Sopwith Pup scale 1-3.

Ik heb me wel eens afgevraagd hoe mijn (modelbouw-)leven er uit gezien zou hebben, als ik over dat soort kennis, vaardigheden en machines beschikte . . . :confused:

Prachtig.


jan.
 
De mallen voor de liggers zitten op zijn plek.

Foto-4PAJP3WR.jpg


Ik heb de plaats waar de ribben komen op de liggers afgetekend.
Tegen de zijkant van de bouwplank zijn een aantal plaatjes geschroefd.
Hiertegen worden de liggers gedrukt zodat ze recht zijn en blijven.

Foto-OKVNHAVJ.jpg


Hier de benodigde ribben voor een vleugelhelft.

Foto-8YOGVMSW.jpg


Ton
 
Zo , de eerste rib zit erop.
Ik lijm eerst de aansluitrib naar de romp op zijn plaats.
Deze lijm ik met uhu plus.
Hierdoor heb ik alle tijd om de rib goed uit te richten.

Foto-PHPREBHV.jpg


Het is belangrijk om de rib in de juiste hoek te lijmen.
Hiervoor heb ik een aantal mallen op de bouwplank gemonteerd.
Als de lijm is door gehard kan ik verder met de rest van de ribben.

Ton
 
De lijm van de aansluit rib is uitgehard.
Ik kan nu verder met de rest van de ribben.
Deze zijn gelaserd uit 3 mm triplex.
Omdat het profiel erg dun is en er veel uitsparingen in de ribben zitten zijn ze niet allemaal recht.
Ik heb daarom hulpsteunen gemaakt van hout.
Deze hebben de vorm van een T profiel en passen tussen de liggers.
Tijdens het uitharden zet ik de rib vast met klemmen op deze hulpstukken.

Foto-7RIVEFL3.jpg


Intussen ben ik op het werk begonnen met het landingsgestel.
De eerste verbindingen worden Tig gelast.
Dan is het straks makkelijker om hierop verder te gaan met hardsolderen.

Op een stuk mdf heb ik een aantal stroken triplex gespijkerd om de staal buizen tijdens het lassen op hun plaats te houden.

Foto-68QZ7IB8.jpg


In de mal worden de delen gehecht om vervolgens te worden afgelast.

Foto-PZXPISPY.jpg


Foto-ZHZUEYBD.jpg


Hier zijn de tweepoten klaar. Nu kan ik beginnen met het maken en plaatsen van de onderdelen war tussen de assen veren.

Foto-WB38UMO8.jpg


Ton
 
Alle ribben en liggers zitten op de eerste vleugel.

Foto-WCQNPWEZ.jpg


Ook de servo heb ik gelijk op zijn plaats vastgezet.

Foto-CSHCNSYQ.jpg


Deze past ook maar net.
Ik heb op de plaats van de servo capstrips geplaatst van 1mm triplex om de vorm van de rib te behouden.
Daarna materiaal weggehaald tot de servo paste.
Ik hoop dat de bespanning , doordat hij tussen de ribben inzakt , de servo niet raakt.

Foto-M863ABZT.jpg


Ton
 
Tijdens het uitharden van de vleugel verder gegaan met het voorbereiden van de 4 stuks rolroeren.
De eerste rib word dubbel uitgevoerd. Dit om kromtrekken bij het bespannen tegen te gaan.

Foto-3YSDSFKO.jpg


Op de plaatsen waar de roerhendels komen heb ik een stuk van de uitsparingen terug gelijmd. Lijkt me makkelijker schroeven dan in het luchtledige.

Foto-KNLO8BNB.jpg


De roerhendels ga ik opnieuw maken van hardpapier van 1,5 mm dik.
De gaffels hebben ook een spleet van 1,5 mm.
Ook kan ik dan de gaten voor de aansluitingen op de goede maat maken.
De gaten in de onderdelen die in de bouwdoos zitten zijn te groot. Dit komt een spelingsvrije aansturing niet ten goede.

