Sopwith Pup 1/4

Als dat zou kunnen :D, zou wel fijn zijn Frank.
Mwah het zal wel een weekje of wat meer worden vrees ik :rolleyes:
Uit eigen ervaring weet je dat je bergen en dalen hebt met dit soort projekten, op het moment loopt het even lekker :yes:

Tot de volgende update,

Groeten, Ralf

Hallo pieter, RVS bestel ik bij Mick Reeves.
Het is 8x0,5mm en is 50cm lang.
Wellicht is het in NL ook ergens te verkrijgen.
Bij de Blokker bijvoorbeeld :p

P1010090.jpg

Moest laatst een nieuw wasrekje kopen, deze kost iets van 30 euro en is volledig opgebouwd uit RVS pijpjes!
Daar zit vast wel ergens een goede afmeting tussen, had ik dit eerder geweten :rolleyes:
(affijn komend weekend zijn waarschijnlijk alle RVS wasrekjes uitverkocht bij de Blokker :rolling:)

Nog wat suffe klusjes gedaan zoals het dubbelen van de wortelribben en het op maat maken van de webbings

P1010093.jpg

Flink wat gewichten erop en drogen maar.
Je moet uiteraard wel zorgen dat je bijtijds de pennetjes eruit haalt Ralf :oops: :rolleyes:

Mocht 2x A0 met vleugels op het werk plotten, kan van het weekend beginnen met de bovenvleugels :D

Voor zover weer even.
Groeten, Ralf

Als dat zou kunnen :D, zou wel fijn zijn Frank.
Mwah het zal wel een weekje of wat meer worden vrees ik :rolleyes:
Uit eigen ervaring weet je dat je bergen en dalen hebt met dit soort projekten, op het moment loopt het even lekker :yes:

Tot de volgende update,

Groeten, Ralf

Pffff, Ralf, als jij een serie productie opzet ben je nog sneller als dat ik 1 model maak:help::confused::banana:

1 bovenvleugelhelft ' ruwbouw' gereed :D
Riblets, neuslijst en tip moeten er nog op.
Ook het aileron moet nog gemaakt worden.

3.jpg

Alles zwaar onder druk zetten ;)

2.jpg

Verstevigingen waar nodig, en diagonalen 5x5 balsa

1.jpg

Voila, en nu nog maar 4 te gaan :rolleyes:
Heb al wat voorbereidend werk gedaan voor de volgende dus de produktie gaat nog sneller :p

Groeten, Ralf

Edit: oh ja, het stof is sinds zondag weer van mijn Moth af, weer 3 heerlijke vluchten kunnen maken.

Laatst bewerkt:
welke klemmetjes zijn dat op de voorlaatste foto? en waar halen jullie goedkoop veel klemmetjes?:p

mooi werk. de metalen hoeklatjes met wasknijper zijn ook een leuke techniek... moet ik ook eens gaan maken.

Pfoeh, zou het niet eens meer weten zo lang geleden al gekocht.
Denk van DuBro of Robart, ze worden met elastiekjes gespannen.

De hoeklijn heb ik van de bouwmarkt dit is 20x20x2mm aluminium, in stukken gezaagd.
Heb ik al enkele bouwprojekten lol van gehad :D
Zet wel een gewichtje op het vlakke deel om kantelen tegen te gaan ;)

Bij de bouwmarkt kun je tegenwoordig ook veel plastic/kunststof klemmen voor weinig geld kopen

Groeten, Ralf

Dat zou niet nodig moeten zijn. Ik heb inderdaad ook gemerkt dat sommige binnenhoekjes wel en andere binnenhoekjes niet geheel zijn doorgefreesd. Terwijl ik toch corner overcut heb toegepast. Ik ga dat eens nader onderzoeken hoe dat kan.

Inmiddels probleempje met corner overcut opgelost. Het heeft te maken met de juiste instellingen in CamBam. Het gaat goed met: polyline arc fit + exact stop + corner overcut. Maar dit is natuurlijk alleen interessant voor CamBam gebruikers.

Dat zou mooi zijn Jan, er komt eerdaags weer wat werk voor je aan ;)
De term CAMBAM kende ik nog niet maar da's een leuke!

Er wordt hier nog steeds druk doorgebouwd aan de vleugels
De bovenste 2 zijn inmiddels een heel eind

P1010007.jpg

En de lijm van de eerste ondervleugel ligt momenteel uit te harden
Zoals je ziet worden alle soorten en maten van gewichten gebruikt ;)

P1010005.jpg

Dit weekeinde de malletjes voor de tips maar eens maken en daarna de tips zelf lamineren.
Ik ga 2mm balsa gebruiken welke ik sandwich in 2 stukjes 0,6mm ply.
Bulletproof en licht :D

Groeten, Ralf

Reeds 2 rechtertippen gelamineerd:

Malletje opgebouwd uit 3mm balsa

P1010011.jpg

P1010012.jpg

P1010014-1.jpg

Om de ZAP niet aan mijn vingers te krijgen en de schadelijke dampen niet te hoeven inademen sluit ik het zojuist gelijmde af met plastic (pedaalemmerzak).
Dan is het zaak de boel aan te drukken zodat de sanwich de vorm van de mal krijgt.
Het wordt even heel warm na het lijmen (om niet te zeggen heet) :p

P1010016.jpg

Tip en mal uitgewerkt in AutoCAD.

