De Sophisticated Lady is haar T-staart kwijt.
De starts vanmiddag waren 'temperamentvol' om het eens beschaafd uit te drukken; de helft ging redelijk, met wel wat gezwabber, waarschijnlijk door de bebouwing links van het veld, waar de wind (vlagerige 3Bft) deels schuin overheen kwam.
Eenmaal op hoogte geen probleem.
De andere helft schoot de SL gelijk naar links weg; als de lijn er tijdig afsprong, waarbij de parachute zich als een haas richting grondpen spoedde, kon ik voor de wind wegdraaien en een normale landing maken.
De laatste keer gebeurde dan niet en draaide de SL aan de lijn met volle snelheid naar de grond; richtingsroer aansturing losgebroken en de achterste stabilisator op half zeven.
Het startvlak zat los en er stak balsa door de bekleding van de staart naar buiten.
Het grootste deel van de folie is er af en ik lijm een plaatje 3 mm balsa aan weerszijden van de startfin, zodat ik vlees heb om de aansturing zoals het hoort, dóór de staartvin naar boven kan leiden:
Op de foto eerst één kant, dan de sleuf voor de aansturing er in en dan de tweede kant er op.
Het geheel schuur ik in profiel en dunner, zodat de fin iets van 6 mm dik blijft op het dikste punt.
Het deel dat in de romp verdwijnt laat ik in eerste instantie 9 mm dik zodat er voldoende materiaal om te verlijmen staat, want boy, wat is deze romp slecht in elkaar gezet; de helft van de ondersteunende spantjes liggen los, zodat de dunne balsa zijden aanvoelen als papier, je knijpt er ook zomaar een scheur in...
De verlijming van de staartvin was ook flut, alleen de laatste twee centimeter zat goed vast, de voorste bevestigingslippen zwabberden maar wat in hun sleuven in de romp...
Ik pak morgen een andere zwever en doe de rest van de reparaties als het weer minder vliegbaar is.
Groeten, Jan.