speedboot (eigen ontwerp) beginner vragen!

• Topicstarter Topicstarter jimmytje
  • Startdatum Startdatum
Hallo Jimmy,

Als ik je Deltawerken zo zie, denk ik dat de motor te hoog zit; de can moet op een haar na op de bodem vóór de step rusten, dáár moet je je motorspant aan aanpassen.
Die grote flappen op de bodem kunnen er wel af, da's onnodig gewicht.

Ik zet er even een plaatje bij van het motorspant in onze Mono I rompen, dit is de sjabloon, het spant zelf is gemaakt van 0,8 mm carbon of 1,5 mm epoxyplaat.

Als de motor op de goede 'diepte' ligt, komt de koppelingsklok plus as eraan en wordt het spant op z'n plaats gehecht met een wurmpje ingedikte epoxy of secondenlijm.

Als je goed kijkt, kun je zien, dat het hart van de motor 2-3 mm uit het hart van de boot ligt, de schroefaskoker zit dus 'scheef' in de romp, van bovenaf gezien is de motor naar rechts verzet, ter compensatie van het wiel-effect van de schroef (propwalk op z'n Engels).

Ik zou het motorspant er sowieso uithalen, als je er een vloedkanaal in wilt maken, met het motorspant in de weg is dat geen doen, je komt er niet goed bij...

Groeten, Jan.

Vloedkanaal:

Om te bepalen hoe groot het moet zijn, moet je alle 'goodies' in de boot tapen op de plaats waar ze uiteindelijk komen te zitten.
Deksel erop en in de badkuip op z'n kop neerleggen.
Waarschijnlijk drijft 'ie prachtig stabiel...

Aan de zijde waar het vloedkanaal moet komen, plak je gewicht op de romp, nét zo lang tot 'ie doorkanteld.
Dat gewicht reken je om naar het volume water voor het vloedkanaal, doe er 10% bij voor het roergarnituur, dat aan de andere kant tegenwerkt en gebruik dat als basis voor het vloedkanaal volume.

Je voorstel in de foto lijkt me rijkelijk groot, met 7 cellen zal de boot in stilstand verontrustend diep wegzinken en het wegvaren zal onnodig veel stroom trekken.
De romp is vrij hoog, ik denk dat recht naar beneden aardig in de buurt zal komen, doe eerst de badkuiptest maar eens zoals hierboven beschreven.

As afstand is gemeten vanaf de spiegel tot voorzijde propnaaf; 10% is het minimum, ietsje meer werkt ook goed.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
oke ff een snelle post!

echt thnx voor de hulp nogmaals :D

die delta werken tja!! haha woon in zeeland hebben hier deltawerken. en ik werk nog bij rws ook! haha
ff zonder gein:

ik heb aan 330 gr zeker genoeg! ofwel een 2e 7,2 accu :p;):cool:

die heb ik aan de wand geplakt en keerde hij vlot om!
ff in acad uitgetekend als ik recht naar beneden ga dan moet ik over een lengte van 35 cm dicht zetten! en als ik hem met 1cm afschot naar het midden toe dicht maak moet ik 27,5 cm lang gaan!
en dat kan makkelijk dus ik kan hem het beste met de rand meezetten tot hij van voor de wand raakt! dat is meer dan voldoende!

mooiste is als hij tot de punt door loopt! maar kom je moeilijk bij!

dan moet ik een mal maken :) altijd leuk haha

en spand heb ik als weg gehaald sloeg toch nergens op :rolleyes:

en als ik het goed begrijp komt de as dan niet haaks uit de spiegel? door die 2mm van je motorspant?

groetjes jimmy

Zoiets dacht ik dus al...

Het mooiste is een vloedkanaalwand, die nét binnen de rompuitsnede valt, dan heb je nog wat 'vlees' om aan vast te lamineren.
Ik zou het vloedkanaal inderdaad gewoon recht naar voren laten lopen tot het tegen de binnenkant aanloopt, dat beetje extra volume is altijd meegenomen, voor het geval je gewichtsverdeling in de boot eens zou veranderen.