P1010015.jpg

Tip ruw op zijn plek, moet nog definitief geschuurd worden.
Hij komt tussen de boven en onderligger in gelijmd.
In het midden wordt hij ondersteund door koolstof rond 3mm welke in de 8mm dowel gelijmd wordt.

Heb toch maar ZAP gebruikt voor dit werkje, het werkt zo lekker snel.
Merk wel dat mijn huid erop reageert, dus maar niet meer doen hiermee :(

Straks opletten dat ik 2 linkertips maak.

Groeten, Ralf

De 4 tippen zijn gelamineerd, 2 nog netjes schuren.

Neuslijst zit er op, tip gelijmd en deel riblets geplaatst.
Begint er nu toch al een beetje op te lijken :banana:

P1010017.jpg

P1010018.jpg

Dit kunstje komt straks ook voor de 2 bovenvleugels
Vanavond ondervleugel 2 op de bouwplank (maar dat is niet meer zo spannend voor jullie ;))

Groeten, Ralf

De laatste ondervleugel nog te gaan en dan door naar de ailerons

P1010020.jpg

Vleugels van de 1/4 Camel staan erboven, opvallend is dat die van de Pup een stuk breder zijn.

P1010026.jpg

De ingelijmde nokjes worden aan het eind nog gelijk geschuurd met de ribben

P1010034.jpg

Zijaanzicht van de tip, hier mooi de ingelamineerde holling te zien.

P1010036.jpg

Moet wel zeggen dat het gebruik van Gammaply niet heel erg licht is, 2mm balsa voor de ribben zou een stuk schelen maar het scheelt qua prijs wel een hele hoop :wink:

Groeten, Ralf

je gaat lekker snel Ralf!
Ik denk dat het nadeel van het gewicht in je voordeel zal werken om hem op het zwaartepunt te krijgen!

Mvgr Hans

worden de vleugels samengevoegd en ondersteund door de struts en spankabels?(ik zie geen doorlopende liggers of vleugelbuis)

hoe ga je de bekleding onderaan de vleugels doen? eraan naaien?

succes verder!

@Hans, vleugels zitten rond het zwaartepunt dus hebben weinig positief effekt op extra neusballast.
Het is voornamelijk de webbing welke in mijn ogen redelijk zwaar is, vleugels zijn er wel heel erg sterk door.

Mijn reden de webbing met 3mm Gammaply te doen is de eenvoudige, zuivere en snelle opbouw. Maar je, tegen een weight penalty blijkt nu :mad:
Mick Reeves gebruikt aan 2 zijden van de hoofdliggers strips van 0,8mm ply, een stuk lichter maar ook bewerkelijker.

@Chris, ja, de vleugels worden straks door spandraden bijeengehouden.
Ze worden in de romp en cabane gestoken met houten deuvels van 8mm en deze steken slechts 1 cm uit.
Ze dienen louter als centreerpunten.
De kabels komen straks aan de vleugels vast te zitten.
Interwingstruks worden los tussen de vleugels geprikt.

Alle krachten die tijdens het vliegen optreden worden door de kabels opgevangen, vandaar ook de verzwaringen rond de aanhechtpunten.
Het is een mooi evenwicht van mechanica ;)

Onderzijde van de ribben smeer ik in met Stix-it van SIG, een goedje wat extra hechtkracht geeft aan de verlijming van de solartex

Groeten, Ralf

Yes! :banana: vandaag kwam de postbode langs met een pakketje.

Setje met 'goodies' besteld bij Mick Reeves :D, altijd een feest.
Cowl, wielen, guns, Clerget dummy (voor Vogelman) en nog wat klein spul.

P1010038.jpg

P1010042.jpg

De cowl die ik had is vervangen door een mooier exemplaar met een grotere radius.
De 'oude' was oorspronkelijk bedoeld voor een Morane Saulnier parasol, misschien komt deze er ook ooit nog wel eens ;)

P1010039.jpg

Gelukkig past de Saito 300TL ook in deze kap, is toch altijd maar weer even afwachten of de vermelde maat ook de juiste is :rolleyes:.

P1010043.jpg

De oude en de nieuwe cowl naast elkaar.

Inmiddels ligt vleugeldeel 4 op de bouwplank en hopelijk kom ik er dit weekend een heel eind mee.

Groeten, Ralf

Heeft wel niets met de pup te maken maar wilde het jullie toch even laten zien ;)
Vandaag dagje Enkhuizen bij Jan (Mac) en Peter (defox) gedaan.
Na de regenbui nog een paar rondjes gevlogen met mijn Tiger Moth.

Peter dank voor het maken van de foto's!

DSC_0169.jpg

Mac helpt met starten

DSC_0174.jpg

DSC_0210.jpg

DSC_0211.jpg

ROTO 70 twin doet het erg lekker op de Moth
Hoezo schaal :???:

DSC_0207.jpg

DSC_0166.jpg

Joop genoot met volle teugen van zijn sigaar en het lekkere zonnetje

DSC_0161.jpg

De fraaie Chipmunk van Mac, Moki met zelfbouw demper.
Zeer fraai en beschaafd geluid!

Was weer een mooie dag :D

Plaatjes speciaal voor Teus die er helaas niet bij kon zijn vandaag.

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
mooie moth!
ik heb een roto 35 in mn decathlon, maar die kent al van in het begin startproblemen de eerste x. heb jij dat ook?
anders wel een stille en goede motor, valt nooit stil. alleen het opstarten gaat zeer moeizaam!

Back