Sopwith Pup scale 1-3.

Zo , de vakantie zit er weer op en het werk is weer opgestart dus weer tijd voor de Pup.

Ben nu bezig de vleugels af te maken.
De eindlijsten van de rolroeren aan gebracht.
Hiervoor is 2 mm staaldraad in de juiste vorm gebogen.
Volgens de gebruiksaanwijzing van Reeves zit deze vastgelijmd tegen de ribben met stukken staaldraad.
720.jpg


720.jpg




Ik heb hier iets anders voor bedacht.
Ik heb een aantal 0,5 mm polystyreen stripjes gemaakt die ik op de ribben vastzet met kleefband.

360.jpg
360.jpg


Vervolgens worden de strippen nog vastgezet met 1mm klinknagels.
Als alle strippen geplaatst zijn worden de uiteinden van Uhu plus lijm voorzien.
Vervolgens word de draad op zijn plaats gelegd.
Door de strippen blijft de draad goed op zijn plaats liggen.

360.jpg
360.jpg


Vervolgens worden de strippen om de draad gebogen.
Hier worden ook weer Alu klinknagels ingelijmd.

720.jpg


Op deze manier zit de eindlijst op dezelfde manier vast als de originele eindlijst.

Ton
 
Mooi werk!
Ik heb echter de ervaring dat polystyreen na verloop van tijd onder invloed van temperatuur en zonlicht hard en bros wordt en daardoor makkelijk scheurt/breekt. Waarom niet van messing/aluminium gemaakt?
 
Dag Wouter,

Ik werk al ruim twintig jaar met polystyreen.
Lijmen doen we met methyleenchloride. Dan word de polystyreen na jaren hard en kan breken op de lijmnaad.
Maar we hebben hier modellen staan van 20 jaar en de polystyreen is nog prima.
De strippen die ik gebruikt heb worden met kleefband vastgezet dus ik verwacht hier geen problemen mee.
Over het geheel komt ook nog de bespanning die gelakt word.
Ik had ze van alu kunnen maken maar dit ging wat vlugger met maken.

De klinknageltjes heb ik op voorraad op mijn werk.

Ton
 
De vier rolroeren zijn klaar.
De delen voor de aansturing zitten op hun plaats gelijmd en geschroefd.

720.jpg

720.jpg

720.jpg

720.jpg


Nu verder met de vleugels en kan ik gaan bespannen.

Ton
 
Michiel,

De draad die als achterlijst dienst doet is 2 mm rond.
Dus niet al te dik.
In het midden heb ik een RVS buis met een wanddikte van 0,3 mm gebruikt .
Van hout maken is dit niet te doen.
De echte roeren zijn ook zo opgebouwd.
Ik had ze ook van koolstof kunnen maken zoals ik de achterlijsten in de staart heb gemaakt.
Maar ik wil de vleugels nu snel klaar hebben en het meer gewicht speelt niet zo een roel zo kort bij het zwaarte punt.
Voor de achterlijsten van de vleugels zelf heb ik wel koolstof staf gebruikt .

Ton
 
De voltooiing van de vleugels nadert.

Ik bleef het plaatsen van de capstrips maar uitstellen.
Ik had er geen zin in om al die balsa strippen te lijmen en op plaats te houden met spelden.
Vooral bij de neus is dit een probleem.

720.jpg


Uiteindelijk besloten om de strippen te snijden haaks op de nerf.
Ik gebruik nu twee strippen van 1mm op elkaar.
Doordat de nerf nu haaks op de lengte zit leggen de strippen zich vanzelf.

Op de rib breng ik seconden lijm aan.

720.jpg


Vervolgens breng ik met een kwastje activator aan op te verlijmen strip.

720.jpg


Als je nu de strip op zijn plaats legt zit hij gelijk vast.
Er word nu weer seconden lijm aangebracht en de tweede strip op zijn plaats gedrukt.
De aanwezige activator op de tweede strip zorgt ervoor dat de strip gelijk vast zit.

720.jpg


Op deze manier zitten de capstrips in no time op hun plaats.

Ton
 
hoi ton ,

ik ben nu met de 1/4 m.r. pup bezig en op de tekening staat dat de riblets geen capstrips hebben .............
kijk eens of dat bij jou ook ergens op de tekening staat ...........

groet jacques.
 
