sound module

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door erwin rosseeuw, 3 feb 2019.

  1. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    hallo roel ,een v-mixer wat is dat ?
     
  2. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.396
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Erwin, Die motoren krijg je niet warm en hebben geen koelvinnen nodig. Het zijn de Rolls Royces onder de elektromotoren. Lopen geruisloos, op kogellagers, en hebben belachelijk weinig stroom nodig. In mijn Smit Finland heb ik ze nog nooit warmer kunnen krijgen dan handwarm en volaan trekken ze bij mij op 12 Volt met een 60 mm schroef in een straalbuis max. 1 Amp. per motor. Dus volle kracht varend is het verbruik 2 Ampère per uur. Deze motoren lijken duur, maar je kunt met een relatief lichte accu en regelaars toe. De CTI regelaars piepen een beetje, maar zijn in mijn optiek hun geld dubbel en dwars waard. Wil je geen gepiep neem dan een Volksregler. Wel iets duurder en meer portokosten. Hieronder een filmpje om het geluid te beoordelen. Lekker stil, al zeg ik het zelf. Gr. Klaas.
     
  3. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    sorry klaas mij verkeerd uitgedrukt ik had het op de snelheidsregelaar zonder koelvin. ik had gesproken van de robbe 755/40 motor die kost even veel en de snelheidsregelaar een heel stuk duurder .volksregler ??? welk type dan voor je motor
     
  4. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    als dat niet stil is zalig
     
  5. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.396
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erwin, Hier de link naar de Volksregler. Moet je nog wel zelf in elkaar zetten. Geen idee hoeveel porto er wordt gerekend.
    https://www.modellbau-regler.de/sho...d=100&MODsid=d0d1171b65c37837eb9ccf1b273e435f
    En hier de link naar de regelaars, waarvan ik er een stuk of 4 in gebruik heb. O.a. in mijn Bugsier en Arnafjord. Zijn zelflerend, wat inhoudt dat bij het inschakelen van de ontvanger de stand van de knuppel op de zender als 0-punt wordt herkend. De CTI regelaar kan meer (15) amperes aan dan de Volksregler (6).
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000331&aid=11629&lang=nl
    Hieronder een link naar een V-mixer. Even de PDF beschrijving downloaden en kun je lezen hoe het werkt. Met het gevaar dat Roel achter me aan komt, maar dat zien we dan wel weer. Hij vliegt naar links, dus stuur ik naar rechts. :bye:Gr. Klaas.
    https://www.conrad.nl/p/reely-v-mix...-304958541515&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2019
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.737
    Locatie:
    Betuwe
    Erwin, ik weet niet welk type zender je hebt, maar in de meeste moderne zenders zit een V-mixer geprogrammeerd.
    Anders heeft Conrad losse V-mixers in de verkoop.
    Wat doet een V-mixer?
    Een V-mixer is van oorsprong bedoeld om vliegtuigen met een V-staart goed te laten vliegen. Vliegtuigen zoals de Fouga Magister, een trainings- en licht aanvalsvliegtuig uit de jaren '50.
    fouga.jpg
    Als je de staart bekijkt, zie je dat de roervlakken niet, zoals bij een 'gewoon' vliegtuig horizontaal en verticaal staan, maar onder een hoek van 45 graden.
    Dat houdt in dat je beide stuurvlakken elk in een andere stand moet zetten om de bocht om te gaan.
    Daarvoor dient de V-mixer: hij combineert de input van 2 kanalen.
    Bij een dubbelschroefs schip kun je dat gebruiken om te draaien met je motoren door de 'binnenbochtmotor' langzamer en de 'buitenbochtmotor' sneller te laten draaien. En dat met één knuppel. Helemaal luxe is het als je ook nog de roerfunctie erbij kan koppelen.
    Dat heb ik met mijn Smit Salland gedaan: stuur- en bakboordmotor op de linkerknuppel gemixt met de V-mixer, roer op de rechter knuppel, maar de rechterknuppel als 'slave' gemixt met de linker.
    Resultaat?
    linkerknuppel vooruit = vooruit op beide motoren
    linkerknuppel helemaal naar rechts = rechtermotor vol achteruit, linkermotor vol vooruit, roeren rechts
    linkerknuppel helemaal naar links = linkermotor vol achteruit, rechtermotor vol vooruit, roeren links
    linkerknuppel linksboven = rechtermotor vol vooruit, linkermotor stop, roer links
    linkerknuppel rechtsboven = linkermotor vol vooruit, rechtermotor stop, roer rechts
    linkerknuppel linksonder = linkermotor stop, rechtermotor vol achteruit, roer links
    linkerknuppel rechtsonder = rechtermotor stop, linkermotor vol achteruit, roer rechts.
    En alle variaties er tussen in.
    De V-mixer kan ik met een schakelaar uitzetten, evenals de mixer tussen roer en de linkerknuppel.
    Er prettig varen, slechts één knuppel nodig en een uiterst wendbaar schip.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.470
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het mixen van rupsen op rupsvoertuigen, dat juist jij dat vergeet Roel ;)

