speedboot (eigen ontwerp) beginner vragen!

  • Topicstarter Topicstarter jimmytje
  • Startdatum Startdatum
haha, tja iedereen moet ergens beginnen he!

en eigenlijk hoef ik niet te koelen denk ik. de motor is gemaakt voor 7/8 cellen en heeft een inwendige koelven toch? maar het zal allicht iets helpen! denk ik dan maar!
en wat de achteruit vaar/vlieg/rij functie betreft die hoef ik ook niet!ken me zelf dan ga ik mega hard onderwater strax!

ik kijk uit naar de foto`s.
 
haha, tja iedereen moet ergens beginnen he!

Tja, die schroefas met bronzen lagers is bedoeld voor langzaamlopende motoren, met 20.000rpm+ zal de boel behoorlijk hard slijten.
Onze assen hebben óf teflon lagers, of kogellagers en die zijn na een 40-50 akkuladingen ook aan vervanging toe.

Soldeer in ieder geval een standpijpje op de schroefaskoker, zodat je van tijd tot tijd kunt smeren (olie of dun vet), anders is het gauw gebeurd.

Let op! Muy importante!

Vóór je dingen op z'n plaats lijmt, leg alles in de boot (roer aan de spiegel geschroefd, schroefas door de spiegel gestoken, dek en kap erop) en controleer, of je de componenten zó kunt plaatsen dat het zwaartepunt van de boot op 28 - 30% ligt, gemeten vanaf de spiegel (het vlakke gedeelte, niet de 'tietn').

Als het zwaartepunt verkeerd ligt als de boot vaarklaar is, heb je veel meer gedoe om het achteraf goed te krijgen.

Ander puntje: controleer even, of je motor af fabriek ontstoord is, hij is nu nog nieuw, dan kun je door de koelsleuven bij de collector aan elke kant een kleine (meestal gelige) condensator zien zitten, na een paar keer varen wordt alles zwart en zie je er jeen barst meer van.
Als de motor ontstoord is kun je 'm zo gebruiken; omdat de boot zo klein is en de kans op storing altijd aanwezig is, zet ik er bij onze boten aan de buitenkant, tussen de motoraansluitingen nog een condensator van 47nF bij om zoveel mogelijk 'motorlawaai' uit de electronica te weren.

De eerste vier foto's zijn van de staandaard drie condensator ontstoring, de twee tussen de aansluiting en de motorbehuizing zitten al in jouw motor, als 't goed is, je hoeft alleen de derde (47nF) toe te voegen.
Tevens zie je de borstelkoelingspijpjes op de motor.


De volgende foto's tonen de fluxringkoeling op een 600HSBB, en de inlaat (rechts naast de motor) en de uitlaat (links in de step).


De laatste foto toont een gemodificeerde wasknijper; een ideaal hulpmiddel om een koperen pijpje, de ontstoringscondensator, de aansluitdraad op z'n plaats te houden tijdens het vastsolderen, scheelt een boel zere vingers en gescheld...

De 600HSBB heeft ook borstelkoeling, daar lopen de siliconenslangetjes aan de voorzijde, uit het zicht, naar toe met een boogje.

Als je meer/andere foto's wilt, laat het me weten.

Groeten, Jan.
 
wow dude!!! dit is wel profi ooor!!

poe eey!!

oke de as een kokertje op solderen om te smeren dat snap ik! wel eerst een gaatje in maken lijkt mij? of gewoon aan het uit einde?

oke en dan alles op zijn plaats leggen!balanceren op +-30% moet ook wel lukken!

buisjes op de contacten solderen voor de koeling. lukt me ook wel!

maar dan : dat (47nF) apparaat!!!! dat is mijn slechte kant electronica!!:puppydogeyes:

ik ga vanaaf eerst aan de slag met de romp om die te verstevigen!
en klaar te maken voor de inbouw! ook een roer en turnfin ga ik maken!

maaruh door al die tips moet je me ook vertellen wa ik moekdoen als m`n bootje strax met mach2 over het water jaagt???????? :lol:;) haha

kijk het is natuurlijk een beginnersbootje en ik wil hem uiteraard snel en goed hebben!

dus ik probeer er ook alles uit te halen met zo min mogelijk beginners kosten.

maar: wat is een geschatte te behalen snelheid denk je? op 6 cellen en op 7 cellen


gr jimmy nogmaals dank!!
 
