speedboot (eigen ontwerp) beginner vragen!

• Topicstarter Topicstarter jimmytje
  • Startdatum Startdatum
ik ga zo nog een run maken maar de ellende is dat er zoveel blad op het water ligt

Dat ziet er al aanzienlijk beter uit!

Die bladeren op het water is geen probleem, dat wordt het pas als er een half bos aan je roerblad hangt, je kunt dan niet meer sturen (bonk, in het laatste stukeje film...).

Ik hoor dat 'ie begint te wippen, zodra de boot in plané komt, helpt het zwaartepunt naar vore schuiven? Of heb je dat nog niet geprobeerd?
Ik verdenk de hoek van je as.

Groeten, Jan.

hey,

Dat is een lekker vlot bootje. Scheurt over het water.

keep up the good work

Jelmer

tempo valt me niet tegen idd..

@ jan : haha BONK idd... hij was idd een beetje onbestuurbaar. en er hing een tak ongeveer 10cm boven het water. en die raakte hij :( maar geen schade gelukkig.

Ik heb met mijn 2e sessie (nieuwe accu 3700) de accu iets naar voor geplaatst en werd iets beter dus ga hem nog iets meer naar voor geven kijken hoe hij er op reageerd.tevens de accu viel me iets tegen. ik denk dat hij na een aantal maal laden wel beter wordt.

Het grote probleem wat ik gisteren 2x heb gehad is dat de kantelkamer perfect werkt! mits de accu`s op hun plaats blijven. het probleem is na een flip schieten mijn accus los! en is hij uit balans en kanteld hij niet meer terug. met als gevolg dat ik met m`n vishengel en een tennisbal aan de gang moet gaan.

de accu`s zitten met klitterband vast maar doordat mijn romp gestept is raakt het klitterband elkaar maar op 2x 1cm. als je begrijpt wat ik bedoel.

ik ben op zoek naar een andere methode om ze vast te maken.

en wat betreft de as hoek: ik ga eerst kijken wat er gebeurd met het verschuiven van de accus!

mocht dat niet helpen zal ik aan de gang moeten met de as maar wat zou er dan verkeerd aan kunnen zijn? moet hij vlakker? dus iets hoger in de spiegel komen te liggen?

gr jimmy

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jimmy,

Van het losschieten van de accu's heb ik af en toe ook wel eens last, maar alleen na een behoorlijke klapper...
Ik gebruik 50mm brede zelfklevende klitteband, zodat je een zo groot mogelijk contactvlak hebt.
Als dat niet helpt, moet je een plaatje lamineren, één mm dik, en dat op de bodem plakken met daarop de klitteband, dan heb je voldoende 'grip'.
Jij hebt de beschikking over vacumeerfaciliteiten; dan zou je ook twee akkuschalen kunnen maken, met klitteband erin, schalen vastlamineren in de boot, dan komen de accu's noooooit meer los.

Gemiddeld duurt het een stuk of vijf laad-/ontlaad cycli, voor de NiMH hun volledige capaciteit geven.

Als het zwaartepunt naar voren verplaatsen niet helpt tegen het wippen, moet de schroefaskoker waarschijnlijk omhoog.
Voor ik daar iets definitiever over kan zijn, moet ik de boot zien varen (op video) en dan het liefst met de camera gevolgd, over een recht stuk, gefilmd met de zijkant van de boot in beeld, van voren en van achteren gefilmd, zie je namelijk niet zoveel van het vaargedrag.

Met betrekking tot het bochtengedrag; heb je een turnfin aan de boot?

Groeten, Jan.

Hey jan,

dat van die accu schalen dat is een goed idee! aleen moet ik eerst de positie bepalen van de accu`s om ze vervolgens in le lamineren.
maar dat komt wel goed dan!

als ik gewoon ff met mijn boerenverstand probeer na te denken dan vraag ik me telkens af hoe dat ding uberhoubt kan varen aangezien de schroefas half in het water hangt betekend dat dat de romp aan de spiegel maar 5mm in het water ligt of nog niet eens. dan is het toch ook lochies dat hij niet makkelijk te besturen is?

en over die turnfin heb ik nog wel een vraagje! want:

ik las op het forum dat de turnfin haaks op de onderkant moet staan.en dat jij het water niet mag raken tijdens het rechtdoor varen!

heb je mischien een duidelijk foto`tje van een nette turnfin?

hehe :confused:

ik heb dit gevonden op inet http://www.rcboataholic.com/hardware/turnfin.htm

en tevens :
Fd92944.jpg

is dit een mooie oplossing om direct trimkleppen twe monteren tegen het klapperen?

en ik zal proberen een goed filmpje te maken met diverse aanzichten. zodat je kunt zien wat het probleem is!

groeten jimmy

Laatst bewerkt door een moderator:
Trimvlakken is een lapmiddel, dat bij jouw romp eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, bij een goede afstelling wipt de boot niet op snelheid.

Daarnaast remmen ze ook aanzienlijk, als ze meer dan een graad negatief staan.

De link naar de turnfin is een goede, alleen bij dit type kleine rompjes ben ik niet zo gelukkig met een turnfin aan de spiegel, bij al onze boten zit 'ie aan de (rechter) zijkant, dat werkt voor ons het beste.

Ik zal vanavond een paar foto's plaatsen.

Een surface-piercing drive, doet precies dat; alleen het blad van de prop klieft in het water, de naaf loopt vrij, minder weerstand en dus een snellere boot.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Hier een plaatje van de turnfin aan mijn Baracuda.

De hoek erin zorgt ervoor, dat de turnfin haaks op de V-vorm van de bodem staat.

Van de zijkant gezien steekt 'ie nét onder de kiellijn uit, misschien zou dat wel minder kunnen, maar ik vaar geen wedstrijden meer met deze romp, hij is te klein en qua ontwerp niet geschikt voor borstelloze aandrijving, dus ik doe er niks meer aan.

Deze turnfin is van 1mm dik aluminium, da's vrij dik, maar wel lekker solide (kun je nog eens ergens overheen boenderen zonder schade), ik gebruik ook wel 0,3 mm staalplaat, maar dat moet je uitgloeien voordat je het kunt buigen en het roest, het heeft uiteraard weinig weerstand.
Omdat het laminaat van de romp dun is, en ik er geen dikke laag glasweefsel in wilde maken, zit er een plaatje aluminium met M3 schroefdraad binnen in de romp als bevestiging, dit plaatje maakt deel uit van de servohouder, twee vliegen in één klap en gewicht bespaard.

Voor jouw boot moet je experimenteren met de vorm voor het beste resultaat.
Met de turnfin aan de rechterkant, heeft je boot een voorkeurs draairichting gekregen; linkerbochten op snelheid gaan alleen als je ze érg ruim vaart.

Groeten, Jan.

Hey,

Ik geef dit toppic eventjes een Kickje.

Ik ben zelf ook van plan om een MHZ Scorpion aan te schaffen. daarin komt netzoals jij een brushed 600 motor en precies hetzelfde roer. het enige verschil is dat ik hem ga uitvoeren met een flexibele schroefas.

nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het inmiddels is met jouw model, heb je al turnfins erachter hangen? en heb je al meer videomateriaal? heb je misschien een foto van jouw achterkant?, ik ben erg benieuwd hoe die eruit ziet. ook ben ik erg benieuwd waar en hoe je het servo gemonteerd hebt, heb je daar misschien ook een foto van?

ik hoop dat je mij ook een beetje verder kunt helpen

groetjes,

Jelmer

Back