(Sociale) Verbeterpunten forum!

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Iets dat naar mijn mening overigens meer gepromoot zou moeten worden is:
HERLEES WAT JE GESCHREVEN HEBT.
Ik denk dat veel spelfouten, maar ook veel grof taalgebruik, bij herlezing herkend en gecorrigeerd zou worden. Juist omdat je zo makkelijk snel even een reaktie typt worden we daar laconiek in, maar naar mijn mening zou het herlezen alvorens op Send te klikken, heel veel narigheid schelen.

Hierbij een extra promotie van deze prachtige zin!
Ik zeg niet dat elke post opgesteld moet zijn als een opstel op sollicitatiebrief, maar een beetje letten op spelfouten en overzichtelijkheid kan geen kwaad.
Eén keertje terug lezen voorkomt al een boel spelfouten.

Ik zat laatst ook te denken om een post aan te passen... Lijkt me prachtig als je net als in Word een woord of zin kan aanpassen met een rode streep erdoor en het goede er naast. En dan een berichtje automatisch naar de poster of hij zijn post zelf even wil aanpassen, zodat hij ervan kan leren :)

Nou, er staan in de eerste post aantal punt, waar van ik er een paar kan begrijpen en de andere helemaal niet. Asociaal gedrag 100% aanpakken.
Probleem hier is, wat is asociaal.

Voorbeeld: wat door de ene helft gewaardeerd wordt en door de andere niet.
Verkoper: verkoopt product voor meer dan je het binnen de EU nieuw kunt kopen.
Ik noem dit afzetterij, een ander vind het normaal. Ik vind dit dus afzetterij en post een link naar het nieuwe goedkope product. Is dit asociaal ?

Wie zegt het.

Voor mij maakt het niet zo veel meer uit ik heb het hele verkoop/gevraagd topic niet meer zichtbaar, ik had er genoeg van.

Over turbo taal, heb ik een hele ander mening als jullie, als ik na moet denken over wat er staat, lees ik het niet en ga ik gewoon na de volgende post. Niemand dwingt je om iets te lezen, toch. Ik heb medelijden met de mensen die zich daar al druk over gaan zitten maken, relativeer het eventjes, met wat er in de Nederland en de wereld gebeurd.

Voor spelling, geld eigenlijk hetzelfde (waar maak je je druk over), ik lees er overheen en als ik het snap, goed toch. Misschien komt dat wel doordat ik slecht ben in Nederlands.

En Ja ik gebruik FireFox met Nederlandse spelling checker anders had deze post helemaal vol met spellingsfouten gestaan, nu zal het wel mee vallen.

Bart,

Lijkt me prachtig als je net als in Word een woord of zin kan aanpassen met een rode streep erdoor en het goede er naast. En dan een berichtje automatisch naar de poster of hij zijn post zelf even wil aanpassen, zodat hij ervan kan leren :)
Je kunt vauten fouten zo aanpassen. ;)
Misschien kan Robert een correctie tag inbouwen voor de mods?
Bijvoorbeeld [blaat="voutje"]foutje[/blaat]

Ook vind ik dat Xyz eigenlijk wel gelijk heeft over bepalen wat asociaal is.
Bij bepaalde verkoop topics vind ik het moeilijk om te oordelen wie er asociaal is.
De verkoper die een poot uit probeert te draaien bij een onwetende,
of degene die er een stok tussen duwt en de verkoop opbreekt.

Alleen wat betreft spelling en grammatica, ben ik het niet met je eens, Bart.
Voor jou is het misschien niet vervelend, maar voor mij zoiets moeten lezen net als rijden met een knik in mijn wiel. ;)

Laatst bewerkt:
Ikzelf ben dan jongere maar ik wil hier wel even wat op zeggen...

Het klopt inderdaad dat heel veel mensen van die slecht gespelde berichtjes sturen.
Sommige zijn ongelovelijk erg!

Kijk, een d of een t vind ik geen probleem, maar waar het denk ik voornamelijk om gaat
bij de moderators is dat mensen met respect een berichtje typen!
Anders gezegd(d of t:p), de moderators willen dat mensen niet zomaar een berichtje plaatsen,
maar dat de gebruikers nog nalezen of het berichtje op z'n minst goed nederlands is, en
acceptabel is te lezen.

Je moet zo zien. het zijn dan wel "modelbouwkennissen", maar niet je klasgenoten! Mensen
die je heel goed kent!

Hier mijn mening dus. Ik wil dus wel zeggen, dat jongeren zeker wel goed nederlands kunnen typen,
De jeugd heeft dus gewoon geen zin om een bericthje nog netjes na te kijken. (De andere erop nagelaten)
Niet dat ik me gediscrimineerd voel als jeugd, sterker nog ik ben het er volkomen mee eens,
en kan jullie reactie goed indenken.