Die condensator, hmmm, dat gaat je bakken geld kosten:
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

Ik soldeer meestal eerst het kokertje op z'n plaats en boor dan met een scherpe boor in een Dremeltje met hoge toeren door het kokertje in de schroefaskoker.
Als je dat doet, leg een natte lap rond het buisje, door de hoge toeren kan het soldeer vloeibaar worden en krijg je de boel om de oren (niet vragen...).

Eerst een gaatje boren gaat ook prima, het pijpje in de ronding van de schroefaskoker vijlen en vastsolderen, mocht het gaatje dichtvloeien, boor je het veel zachtere tin er zó uit.
Koker van binnen schoonmaken voor de as er in komt.

Snelheid is moeilijk te in schatten en hangt af van je set-up (batterijen, schroef, enz); een voorzichtige schatting:

Op 6 cellen zal het waarschijnlijk rond de 25 kmh worden, op zeven komt de 30 in zicht.

En nee, dat is niet profi, maar ervaring; als je maar lang genoeg dingen stuk maakt, kom je er vanzelf achter hoe je 't het beste heel houdt, anders wordt de hobby zo duur...

Yo dude!

Jan.
 
Hey Jimmy,

Kleinigheidje nog; met een 600 / oppervlakteaandrijving moet je eigenlijk een starre koppeling gebruiken, alle universele plasticzooi is te zwak en gaat stuk, als je 'mazzel' hebt knalt een onderdeel je dwars door de romp naar buiten, met alle gevolgen van dien.

Een starre aluminium koppeling met imbus stelschroeven, 3,16 x 4 (3,16 mm aan de motorzijde en 4 mm aan de schroefaskant).

Als je de koppeling binnen hebt (niet eerder), meet je uit waar de stelschroef de motoras zal raken en op die plek vijl je een plat kantje aan de motoras.
Niet groter vijlen dan waar de stelschroef komt, op die manier maak je een z.g.n. 'kamer' waar de stelschroef in valt, je zekert de stelschroef met Loctite, of nagellak (werkt net zo goed) en zelfs al zal de punt van de stelschroef in de loop der tijd wat vrijkomen van de as, er zal door de kamer niks los komen.

Hetzelfde geldt voor de schroefas, kamer erin vijlen en je zult nooit een as met prop verliezen.

Groeten, Jan.
 
oke bedankt voor de tips!

ik heb zojuist de romp ontdaan van zijn ledemaat onderop!!
en een laag epoxy aangebracht aan de binnenkant!

zit nu te denken aan een romp op de kop te tikken!
dit gaat een moeizaam project worden zo denk ik!

maar we houden nog even vol nu!

heb een NAVY KARDAN 35 zodat ik m`n motor iets schuin zetten om de as horizontaal te krijgen!

nou weet je wat!!!!!!!

ik ga een nieuwe shape maken van piepschuim en maak een nieuwe romp! lijkt me slimmer gewoon 45 a 50 cm lang 12 cm breed en een V-Romp
volledig epoxy!

kun je me wat tips geven kwa shape!?

thnx voor alle tips alvast
 
heb een NAVY KARDAN 35 zodat ik m`n motor iets schuin zetten om de as horizontaal te krijgen!

Niet doen!

De motor dient recht voor de as te zitten, perfect uitgelijnd.

Een plastic koppeling houdt het niet aan een 600 motor (been there, broken that...).

Groeten, Jan.
 
nou weet je wat!!!!!!!
ik ga een nieuwe shape maken van piepschuim en maak een nieuwe romp! lijkt me slimmer gewoon 45 a 50 cm lang 12 cm breed en een V-Romp
volledig epoxy!
kun je me wat tips geven kwa shape!?

thnx voor alle tips alvast

Zoiets?



Ik heb hier de spanten van, als je die van schuim (depron) opstelt, de tussenruimtes opvult met piepschuim en het in vorm brengt, heb je een snel model.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
ahaa!! dat is een mooie vorm!
welk formaat is dat?

ik heb zelf ook weer even lopen shapen!haha creatief met piepschuim!!

zomaar 45 minuutjes bezig geweest! was geen wereld klus ofzo!

maten 450cmx130 hier wat pics:
wat denk je er van eerlijk he! zeg maar wat er mis mee is!