Dag Jacques,

Op mijn tekening staat ook dat de riblets geen capstrips hebben.
Maar volgens dezelfde tekening lopen de riblets wel door tot de achterkant van de liggers.
Op de tekening van Replicraft zie je dit ook.
Daar is ook te zien dat de ribben en de riblets even breed zijn.
Daarom heb ik de capstrips aangebracht.
Ziet er beter uit. Bij de echte zie je de bespanning op de riblets aanliggen zonder de ligger te zien.
Ben anders bang dat je de ligger gaat zien of dat de bespanning op de ligger vastgelijmd word.
Zal proberen te achterhalen hoe het met de echte zit.

Ton
 
Zal proberen te achterhalen hoe het met de echte zit.

Volgens mij precies zoals jij het maakt Ton :thumbsup:

Museum Pup:
(volle riblets(?) maar met capstrips!)

SANDIEGO%20AIR%20SOPPUPA.JPG


SANDIEGO%20AIR%20SOPPUPC.JPG


Sopwith-Pup-Lower-Wing-Attachment.jpg


De riblets moeten dezelfde hoogte hebben als de ribben omdat anders inderdaad de bekleding doorzakt en de ligger zichtbaar wordt.
Het is volgens mij dus precies zoals jij nu aan het bouwen bent.
Mooi werk weer, bijna bespannen!

Restauratie originele Pup:
(aleen de capstrips aan de bovenzijde als riblets)

SD532352.jpg


DSCN0136.jpg


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Op de tekening staat aangegeven dat er om de tip een gebogen staaldraad gelijmd word.
Ik wilde hem eerst weg laten.
Maar de tip is naar mijn gevoel niet stijf genoeg.
In plaats van staaldraad heb ik 2 mm koolstof staf gebruikt.
Deze legt zich bijna vanzelf rond de tip.
De staaldraad is een stuk stugger.
Ik heb de staf met UHU plus gelijmd en op verschillende plaatsen met touw vastgezet.
De tip is nu stijver.

720.jpg


Ton
 
Vandaag op het werk tussendoor de onderdelen gefreesd voor de pulleys in de vleugel.

720.jpg


De pulleys in elkaar gelijmd.
Na het uitharden de onderdelen bijschuren en dan in de juiste kleur zetten.

720.jpg


Als de pulley geplaatst zijn kan ik de sevokabels plaatsen.

Ton
 
Ik heb een set kabels gekocht voor de aansluiting van de rolroerservos.
Ik kwam deze op internet tegen van Powerbox.
Zien er erg goed uit.

720.jpg


Ze hebben ook een goede passing.

Eerst heb ik een stekker in de rib gemonteerd die tegen de romp bevestigd word.

720.jpg


Vervolgens een doorvoer in de aansluitrib van de vleugel gemaakt.
De doorvoer heb ik ruimer gemaakt dan de stekker.

720.jpg


Dan de losse rib tegen de vleugel geklemd met de twee vleugelbevestigingen.
Nu kan de vleugelstekker op zijn plaats geduwd worden en vastgezet worden.
De beide stekkers zitten nu exact op hun plaats.

720.jpg





Ton
 
De afgelopen dagen was het veel te warm om thuis op zolder aan de vleugels te werken.
Daarom maar op het werk verder gegaan.
Ik heb een aantal onderdelen gemaakt voor de gas gauge.

720.jpg


Een stuk messing buis opengefreesd.
Hier past een acrylaat staf in.

De twee bochten heb ik van PVC staf gemaakt

720.jpg


Het eerste deel is klaar.
Nu nog de aansluiting naar de tank.

720.jpg


Ton
 
Vandaag begonnen met het plaatsen van de installatie.
Er is weinig plaats in de romp ondanks dat het een 1-3 kist is.
En ik wil alles uit het zicht inbouwen.
De tank had ik al eerder geplaatst.
Deze kan ik , als het nodig is gemakkelijk uit de romp schuiven.

720.jpg


De enige plaats die dan overblijft is voor de tank.
Om hier altijd bij te kunnen komen heb ik de beide accus op een strook triplex geschroefd.
Het geheel word dan met twee boutjes aan de romp geschroefd.

720.jpg
spanningsregelaa

Ook de spanningsregelaar word in de romp geschroefd.

720.jpg


Nu nog de ontvanger en de magneetschakelaar.Voor de schakelaar zoek ik nog een mooie oplossing.
Hieronder een overzicht van de diverse onderdelen.
Over dit gedeelte van de romp komt een afneembare aluplaat die ook nog voorzien is van een luik.
Hierdoor kan ik dan evt. de motor afstellen.

720.jpg


Ton
 
Back
Top