Sovereign of the Seas

pietsan

Forum veteraan
Bouwverslag van scheepsmodel de Sovereign of the Seas van uitgever DeAgostini.
De hms Sovereign of the Seas werd op 13 oktober 1637 te water gelaten in de Theems bij Woolwich Dockyard.
Met meer dan 100 stukken was ze het grootste en zwaar bewapende schip van haar tijd. Een nieuw type oorlogschip en voorloper van het zwaar bewapende linieschip.
 
Spanten uit gesneden en dryfit in de valse kiel geplaatst.
upload_2016-5-27_12-51-46.png

Het 3e spant (repectievelijk nr. 7) ligt iets te diep, dus daar moet een latje op van ong. 1 mm. (zie rode pijltjes).
upload_2016-5-27_12-54-3.png

boegstuk met de nodige onderdelen....
upload_2016-5-27_12-55-41.png

Verder alle onderdelen voor de spanten en valse kiel uitgesneden.
Nu alles op maat maken en schuren voor er lijm aan te pas komt. Ik maak hier altijd nogal wat werk van met als resultaat dat je straks een mooie symmetrische romp krijgt. Pas als alles perfect past worden de spanten in de kiel gelijmd !
 
Op de foto zie je een fout van de vorige bouwer
De spanten volgen, 22 _23 _24 maar de zijkanten verspringen.
Wil eigenlijk gewoon zeggen ,dat een foutje vlug gemaakt is..
 
Toch wel een groot voordeel dat je niet hoeft te wachten op Agostini Piet.
Je kunt nu lekker doorknutselen.
 
lijkt me zeker in het begin wel lastig, wachten op de juiste onderdelen.
maar daar heb jij nu geen last van.

dit is zeker ook een mooi model, wat ook mijn aandacht heeft gehad, maar toen toch gekozen voor de Vasa.
wie weet komt deze er ooit nog eens.
 
Het is inderdaad een voordeel wanneer je een heleboel delen hebt liggen. Je kunt dan beter vooruit kijken en je eigen plan trekken.

Inmiddels zijn alle spanten verlijmt, tevens de boegstukken en heksteunen. Vandaag worden de spanten in de valse kiel gelijmd,
upload_2016-5-30_7-57-14.png
 
Hier gelijk al een voorbeeld, dat vooruit kijken soms nodig is. In deel 17, pagina 11, item 5 moet het verbindingstukje hetgeen de kieldelen 17 en 23 met elkaar verbind aangepast worden nadat alle spanten al in de valse kiel zijn gelijmt. Dit is natuurlijk stukken makkelijker als je dit van te voren doet,
upload_2016-5-30_10-50-39.png


Als je eerst de verstevigingen op maat maakt en ze dan vastlijmt, scheelt dat een hoop schuur- cq vijlwerk!
upload_2016-5-30_10-52-49.png
 
Ik vind dat ook een typische volgorde die D'Agostini dan aanhoudt - deeltje 24 zou veel eerder in de levering hebben moeten zitten eigenlijk - of op voorhand al de goede - iets rondlopende - vorm moeten hebben.

Hoeveel delen heb je inmiddels binnen Piet?
 
Het lijkt erop dat je hem alsnog niet goed hebt gevijld Piet, voor zover ik kan zien moet hij tot in een scherpe rand gevijld worden zodat de beplanking straks in een vloeiende lijn van onderdeel 24 naar de valse kiel doorloopt. Hij moet de lijn tussen de onderzijden van de spanten perfect volgen. Je hebt nu nog een opstaand vlak, maar dit moet dus messcherp worden... Je hebt hem nog niet vastgelijmd hoop ik? Of heb je hem een halve centimeter hoger zitten dan DeAgostini voor ogen heeft?
edit: Nu ik nog even goed kijk heb je hem inderdaad een halve centimeter tot een hele centimeter hoger zitten dan aangegeven.
 
Het lijkt erop dat je hem alsnog niet goed hebt gevijld Piet, voor zover ik kan zien moet hij tot in een scherpe rand gevijld worden zodat de beplanking straks in een vloeiende lijn van onderdeel 24 naar de valse kiel doorloopt. Hij moet de lijn tussen de onderzijden van de spanten perfect volgen. Je hebt nu nog een opstaand vlak, maar dit moet dus messcherp worden... Je hebt hem nog niet vastgelijmd hoop ik? Of heb je hem een halve centimeter hoger zitten dan DeAgostini voor ogen heeft?
edit: Nu ik nog even goed kijk heb je hem inderdaad een halve centimeter tot een hele centimeter hoger zitten dan aangegeven.
Hij zit inderdaad iets hoger, en is afgeschuind hetgeen niet goed te zien is op de foto. Wat ik straks voor de beplanking te kort kom word aangepast met balsa. Maar evengoed bedankt voor je kritische blik!
 
Ik vind dat ook een typische volgorde die D'Agostini dan aanhoudt - deeltje 24 zou veel eerder in de levering hebben moeten zitten eigenlijk - of op voorhand al de goede - iets rondlopende - vorm moeten hebben.

Hoeveel delen heb je inmiddels binnen Piet?
85
 
Back
Top