Foto-D78QB4KZ.jpg


Foto-IP4OU3EU.jpg


Foto-IHZF67QT.jpg


Foto-R4CXVUFM.jpg


Foto-RY7XCNBP.jpg



Nou ben benieuwd!! als er uberhoubt nog iets van te maken is hoor ik graag wat ik aan moet passen!

groeten jimmy
 
ahaa!! dat is een mooie vorm!
1)welk formaat is dat?

ik heb zelf ook weer even lopen shapen!haha creatief met piepschuim!!

2)Nou ben benieuwd!! als er überhaupt nog iets van te maken is hoor ik graag wat ik aan moet passen!

groeten jimmy

Hoi Jimmy,

1) da's 't mooie als je de spanten op je harde schijf hebt staan, je kunt ze in elk gewenst formaat afdrukken.
Ik heb er een 75 cm versie van en bouw momenteel aan een 110cm exemplaar.
De 75 cm romp liep als de brandweer op 7 cellen en een automotor (20T geloof ik) aan een 1:2,3 getande riem reductie en een 40mm prop.

2) Als je power zat hebt, zul je deze vorm wel uit het water kunnen drukken, maar met een 600 moet je de zijden (kimmen) scherp houden.
Zoals je de boeg nu hebt gevormd, zal de boeggolf omhoog klimmen tot aan het dek en in de bochten zal de boot zich willen ingraven, je begrijpt dat dit nogal wat weerstand zal hebben en catastrofale gevolgen voor het stroomverbruik en warmteontwikkeling kan betekenen.

Strategisch geplaatst sprayrails voorkomen dit effect.

De romp op de foto heeft extreme sprayrails, maar dit is een oud ontwerp, bedoeld voor een zwakke motorisering (Mabuchi 540), je snapt het idee hopelijk.


Groeten, Jan.
 
oke ik snap wat je bedoeld!als hij in plane komt heeft hij het dan nog met deze vorm? hij is nu ook 45 cm niet zo heel groot toch?
of komt ie simpelweg niet in plane met deze vorm? haha
is de V vorm van de spiegel nu goed? of is hij iets te "V"

nou weet je wat ik doe? ik maak gewoon dit bootje! wat ik nu heb geshaped!de randen maak ik terug scherp! en ik breng van die die randen aan in de romp!en dan kijken wat hij doet! ik wil uiteindelijk toch ook zelf onerdvinden wat er fout aan is! hij is nu ook 45 cm niet zo heel groot toch?

als hij erg tegen valt dan wil ik graag de spanten kopen! als u ze verkoopt!

ik ga het avonturen!! ik ga hem morgen in de epoxy gooien!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jimmy,

Gewoon doen!

Sprayrails toevoegen en epoxy eromheen.
Van zelf doen leer je het meest.

De V is niet erg extreem, dat zal wel varen, probeer wel alles zo licht mogelijk te houden want een steilere V-romp vraagt meer vermogen om in plané te komen (en te blijven).

Deze vorm kan wél beter overweg met ruw water, een 'platte bak' zal meer stuiteren.

Nu is het voor een kleine romp al gauw 'ruw' water, 10 cm hoge golfjes is al bijna storm...

De spanten zijn niet te koop, die kan ik je gewoon mailen.

Groeten, Jan.
 
Ik heb nog wat aanpassingen gemaakt! ik heb de overgan naar de zijkant verscherpt! en de V iets minder stijl gemaakt!

morgen denk ik hem in de epoxy te kunnen zetten!
mat plamuur of epoxy zet ik ze scherper!

dat is wel heel aardig van u om dat eventueel door te mailen :grin:

ik heb vanadaag binnen gekregen! : de vluchtregelaar t-50b
er zitten trouwens 3 van die condensatortjes bij om te ontstoren!;)
en de stekker plugjes!

vroeg me wel een ding af:

mijn ontvanger werd voorzien van stroom door een stekkertje van mijn mech regelaar!
Foto-DA87O77G.jpg


nu staat er in de beschrijving van mijn nieuwe regelaar dat de regelaar ook de stroom door geeft maar dan via het zelfde stekkertje als die ik in mij (ch1//2) zou moeten steken.

hoe moet ik die aansluiten?