Een malletje maak je het gemakkelijkst in twee delen.

Ik meld me straks nog met een paar mogelijkheden om een vloedkanaal te maken.

Inderdaad komt de as dan niet haaks uit de spiegel.

Groeten, Jan.

sorry was even klussen aan mijn kadett :)

dank je voor de tip! en je mailtje.

ik heb zelf een vacuem tafel (ik doe kitesurfen,en maak mijn eigen boards dmv vacuem) dus zo`n sheet maken is geen probleem.

ik ga/wil 5mm uit de rompuitsnede blijven met mijn kanaalwand.zodat ik idd een beetje vlees heb om te lamineren

als ik 5mm er binnen blijf en onder 5mm naar binnen dan heb ik een opp. van 9cm2 en dat maal de lengte van de wand die zoizo 35 cm is geeft een waarde van zoizo 315cm3 dat moet ik hebben! want die 328 gr is al ruim!

ik ga nu de kartonnen mal maken! waarschijnlijk uit div delen.

en dan morgen een sheet maken! onder vacuem.

morgen zal er weer een update komen van mijn vorderingen!

gr jimmy

De vorderingen:

ik heb ook gisteren weer niet stilgezeten!na mijn werk om 3 uur heb ik een sheets gemaakt van epoxy en 160gr en 450gr keper. voor de kantelkamer wand en een motor steun.

de opbouw is als vlogt:

De wand is opgebouwd uit3lagen: 2 lagen 160gr ke en om iets meer stijfheid te kreëren heb er 1 laag 220gr tussen gedaan stroken van 500mmx70mm op elkaar gelamineerd. Eerst hh-folie op de tafel gespannen,en daarop het laminaat aangebracht!

eerst wilde ik het vacuümeren maar. ik moest een ruwe kant over houden waar mijn montage laminaat op zou hechten.dus heb ik het gewoon vlak gestreken.

de motor steun is opgebouwd uit 8x 160 ke
en 2x 450gr om de dikte wat op te blazen. volgorde : 3x160gr-1x450gr-2x160gr-1x-450gr-3x160gr de eind dikte is nu 2,5mm mag wel iets dikker volgens mij.

ook heb ik alle naden van mijn boodje een laagje epoxy gegeven voor de sterkte!en evt gaatjes dicht te maken.

vervolgens heb ik de boel laten harden en om +- 24:00 de boel gelost!
was in perfecte status om bewerkt te worden zonder dat het zou scheuren.hh folie hecht absoluut niet aan epoxy dus ik heb hier een mooie glade zijde over aan over gehouden en 1 ruwere zijde waar ik mijn montagelaag op kan lamineren.

vervolgens

heb ik de mal over getrokken op de sheet en met een schaar uit geknipt.(na 10:00 uur is het nog niet geheel uitgehard en kun je het knippen zonder dat de epoxy er uitbarst).

De wand past prima in mijn romp,Alle naden sluiten aan en ik hou een mooie kamer over.

Door wat tips van Jan. weet ik hoe ik het makkelijkste de wand er in kan lamineren. wat ik vanmiddag ga doen.

Foto`s volgen zeer spoedig!

groeten jimmy

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jimmy,

Om mezelf eens te quoten:

"Het spant zelf is gemaakt van 0,8 mm carbon of 1,5 mm epoxyplaat."

Jouw 2,5 mm is dus al dik zat!
Houdt het licht, je bouwt een speedboot, geen sleper....

