speedboot (eigen ontwerp) beginner vragen!

• Topicstarter Topicstarter jimmytje
  • Startdatum Startdatum
ik ben nu 67 euro kwijt dus dat valt mee!

nu afwachten hoelang denk je dat het duurd?

en owja nog een vraagje!

bij mijn zelfgemaakte boot had ik het probleem dat de punt zo ver omhoog kwam dat mij roer(incl scharnier mechanisme) onderwater zat dat remt als een gek af natuurlijk! is dat te voorkomen?

en is een eigenroer maken goed mogelijk? ik vind 30 eu voor een stukje alu nogal prijzig!

Afhankelijk van hoeveel rente je bank wil trekken, duurt het een dag of vijf, voor het bij Ernest op de rekening staat, als het pakketje klaar staat, gaat het dezelfde dag nog weg, als het nog uit het magazijn moet komen, of erger, als de romp nog gelamineerd moet worden, komen er een paar dagen bij.

Heb je vaarfoto's / filmpje van je boot, dit klinkt naar een zwaartepunt dat niet helemaal of helemaal niet op de goede plaats ligt.
In combinatie met een ronde kielvorm zal de kont er eerst verschrikkelijk diep inzakken, voordat 'ie in plané komt.

Ik zal eens voor je sneupen naar betaalbare roergarnituurtjes.

Groeten, Jan.

ja dat filmpje heeft m`n maat op z`n cam staan en foto`s kan ik wel ff nemen het was zo erg dat de hele kont onderwater stond! en evenwichts punt zat op +- 30% maarja ik zal even kijken voor een foto

Hopf Modelltechnik SHOP
Bekijk de constructie goed, pak een stuk aluminium en zet de zaag erin...

Een roer krijgt behoorlijk wat krachten te verwerken, het moet dus wél ietwat solide zijn.

Véél goedkoper vind je volgens mij geen fatsoenlijk roergarnituur, misschien in Hongkong, maar dan komen er weer verzendkosten overheen...

Groeten, Jan.

dat moet lukken ja! alleen zit ik nu ff met de maten! hoever hij achter de boot moet uitsteken!

als ik de houder 50 mm maak dan lijkt het me voldoende romp lengte is 540 dus schroef steekt 54a60 mm uit!

en btw: mijn bootje maakte het geluid van een V8 je hoorde hem gewoon lucht slurpen langs zijn schroef is dat normaal?

en btw: mijn bootje maakte het geluid van een V8 je hoorde hem gewoon lucht slurpen langs zijn schroef is dat normaal?

Als het alleen optreedt bij het langzaam varen is het normaal, dat is cavitatie, eenmaal in plané moet het weg zijn.

Groeten, Jan.

@ jan, verzendkosten uit hongkong zijn vaak lager/gelijk aan die van duitsland

Zelf heb ik een roertje uit hongkong, kwa prijs hangt het er wat vanaf wat je wil, alleen praktisch of ook mooi om te zien. Heb zelf een simpel roertje met waterpickup uit hongkong en was daar 15 euro incl verzenden voor kwijt.
Mooi? woah, niet speciaal.
Werkt het? perfect :)

Als het alleen optreedt bij het langzaam varen is het normaal, dat is cavitatie, eenmaal in plané moet het weg zijn.

Groeten, Jan.

ja is alleen bij langzaam varen in plane niet meer!
wel een vet geluid! haha

ja is alleen bij langzaam varen in plane niet meer!
wel een vet geluid! haha

Daar de prop dan volledig onder water is, trekt het behoorlijk veel stroom (= warmteontwikkeling in motor en regelaar), ik beperk dit geblubber altijd tot een minimum.

Groeten, Jan.

zal het linkje thuis weer even opzoeken, is een ebay shop, maar hier alvast een foto waar het roertje wel aardig op te zien is achter op mn catje (70cm lang)

DSCI0051.jpg

zoals te zien erg simpel, maar de speling is binnen de perken en het was goedkoop. Enige nadeel zou kunnen zijn dat de pickup aan een kant van het roerblad zit, dus in de bocht zal dit minder werken. Maar dit zou met een freesje of boortje wel veranderd kunnen worden..

Jan, cavitatie-effect neemt toch toe met het toerental?

Normaal gesproken wel, echter, als de hydroprop, zoals wij die op 10% bootlengte achter de spiegel hebben, bij het langzaam wegvaren onder water hebt, dan blubbert dat zo lekker.
Als je vanuit stilstand vol gas geeft, kan het ook even duren voordat de prop grip heeft, door hetzelfde effect, de stroming onder de boot door is nog niet optimaal en de prop caviteert tot de boot in plané komt, dan krijgt de schroef een goede aanstroming en schiet de boot er vandoor.

Groeten, Jan.

nou ik zit met spanning te wachten op mijn nieuwe rompje!

http://www.mhz-modellbau.com/index.php?cas=1220956502&X[strana]=test6&X[lng]=2&X[par3]=Scorpion.jpg&X[par4]=1&X[par5]=%2A&X[par6]=uvod

heb net gebeld en jahoor hij is onderweg!

ben benieuwd!

nu heb ik evene een vraagje! mijn motortje heeft tijdens een sessie in het water gedraaid ja klote! je ziet aan de buitenkant wat oxidatie op het hulsje.is dit zeer schadelijk?

hij doet het wel gewoon geen problemen maar vroeg me af of het er is anders bestel ik gelijk een nieuw motortje! anders een 700 motor als dat sneller is en kan ik mijn rompje van 540mm x 145 mm gr jimmy

Laatst bewerkt door een moderator:
Lagers even opnieuw een drupje(!) olie geven en klaar.
Een electromotor loopt ook onder water, dus een paar druppen is geen probleem zolang als het zoet water is.

Je romp is een Mono I, bedoeld voor een 600 motor, een 700 motor verlangt 12 cellen, dat zie ik niet gebeuren in 50cm+.

Groeten, Jan.

oke mooi was idd zoet water :) garda meer

ik zal m een paa drupjes geven! heb net m`n schroefjes besteld 2x 37,5k en 2x 36k

kan ik weer even vooruit! echt een verslavende hobby aan het worden!

nu nog even zoeken naar een goede snellader (staat al in dit topic) ik ga hem toch op 7 cellen blijven varen.

heb een leuke lader gezien bij conrad dus.

thnx voor de reactie

Nou de spanning stijgt!

kreeg net een sms van mijn moeder dat er een pakketje is afgeleverd uit duitsland!

dat kan niet veel anders zijn dan mijn nieuwe romp!

vet nieuwsgierig! als het een beetje meezit vanavond gelijk aan de slag met mijn bootje :) en wat het roer betreft! ik probeer er nog 1x een te maken daarna koop ik er gewoon een!

groeten jimmy

Back