zie foto:
GroteFoto-ZTRAPR3M.jpg

(dit is 3 ch maar ik heb dus 2 ch)

ik kan 2 dingen doen

optie 1:
het stekkerje van mij mech regelaar aansluiten op de nieuwe regelaar
( + en - )dan de stroom toevoer in de 3delige stekker los maken!(staat ook in de beschrijving als je met apparte batterij werkt voor de ontvanger)

optie 2:
de regelaar aansluiten op mijn ontvanger en dan hopen dat het goed gaat!
(ik zit natuurlijk met een stroom toevoer vanuit mijn regelaar naar mijn ontvanger maar het zal niet goed zijn om stroom op een ch1/2 te zetten?)

nu is het verder wachten op de as de motor en de schroef!
zijn besteld bij modelbouw krikken maandag eens bellen waar het blijft!

hij moet over 2 weken varen dan ga ik naar italie om te wakeboarden op het Gardameer, en dat is een perfecte plaats om je tew vermaken met een bootje natuurlijk :)

de motor is een is dus een " speed 600 race 7,2v"
kan hij ook op bv 8 cellen varen? of gewoon op6/7 houden?

groeten

ik hou jullie verder op de hoogte!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jimmy,

Volgens de gegevens in de link: Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek heeft de reglaar een BEC, dus optie 2 is the way to go.

"Zucht"...; als een 'best gesorteerde modelbouwzaak van het noorden' een Speed 600 niet eens uit voorraad kan leveren is dat wel een trieste zaak.
Helemaal erg wordt het, als deze 'experts' je de robbe schroefas hebben aanbevolen voor een speedboot, stelletje amateurs.
Ze zijn 's maandags trouwens gesloten.

Woon je in 'stad' of in de buurt? (mag ook per PB als je dat niet op het forum kwijt wilt)

Op 7 cellen, met cancooling en borstelkoeling houdt een Speed 600 het heel lang uit met een 37,5K prop; op 8 cellen gaat het nóg een tikje harder, maar schiet de slijtage, met name van borstels en collector omhoog, in dat geval is een reserve motor een goede zaak.

Dit soort zaken kun je het beste bestellen bij 2BrothersRC in Bussum, die weten waar ze het over hebben, hebben ervaring en érg veel op voorraad (en anders korte levertijden).

Als je de spanten wilt hebben, stuur me dan even een PB met een mailadres.

Groeten, Jan.
 
hmzz heb t geld al over gemaakt naar krikken dus ja! ik die as die je me aanbevool besteld bij conrad + nog 2 extra cellen :)! en ik wil op 7 cellen gaan varen!

en ik ga er ook cancooling op maken is niet zo ingewikkeld ;)
lukt me wel :lol:.

kwa schroefje lijkt me dan een 37,5K het beste?

en de BEC ik ben een beetje huiverig om hem zo in een ch1/2 te steken kan dat gewoon? of moet ik dan ook nog een apparte stroom voorziening hebben op mijn ontvanger?

net nog even de romp in de epox gezet! de kanten al scherp gezet en nu wachten tot morgen ochtend!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hmzz heb t geld al over gemaakt naar krikken dus ja! ik die as die je me aanbevool besteld bij conrad + nog 2 extra cellen :)! en ik wil op 7 cellen gaan varen!

en ik ga er ook cancooling op maken is niet zo ingewikkeld ;)
lukt me wel :lol:.

kwa schroefje lijkt me dan een 37,5K het beste?

en de BEC ik ben een beetje huiverig om hem zo in een ch1/2 te steken kan dat gewoon? of moet ik dan ook nog een apparte stroom voorziening hebben op mijn ontvanger?

net nog even de romp in de epox gezet! de kanten al scherp gezet en nu wachten tot morgen ochtend!

De langste versie mag ik hopen? Anders wordt het uittrimmen lastig.
Als je 'm binnenkrijgt, weersta dan de neiging om de motor eraan te koppelen en de zaak even droog te laten draaien, het achterlager is namelijk Teflon en moet(!) watersmering hebben, anders loopt 'ie warm en is 'ie stuk.

Alle rode en zwarte aansluitingen zijn doorverbonden in de ontvanger, alleen de signaalleidingen (wit of geel) zijn gescheiden op de print (logisch).

