spanten

Een bestaand spantenplan inbrengen in delftship heeft zeker zin, je kan dan namelijk berekenen hoeveel je schip gaat wegen, en hoeveel ballast je moet plaatsen om op de waterlijn te liggen. Een offset van je spanten ( tabel met maten van iedere spant op iedere watelijn) afdrukkken geeft je ook de mogelijkheid om je spanten rechtstreeks op mdf te tekenen.
Eenmaal je met delftship vertrouwd bent kan je ook andere onderdelen tekenen, zelf een scheepsschroef.
Door de toepassing van verschillende lagen kan je ieder onderdeel afzonderlijk zichtbaar, transparant maken, een kleur geven, dikte en S.G. ingeven .

schroef.jpg

René, wat jij nu laat zien kan niet met de gratis versie volgens mij.
Ook kan je met de gratis versie niets op schaal uit printen.
Lijkt me dat als de TS al moeilijk doet over een euro of 8, hij zeker geen betaalde versie van DS gaat kopen.

Dit is de free versie, heb nog nooit met de betaalde gewerkt :) , op schaal uitprinten gaat wel, alleen op ware grote daar heb je een industriele printer voor nodig die het formaat aankan. Alles wat op ware grote op een A4 gaat kan je printen, alles wat groter is gaat door delftschip aut. verschaald worden om op een A4 formaat te passen.

Dan zal ik eens kijken of er een update is voor de free-versie, bij mij heb ik die mogelijkheid niet, iets te kunnen printen van spanten plan.
Ik deed het altijd met een screen print.

Dit is de free versie,

René, ik begrijp je enthousiasme, en als ze een Mac versie hadden was ik er ook al lang mee aan de slag gegaan. Ik heb ze dat wel eens gevraagd, maar ondanks mijn Delftse verleden hebben ze nooit gereageerd.

Maar ik denk wel dat jej je moet realiseren dat het hier om het bouwen van een eerste schip gaat door iemand die ervaring met bouwen moet opdoen. Dan werkt het gaan gebruiken van allerlei high-tec speeltjes alleen maar storend. Gewoon een goede spanten en kieltekening, spanten uitprinten en uitzagen, frame maken en de huid ertegen aan. Daar kan hij een heleboel van leren, de "anatomie" van een modelbouwschip bijvoorbeeld. Als je dat onder de knie hebt kom je misschien ooit zover dat je een eigen ontwerp wil gaan bouwen, of een bestaand schip waarvan geen spanten en lijnenplan beschikbaar is, dan kan DelftShip een schitterend hulpmiddel zijn om het ontwerp te optimaliseren.

Maar wees nou eens eerlijk, als je een spanten en lijnenplan hebt, dat heb je DelftShip toch niet nodig om daar een romp van te maken? Het invoeren daarin is alleen maar extra werk om leuke 3D plaatjes te kunnen maken, maar die varen niet hoor!!!

Dus mijn advies blijft: gewoon aan de slag met een goede, ouderwetse modelbouwtekening!!! Dan zullen er wel weer zijn die me een ouderwets iemand vinden, maar dat zijn dan mensen die niet beter weten. Ik werk al sinds 1967 met computers en vroeger op het allerhoogste niveau, maar dat betekent nog niet dat ik het ouderwetse handwerk vaarwel wil zeggen. Dat is nu eenmaal modelbouw!!

Groet,

Ad

@ Ad, geef je volledig gelijk, aan de slag met de middelen die je hebt, mijn eerste bootje was een plank met een punt aan gezaagd :)

...die spullen kunnen zo lang mee, een tekening kijk je alleen maar naar voor die boot en als die klaar is gooi je hem bijna weg.

Beetje een kortzichtige wijze van kijken, ikzelf heb een map mat allerlei tekeningen,
die tekeningen heb ik door de tijd heen opgescharreld. Een tekening komt altijd nog wel eens van pas...
Sommige van die tekeningen zijn gekregen, anderen heb ik gewoon gekocht.
Er zitten er ook tussen die ik zelf heb gemaakt.
(zonder sophisticated software: Gewoon met een scherp potlood.)
Deze verzameling loopt uiteen van een lelievlet tot een spits en van een friese maatkast tot een opduwer.

Ik wil je wel vertellen (en ik ben niet de eerste in dit topic die dat zegt) dat als je zelf gaat tekenenen en je wilt dat het echt klopt met het origineel, je heul erg lang bezig bent.
Ik zou de tekening die ik maak van mijn vaders schip ook niet voor niets beschikbaar stellen, er zit een flink aantal uren werk in omdat kloppend te krijgen (en gaandeweg kloppend te houden).