Edit: Alles met hoofdletter:p op indirect verzoek van N.P.S. Bij deze dus:)

Groeten Ike

Laatst bewerkt:
Tja, dat is mooi. Maar in een goed leesbaar bericht begint elke zin met een hoofdletter...

Oh, over ergernissen gesproken. Extreem LUIE mensen vind ik ook nog wel eens irritant.
Laatst ook in een verkooptopic. Daar stond een post met ongeveer de zin:
"wat is de nieuwprijs hiervan"?

Lang leven Google zeggen we dan, typ de naam van het product in, 1e hit was die van de fabrikant, incl adviesprijs! In totaal ongeveer 2 sec werk, dus dat noem ik lui en niet nadenken.
Maar goed, die hoef je nou ook weer niet te bannen ;), dat gaat net wat te ver...

@Bart,
Over druk maken ben ik het wel eens. Een halve show van Theo Maassen gaat daar over.
Dagelijks zijn gaan er vele mensen dood door honger en ziekte en hier gaan mensen uit hun dak als je schoenen niet bij de kleur van je broek passen...
Maar toch, blijkbaar zijn mensen zulke gekke wezens, dat terwijl je dit fenomeen door heb(t?), er toch ook nog een mogelijkheid is je te ergeren. Al kost het mij de laatste tijd wel steeds meer moeite idd.

Oh ja, over het schelden:
Ik weet dat hier in Den Haag sommige mensen zo praten, maar de meeste kunnen echt wel zonder. Daarbij vind ik de bekende ziektes helemaal niet kunnen, maar het scheelt als je er ineens erg dichtbij zit... Aardig wat mensen zien niet eens in dat zo'n woord ook nog een echte betekenis heeft en dat het voor veel mensen een enorme lijdensweg betekend..

Tja, dat is mooi. Maar in een goed leesbaar bericht begint elke zin met een hoofdletter...

Dit heeft daar inderdaad mee te maken. In dit stuk ging het me om de inhoud,
niet zo om hoofdletters. Maar inderdaad. Dit soort dingen ( nu wel met hoofdletters:p)
hebben te maken met de laxheid van de jeugd.... Mijzelf onder andere dus ook!

Ik vind het voornaamste dat de woorden in ieder geval goed gespeld zijn.
Een hoofdlettertje zie ik in dat geval door de vingers.

Netjes om de post even aan te passen inderdaad. Hoofdletters maken het wel lekker leesbaar.
Als je toch bezig ben, ram dan ook iets harder op de spatiebalk ;) :

Kijk, een d of een t vind ik geen probleem, maar waarhet denk ik voornamelijk omgaat

Bij deze aangepast:)

Is het niet een idee om een Poll te maken genaamd: met 10 vingers typen?
Één voor mensen tot rond de 20
En één voor mensen ouder dan 20

Mijn verwachting: Meer jongere mensen kunnen met 10 vingers typen. Daaruit haal je dus
dat volwassenen meer aandacht aan hun berichtjes geven dan jongeren.

Zomaar een idee....

ps; Sietje je hebt PB van me;)

Het is Zondag, dus...

Geliefde Forumleden!
Laten wij, nu wij allen hier tesamen zijn, ons een buigen over de problemen van deze, voor de modale modelbouwer zo moeilijke, tijd.
Wij allen hebben ermee te maken: Niet sociaal gedrag, absoluut onleesbare bijdragen van onze geliefde mede-forumleden;
inhalerige verkopers die alle onnozele lieden, die hun advertenties lezen, het vel over de oren willen halen;
MSN-freaks die blijkbaar last hebben van RSI en daarom zo min mogelijk tekens willen typen...

Ik wil u oproepen, broeders (en wellicht ook zusters) om uw mede-forumgenoten er op te wijzen dat wij allen verzameld zijn in onze liefde voor de hobby der hobbies: modelbouw!

Onze gemeente bestaat uit zo'n 18.000 gemeenteleden, die allen om de een of andere reden hier tesamen komen. Laten wij hen een liefdevol thuis geven, een warme plek waar zij zich welkom mogen weten, gesteund door de (technische) kennis van hun forumgenten, gesterkt door de kracht van Nitro, LiPo of NiCad, en met vaste hand geleid door de moderatoren.

Zij die het ook niet allemaal weten, maar op hun (af en toe aanwezige) gezonde verstand afgaan en (laten wij dat vooral niet vergeten!!) slechts ook mensen zijn. Mensen, met hun humeuren, pijntjes, gevoelens, waarbij een spelfout op de maandagochtend wel eens desastreus kan zijn voor de rest van hun werkweek.
En dit alles onder de bezielende leiding van Robert, die waarschijnlijk nooit aan dit forum begonnen was, als hij van te voren geweten had wat hij hiermee allemaal zou aanrichten.