    Geef je gas dan gaan beide motoren harder lopen, geef je richting dan gaat de ene motor harder, en de andere motor langzamer lopen.l
    motor1 = gas + richting
    motor2 = gas - richting

    Rolroeren met richtingsroer (gewoon uit luiheid)
    Hoogteroer tegengesteld met flaps (snoeihard de hoek om).
    Rolroeren als flaps gebruiken (voor de betere crashes).
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2019
  8. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    klaas ik zal je raad opvolgen en gebruiken wat jij gebruikt zowel motor als regelaar. Bedankt. En als het niet goed is kom ik af he kunnen we samen varen Hahahahah
     
  9. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    ron zalig dit forum met al die behulpzame mensen
     
  10. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    thx roel zal het nog wel een paar keer moeten lezen , is een hele boterham. ik heb als zender een futaba T10cg 2.4
     
  11. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.396
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erwin, Heb van Roel ook bijles gehad om op mijn MPX zender (Profi 3010) de mixers naar "rechts te richten". Moet allemaal wel kunnen, maar ik heb de gemakkelijke weg gekozen en een V-mixer gekocht.
    Buiten deze mixer heb je ook een Y-kabeltje nodig. Maar misschien lukt het jou wel om je zender goed te programmeren. Misschien dat hier het kwartje nog eens valt en dat het mij ook lukt. Kwestie van op de juiste manier leren denken. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2019
  12. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    klaas bij rc modelbouw hebben ze de THOR24HF-2 , is dat deze dat je bedoeld 82.50 , bij conrad bestaat er ook reely V-mixer type 1600321 voor 8.49
     
  13. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.396
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erwin, Ik had een link geplaatst, hieronder nog eens.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000331&aid=11629&lang=nl
    Waar jij naar refereert bedoelde ik niet. Die is voor grotere vermogens en hogere spanning.
    Heb er even erg in dat je bij twee regelaars met BEC je het best bij de ene het + draadje in de stekker naar de ontvanger onderbreekt, of nog beter het pootje uit de stekker terug trekt en isoleert.
    Gr. Klaas.
     
  14. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    klaas ik ga de bec niet gebruiken , ik heb liever een afzonderlijke battery voor ontvanger, veiligheid. je link heb ik begrepen voor die regelaar maar je bedoeld dan de 2 snelheidsregelaars aan elkaar met een v-kabeltje
     
  15. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.396
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erwin, Heb het V-kabeltje veranderd in Y-kabeltje. Dat dekt beter de lading. Deze kabel zit met de enkele kant aan de ontvanger (roer). Van de dubbele kant gaat er eentje naar de roerservo en de andere naar een van de mixer ingangen. De andere mixer ingang komt van de ontvanger (gas) en de beide uitgangen van de mixer gaan naar de motorregelaars. Het lijkt moeilijker dan het is.
    Dat je liever een aparte ontvangerbatterij hebt kan ik me voorstellen. Maar in mijn beleving is dat voor de vliegerij belangrijker dan voor een boot. Met een boot is de ruimte en het gewicht vaak niet zo kritisch, maar sinds ik regelaars met BEC heb gebruik ik geen ontvangeraccu meer. Hoef je die (vaak met een afwijkend voltage) ook niet meer op te laden.
    De enkele CTI regelaar is er ook zonder BEC. Die kan zelfs een wat hogere spanning aan. Met een 12 en 6 Volts accu in serie zou je dan zelfs op 18 Volt kunnen varen. Maar dan trekken je motoren ook 1,5 x zoveel stroom.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000331&aid=15464&lang=nl
    Een andere reden dat ik geen ontvangeraccu meer gebruik is dat ik in elk schip van mijn vloot een laadvoorziening heb ingebouwd. Als lader gebruik ik een 18 Volts trafo. Door een lampje in het laadcircuit op te nemen wordt de laadstroom beperkt. En een diode, die er ook tussen zit, zorgt dat trafo ook een wisselstroom exemplaar mag zijn. Snelladen gaat op die manier niet, maar het is erg simpel en foolproof. Het lampje geeft ook indicatie dat het laadproces gaande is. Kijk maar wat je zelf de beste optie vindt. Vele wegen leiden naar Ieper of Oostvoorne. Gr. Klaas.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.470
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan moet je de BECS van beide regelaars afsluiten. Er kan maar één kapitein zijn op het schip van spanning, of één BEC, of één accu.

