pompebled
Forum veteraan
Hallo Jimmy,
Als ik je Deltawerken zo zie, denk ik dat de motor te hoog zit; de can moet op een haar na op de bodem vóór de step rusten, dáár moet je je motorspant aan aanpassen.
Die grote flappen op de bodem kunnen er wel af, da's onnodig gewicht.
Ik zet er even een plaatje bij van het motorspant in onze Mono I rompen, dit is de sjabloon, het spant zelf is gemaakt van 0,8 mm carbon of 1,5 mm epoxyplaat.

Als de motor op de goede 'diepte' ligt, komt de koppelingsklok plus as eraan en wordt het spant op z'n plaats gehecht met een wurmpje ingedikte epoxy of secondenlijm.
Als je goed kijkt, kun je zien, dat het hart van de motor 2-3 mm uit het hart van de boot ligt, de schroefaskoker zit dus 'scheef' in de romp, van bovenaf gezien is de motor naar rechts verzet, ter compensatie van het wiel-effect van de schroef (propwalk op z'n Engels).
Ik zou het motorspant er sowieso uithalen, als je er een vloedkanaal in wilt maken, met het motorspant in de weg is dat geen doen, je komt er niet goed bij...
Groeten, Jan.
Als ik je Deltawerken zo zie, denk ik dat de motor te hoog zit; de can moet op een haar na op de bodem vóór de step rusten, dáár moet je je motorspant aan aanpassen.
Die grote flappen op de bodem kunnen er wel af, da's onnodig gewicht.
Ik zet er even een plaatje bij van het motorspant in onze Mono I rompen, dit is de sjabloon, het spant zelf is gemaakt van 0,8 mm carbon of 1,5 mm epoxyplaat.

Als de motor op de goede 'diepte' ligt, komt de koppelingsklok plus as eraan en wordt het spant op z'n plaats gehecht met een wurmpje ingedikte epoxy of secondenlijm.
Als je goed kijkt, kun je zien, dat het hart van de motor 2-3 mm uit het hart van de boot ligt, de schroefaskoker zit dus 'scheef' in de romp, van bovenaf gezien is de motor naar rechts verzet, ter compensatie van het wiel-effect van de schroef (propwalk op z'n Engels).
Ik zou het motorspant er sowieso uithalen, als je er een vloedkanaal in wilt maken, met het motorspant in de weg is dat geen doen, je komt er niet goed bij...
Groeten, Jan.