Ton
 
De nieuwe roerhoorns zijn klaar.
De bevestigingsgaten hiervoor zijn in de ribben geboord.
ik kan nu de roelroeren in elkaar gaan zetten.

Foto-AIN6T76G.jpg


Ton
 
Zoals ik eerder heb aangegeven zijn de gaten in het bijgeleverde beslag te groot.
Daarom heb ik besloten om het beslag te voorzien van busjes met een inwendige diameter van 2 mm.

Foto-QRLAY4NF.jpg


Ton
 
Het eerste gedeelte van de vier rolroeren zitten in elkaar.
In plaats van de ronde houten latten heb ik gebruik gemaakt van RVS buisjes.
Deze zijn mooi recht en licht.

Foto-PJAGS7G3.jpg


Ton
 
Gisteravond niets gedaan maar op bezoek geweest bij Jacques , bij iedereen bekend als bouwer van verschillende Reeves modellen.
Ik heb diverse tips gekregen waar ik iets aan heb.

Hij heeft ook nog een proef soldering gemaakt voor de spandraden.
Eerst een sleufje gezaagd in een M2 draadeindje.
Hier de platte draad in geschoven en gesoldeerd.

Vandaag op het werk weer een trektest gedaan.

Foto-YDYKYZP7.jpg


Bij 95 kg brak de draad.
Niet de soldering maar de schroefdraad.
Dat komt overeen met de maximale trekkracht van een M2 draadeind 6.8.

Dus de soldering is sterker dan het draadeinde.

Foto-6W46YY3X.jpg


Ton
 
Henri,

Dat deze methode van spandraden maken sterk genoeg is heeft de praktijk wel uitgewezen. Maar ik was gewoon nieuwsgierig wat ze maximaal kunnen hebben.

Ton
 
Dus de soldering is sterker dan het draadeinde.

Foto-6W46YY3X.jpg

Op zich is het M2 met de zilversoldeer las sterk genoeg om een 1/3 bak van een kilo of 17 te kunnen dragen, het probleem zit hem in het eventuele verbuigen van het schroefdraad bij de- en montage.
Na een paar keer buigen (en terugbuigen) breekt het gewoon af.

Ton, je zou voor het mooie eens een trekproef moeten uitvoeren waarbij je het M2 draad een stukje buigt en weer terugbuigt, dat komt namelijk per ongeluk soms voor bij het optuigen van je kist in de wirwar van draden.
Ben benieuwd wat de trekproef dan zegt.

Ik zou bij platte kabels voor M3 gaan.

Groeten, Ralf
 
Ralf,

Je hebt gelijk wat het buigen van de M2 draad betreft.
De kern hiervan is maar 1,5 mm.

Ik weet niet wat voor draad door reeves geleverd word. Ik vermoed 6.8
pak je b.v. RVS draad is de verbinding al een stuk beter.

Ook belangrijk is de keuze tussen gesneden draad en gerolde draad.
Gesneden draad breekt snel bij buigen.

Ton
 
Ben nu bezig om de stroken triplex tegen de liggers te lijmen.
Deze komen aan beide zijden van de liggers.

Foto-XIE8CGYL.jpg


Om het beslag vast te zetten worden normaal inslagmoeren gebruikt.
Hiervoor zijn grotere gaten nodig in de liggers.
Tussen de inslagmoeren komt dan nog een gat voor de pen van de struts.
Ik heb dat anders opgelost.
Er word een stalen blokje in een houten blokje gelijmd.
In het blokje zitten twee gaten met M2 schroefdraad en een gat voor de strutpen.

Foto-EGR8RMST.jpg


Het geheel word dan met lijm en de twee boutjes voor het beslag tegen de ligger gelijmd.

Foto-NXMASBQD.jpg


Ton
 
Eerste vleugel zit in elkaar.
Nu nog de details.
Begonnen met de capstrips te lijmen.

Foto-CMTXFAPG.jpg


Dat vind ik persoonlijk een van de minder leuke werken.
Vooral aan de onderkant. Omdat het profiel hol is blijft de strip bij het lijmen slecht zitten.
Hoe brengen jullie de capstrips aan.

Ton
 
Back
Top