Sovereign of the Seas

De kleine dwars-railing op het poopdek is bijzonder fragiel, gemaakt van waaibomenhout als je het mij vraagt en is daarom niet geschikt om eventueel later touwwerk aan te bevestigen. Ik kwam er nog maar net tegen met mijn duim en het brak al in tweeën. Op zich niet zo'n probleem en makkelijk te repareren, maar ik heb het toch opnieuw gemaakt van berkenhout. Het is nu veel steviger en gaat aldus niet meer zo snel stuk.
 
Veel succes met je andere dingen, en tot over een maand Piet.:):)
Een heel deftig plaatje van de spiegel trouwens. Heel mooi.
 
In de avonduurtjes toch nog een beetje aan het model gewerkt. De beleggings punten voor de latere tuigage op de dekken gemaakt, zoals de 3 knechten, één achter elke mast, de oogbouten, klampen en de standaard voor de barkas. (masten, knechten, klokkenstoel en standaard zijn allemaal nog dryfit, daar ik nog gaatjes moet boren in de verschansing(en) voor de talies voor het geschut, anders zou het allemaal wat in de weg zitten).


De bouwbeschrijving laat zien dat er twee ringen aan weerszijde van de bezaanmast komen (niet te zien op de foto), ik heb ook wat ringen rond de grotemast geplaatst en tevens bij de voet van de fokkemast. Ervaring leert dat dit geen overbodige luxe is...

De drie knechten zijn voorzien van een spijkertje zonder kop zodat ze stevig verankert in en op het dek staan. De suggestieve schijven in de knechten zijn zwart gemaakt met een fijn potlood.
 
Laatst bewerkt:
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan niet waar? Sommige mensen schreven tot over een maand, maar het is eind van deze maand dat ik klaar ben met mijn andere werkzaamheden, dus dat is bijna afgerond.
Eind van de middag nog het nagelbankje voor de grote mast gemaakt, moet nog worden gebeitst,

Ook hier heb ik de staanders voorzien van spijkertjes zodat de nagelbank stevig verankert op het dek staat, de kans dat het nu los komt is nagenoeg nihil....
 
Laatst bewerkt:
Die spijkertjes om de masten heen, is dat een wijze les uit het verleden Piet??
Dat is inderdaad een les uit het verleden, vooral om dat dit schip alle zeilen krijgt en dus meer tuigage als zonder zeil, kom je soms (niet altijd) wat beleggings punten te kort aan de voet van elke mast.
Het zijn trouwens geen spijkertjes, maar oogboutjes.
Met namen de ra-vallen, die DeA. niet allemaal aanbrengt zitten normaal gezien met een talie aan de voet van de mast. Het onderste blok komt dan aan één van die oogbouten. Tegen de tijd dat ik er aan toe ben zal het wel duidelijk worden....
 
De twee nagelbankjes die aan de binnenkant komen van de verschansing op het galjoen worden volgens de bouwbeschrijving gemaakt van een lat van 2x5 mm. Maar de verschansing loopt bol en ook al is de lat slechts 22 mm lang, dat werkt dus niet, te weinig lijm oppervlak omdat deze lat de verschansing niet over de hele lengte raakt. Daar er een aantal lijnen op worden belegd, is het best wel belangrijk dat de nagelbank stevig vast zit!
Ik heb daarom ten 1e een extra balkje aan de binnenzijde gelijmd, zodat ik wat meer lijm oppervlak krijg,

En ten 2e heb ik de kromming van de verschansing ook in de nagelbankjes gebracht. Nu passen ze perfect en zitten ze straks na verlijming goed vast,

aan de verschansing....
 
Laatst bewerkt:
In dat geval ga ik voor de veiligheid ook even een paar oogboutjes om de masten heen plaatsen.
Beter mee verlegen als om verlegen:D:D

Bedankt Piet
 
Begonnen met de constructie van de barkas, die op Sovereign komt te staan,
JPG_2989_1985_bewerkt-1.jpg

Spantjes uitgesneden, geschuurd en in het bouwplankje geplaatst. Volgende stap is het afschuinen van de spantjes bij het voor- en achterschip, sommige bouwers doen dat niet gezien de geringe afmetingen van het bootje (totale lengte is 11 cm). Maar ook hier geld dat de latjes voor de beplanking er beter op gaan als je wat afschuint....
 
De 1e plankjes zitten op de Barkas, het is niet veel maar binnenkort gaan we weer als van ouds verder met het model.... Over het beplanken van de sloep valt niet veel te melden, in de bouwbeschrijving van DeA. doen ze dat goed en netjes!

Tevens de handpompen die aan weerszijde van de grote mast komen te staan voorbereid en houtkleurig geschilderd,
 
Back
Top