Snoopy II TW maiden video 06-08-05, BosModelAir

Hoi Bertus,

Nee, geen zorg, ik laat die dikke dan thuis....Kom met de Piper of Pingwing. Meer is er niet voor nodig om te leren. Er komt toch niemand met een 6m bak die het voor het eerst moet gaan slepen.

Het nadeel van het vliegen met een reclamesleep of vlag is dat die lekker gaan doorhangen en dus niet een vergelijkbaar gedrag hebben als een zwever. En bij oplopende snelheid gaat de weerstand enorm oplopen!!!
Haal het geeneens in je bolle hóófd om daarmee eens een looping te proberen, kan je vertellen dat dat bij mij bijna desastreus afliep :oops: :oops: (het model was na de looping bijna niet meer uit de duik te halen, de weerstand van de vlag bleef de staat omhoog trekken...ai, ai, ai)
Want reclame slepen doe je met een sleephaak aan de onderkant, zweefslepen aan de bovenkant.

Ik heb me rotgezocht naar een plaatje van zo'n Japanse vlieger, maar kan het niet vinden, ik weet ook niet of ze zo wel heten. Fotootje maken kan niet want ik ben niet thuis op dit moment.
Het zijn in ieder geval een soort "windzakken", ofwel een soort "broekspijpen", als er wind door gaat blazen ze zichzelf op. Ze zijn erg kleurrijk, soms zitten er gleuven in waardoor hij gaat draaien en vaak gekleurde slierten aan de achterkant.
In Japan gebruiken ze het tijdens feestelijkheden en hangen ze boven aan lange palen in de wind, maar ze zijn ook in Nederland te koop bij feestartikelen of speelkgoedwinkels volgens mij.
Het voordeel van deze dingen is dat ze ahw wat lift krijgen en dus redelijk recht achter de sleper hangen en toch aardig wat weerstand opleveren. Die rondtollende versie met name kan al knap wat weerstand opleveren....

Voor

Bert,
Dat doe ik als onderdeel van de "opleiding", dan ga ik er achter hangen met een zwevertje en allerlei capriolen uithalen, want dat komt gewoon voor in de praktijk zoals je weet.
Dus ook een keer flink laag erachter zodat de sleper zich rot moet sturen om de staart omhoog te houden.
Maar dat doe ik allemaal pas als de sleper wat ervaring heeft, en niet gelijk zijn eerste start als sleper.

Dus een vlag erachter, zeker een grote, zou ik afraden, maar begin anders met wat todden eraan te knopen en voeg er toe als het goed gaat.
Maar die "tunneltjes" erachter voldoen prima, zo heeft Kevin het ook geleerd.

@Berto, een beetje laat, maar het lijkt me top als je die bak volgende week zaterdag de doop kan geven. :D

Ik ga alles in het werk steken om de Snoopy II TW zaterdag z`n maiden te geven :yes:

We gaan ervoor :rolling:

Grt,
Berto.

@Richard,
Bedoel je zoiets;
spinsock-windsock.jpg

of deze 8) ;
kite.jpg

Of kan je via deze link aangeven welk type vlieger/windzak je bedoeld;
http://images.google.nl/images?svnum=10&hl=nl&lr=&q=windsock

Kan ik ook slepen oefenen met een Puma met 10cc ervoor...??
(niet om echt mee te slepen, maar eventueel met zo'n windzak/vlieger voor het gevoel??)

Marcel
Je bent m'n VRIEND!
Ik heb ook gekoekeld vooreen plaatje maar niet met windsock...

Deze zijn het dus, je hebt ze in veel maten.

Hmm Puma plus 10cc... Deze windsocks vangen nogal wat wind, verkijk je er niet op, ze zijn licht, maar als de zak zich opvult met lucht loopt de weerstand goed op.
Ik zou met die Puma beginnen met wat lappen erachter en dat langzaam vermeerderen.

Verzekering nr EEN voor alle sleepvliegers:
Zorg dat er een DIKKE servo aan de ontkoppelhaak hangt, je moet het model op de grond kunnen houden met de sleeplijn en die moet dan kunnen lossen met volgas! Vroeg of laat verlies je anders je model, als bvb de zwever in de start verongelukt, dan moet je als de s$#$#^%$er je lijn kunnen lossen.

Het is donderdag avond 18:46 en geloof het of niet maar ik zit weer op m`n werk :(

Misschien toch maar eens iets anders zoeken :nooo:
Ik dacht het niet :mrgreen:

Vandaag vliegen ze weer tot een uur of acht

en wie mag er blijven.......???
Berto.....

en vindt hij dat erg.....??
nee hoor

En waarom niet......?
Nou ik wordt betaald om m`n modellen af te stellen :wink:

Ik hoef me eigen niet uit te klokken dus ik wordt betaald tot de laatste kist binnen staat en tot die tijd ben ik dus lekker met m`n modellen bezig :rolling:
Lekker gevoel dat ik met de hobby bezig ben en betaald wordt :roll:

En het mooie hiervan is dat ik nu dus de 35cc Quadra lopend heb :yes:

Dus als we zaterdag gaan vliegen dan wordt dit dus de dag dat de Snoopy II TW z`n maiden krijgt.
Okee de fijnafstelling moet ik nog even op het veld doen maar de motor loopt en blijft lopen :worship:

Dus...... als de weergoden ons gezind zijn......
Zaterdag de maiden van de Snoopy II TW en er wordt gefilmd dus jullie kunnen daarna het resulaat zien (zelfs bij een crash maar daar gaan we niet van uit :lol:).

Greetingz,
Berto.