    (Schakelende SBECs zijn beter dan lineaire LBECs. Bij LBECs daalt↓ de maximale stroom met toenemende↑ ingangs/motor-spanning, de opgegeven stroom wordt niet gehaald bij meer cellen. Heeft al tot menige crash geleid).

    Don' t remove the red pin completely, you may need it again in another plane.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2019
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.470
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mee eens. Wanneer een LiPo cel kapot gaat, vormt hij een onderbreking, totaal verlies van besturing. Wanneer een NiMH cel kapot gaat, vormt het een veredelde doorverbinding. Spanning van het hele pack wordt iets lager, trager sturen, maar nog wel bestuurbaar.

    Motorstroom loopt sneller op dan de aangelegde spanning. Motorstroom is evenredig met kwadraat van spanning (en met derde macht van toeren per volt). Door van 12 naar 18 volt te gaan, wil stroom toenemen met factor (18/12)² = 2,3, 130% extra (hogere spanningsverliezen in accu, bedrading, regelaar en motor t.g.v. hogere stroom verwaarloosd).
    Handige tabel, extra stroom bij celletje meer.
    Om de stroom weer in het gareel te krijgen schroef monteren met minder spoed en/of kleinere diameter en/of minder bladen.

    Gelijkstroom trafo's kunnen niet bestaan, alleen wisselstroomtrafo's.
     
  18. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.396
    Locatie:
    Oostvoorne
    In plaats van trafo had ik voeding moeten schrijven. Goed dat Ron er even op wijst. Samen zijn we sterk! Gr. Klaas.
     
  19. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    P1030334.JPG Alles is besteld bij rc modelbouw ( motoren-regelaars-sound- leds enz) is wel duur in verzending tov andere en ze willen dan nog geen lange stukken van een meter opsturen ( hout- buisjes enz...). Ik ga een proefopstelling maken op een houten plank zodat het overzichtelijk is ( motoren - sound - lichten - enz...) en kan beginnen experimenteren, zal nog veel slapeloze nachten hebben.
     
  20. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.396
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat is een verrassing Erwin! In mijn optiek ziet de Smit Rotterdam er heel anders uit. :) Daar begon dit draadje (buiten de afzwaaier door mij) toch mee? Slim om eerst eens een proefopstelling te maken. Krijg je automatisch een idee van de grootte van de componenten en kun je ze in gedachten een plekje geven. En het aan elkaar knopen gaat buiten het model veel gemakkelijker. Vergeet niet om een schema te maken en dat ook consequent aan te passen. Bij mij is dat er bij het bouwen en bekabelen nogal eens bij ingeschoten en dan zit je later bij een storing of uitbreiding te hannesen om uit te vinden welk draadje waar aan vast zit. Heb er erg in dat hedendaagse schakelcircuits via de min schakelen. En als je dan leds gebruikt voor de verlichting werk je met een gemeenschappelijke plus aan die dingen en kun je groepsgewijs die in en uitschakelen via de min. Bij het in gebruik nemen van de Beier module had ik het geluid snel aangesloten. Bij het sturen van de verlichting vergat ik het kabeltje tussen de ontvanger en de ingang (dacht kanaal 3) op de module. Heeft even geduurd eer het kwartje daarbij viel. Neem de tijd om de structuur in het programmeren van de module te doorgronden. Je moet nogal door een aantal stappen, maar daar krijg je vanzelf routine in. Tot slapeloze nachten heeft het hier gelukkig niet geleid, maar het is wel gebeurd dat ik enigszins gefrustreerd de boel aan de kant legde. Diverse keren de handleiding gelezen en in gedachten een weg te vinden hoe het signaal liep. En dan is de voldoening groot als het uiteindelijk werkt. En zoals je ziet is er op het Forum uit verschillende hoeken support. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2019

Deel Deze Pagina