solp pro 270 en msrx ervaring

Hallo Frits,

maak je al gebruik van de verlengde tailboom op de msrx? Ik heb twee msrx heli's en deze vliegen met de verlengde staart veel beter dan zo uit de box. Probeer je D&R op de Aileron en ook voor de Elevator, allebei 70-30. Je zal merken dat je meer moet sturen en dat de heli niet om zijn as wil draaien.

Mvg.Bernard

hallo Bernard,

leuk dat je me helpt bij het afstellen van mijn msrx.
de tailboom heb ik niet verlengd, maar ik heb er wel over gehoord.

Hoe doe je dat. Ik weet dat je de staart uit het mainframe kunt trekken want ik heb al een keer een kapotte staartmoter gehad. Ik neem aan dat ik dan het stekkertje er af moet knippen want anders gaat hij niet door de holle tailboom.
Maar hoe krijg ik de tailboom uit het startmoter huis, zit die gelijmd of is dit ook gewoon een kwestie van trekken.
Met hoeveel centimeter moet ik de tailboom verlengen, en zijn er holle carbonstaafjes van 2 mm te koop, of gaan de draadjes buitenlangs met en met tape vastzetten.

Op dit moment heb ik de volgende instellingen in mijn dx6i staan voor de msrx.

D&R en EXPO

AILE 0 70% +50%
ELEV 0 70% + 50%
RUDD1 50% + INH

TRAVEL ADJUST

Alles op 100% behalve de RUDD op 125% zowel naar links als naar rechts.
ik heb geen mixen en subtrim ingesteld.

Je schrijft me de D&R op de AIleron en Elevator allebei op 70 +30 te zetten,
maar welke instelling moet ik dan voor de RUDD instellen? Je zegt ook "probeer je rudder eens met 125 en expo 0" bedoel je daar mee de instelling bij het scherm D&R EXPO, want ik in het D&R scherm niet hoger dan 100%.
Of bedoel dat ik in het TRAVEL ADJ scherm 125% moet invullen.

verder heb ik geen mixen en subtrim ingesteld.

bij voorbaat hartelijk dank voor je informatie

groeten, frits

Hallo Frits,

Elkaar helpen is toch heel normaal.

Om te beginnen de tailboom. Die moet je verlengen, en dat gaat zo:

De tailboom trek je rustig uit het frame.
Dan desoldeer je de connector.
Als je dat gedaan hebt trek je de draad met huis en motor uit de tailboom.

Koop 2 mm carbonstaaf bij de hobbyshop. Deze is massief maar dat maakt niets uit.
Zaag deze 2 cm langer af dan de originele staartboom.

Soldeer de connector weer aan de draden, LET OP! ISOLEER + EN – AFDOENDE MET KRIMPKOUS. Als dit niet goed gebeurt fikt je tail mosfet uit.
Plaats je tailmotor weer op de nieuwe tailboom.
Wikkel de draad om de boom heen.
Ik zelf maak gebruik van een druppel ca lijm om de tailboom weer in het frame vast te zetten. Andere doen dit soms met hotglue.

Nu zal je merken dat het vlieggedrag rustiger is en geen tail blowouts meer hebt.
Wat ook nodig is zijn de grommets op de swashplate. Die moeten erop zitten.

Ik raad je aan om in de dual rates de volgende instellingen op te slaan.

Aileron 70 en 30 expo.
Elevator 70 en 30 expo
Rudder 125 geen expo.

Dan deze instellingen:

Trottle 0-40-60-63-63
Pitchcurve 50-50-50-63-74

Ik vlieg hiermee zeer rustig en ook fel als ik dat wil. Kan ook buiten aangehouden worden.

Voor het gemak heb ik een foto
full
van mijn msrx bijgevoegd.

Mvg.Bernard

Laatst bewerkt door een moderator:
beste Bernard,

hardstikke bedankt voor je snelle reacties en adviezen.
Ik ga dinsdag meteen een carbon staafje kopen en de tailboom verlengen.
Het enige wat ik niet begrijp is dat jij bij RUDDER in het scherm DR&EXPO een waarde van 125% invoert, bij mijn zender(dx6i0)gaat dit niet verder dan 100%, of doe ik iets fout.

groeten, frits

ziet er trouwens wel gaaf uit die verlengde tailboom.!!!
mijn msrx ziet er wel wat gehavender uit, maar als ik hem echt redelijk onder de knie heb dan ga ik hem weer helemaal nieuw maken want het is wel een te gekke heli.
die nine eagles solo pro 270 die waar ik ook mee vlieg is een stuk suffer en veel makkelijker te vliegen, dus weinig uitdaging.
na 2 lipos met de msrx ben ik echt moe, hij vergt echt concentratie!!!

groeten, frits

Hallo Frits.