Klinkt super. Ben de batt al aan het laden. Weerkamer wordt steeds optimistischer over zaterdag, dus denk dat alles goed gaat komen

(lucky bastard... :wink:)

@ Arvid,
Het schijnt de goede kant op te gaan :thumbsup:
Ik ben de bus al aan het inpakken :yes:

@ Bertus,
Voorzichtig doe ik altijd, behalve als ik wild aan het doen ben :wink:
GnaGna, ik ga de eerste vluchten zekers voorzichtig doen, eerst maar eens kijken hoe de kist reageert op de zenuwachtige duimkriebels tijdens de maiden :lol:

Jullie horen het wel.
(Onno zou nog wel om te kopen zijn als het mis gaat maar of dat bij Arvid ook gaat lukken 8) ).

Greetingz,
Berto.

Jeroen en ik zullen in ieder geval op het veld staan, desnoods tussen de buien door vliegen. Dus een excuus heb je niet meer..... 8) :lol:

Geef me nog een 20 min., Dagverslag + Filmpje is onderweg.

Grt,
Berto.

Nou dat was me m`n ochtend wel.

Gisterenmiddag hadden we afgesproken dat we `s ochtends in verband met het te verwachten slechte weer nog even kontakt zouden hebben.

Wordt ik vanmorgen om 7 uur wakker, schijnt de zon vol naar binnen:D
Dus dat wordt vliegen.......

Me nog net kunen bedwingen om niet meteen te gaan bellen maar om half acht naar Onno en Arvid een sms`je gestuurd dat we gaan vliegen.

Onno om kwart voor 8 gebeld om er zeker van te zijn dat ie wakker is en Arvid om 8 uur gebeld dat het gaat gebeuren.

We gaan VLIEGEN......

Om even voor half 10 kwamen we het veld op rijden en Arvid, z`n vader en Updraft waren al aanwezig.

Het weer was gewoonweg geweldig dus ik had geen excuus meer om niet de Snoopy II TW zijn luchtdoop te geven.

Na het opbouwen (best nog wel wat werk :) ) alles aangesloten en.......
Het werkt niet, AAArrrrgggghhhhh........
Andere ontvangerakku en nog niks, andere ontvanger nog steeds niets.

Ik wordt GEKkkkkk......

Okee even alles eruit en nog een keer, dus ik trek het flap snoertje los en het werkt :?
Mhhh, bij nader onderzoek blijkt het verloopsnoertje van de flaps hier of daar klem te hebben gezeten en kortsluiting te maken.

Dan de flaps maar vast tapen, die zal ik toch wel niet nodig hebben.

Okee motor starten wat me al steeds makkelijker afgaat en even kijken hoe de motor loopt.
Nou dat gaat prima, even een reikwijdte test en ook dit gaf geen enkel probleem :lol:

Dat gaat goed.

Na de motor nog iets beter te hebben afgesteld moest het maar gebeuren.

Hee wat gebeurt er nu????, al mijn servo`s jutteren bijna de kist uit :evil: gvd wat nu weer :(
Na enig onderzoek bleek dat er met de zender van Updraft aan er storing op mijn ontvanger kwam (of dat mijn ontvanger zijn kanaal oppikt). Dus maar even niet tegelijk vliegen (bij latere test was dit verschijnsel weer kompleet verdwenen dus waaraan dit nu gelegen heeft :| ).

Okee motor weer starten en dan maar het veld op, even aan het rollen wennen en kijken hoe de kist taxied.
Mhhh, de motor stopt er af en toe mee op stationair dus dan maar een beetje hoog stationair houden.

Nu is er echt geen weg meer terug, 5 collega vliegers waarvan 1 filmer (nog bedankt Onno :wink: ) goed weer, weinig wind, een model wat klaar is en een motor die loopt.

Er is geen weg meer terug :roll:

Even de uithoek van het veld opgezocht, neus in de wind, volgas (voorzover dat bij deze afstelling is) en gaan.
De staart komt al vrij snel los en even later verheft de gehele kist zich in het lucht ruim, na het trimmen van hoogte- en rolroer vliegt de Snoopy II TW hands-off en tuft ie rustig door het luchtruim.

De motor loopt nog niet goed (zoals jullie waarschijnlijk wel kunnen horen) en behaald zeker nog niet zijn volle vermogen maar voldoende om te vliegen.

Na een aantal rondjes voorzichtig een paar circuitjes gemaakt en toen moest ie toch maar weer eens naar beneden :lol:

Op final gas dicht en de trim op half en rustig komt ie eraan, de landingssnelheid is lager dan verwacht en boven het veld lijkt het wel of de Snoopy II TW stil hangt.

De touch-down was iets harder dan verwacht en de vering is te zacht dus daar zal ik meer elastieken voor moeten gaan gebruiken.

Maar al met al weer een geslaagde Maiden.

Zie hier de film van deze eerste vlucht:
Snoopy II TW - Maiden Flight 06-08-05 3.05 min / 8 Mb

Na deze vlucht kwam er een bui dus toen hebben we een deel opgeruimd.
Waarna het weer verbeterde dus heb ik nog even gevlogen met de Duett 2(morgen volgen er ook hiervan nieuwe filmpjes) en de Tipsy Nipper toen was er een nieuwe bui in aantocht en die zag er erg heftig uit. We hebben de spullen ingepakt en zijn weer terug naar Weesp getuft.

Al met Al toch een zeer geslaagde dag :D

Greetingz,
Berto.

ps. het was errug gezellig jongens dat doen we nog een keer....
en het gefilmde van jullie komt ook wel op internet maar geef me dan nog even de tijd tot en met morgen.
De Snoopy II TW moest gewoon nu er al even op 8)

Gefeliciteerd met een geslaagde maiden! Er stond wel veel wind zo te zien en de motor liep niet helemaal lekker zo te horen. Maar hij is nog heel.

Back