Ik denk in deze, dat je vooralsnog gewoon ervaring moet opdoen, en af en toe ga je daarbij op je snuit.
Daar moet je je niet door laten ontmoedigen, ik heb het ook nog wel eens, dat ik iets niet goed heb gedaan.
(ik ben nu een complete opbouw aan het herbouwen, omdat ik niet mooi genoeg gebouwd heb, om maar iets te noemen.)
Ik zeg: Gewoon lekker bouwen al doende er van leren.
Als je van een tekening bouwt, dan leer je ook 't best tekeningen lezen.
Je komt alles op de tekening vanzelf tegen op je model.

Je moet je niet te veel aantrekken van mensen met vreemde opmerkingen, het zij zo.
Waar je je wel iets van aan moet trekken is de goede raad van velen hier.
Er zitten mensen van boven de zestig bij, deze heren modelbouwden toen ik nog moest ondekken dat ik überhaupt handen had.
Zij weten wel waar ze het over hebben, sla hun advies (hoe lomp soms ook gebracht) niet in de wind.

Laatst bewerkt door een moderator:
Na al dit gelezen te hebben ben ik zelf nog opzoek naar een goei oplossing. Ik wil een romp maken vanaf een tekening. Dit is niet geheel zo makkelijk doordat ik over een lengte van een goeie 50 cm te maken heb met rond de 30 spanten. En bijna elk spant heb wel een andere vorm. De spanten staan getekend op ongeveer 12 mm uit elkaar h.o.h. en dan verschilt er bij sommige spanten wel 2 tot 3 streep.
Ik zit zelf aan te denken om de spanten vast te zetten ondersteboven op een spantenplaat en dan tussen de spanten purschuim te spuiten. Dit geheel goed uit laten harden en dan afschuren en bijwerken met plamuur.

Heb iemand hier al eens ervaring mee opgedaan?

MVG,
Daniël

Na al dit gelezen te hebben ben ik zelf nog opzoek naar een goei oplossing.

Dag Daniël. Welkom op dit forum.
Kan je aangeven wat voor schip je wilt bouwen. Eventueel een foto of afbeelding, dan kunnen we wellicht gericht advies geven. Voor het plaatsen van foto's, bekijk even onderstaand filmpje:

Groet,

Ad Bakker

(...)
Ik zit zelf aan te denken om de spanten vast te zetten ondersteboven op een spantenplaat en dan tussen de spanten purschuim te spuiten. Dit geheel goed uit laten harden en dan afschuren en bijwerken met plamuur.

Heb iemand hier al eens ervaring mee opgedaan?

MVG,
Daniël
Ja, niet ik zelf maar het idee is vaker gebruikt. Echter, er komen nog een paar stappen achteraan, met polyester en glasvezel. Er zijn grofweg twee mogelijkheden:
-Mogelijkheid 1 - Mal maken:
Kortweg gezegd maak je dan op de manier die je net noemde je hoofdvorm, een paar mm kleiner dan hoe groot je hem uiteindelijk wilt. Laagje polyester met glas er overheen (of 2, of 3), plamuren en schuren totdat het zo glad als een babybilletje is. Wat je nu hebt noem je een plug. Daarna losmiddel aanbrengen, nogmaals een aantal lagen glasvezel en er overheen. Als dat uitgehard is trek je dat los --> je mal is klaar.
Opnieuw losmiddel aanbrengen, en nu breng je de glasvezel en polyester niet er óp, maar er ín aan. Als laatste zet je een paar spanten mee terug er in en die polyester je mee voor de stevigheid. Als het uitgehard is peuter je voorzichtig je romp uit de mal en bouwt hem verder op.

-Mogelijkheid 2 - Verloren-schuim-methode:
Je begint zoals je zelf noemde, en als de vorm er ruwweg in zit leg je er 3-4 lagen polyester en glasvezel overheen. Laatste laag neem je een weefsel, omdat dat een gladder resultaat oplevert (minder schuurwerk, hopelijk). Als het uitgehard is, plamuren en schuren tot je resultaat aan de buitenkant soort van is zoals je het wil. Daarna sloop je al het schuim aan de binnenkant weg, en een aantal spanten. Even fatsoeneren, klaar.
(overigens is er nog een tweede variant, daarbij gebruik je piepschuim ipv pur, en epoxy ipv polyester. Als je glas/epoxy laag uitgehard is kan je het piepschuim simpel oplossen met aceton of MEK, beter bekend als polyester-harder.)

Persoonlijk zou ik eens kritisch kijken of je niet een aantal spanten weg kan laten, bij voorbeeld per drie spanten, twee weglaten. Uiteraard doe je dat vooral op de plaatsen waar de rompvorm wat constanter is, dus midscheeps. Toevalligerwijze is dat ook net de plek waar je graag wat meer ruimte wilt, voor de inbouw van motoren, accu's, servo's etc.

.......................

Wat heeft het voor nut om een topic van 2 jaar terug opnieuw een slinger te geven? Bekijk liever wie op dit moment met z'n handen in het haar zit en reageer daar op.

Brecht, het is hier geen café dus graag gerichte vragen in gerichte topics. Slap ouwehoeren kunnen we allemaal op de whatsapp en Facebook chat.

Back