Snoopy II TW maiden video 06-08-05, BosModelAir

HèHè, ik ben erachter hou ik toch via fotopic.net direct kan linken dus de komende foto`s zullen weer allemaal op normaal formaat gepost worden.

Zo even een update.

De kist is geheel bespannen.
De flaps hangen.

Nu nog even alles goed afstellen en de vleugelstruts precies op lenget maken en dan moet het binnekort een keer gaan gebeuren.

Ik wil volgende week op het werk even de motor laten lopen en afstellen en daarna een keer gaan vliegen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Grt,
Berto.

Zo, hier het resultaat met de flaps bespannen en gemonteerd:
ycadwj.jpg

ycadwk.jpg

Nu nog even raampjes plakken......

De maiden komt steeds dichter bij maar het lijkt of je steeds langer gaat doen over de kleinste klusjes om de kist af te maken.

Ach ja, de laatste loodjes.......

Grt,
Berto.

En weer een stukkie verder.

Als alles loopt zoals ik hoop dan probeer ik binnen 2 weken een maiden flight met deze kist uit te voeren.

Hier de ramen geplakt en de voorste vleugelsteunen gemonteerd.
ycgkjy.jpg

ycgkj1.jpg

We zullen eens kijken hoe het verder verloopt.
Maar we zijn op de goede weg :D

Greetingz,
Berto.

Ja van die echte toendra banden zoals ze bij die bushplanes gebruikt worden zouden zeker niet mis staan.

Stevo

Het zijn 125mm Kavan wielen.
En dat is ongeveer Piper Cub schaal op deze kist, dus de verhoudingen kloppen aardig.

Grt,
Berto

Ach, smaken verschillen gelukkig :yes:

De zgn "Tundra" wielen zijn zeker wel leuk maar met een schaal verend landingsgestel heeft de kist al snel de neiging tot blijven stuiteren, met de "normale" banden die ik op druk kan brengen wordt dit beter tegen gegaan.

En de looks van de "tundra" wielen trekken mij niet zo :nooo:

Vandaar de "normale" maat.

Grt,
Berto.

Gelukkig maar dat smaken verschillen, ik heb al door Berto dat er niets anders opzit dan me bij jou beslissing neer te leggen :wink:

Stevo

Zo we gaan weer rustig verder in dit draadje.

Na mijn perikelen met de Quadra (zie Waar een membraam voor Walbro carb. te verkrijgen???) heb ik vandaag alles binnengekregen en gemonteerd.

Het duurde even maar na de sproeiers in de fabrieksinstelling te hebben gesteld heeft de motor gelopen.
Er moeten nog wel wat afstellingen gebeuren maar dat is nu even zorg voor later ik ben allang blij dat de motor loopt.

Tot de volgende keer en wie weet heeft ie dan z`n maiden gemaakt 8O

Greetingz,
Berto.

Zo we komen steeds een stukkie dichterbij :|

Arvid, Updraft, Onno en ik gaan 6 augustus op de hei in Ede vliegen en ik ga proberen om de Snoopy II TW dan z`n maiden te geven :yes:
Pin me nergens op vast jongens maar ik ga m`n best doen om dit mogelijk te maken, het moet nu toch echt een keer gebeuren :oops:

Maar in het vooruitzicht hierop zal toch alles moeten kloppen.
Ik heb nog een beetje problemen met de afstelling van de motor maar alleen klooien gaat niet zo dus binnenkort gaan Onno en ik even aan de gang om de motor af te stellen.
Ik krijg hem aan de praat maar er moet hier en daar nog wat aangepast worden.

Tijdens de eerste paar draaitesten kwam ik tot de ontdekking dat m`n stabilobevestiging op de romp toch niet helemaal je van het was.
Dit heb ik nu verstevigd met een stukje driehoek balsa wat al merkbaar meer stevigheid geeft.
yar5o5.jpg

Ik was zowiezo al van plan om zeg maar een soort van spandraden tot te passen maar dat ga ik nu waarschijnlijk toch echt uit voeren.