Laten wij dus, nu wij hier zo liefdevol samenzijn, ons nóg meer verenigen
door samen te zingen dat heerlijke lied uit bladzijde 89 van onze bundel:
"Knolraap en lof, schorseneren en prei."

Edit Roel:
Drs. P verwijderd.
Speciaal voor Aldert: Post is serieus bedoeld.

Laatst bewerkt:
Beste Roel,

ik hoop dat je je post serieus bedoeld. Hij komt bij mij een beetje gekscherend over, waarbij je dit hele topic bagatelliseert tot slechts een kleinigheidje wat een ander dwars zit.
Ik heb dit topic in het leven geroepen, omdat ik eigenlijk van mening ben dat we al te ver zijn gegaan.
Het asociale en respectloze gedrag zie ik voornamelijk op het MBF. Zie ik op een ander forum zoiets aankomen, blijkt dat de moderators dit al de kop in hebben gedrukt. Graag zie ik dit ook op het MBF.
Het kan zijn dat daardoor de sfeer even tijdelijk iets minder kan zijn op het MBF, maar uiteindelijk zal de sfeer beter zijn als ooit tevoren!

Just my 2cents.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Oorspronkelijk geplaatst door bdoets
Iets dat naar mijn mening overigens meer gepromoot zou moeten worden is:
HERLEES WAT JE GESCHREVEN HEBT.
Ik denk dat veel spelfouten, maar ook veel grof taalgebruik, bij herlezing herkend en gecorrigeerd zou worden. Juist omdat je zo makkelijk snel even een reaktie typt worden we daar laconiek in, maar naar mijn mening zou het herlezen alvorens op Send te klikken, heel veel narigheid schelen.
Zou zoiets niet geautomatiseerd kunnen worden?
Je klikt op "send" en je krijgt automatisch je bericht te zien.
Pas na een "afkoelingsperiode" (een nader te bepalen aantal seconden) kun je op "accoord" (of zoiets) drukken en je bericht wordt daadwerkelijk geplaatst.
In de tussentijd zie je het daadwerkelijke bericht en wordt je dus geconfronteerd met je eigen schrijfsels.

(Nadeel: het werkt vertragend)

Wim

Ook een idee, niet afstraffen maar voorkomen!
Een ingebouwde forum spellchecker die op je gaat mopperen als je er een potje van maakt. ;)

Ondanks de post van Roel, is het wel een zaak wat wel degelijk gevolgen kan gaan hebben....

Denk dat er wel een moment komt, of is, dat "we" daar serieus eens moeten over hebben, hoe we dit verschijnsel aan gaan pakken...

Want nu draaien we een beetje om de soep heem, over tikfouten,en dat soort dinkjes en komt het woord mentaliteit, respect, en de daarbij behordende problemen, niet meer aan de orde...

Nou, dan zal ík de koe maar eens bij de horens vatten.

Ten eerste heb ik de laatste tijd een bloedhekel gekregen aan het woord "respect". Dat komt niet door het forum, maar als ik op TV een of ander (nogal kansloos overkomend) figuur tegen iemand anders zo ongeveer respect hoor eisen, loopt het bij mij dun door de broek.
Maar goed, dat terzijde.

"Het accepteren van iemands mening of overtuiging" ...
Het zou een aardig synoniem kunnen zijn.
Missen we dat hier? Soms wel, meestal niet.
Vooropgesteld dat ik me over het algemeen in het scheepsbouw-wereldje begeef en af en toe in één van de café's kom ik weinig wanklanken tegen.

Soms krijg ik als mod via de mail een melding van een bericht wat niet in de haak is: dan kijk je daar even naar en vaak is dat door een andere moderator al opgelost.

Soms lees je een bericht of volg je een draadje en kan je wachten tot het uit de hand loopt. Dan probeer ik meestal al preventief bezig te zijn door óf zelf iets te posten (niet als mod zijnde) of (wél als mod zijnde) een oproep te doen in de richting van: [mod] Hallo... houden we het een beetje gezellig hier?[/mod] zodat men weet dat het topic zich in mijn warme belangstelling mag verheugen. Meestal helpt dat, soms ook niet.

Maar laten we wel wezen: met een forum van 18.000 mensen, afkomstig uit alle lagen van de bevolking, universitair geschoold of nog op de basisschool, in leeftijd variërend van 11 tot 75, met de telefoonnummers vanaf 010 tot en met 0570 vind ik het best meevallen.
Ja, er zijn draadjes waar het redelijk fel aan toegaat (Sven en ik hebben bijvoorbeeld kort geleden de degens digitaal gekruisd) maar zolang dat gaat op een manier waarbij je elkaars mening niet deelt, maar wel kan accepteren zit ik daar niet zo mee.

