Nou, dan zal ík de koe maar eens bij de horens vatten.
Ten eerste heb ik de laatste tijd een bloedhekel gekregen aan het woord "respect". Dat komt niet door het forum, maar als ik op TV een of ander (nogal kansloos overkomend) figuur tegen iemand anders zo ongeveer respect hoor eisen, loopt het bij mij dun door de broek.
Maar goed, dat terzijde.
"Het accepteren van iemands mening of overtuiging" ...
Het zou een aardig synoniem kunnen zijn.
Missen we dat hier? Soms wel, meestal niet.
Vooropgesteld dat ik me over het algemeen in het scheepsbouw-wereldje begeef en af en toe in één van de café's kom ik weinig wanklanken tegen.
Soms krijg ik als mod via de mail een melding van een bericht wat niet in de haak is: dan kijk je daar even naar en vaak is dat door een andere moderator al opgelost.
Soms lees je een bericht of volg je een draadje en kan je wachten tot het uit de hand loopt. Dan probeer ik meestal al preventief bezig te zijn door óf zelf iets te posten (niet als mod zijnde) of (wél als mod zijnde) een oproep te doen in de richting van: [mod] Hallo... houden we het een beetje gezellig hier?[/mod] zodat men weet dat het topic zich in mijn warme belangstelling mag verheugen. Meestal helpt dat, soms ook niet.
Maar laten we wel wezen: met een forum van 18.000 mensen, afkomstig uit alle lagen van de bevolking, universitair geschoold of nog op de basisschool, in leeftijd variërend van 11 tot 75, met de telefoonnummers vanaf 010 tot en met 0570 vind ik het best meevallen.
Ja, er zijn draadjes waar het redelijk fel aan toegaat (Sven en ik hebben bijvoorbeeld kort geleden de degens digitaal gekruisd) maar zolang dat gaat op een manier waarbij je elkaars mening niet deelt, maar wel kan accepteren zit ik daar niet zo mee.
De lieden die veel ellende veroorzaken door botte, lompe of beledigende uitspraken te doen ken ik zo langzamerhand wel; een paar daarvan hebben zichzelf ook buitenspel gezet.
Hetzij door een permanente ban, hetzij dat ze zelf de conclusie trokken zich hier niet meer thuis te voelen.
Op dit moment is het zo, en dat mogen jullie best weten, ongeveer 5 á 6 mails per dag in mijn mailbox liggen met een "gerapporteerde post". (het bekende rode knopje onderaan een bericht) En: elke mod krijgt die berichten!
Ik vind dat bijzonder weinig.
Zeker als je in ogenschouw neemt dat er leden van dit forum zijn die, als hen ook maar één scheet dwarszit, meteen op die rode knop rammen.
Zeker als je in ogenschouw neemt dat er ook vaak een paar rapportjes tussen zitten die een dubbelpost of een verkeerd forumdeel betreffen.
Kortom:
Al met al doen we het als forum helemaal niet slecht en is de sfeer over het algemeen best goed. Ik kan met een gerust geweten stellen dat 95% van de regelmatige forumgebruikers het forum met rapportcijfer 7 of meer zou waarderen als het gevraagd zou worden.
Misschien iets voor een poll:
Welk rapportcijfer geeft u het forum op dit moment?
ROBERT!!!!
En ruimte voor verbetering?
Die is er. Maar dat ligt niet alleen in de lijn van: meer subforums, strenger beleid of winkelbesprekingen weer mogelijk maken of betere software.
Nee, die ruimte voor verbeteringen zal
ook liggen in de wijze waarop men hier met elkaar omgaat.
Waarbij ik de eerste zal zijn om keihard te roepen dat ik ook wel eens vergeet dat ik het tegen mensen heb...
En in antwoord op Motormuis: Nee, ik ben mijn roeping niet misgelopen... ik luister altijd goed naar mijn echtgenote...