Sopwith CAMEl

• Topicstarter Topicstarter ankha
  • Startdatum Startdatum
A

ankha

Guest
Ik zou graag een Sopwith CAMEL bouwen 1/4 schaal of 1/3 schaal,
daar ik hierin niet zo goed thuis ben graag wat raad welke de beste bouwdozen hiervoor in aanmerking komen?

Heb de site bezocht van mickreevesmodels, daar hebben ze inderdaad mooie dingen.

Hallo ankha,

De Reeves Camel vereist wel wat bouwervaring maar is een topper :yes:
Mocht je een iets eenvoudigere Camel willen bouwen heeft Model Airplane News een mooie in schaal 1/4.
Ik weet niet wat je bouwervaring is?

Belair kit cutters (durf het hier bijna niet te noemen Eric ;)) heeft hier een CNC-kitje van.

http://www.belairdigital.co.uk

Groeten, Ralf

Mijn bouw ervaring met vliegtuigen is zo goed als niets, maar heb wel al ervaring met boten en met het opmaken van oldtimers, dus dit zal ook wel lukken.
Ik ga alvast een kijkje nemen.

Ik ga eerst bouwen zonder te vliegen, daarna is het de bedoeling enkele eenvoudige toestellen te bouwen en te vliegen, heb ooit met modelheli gevlogen maar dat is 15 jaar geleden daar mijn heli Bell20 aan de zolder hangt wil ik er graag een mooi vliegtuig bij, maar het moet wel iets degelijks zijn en mooi om te zien daarom wil ik kiezen voor kwaliteit en een grote schaal welke weet ik nog niet goed 1/3 of 1/4. En ooit zal ik er ook mee vliegen denk ik.

Hoop dat je een GROTE zolder hebt bij de keuze van de 1/3 schaal ;)

full

full

full

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een grote zolder daarom is de keuze zo moeilijk,als jij mocht kiezen welke schaal heeft dan jou voorkeur en waarom?

Als ik jou was zou ik kiezen voor schaal 1/4
Ik zou starten met een kit van b.v. Balsa USA
Geen Camel maar dan de Sopwith Pup.

Deze modellen zijn relatief eenvoudig te bouwen en te vliegen, je zou er al mee kunnen starten na een jaartje met een trainer kistje

Het bouwen is gaaf, maar het leukste is natuurlijk als je er later ook nog mee kunt vliegen ook :D

1/4 schaal zijn al behoorlijk grote kisten, spanwijdte van ca. 2m
Dit vult de zolder al aardig :yes:

Hobby-in verkoopt ze ook

www.Hobbyin.nl****** De site voor vliegend nederland

(kijk onder bouwdozen, Balsa USA)

Als je echt een museumstuk wilt gaan bouwen zijn de Reeves Camel kits waanzinnig mooi.
Maar zoals eerder gezegd dien je wel wat bouwkunsten in huis te hebben anders is het zonde van zo'n mooie kit als deze niet tot een goed eind komt.
Deze kits zijn ook fragieler dan bv. de Balsa USA kits.
Hiermee wordt de drempelvrees om er echt mee te gaan vliegen erg groot :)

Het eerder genoemde freespakket van de M.A.N. Camel zou ook geen verkeerde keuze zijn.

Dit is puur mijn mening, ieder mag het uiteraard voor zich bepalen.

Succes met je keuze :D

Groeten, Ralf

Ik hou je mening zeker in mijn achterhoofd en ga zaterdag eens een kijkje nemen in de winkel in Antwerpen en ga dan volgende week beslissen wat het gaat worden, ik hoop op nog wat andere meningen van modelbouwers.
Harry

Hallo Harry.

Zal mijn ervaring even melden.
Ben het met helemaal met Ralf eens.
Niet tehard van stapel lopen.
Bouw eerst maar eens zo'n doosje van Balsa usa.
Denk dat je daar de handen al vol aan hebt.

Als ik zie wat Ralf allemaal gedaan heeft met zijn camel,
Dat zie ik een beginner of iemand zonder bouwervaring niet doen.
Daar heb ik met meer dan 30 jaar bouwervaring nog mijn handen aan vol.
Het mooie of grote is niet alijd de beste oplossing.

Nou succes met wat je gaat doen.

Groeten Han.

Jaaa, mooi! Ben benieuwd.... :thumbsup:

Hieronder 1/3 flyby (flyover?) van clubgenoot, mooi toch... :yes: (Moet er wel bij zeggen dat dit de pup is)

Ik ga jullie raad volgen en zal het eerst eens met Balsa USA doosje doen, morgen een kijkje nemen in de winkel hoe het materiaal eruit ziet, ik betaal liever wat meer om iets degelijks dan wat minder waar je later meer problemen mee hebt.
Han, heb je projecten bekeken heel knap en mooi daar gaat je hartje sneller van slaan.
Harry

Rob,
Echt mooi om naar te kijken, zal zeker eens naar zo'n meeting komen kijken.
Harry

Altijd welkom Harry.

Als je komende week tijd hebt, kun je misschien eens naar Soesterberg, daar staan komende week veel (grote) schaalkisten uit de NL luchtvaart historie. Klik hier voor info.

Ik heb overigens van meerdere mensen gehoord dat de pup eens stuk eenvoudiger vliegt dan de camel en wat minder kritisch is met bijvoorbeeld het zwaartepunt. Als je weinig vlieg ervaring hebt, is een iets eenvoudiger vliegende kist wellicht het overwegen waard. Heb zelf noch met Camel, noch met Pup gevlogen, via via info dus. Er zijn lezers hier wel ervaring met beide kisten hebben, wellicht kunnen die daar nog wat aan toe voegen?!?

Ik ga jullie raad volgen en zal het eerst eens met Balsa USA doosje doen, morgen een kijkje nemen in de winkel hoe het materiaal eruit ziet, ik betaal liever wat meer om iets degelijks dan wat minder waar je later meer problemen mee hebt.

Harry

:worship::worship::thumbsup::thumbsup:

Zo ben benieuwd.

Han.

Rob,

Ik ga mijn best doen om een dagje naar Soesterberg te komen laat wel iets weten.
Het zal vrijdag worden dat ik naar Soesterberg kom, misschien zie ik daar enkele mooie modellen en kan ik ze volgende wek dan bestellen en van start gaan.
Harry

Er zijn lezers hier wel ervaring met beide kisten hebben, wellicht kunnen die daar nog wat aan toe voegen?!?

Uiteraard!
Net zoals Ralf al aanhaalde is de 1/3 Sopwith pup makkelijker qua opbouw en een heel relaxte kist om mee te vliegen; zonder echt nare eigenschappen

full

Alleen bij het landen opletten dat 'ie niet op z'n neus gaat......

En wat Ralf eveneens al aanhaalde: 1/3 is wel een enorme kist (met 38cc benzine motor met vertraging zodat je met een propellor met schaaldiameter kan vliegen)

full

dusje moet wel je plan trekken voordat je met de bouw begint: waar bouw ik hem, waar stal ik hem en past 'ie in de auto.........

succes met je keuze!

gr.

Frank

Back