Sopwith Pup scale 1-3.

Ik had veel willen doen in de korte vakantie.
Maar helaas ben ik het nieuwe jaar ingegaan met een flinke verkoudheid.

Tussendoor toch een paar dingen gedaan.

Ik heb de tank ingebouwd. Deze zit achter het dashboard zodat hij niet te zien is.

Foto-YO4RIYAT.jpg


Het voorste schot kan ik door middel van twee schroeven wegnemen. De tank kan ik dan altijd uitbouwen.

Verder nog een aantal spanten aan de buitenzijde van de romp gelijmd.

Foto-CI3BFYIU.jpg


De romp begint steeds meer op een Pup te lijken.

Foto-RG8G4NXC.jpg


Ook heb ik de lijsten in de spanten van de rug gelijmd.

Foto-LQYKMQSZ.jpg


Ton
 
Normaal worden de aansluit ribben op de romp zijkanten gelijmd.
Bovenop de ribben rusten dan de spanten van de romp buitenkant.
Maar ik denk dat het makkelijker is om de rib na het bespannen van de romp op zijn plek te plaatsen.
Nu ga ik boven de rib een strook plaatsen om de spanten te kunnen verlijmen.

Foto-PEQWTILN.jpg


Ton
 
De koolstof achterlijst van het middenstuk op zijn plek gelijmd.
Om hem op zijn plaats te houden maak ik gebruik van strippen die om de eindlijst gebogen zijn. Deze strippen worden gelijmd en vast gezet met klinknagels.
Zo is ook de originele eindlijst vastgezet.

Foto-7KLHWV4A.jpg


Foto-47XH83YG.jpg


Ik vind dit een betere oplossing dan is aangegeven op te bouwtekening.

Ton
 
Zoals eerder beschreven is de lijst gemaakt van koolstof vezels.
De achterlijst is 2,5 mm dik.
Dus meer dan sterk genoeg.

Ik ga proberen om de roeren op deze manier te maken maar dan aan een stuk.

Ton
 
Tussendoor de stoel gemaakt.
De zitting is gemaakt van 2 mm polystyreen en de rug van 1 mm.

Foto-CEQTRB3A.jpg


De rug van 1 mm is goed te buigen maar moet toch gefixeerd worden tijdens het lijmen.

Foto-DLJCPJU3.jpg


De onderdelen worden aan elkaar gelijmd met methyleen chloride.

Hieronder de stoel op zijn plek in de romp.

Foto-FWZXCNSM.jpg


Ton
 
Afgelopen weken erg druk op het werk geweest.
Dit weekend uitgerust en de hobbyruimte opgeruimd.

Vanavond de struts gezaagd voor het middenstuk.

Foto-YDLSGZSX.jpg


Aan beide kanten van de struts een sleuf van 1 mm gezaagd.

Foto-HABZZKVG.jpg


Hierin word het beslag gelijmd. Maar eerst moeten de struts in de juiste vorm geschaafd en geschuurd worden.

Foto-ZE7BEKV6.jpg


Ton
 
De struts zijn in profiel geschuurd.
Nu alles passen en dan kan het middenstuk afgemaakt worden.

Foto-NO6T3HHV.jpg


Ik ga ook de spandraden in de mal op maat maken.
Hiervoor word platte strip gebruikt van 3,2 mm breed en 0,6 mm dik.
Tegen de uiteinden word een M2 draadeind gesoldeerd.

Ik wilde wel eens weten hoe sterk dit is.
Hiervoor een stuk M2 draad tegen het uiteinde van de strip gesoldeerd met zilver.

Foto-RHEQ7PYC.jpg


Vervolgens het proefstuk opgehangen in een hijstakel .
Voorzichtig begonnen met gewichten aan de draad te hangen.
Ik heb nog een foto kunnen maken toen er bijna 80 kg aanhing.
Uiteindelijk brak de soldering tussen 85 en 90 kg.

Heeft iemand hier ook ervaringen mee ?

Foto-7CBVET4A.jpg


Foto-IUHIZDDR.jpg


Ik heb deze soldering gewoon op tafel gemaakt.
Voor de productie van de spandraden zal ik een soldeermal maken en de onderdelen verticaal solderen zodat rondom een mooie soldering krijg.

Ton
 
Ton wat maak er weer wat moois van :worship:

Heeft iemand hier ook ervaringen mee ?

Op zich is het M2 met de zilversoldeer las sterk genoeg om een 1/3 bak van een kilo of 17 te kunnen dragen, het probleem zit hem in het eventuele verbuigen van het schroefdraad bij de- en montage.
Na een paar keer buigen (en terugbuigen) breekt het gewoon af.