De lieden die veel ellende veroorzaken door botte, lompe of beledigende uitspraken te doen ken ik zo langzamerhand wel; een paar daarvan hebben zichzelf ook buitenspel gezet.
Hetzij door een permanente ban, hetzij dat ze zelf de conclusie trokken zich hier niet meer thuis te voelen.
Op dit moment is het zo, en dat mogen jullie best weten, ongeveer 5 á 6 mails per dag in mijn mailbox liggen met een "gerapporteerde post". (het bekende rode knopje onderaan een bericht) En: elke mod krijgt die berichten!
Ik vind dat bijzonder weinig.
Zeker als je in ogenschouw neemt dat er leden van dit forum zijn die, als hen ook maar één scheet dwarszit, meteen op die rode knop rammen.
Zeker als je in ogenschouw neemt dat er ook vaak een paar rapportjes tussen zitten die een dubbelpost of een verkeerd forumdeel betreffen.

Kortom:
Al met al doen we het als forum helemaal niet slecht en is de sfeer over het algemeen best goed. Ik kan met een gerust geweten stellen dat 95% van de regelmatige forumgebruikers het forum met rapportcijfer 7 of meer zou waarderen als het gevraagd zou worden.
Misschien iets voor een poll:
Welk rapportcijfer geeft u het forum op dit moment?

ROBERT!!!! ;)

En ruimte voor verbetering?
Die is er. Maar dat ligt niet alleen in de lijn van: meer subforums, strenger beleid of winkelbesprekingen weer mogelijk maken of betere software.
Nee, die ruimte voor verbeteringen zal ook liggen in de wijze waarop men hier met elkaar omgaat.

Waarbij ik de eerste zal zijn om keihard te roepen dat ik ook wel eens vergeet dat ik het tegen mensen heb...

En in antwoord op Motormuis: Nee, ik ben mijn roeping niet misgelopen... ik luister altijd goed naar mijn echtgenote...

Ten eerste heb ik de laatste tijd een bloedhekel gekregen aan het woord "respect". Dat komt niet door het forum, maar als ik op TV een of ander (nogal kansloos overkomend) figuur tegen iemand anders zo ongeveer respect hoor eisen, loopt het bij mij dun door de broek.

Taal leeft is hier al aangehaald. Respect betekent duidelijk niet meer wat het vroeger betekende. Het betekent dat je geintimideerd moet zijn door idd een kansloos figuur. Waarschijnlijk omdat hij zijn zielige bestaan moet verzachten. Ben je niet onder de indruk van hem en/of bang dan heb je geen respect.

Zo zie ik het op het moment. Er zijn wel meer woorden die hun betekenis verloren hebben. Een straatschoffie terrorist noemen doet afbreuk aan de betekenis van terrorist bijv.

Maar da's weer een andere discussie.

Wat het ook is, het is niet meer wat ik DACHT dat het geweest, is.
Ofwel de bekende generatie kloof ??

Mischien ben ik nu wel de "oude zeur"...
Maar denk wel dat bepaalde fora's er meer "last" van hebben dan de anderen..
Want met een bigscale, of nitro wagen , ben je natuurlijk "stoerder", dan bv een stoommachine, of boot, of tuck...

Denk dat bij de laatste doelgroepen, deze "reden" al ontgroeid zijn, en z
e op een heel ander niveau deze hobby bedrijven, vanuit een ander oogpunt.
HET oogpunt waarmee IK, me verenigd voel, en wel waarderen kan..
Het standpunt waarmee ik me kan indentificeren.

Wellicht ligt daar mischien het probleem ?
En ben ik wel de " oude" zeur ?

Zonder andermans irritaties te negeren denk ik wel eens waar we mee bezig zijn hier. Het is een modelbouwforum en dat is wat ik de laatste tijd meer en meer mis. Er wordt veel meer geluld dan gebouwd, jammer van de in potentie mooie verslagen. Daar komen meestal de meest leuke reacties op. Veel gezeik is er vaak in de verkooptopics, wordt door mij op dit moment ook wat strakker in gezeten. Prijsdiscussies leveren een waarschuwing op en bij herhaling een ban. Jammer? beetje wel maar blijkbaar kan het niet anders, zie de ban die Emil uitgedeeld heeft (en meteen een hatrick :thumbsup:)

Ik stoor mij niet zo snel aan de taal als het maar binnen de perken blijft. Beetje vage grens maar om bij elke fout, of meer dan een, meteen maar te corrigeren of te bannen lijkt mij niet oke.

Taal leeft zoals al eerder gezegd is en ik weet zeker dat als onze kinderen, degene die nu de msn en sms taal gebruiken, over een jaartje of 25 hetzelfde over hun kinderen zeggen. ff, iig of andere veel gebruikte afkortingen heb ik geen probleem mee, misschien kunnen we er zelfs wel wat van leren. Een goed idee om de jeugd eens een topic te laten openen met de betekenissen van al deze afkortingen, worden we ook op dat gebied wat wijzer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back