Ik gebruik een DX7S en daar kan ik dus de rudder op 125 op instellen.
Zou niet moeilijk doen en gewoon als het op de DX6I niet hoger kan dan 100 dat gewoon instellen.

Mvg.Bernard

hadi Bernard,

hardstikke bedankt, ik ga eerst dinsdag of woensdag een carbon staaf kopen en een nieuwe tailboom maken.
wat is dat trouwens voor lijm die jij gebruikt, CA, is dat dat een soort 2 componenten lijm.
Ik wil dat ook gaan kopen maar van welk merk.

groeten, frits

Flybarless en 45 graden flybar zijn niet met elkaar te vergelijken. En bij de 270 zijn de uitslagen van de servo's ook nog beperkt t.o.v. de 260 ofwel de V1/V2. Misschien omdat Nine Eagles hem als vervanger voor een coax wil inzetten als eerste heli, geen idee.

Heee... boeiend draadje. Ik heb ook de nodige moeite met mijn MSRx, met de MSR kon ik in de (krappe) woonkamer keurige rondjes draaien, met de X lukt me dat nog steeds niet - inderdaad, net zoals Frits beschrijft gaat hij lastig doen zo gauw je een rudder input geeft, ook als je gewoon op de plaats hoovert.
Overigens Frits, je schrijft dat je bij een bocht ook wat aileron geeft; maar volgens mij is dat niet logisch, met de MSR vloog ik mijn rondjes ook met alleen down elevator, en rudder.
Ik vlieg de MSRx met een DX6i. Ik zal er binnenkort iets van de door Indoorvlieger gegeven instellingen in zetten... maar om de tailboom te verlengen zie ik nog even niet zitten...
Oh ja, ik kan de Rudder Travel adjust wel degelijk tot 125% opvoeren op de DX6i hoor!

Je bedoelt "de instellingen van nebukadzir" denk ik, want ik heb geen instellingen gegeven, alleen opgemerkt dat het raar doen bij rudder bij een groot aantal mSR x-en voorkomt, en niet echt op te lossen is, alleen wat te verzachten.

Aileron in een bocht is trouwens erg normaal, geeft de heli een beetje helling, zodat hij mooier schuin door de bocht gaat.

Bart dat klopt de Travel Adjust kan ik ook opdraaien naar 125% maar de D&R gaat maar tot 100%.
dat bijgeven van aileron doe ik eigenlijk omdat ik op de simulator zag dat de heli dan mooi scheef hangend de cirkels maakt, dus met het landingsgestel schuin naar buiten door de bocht, en zo zie ik dat ook wel eens in het echt.
Van de staart verlengen had ik als eens van gehoord maar nooit wat en hoe precies, er wordt veel overgeschreven ook op buitenlandse fora, dus dat ga ik zeker doen. Een ieder die het gedaan heeft schrijft er altijd zeer positief over.
Het gaat op al die fora ook altijd over hetzelfde probleem van de msrx "het uitbreken van de heli bij het geven van rudder" en dan is de cirkel rechtsom "eenvoudiger!!!!" dan linksom, maar dat schijnt te maken met de plaats van de staartrotor(rechts van de tailboom) heb ik intussen begrepen.
Ik dacht dat het verlengen van de tailboom er voor zorgt dat de heli rustiger gaat draaien doordat de zijwaartse kracht van de staartrotor verder van het middelpunt van de hoofdrotor komt te liggen.
Het is volgens mij geen moeilijk klusje want ik heb er al eens een nieuwe staart opgezet, alleen het weer aan elkaar solderen van de draadjes lijkt me niet simpel want ze zijn wel heel erg dun en dus misschien wel snel weggebrand en dan zijn ze tekort om nog aan te sluiten. Ik zal bij de "hobbyin" eens kijken of ze van die dunne draad hebben kan ik er altijd nog een stukje tussen zetten. Bernard zet over de lasjes in de draad een stukje krimpkous, hoe dat precies werkt weet ik niet maar ze zullen het onge twijfeld in de hobby winkel verkopen. Op de foto van de msrx van Bernard ziet dat er erg mooi uit.

grfr

Je bedoelt "de instellingen van nebukadzir" denk ik (...)
Aileron in een bocht is trouwens erg normaal, geeft de heli een beetje helling, zodat hij mooier schuin door de bocht gaat.
Ja sorry, de instellingen kwamen van Nebukadzir.
Als ik met de MSR bochten vloog zonder aileron, liet de centrifugaalkracht de heli neigen. Ik denk dat als je ook nog aileron bijgeeft (maar met de X ben ik dus niet zo ver) het toestel niet meer een zuivere cirkelbaan vliegt, hij gaat dan wat slippend door de bocht.