Het door Mick Reeves geleverde M2 is zacht en verbuigt snel (messing?)
ik meen dat Jacques deze vervangt door stalen boutkwaliteit.
Ook freest hij een klein groefje in de M2 bout waarin de platte draad past om dit vervolgens af te solderen met zilver. Dit is beresterk en beter bestand tegen buiging.

Bij mijn 1/3 Camel heb ik eens een neusstandje gehad waarbij het M2 draad van enkele cabane draden compleet uitgerekt was!
Persoonlijk vind ik M2 voor alledaags vliegen net ff te zwak en zou ik voor M3 gaan.
Dit is meer een gevoelskwestie, M2 oogt redelijk klein voor zo'n grote bak.
Als er 80 kg aan kan hangen zou het probleemloos moeten gaan.

Groeten, Ralf
 
Ralf,

Ik ga nog een paar proeven maken met solderen.
Ik denk dat de verbindingen nog wel sterker kunnen.

Het nadeel is inderdaad het buigen van de draad.

Misschien ga ik voor de vleugels de spandraden van Aero Scale Products gebruiken. De rest van de draden kan ik dan zelf maken.

Deze zijn gemaakt uit een stuk gewalste chroomdraad en gerolde draad.
De draad is ook ovaal.
Ik weet nog niet wat het gewicht van de Pup gaat worden maar met de Valach geeft me deze draden toch een beter gevoel.


Vandaag wilde ik de struts verlijmen met het middenstuk.
Maar het ging voor geen meter. Niets paste.
Ik ga alles opnieuw uit meten.
Het beslag komt niet overeen met de tekening.
Maten struts kloppen niet.
Hopelijk krijg ik de zaak toch klaar in het weekend.

Ton
 
Jan,

Er gaat inderdaad tijd zitten in meten en passen.

Maar ik vind als je een bouwdoos op de markt brengt de zaken toch moeten kloppen.
Reeves laat hier kansen liggen.
Ervaren bouwers maken met zijn bouwdozen mooie kisten.
En de mijne word dat ook.

Maar minder ervaren bouwers lopen tegen problemen op.
En dat is jammer van de tijd en het geld.


Ton
 
Dit weekend nog eens alles nagemeten.

Eerst gecontroleerd of de vleugel t.o.v de romp goed op tekening staat.
Ik heb de maten van de tekeningen van Replicraft overgenomen.
Er zat een paar mm in.

De mal nog eens nagemeten , deze was goed.

Er blijven dan nog alleen de struts over. Deze passen niet.
Ze zijn te lang getekend.
Dus , de zaag erin en de vier struts ingekort.

Foto-BRFVHONK.jpg


Nu past alles.

Foto-QTOWIKJJ.jpg


Foto-FP4YPKIQ.jpg


Ik kan nu verder om de struts af te werken en vast te lijmen.
Als ze op hun plek vastzitten ga ik in de mal de spandraden maken.
Daarna kan het gehele middenstuk overgezet worden op de romp.

Ton
 
Ralf , Aurectar.

Thanks.

Ik heb nog een vraag.

Ben alles uit het zoeken voor de rigging.
Op de tekening staan de vliegdraden dubbel uitgevoerd.
Nu zie ik op fotos uitvoeringen met enkele en dubbele draden.

Weet iemand hier de reden van ?
Ligt het aan de uitvoering of vermogen van de motor ?


Ton
 
De vliegdraden werden dubbel uitgevoerd vanwege het gevaar dat er wel eens een door een kogel geraakt zou kunnen worden (niet ondenkbaar tijdens een oorlog :rolleyes:), de hele harmonie tussen de draden zou dan verstoord raken en de vleugelpartij zou opklappen met absturz tot gevolg.
Met 2 stuks heb je nog een 'thuiskomertje'.
De landingsdraden werden wel enkel uitgevoerd zoals je weet (zou eigenlijk alleen belangrijk zijn bij een rugvlucht landing :mrgreen:)

Bij sommige replica's heb ik ze ook enkel uitgevoerd gezien, bij andere weer niet.

Afhankelijk van het model dat je na wilt gaan bouwen zou ik kijken naar de info die er te krijgen is.

Groeten, Ralf
 
Vandaag begonnen met voorbereidingen voor de vleugelbouw.
De vleugels hebben een holle onderkant , zodat de liggers niet rechtsteeks op de bouwplank gelegd kunnen worden.
De liggers liggen ook niet in een lijn.
Ik heb daarom hulpstukken gefreesd waar de liggers in de juiste hoek op kunnen liggen.

Foto-PE8BIZ8J.jpg


Foto-DEMV8S4Q.jpg


Op deze manier liggen de ribben geheel vrij.

Foto-NC4TKDOM.jpg


Op de volgende foto zijn twee mallen te zien die ik gemaakt heb om de eerste rib op 3 graden te kunnen lijmen.

Foto-8N8UYVOK.jpg


ton
 
Back
Top