Dus.... ik beloof niks maar ik ga hem vliegklaar zien te maken voor de 6e augustus.

Greetingz,
Berto.

Sluit me helemaal aan bij Bertus, ik heb het kielvlak van mijn ST ook eens gemold door zonder de vleugels te proefdraaien, doe ik NOOIT meer met grotere benzine motoren. De romp wordt (alleen) véél teveel belast op schoksgewijs torderen, met de vleuegls eraan wordt dat veel beter gedempt.

Ennneeeuuuh, die stabilo bevestiging...lees maar eens terug, ik heb je ervoor gewaarschuwd!

Tja, de motor afstellen moet nauwelijks nodig zijn, even volgas afstellen, dan stationair, dat een keer of wat herhalen moet voldoende zijn. Als hij dan nog niet betrouwbaar loopt, is er een ander probleem.
Ik heb het niet zo op die ouwe (qua type) motoren...

Hee harde kern :lol:

Ik ben blij dat het niet een opzich zelf staand probleem is en dat het dus vaker voor schijnt te komen.
Ik zal de volgende keer dat ik met de motor ga klooien :wink: de vleugels monteren om bovenstaand probleem te voorkomen.

en ja Richard, je hebt het eerder vermeld maar even draaien kan toch geen kwaad, althans dat dacht ik maar daar heb ik me dus op verkeken :oops:
Ach liever nu dan tijdens het vliegen :|

De versteviging is nu uitgevoerd en moet alleen nog weer even netjes bespannen worden.
Dan de romp maar weer naar het werk meenemen, de kist in elkaar zetten en met hulp van Onno de motor even afstellen.

De eerste tig vluchten hoef ik niet vol vermogen te hebben daar we eerst moeten wennen aan de kist voordat ik de SB-10 van Onno er achter hang 8)

Laten we eerst maar eens de motor goed lopend krijgen en dan z`n maiden.
In de vluchten daarop wennen aan de kist en dan......dan..... gaan we de SB-10 erachter hangen :lol:

Al met al zal dat dus wel ergens in December zijn :(

Maar we houdene jullie op de hoogte en van de maiden (gecrasht of niet :roll: ) wordt een film geplaatst.

Groet,
Berto.

Ho even Bertus.

Ik had het over het beginnen met slepen in december (lekker weinig thermiek maar da`s Onno`s probleem :wink: ).

Ik wil nog steeds volgende week zaterdag de Snoopy II TW z`n maiden geven :yes:
Daarna tig vluchten maken om bekend te worden met de kist en pas nadat dit is gebeurt de zwever erachter knopen.
Als dat in December kan dan ben ik nog vlug :oops:

En qua geduld zit dat nog wel goed ik ben nog jong en een beetje geduld moet ik wel op zien te brengen (al begint het steeds meer te kriebelen om met de 3 warbirds te beginnen 8) maar dan moet toch eerst de Snoopy II TW vliegen en de Stinson af zijn :( ).

Grt,
Berto.

Berto,
Als Onno géén ervaring heeft met slepen (erachter hangen) dan is deze combo(met jou als beginnende sleper) een recept voor disaster.
Niet doen dus.
We regelen desnoods een middagje, waarbij jij geleerd wordt te slepen(althans de beginselen), en Onno bijgestaan wordt als hij achter een ervaren sleper hangt.

Mogelijk dat we in het najaar zoiets tot een soort thema dag verheffen in Oss, waarbij iedereen die aspiraties in die richting heeft, welkom is.
Uiteraard kijken we of Bertus mee kan helpen.

Als voorbereiding op slepen adviseer ik een tweetal zaken:
Zorg dat je GOED met je sleepkist overweg kunt, lichte aerobatics moet je er mee kunnen doen en dat je zonder probleem herhaaldelijk veilige landingen kunt maken.
Ten tweede: hang aan je sleeplijn één of twee van die rondtollende Japanse "vliegers" en ga daarmee rondvliegen en afgooien.
Dat geeft al een aardige brok weerstand en zodoende leer je al een beetje vliegen met de handrem erop...

Back