pietsan
Forum veteraan
Nog steeds bezig met de kabeltjes voor de poort luikjes (had ik beter eerder gedaan toen ik wat meer ruimte had
). Ik laat hier nog even zien hoe ik te werk ga, omdat het natuurlijk kleine kabeltjes zijn valt een knoop(je) vaak extra op wanneer je het kabeltje aan de ring knoopt van het luikje. Hier onder een manier om het dus zonder deze 'lelijke' knoop te doen,
A toont het touw waaruit de kabeltjes zijn gemaakt, in dit geval; lichtbruin ijzergaren van 0,2 mm dik, waarvan ik lengtes afknip van ong. 12 cm lang.
B ik haal het draadje door de wax, niet omdat het pluist, maar om het enigszins plakkerig te maken.
C haal het draadje door het ringetje wat op het luikje is bevestigd.
D draai nu de twee eindjes in elkaar op de zelfde manier zoals je strengen touwwerk ineen draait.
E smeer het ineen gedraaide eindje licht in met houtlijm (hierdoor word het draadje wat stijf) (paar minuten laten drogen)
F knip nu je draadje op lengte ong. een halve cm boven het gaatje waar het in moet.
G een beetje houtlijm aan het stukje wat in het gaatje komt en het draadje zo ver mogelijk in het gaatje steken.
H nu heb je een kabeltje aan de ring(en) zonder (dikke) knoop.

A toont het touw waaruit de kabeltjes zijn gemaakt, in dit geval; lichtbruin ijzergaren van 0,2 mm dik, waarvan ik lengtes afknip van ong. 12 cm lang.
B ik haal het draadje door de wax, niet omdat het pluist, maar om het enigszins plakkerig te maken.
C haal het draadje door het ringetje wat op het luikje is bevestigd.
D draai nu de twee eindjes in elkaar op de zelfde manier zoals je strengen touwwerk ineen draait.
E smeer het ineen gedraaide eindje licht in met houtlijm (hierdoor word het draadje wat stijf) (paar minuten laten drogen)
F knip nu je draadje op lengte ong. een halve cm boven het gaatje waar het in moet.
G een beetje houtlijm aan het stukje wat in het gaatje komt en het draadje zo ver mogelijk in het gaatje steken.
H nu heb je een kabeltje aan de ring(en) zonder (dikke) knoop.