Sopwith Pup scale 1-3.

Dank je Ronald.

Begonnen met de motor inbouwen.

Foto-K3OJCNYK.jpg


Ik had het motorspant al ingelijmd. Dit ver genoeg naar achteren zodat ik elke motor kon gebruiken. Maar helaas , de motor moet nog naar voren en dan komen de stelschroeven van de carburateur precies op de plaats van het spant te zitten en zijn niet meer af te stellen.

Foto-T4BQUVZL.jpg


Er zit dus niets anders op om het spant eruit te zagen en een nieuw spant te monteren.

Ton
 
Altijd zeer vervelend dit soort bevindingen :mad:
Kun je geen spacer/vulstuk tussen de carburateur en de motor plaatsen of moet deze te ver naar voren?
Ik heb dit bij mijn 70cc Roto twin destijds ook gedaan, bijna 1 cm met paxolin vulplaatjes.
Wel een machtig mooi motorblok hoor die Valach:yes:

Groeten, Ralf
 
Maar in de praktijk zul je weinig tot niets aan deze schroeven doen. Die staan al goed ingesteld. Ik heb op de Zenoahs van Toni Clark met dezelfde Walbro carborateur in 5 jaar tijd nog nooit aan de afstelling hoeven te draaien en die motoren lopen echt perfect. Maar oké, vulstuk idee van Ralf is ook echt niet verkeerd. De boel weer openbreken wordt het allemaal niet mooier op toch?
 
Ralf en Michiel,

Ik heb besloten om het huidige spant eruit te zagen en een nieuw te plaatsen.
Nu gaat het nog redelijk.
De spantdelen om de romp rond te krijgen zitten er nog niet op.
Dus het kan nog makkelijk.
Als ik het later alsnog wil doen word het moeilijker.

Ton
 
Snap het Ton, denk je wel aan een messingbuisjes op het membraamhuis solderen? Dit omdat ik zie dat je een lange tuut op de inlaat hebt en er nu luchtdrukverschil is tussen membraamhuis en begin inlaat. Gewoon messingbuisjes erop en slangetje er op schuiven en ergens vastzetten ter hoogte van de inlaat (einde tuut). Dan is de motorloop stuk beter.
 
Begonnen met het vernieuwen van het motorspant.
Voordat de zaag erin ging heb ik romp rechtop gezet en aan alle vier kanten een strook hout geschroefd.

Zo weet ik zeker dat na het zagen en plaatsing van het nieuwe spant weer alles in oude positie zit.

Foto-CVZ4VLD4.jpg


Ton
 
Het nieuwe spant zit op zijn plek.

Foto-S66PXXFY.jpg


Het bovenste spant voor de motorkap zit er ook op gelijmd.
Dit spant is samengesteld uit drie delen.
Het middelste deel heb ik kleiner gemaakt. In deze groef komt de ril van de motorkap te liggen. deze moet ik wel nog maken in de motorkap.
Ik ga de kap op dezelfde manier vastzetten als bij de echte pup met een staaldraad met spanner.

Foto-TMZ4SPDG.jpg


Hier is de motor gemonteerd .

Foto-SVNYXSPA.jpg


In beide zijwanden van de romp zijn uitsparingen gemaakt voor de cilinders.



Voordat de beide motorkap spanten voor de zijkanten op de romp gelijmd kunnen worden moeten hier ook nog uitsparingen komen.

De motor past ook maar net. Hij kon geen 5 mm breder geweest zijn.

Foto-FZ4NIWXW.jpg


Ton
 
Kort en bondig , PRACHTWERK !!!! wat gaat dit een mooie kist worden .
Is het de bedoeling om er schaalwedstrijden mee te vliegen ? of demo's ?
Z o kan ik mogelijk deze kist wel is eal zien vliegen dan he .
Doe zo verder , ik bewonder het verder en leer stilletjes veel bij , bedankt daar voor .

Grtjs Blitske
 
Blitske,

Bedankt.

Het is uiteraard wel de bedoeling om met de Pup te vliegen.
Geen wedstrijden maar ik vind het leuk om andere clubs te bezoeken om te vliegen.

Ton
 
Ik weet niet precies wat we zien, maar het lijkt alsof de cilinderkop tegen de motorkap
aan komt. :?

Dat lijkt me niet wenselijk . . . :confused:

Wordt wel errug mooi allemaal! . . . :o


jan.
 
Jan,

Er moeten nog twee spanten geplaatst worden. Dan pas zit de motorkap op zijn goede plaats. Maar het zal er om spannen.
De speling zal niet veel worden.

Ton
 
De spanten voor de motorkap zitten erop.
Het word tijd om de romp verder in elkaar te lijmen.
Hiervoor heb ik een helling gebouwd.
Daarvoor zijn een aantal MDF platen gemaakt.
De breedte van de platen zijn allemaal hetzelfde.
Alleen de uitsparingen waar de romp in komt te liggen verschillen van maat.
Op de bouwplank heb ik een strook hout geschroefd.
Hier tegenaan worden de platen bevestigd.
Zo is de romp exact uitgelijnd.

Foto-NQ8GXC6C.jpg


Als de romp op zijn plaats ligt kunnen de verbindingen gelijmd worden.

Foto-IEPXH3B6.jpg


Foto-STQLQE6W.jpg


Ton
 
Nadat de romp in de helling gefixeerd is heb ik alle dwarsliggers op hun plaats gelijmd.

Foto-I3UPXNRY.jpg


Op de punten waar de lijsten bij elkaar komen worden verstrekingen gelijmd van 0.8 mm.
Zo krijg je sterke verbindingen. Een lijst alleen kops lijmen geeft niet veel sterkte.

Foto-J6NONB6X.jpg


Alles zit nu op zijn plek en kan uitharden tot volgend jaar.

Dit is de laatste bijdrage dit jaar.

Ik wens ieder forumlid een goed uiteinde en een goed bouw- en vliegjaar.

Ton
 
Vandaag tussen de bedrijven door de romp uit de helling gehaald en de spanten van de romp rug op hun plaats gelijmd.

Foto-3TJSUH7Q.jpg


Deze spanten zaten ook niet in de bouwdoos. Niet opgelet.
Dus maar zelf gemaakt. Ik had geen zin om die weer uit Engeland te laten komen.
Je bent eigenlijk verplicht om de hele bouwdoos op onderdelen te controleren.
Morgen verder om de lijsten in de spanten te lijmen.

Ton
 
Van vroeger uit geleerd om elke bouwdoos liefst in de winkel te controleren of alle onderdlen erbij zijn. Nu via postorder gelijk na ontvangst gaat de tekening(en) op de tafel in de woonkamer en worden alle onderdelen uitgestald en bekeken nog voordat ik aan de bouw begin. Eventuele mankementen kun je dan in een keer doorgeven aan de leverancier of de doos terug sturen.
 
Jan,

Dat is moeilijk te zeggen. Maar het valt best mee.
Ik heb het druk op het werk. Normaal weken van 50 uur en in drukke periodes 60 tot 70 uur met uitschieters van 80 uur.

Dan blijft niet zo gek veel over om te bouwen.

Maar ik kijk zelden of nooit TV alleen als het de moeite is , dus bijna nooit.
Verder kan ik elke minuut aangrijpen om te bouwen. Soms 3 uur maar ook als ik 15 minuten tijd heb doe ik iets.
En mijn ervaring met bouwen helpt ook bij het tempo.

Ton
 
Back
Top