Het maakt dus geen hout uit in welke slot je de regelaar aansluit, meestal kanaal 1 = roer (rechter knuppel) en kanaal 2 = 'gas' (linker knuppel).

Zwarte (of bruine) draad moet aan de buitezijde van de ontvanger.

Groeten, Jan.
 
oke dank je wel voor de tip weer een probleem opgelost!

vanochtend even naar m`n romp gekeken ziet er goed uit!
ik wilde hem eerst vacuumeren maar had er geen tijd meer voor!
de hoekige kanten zitten er goed in gelukkig!
hij is nu uit 2 lagen keper160 mischien nog een laagje er in maken vooral op de spiegel die moet stevig zijn!

nu de romp zover is is het wachten op de motor :confused: en de prop!!! :rolleyes:
morgen gelijk naar Krikken bellen waar het blijft!
nu ik die as afbestel ga ik kijken of ik een roertje kan bemachtigen daar!

en ik heb de 200mm versie van de as! omdat ik ander met m`n motor in de ronding van mijn romp kom! en dus de hoek van de as nog stijler wordt!
heb het uitgemeten en kom goed uit nu hij steekt 50mm uit de spiegel dan!

zwaarte punt van de boot moet op 15 cm zitten!vanaf de spiegel dus de motor ligt net over het zwaarte punt!dus met m`n accu kan ik corigeren dan!

nou ik ben benieuwd gr jimmy
 
nu ik die as afbestel ga ik kijken of ik een roertje kan bemachtigen daar!

en ik heb de 200mm versie van de as! omdat ik ander met m`n motor in de ronding van mijn romp kom! en dus de hoek van de as nog stijler wordt!
heb het uitgemeten en kom goed uit nu hij steekt 50mm uit de spiegel dan!

zwaarte punt van de boot moet op 15 cm zitten!vanaf de spiegel dus de motor ligt net over het zwaarte punt!dus met m`n accu kan ik corigeren dan!

nou ik ben benieuwd gr jimmy

Het roer moet ongeveer naast de prop staan, dus niet pal aan de spiegel, dan krijg je een héél merkwaardig stuurgedrag, om het mild te stellen.

Of je het (qua zwaartepunt) met een 20 cm as zult redden moet de praktijk straks uitwijzen, je batterij is het grootste gewicht, die bepaalt de plaats van het zwaartepunt, de motor is vele malen lichter.

Groeten, Jan.
 
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
deze as heb ik nu besteld komt morgen binnen ofzo!

maar weet je uit je hooft of dit links of rechtse draad is? of maakt dat niet uit voor de schroef?

ik heb met krikken gebeld! de motor moest besteld worden! as en koppeling heb ik afbesteld.
en ik heb een graupner 37,5K en 36K schroef er bij besteld kan ik wat testen ennnnn een koel spiraal voor de motor!

dit omdat de as en de koppeling vervielen (HAD) ik geld over :)

begin volgende week heb ik het binnen! :)

ik heb nog een motor liggen van het zelfde formaat dus ik kan wel beginnen met opbouwen!

ook nog een electrische vraag maar zet ik wel bij laden gebeuren op het forum!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heb weer wat resultaat geboekt met m`n project!

de rom vanmiddag geopend was geheel in de epoxy gezet rondom!

deksel er uit gezagd onder een hoek zodat het deksel er zo opvalt!;)

heb ook een can-cooler gemaakt!
en de accu gesplitst! dan kan ik hem makkelijker kwijt!

zie hier het resultaat!

de romp zelf moet nog geheel bewerkt worden! scuren en plamuren enz.

Foto-TPSD83ZP.jpg

min of meer de setup! buisje aan de motor is plastic op de juiste lengte van de as!

Foto-KFWTS83C.jpg

hier de cooling! 3mm dik rubber en koperen plaatje er omheen!

Foto-ASFKRWAP.jpg


hup en et deksel er weer terug op :eek:

nou!!!?? wordt het wat zo?

heb nog ff een vraagje w.b.t het zwaartepunt! dat moet 29% zijn las ik.
hiermee bedoelen jullie dat het gewicht hierop moet zitten?
maar maar hoe kun je er achter komen dat je het goed hebt verdeeld?zijn daar trukjes voor? of is dat een kwestie van beginnen met varen en dan zien!

gr jimmy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top