Bart dat klopt de Travel Adjust kan ik ook opdraaien naar 125% maar de D&R gaat maar tot 100%.
Klopt. Maar waarom zou je de DR opdraaien? De functie van DR is, om per schakelaar de uitslag te verkleinen, in principe voor een nauwkeuriger besturing. Als je grotere uitslagen wil dan doe je dat met Travel ajust.

Dat ik het verlengen van de staart (nog) niet zie zitten is niet omdat het me moeilijk lijkt, maar omdat ik het een niet zo fraaie ingreep vind... ik kijk het nog even aan, misschien doe ik het ooit nog.

Met heli's ben ik een beginneling, ik vlieg normaliter electrozwevers (met een voorliefde voor vliegende vleugels) en heb er destijds een mini heli bij gekocht om ook bij rotweer in de huiskamer wat te vliegen te hebben...
Ik heb een DX6i maar een zender met meer kanalen is in bestelling, voor een zwever waarbij 6 kanalen te weinig is. De DX6i blijft dan wel in gebruik voor de kleinere modellen en de MSRx.

Ik lees hier dat de travel endpoints worden gebruikt voor het instellen van de rudder maar dit moet je echt niet doen!
In de Dual rates en exponential moet je de waarden van je rudder instellen.

Mvg.Bernard

hallo Berbard,

ik heb nog een vraag over de verlenging van de tailboom.
ik heb net eens gemeten en er steekt zo'n 4,5 à 5cm extra draad uit de tailboom met daar aan de stekker voor op het mainboard is dat genoeg als ik de draad om de carbon staaf wikkel en om nog aan elkaar te solderen.
volgens mij lijkt het wel of de draadjes gelakt zijn, kun je dat eigenlijk wel solderen?
als ik er stukjes krimpkous overtrek moet ik dat dan verwarmen of hoe gaat dat krimpen dan?

groeten, frits

ik begreep dat door de travel adjust te vergroten van zeg 100% naar 125%, je de uitslag die servo maakt vergroot, en dat de D&R bepaalt in hoeverre je van die uitslag gebruik wilt maken
Nee dat zou niet handig zijn... eerst je uitslag vergroten en dan weer verkleinen...
Waarom je een uitslag zou willen vergroten lijkt me logisch (maar met zo'n micro heli lijkt me het niet gauw zinvol).
Met DR tem je een servo die te grof reageeert.
Wil je een servo rustiger maken maar niet de totale uitslag verkleinen, dan kan je expo instellen. Dan kan je bijv. maken dat tot halve knuppel-uitslag de servo reageert met kleine uitslagen, en daarboven de reacties snel groter worden, zodat je wel het totale bereik hebt.

@frits

de draad uit je oude tailboom is lang genoeg. Als je de connector eraf heb dus niet afknippen maar desolderen dan kan je hem er weer gewoon eraan solderen.
Voordat je het eraan soldeert even de krimpkousjes op de draden
schuiven zodat je na het solderen het op beide polen krimpt. Ik gebruik 1.5 mm krimpkous en verwarm dit met mijn soldeer bout.
Een oplossing die makkelijker is koop een tailboom van de mcpx.
Die past er ook in. Alleen de connector is contra maar dat zie je vanzelf als je tailmotor vooruit draait.

Mvg.Bernard

Laatst bewerkt:
hallo Bernard, is de staartmotor niet groter of zwaarder, en heeft deze dus hetzelfde vermogen als die van de msrx?
Dan betekent dat dat alleen maar het stekkertje hoef om te solderen! of hoef je alleen de stekker maar om te draaien, past hij dan ook?

groeten, frits

hallo Bernard,

ik las ook dat jij gommets op de armpjes van de swashplate hebt zitten, zijn deze heel of zijn ze gehalveerd, door midden gesneden op de plek waar ze in de canapy zitten, en zitten deze alleen achter de kogeltjes waar de links van de van de servos op zitten, of ook op degene die naar de bladen gaan.
En waarom is dat eigenlijk, welk effect heeft dat op het vlieggedrag.

groeten, frits

Back