SPAD XIII Guynemer

veel extra gewicht is er niet bij hoor tov het standaard gebouwde frame...

een lichtgewicht zal het wel niet worden...
 
.
Ziet er prachtig uit Chris!! :thumbsup:
Weatheren zal haar inderdaad nog mooier maken!

Groeten, Ramses
 
gewicht is nu trouwens 2kg 150gram incl 3servo's en ontvanger voor de romp dus...
neem nu nog eens 2kg vleugels
en 2kg motor
neem dan nog een goeie kg voor landingsgestel en struts

dan zitten we op 7kg.

opgegeven gewicht is 9 a 10kg... dus er zal wel hier en daar nog wat te kort zijn:p:p
 
hier beide motoren.
P1090146.JPG


de mvvs valt al af omdat de carbu vooraan zit en de motor niet ver genoeg naar voor kan in de romp.

de zdz dan maar... nu het kritieke puntje: de uitlaat...
ik heb alles eens bijeen gezocht wat ik liggen heb... niets die direct past natuurlijk...

P1090149.JPG


P1090147.JPG

hier de motor recht in de romp(moet nog wat naar voren)

P1090148.JPG

hier schuin in de romp, dus plaats genoeg voor een uitlaat.

P1090150.JPG


deze zou er in principe net in passen. mits ik die ene buis wat inkort en dan vast zetten op het montagemondje op de motor... en een extra ankerpunt in de romp...

de motor moet dan wel op standoff's komen maar dat lijkt me geen probleem. zo is er vooraan nog rondom de motor ruimte voor bv accu's enzo...

of moest iemand in de buurt mij kunnen helpen met een self made uitlaat,...
:p

morgen is de ondervleugel aan de beurt!
 
Is het voor zo'n kist niet iets om aan een vertraging te denken?

Edit draadje gelezen, je had al gekozen zag ik.
Hoe heb je het nu met het hoogteroer opgelost?
 
Laatst bewerkt:
in de handleiding zeggen ze een 25 a 35cc gasoline motor...
ik heb er enkele opgezocht die met een gewone 38cc zenoah vlogen(met een vertraging zal hij veel zwaarder worden denk ik.

de 40cc is wel wat lichter als de zenoah(veronderstel ik) maar ik zal zorgen dat ik kan schuiven met de componenten.

oplossing besturing achteraan:
P1090159.JPG


onderste vleugel in de cover:
P1090158.JPG


P1090157.JPG


ondertussen heb ik de ondervleugel op de vleugel gepositioneerd en de vleugelbevestiging is nu aan het drogen... ook is het landingsgestel voorzien van zijn eerste laag kleur, straks een 2de en dan de bellypan op zijn plaats monteren.(ik hoop vandaag dit gedaan te hebben)
normaal is het de bedoeling om het landingsgestel vast te laten op de onderste vleugel+ belly pan. de belly pan zal ik waarschijnlijk wel in 2delen moeten maken dan... soit

iemand een idee waar ik een 1/4 WO1 franse poloot kan vinden? mag eventueel enkel het bovenste deel zijn...
 
de vleugel en buik van de spad

carbon stripke zodat ik de bouten niet in de vleugel trek(zeer sterk geheel nu)
P1090160.JPG


P1090165.JPG


P1090222.JPG

hier zou je zeggen een kleurverschil tussen het voorste en het achterste deksel, wel dit is ook zo, alleen is het voorste enkele weken geleden gespoten en die andere vandaag... zal wel nog gelijk trekken hoop ik.

P1090223.JPG


motor gepositioneerd en vastgezet met CA

en hier het vooraanzicht. zoals je ziet moet er zowiso een gaatje komen voor de bougie:

P1090225.JPG


ik kan de motor nog wel wat schuiner zetten indien nodig voor de uitlaat...
 
bij ons op de club hopelijk in de komende 2maanden enkele keren.
waarschijnlijk willebroek en moorsele. en dan half september moet hij boven de eettafel komen van de leden van het guynemercomité + genodigden, en achterachter nichtje van guynemer enzo:) te poelkapelle. we zouden dan proberen een static WOI te organiseren op de markt ofzo als dit lukt... het is dan herdenking van guynemer.
 
Hallo Chris,

Je kist wordt waanzinnig mooi!
Gaaf dat je contact hebt met het guynemercomité en dat er een herdenking komt, deze kist zal hoge ogen gooien.


Kun je ons vertellen hoe het landingsgestel is opgebouwd en hoe deze veert?
Verenstaal met balsa beplanking, as in bungees?

Groeten, Ralf
 
idd het zijn 2 beugels verenstaal van 5mm diameter die aan elkaar gesoldeerd zijn op het kruispunt. ze zitten in de vleugel in een grenenlat(gleuf)
aan beide zijden zit er een triplex van 0,8mm en ertussen is het opgevuld met harde balsa van 5mm.
de horizontale lat tussen de poten, hangt vast met 2 stevige rekkers.
tussen de poten moet ook nog 2x een X komen in spankabels(maar die heb ik nog niet)
(vanmiddag mn nieuw project ophalen, whiee)
 
piloot gezocht// ondertussen deze besteld

WW1_RFC1_Guide.jpg

snorreke erop schilderen zal ook nodig zijn:p

hoeveel trekkrecht zouden de aileronservo's moeten hebben?
ik ga ze proberen ook mooi in de vleugel te werken(zij doen dit niet volgens het plan, maar is niet echt proper...)
 
Laatst bewerkt:
een begin van de struts gemaakt. de bedoeling is om ze dan onderaan aan de vleugel te laten(ze zijn scharnierend gemaakt)
P1090395.JPG


en zo zitten ze op de vleugel.een triplix plaatje tussen de spanten gelijmd, en dan beugels gemaakt die 2x in de liggers worden vastgevezen.
P1090398.JPG


nu de Xen ertussen solderen zodat ze onderling vast zitten. daarna eens kijken voor spankabels, en dan de struts zelf uit hout eraan maken...

wat gebruiken jullie als spankabels??
groeten Chris
 
Toni Clark heeft draad in verschillende dikten, fff zijn catalogus downloaden.
Ik heb daar de draden voor mijn Moth besteld. Ook turnbuckles, handig spannen.

Je kist wordt echt een plaatje!
 
bedankt in ieder geval...
ik heb nog wat van dit liggen:p
Nylon Coated .015 Steel Cable with a 40lb strength

de eerst uiterste strut is klaar, morgen de eerste middenste maken, en proberen de rechtse helft van de vleugels af te werken(struts en kabels)
 
Back
Top