in de aangegeven gebruiksgebied ook aan.
    Ze specificeren deze SBEC's ook voor specifieke servo's en geven geen aanbeveling voor andere toepassingen.
    Ze geven zeker niet aan dat het gaat om een 2A BEC voor normale toepassing.
    Ja de 1.5 A versie heeft andere specs als de 2.0 A versie als je dat bedoelt.

    Wbt de TI specs, die zijn geschreven voor gebruik in continue situaties met garanties dat de uitgangsspanning altijd binnen de specs vallen.
    De MKS Bec is bedoeld voor een specifiek gebruik onder gelimiteerde omstandigheden, en binnen dat kader voldoen deze 100%.

    Ik weet van mijn tijd op de ontwikkelingsafdeling van Volvo.
    Het is als een auto, wanneer je daar mee constant over kinderkopjes gaat rijden op de maximale belasting volgens het boekje op een flinke snelheid is die ook binnen de kortste keren aan gort.
    Je mag wanneer je het maximum van alle belastingen aanspreekt niet meer dan zo'n 25.000 km levensduur verwachten van carrosserie en ophanging. In normaal gebruik is het 10-voudige eerder de regel.
     
  15. Leontumm

    Leontumm

    Lid geworden:
    20 jul 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Landgraaf
    Kijk eens op ali naar mt3608 heel klein ,grootste onderdeel is de multiturn potmeter
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die is best groot.
    36x17x14mm
    Tegenover de Mateksys 3A bec
    17x11x3mm

    GJ
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  17. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat is een mooi dingetje..
     
  19. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
  20. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank voor de link Jaap, ik vroeg me al af waar hij de BEC vandaan kwam.

    Even een dubbelcheck: ik heb nu in de tantalus een grx-8 ontvanger, een dymond h47 en twee bluebird a10s servos op aillerons.
    Die zijn voor zover ik heb kunnen nagaan allemaal 2S-capabel. Is er nog een reden om met de BEC te blijven vliegen of kan ik die er beter
    uithalen, op 2S gaan vliegen en een alarm op mijn zender instellen op het 2S accu-voltage?
     

Deel Deze Pagina