Groeten, Jan.

nou kreeg net een mailtje dat mijn bestelling binnen is!

het ging om schrooefjes 2x een 37,5k en 2x 36k.
alleen was de 37,5K niet leverbaar en gelukkig hadden ze die nog 1x op voorraad!

ook heb ik gelijk:
ro_1400_harmonika_rubbers.jpg

mee besteld!

ik heb geprobeerd een mooi roertje te maken maar kreeg het niet zo precies voor elkaar.
dus die heb ik nu ook maar gelijk mee besteld!dan weet ik zeker dat het goed is en stevig en duurzaam!

het gaat om dit roertje:
Code: gr 2425.1
Product: Mono 2 roer met water pick-up.
Merk: Graupner
Prijs: € 38,00
gr_2425.1_aluminium_roer_klein.jpg

Lengte:70 mm.Breedte:30 mm.Hoogte:80 mm.

ik heb hem voor €35 gekregen ipv €38 alle kleine beetjes helpen!het is een mono 2 roer maakt dat veel uit?

dit alles bij Krikke modelbouw besteld ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de service daar!

die waterpickup was niet direct nodig maar wel handig! ik denk dat ik 2 pickups ga makan. een in mijn romp voor de motor en die in het roer gebruiken voor de regelaar! of is dat niet nodig?

maar nu eerts verder met mijn romp!
de kantelkamerwand zit er in gelamineerd!dan in de spiegel een uitsparing maken.dus vanavond of morgen kijken of hij watedicht is!

wederom het bad vol laten lopen en alles er in tapen om te kijken hoever hij op zijn kop en het water ligt zodat ik kan bepalen waar de sleuven boven in de romp(kantelkamer) moeten komen.

daarna mijn motor steun op maat maken en aanbrengen in de creatie!
het begint steeds meer op een bootje te lijken haha!

kan niet wachten om het voor de eerste keer te water te laten gaan :)

:eek:

Een Mono II roer achter een 50 cm rompje is een beetje overkill, maar mischien werkt 't goed.
Zorg ervoor, dat het roerblad en je prop elkaar niet in de weg gaan zitten.

De waterpick-up in het roer geeft ruim voldoende water om de regelaar en motor te koelen, je hoeft dus geen extra gaten te boren.

Ontluchtingsgaten voor het vloedkanaal komen helemaal in de punt (een paar kleintjes, om de lucht er écht uit te krijgen) en over de lengte van de boot, proefondervindelijk vast stellen hoeveel er nodig zijn, hoe minder gaten hoe beter.

In de steps komen ook een paar sleufjes, zodat bij een flip de lucht er rap uit kan en als 'ie weer vaart, het water.

Vraag even om foto's als je niet zeker bent van de plaatsing.

Groeten, Jan.

oke dat begrijp ik!

maar wil heel graag even een fototje zien haha!

ik ben blij dat de pickup genoeg capaciteit leverd scheel weer een potentieel lek ik mijn boot!
zoiets bedoel je?
Foto-MD6CANVV.jpg

gr jimmy

Hoi Jimmy,

Foto's zijn gemaild, zoveel gaten als je getekend hebt, zul je waarschijnlijk niet nodig hebben.

Een paar pinholes van een millimeter bij de punt van het vloedkanaal in de zijkant van de boot en een sleufje in de eerste step, zou samen met het gat in de spiegel al voldoende kunnen zijn.
Test eerst met die gaten, je kunt er altijd méér bij boren.

Groeten, Jan.

hoi Jan,

dank je voor de foto`s.
op het roertje is volges mij ook nog wel en ander blad op te zetten zodat ik eens kan testen of het scheeld ik kan me voorstellen dat het weerstand geeft.

ik moet wel wat aanpassen denk ik. omdat ik dikkere slang gebruikt heb 6uit 3 in.en ook dunnere buisjes moeten gebruiken heb nu 5mm uitwendig en 3 inwendig mischien moet ik naar 3 uit en 2 inwendig, ik weet niet precies de diameter die op zo`n roerblad zit.dus even uitvogelen als hij binnen is!

maar ik ga strax als ik thuis ben even een test doen als de spiegel open is gemaakt!

en dan denk ik eerlijk gezegd dat ik ook geen gaten/sleuven hoef te maken.

naja we zullen het wel zien ik ga het gewoon proberen! en laat het resultaat weten!

gr jimmy (je zult ondertussen wel gek worden van mijn vragen kan ik begrijpen sorry daarvoorr.wil het graag goed doen)

nou bij deze weer een update om bezig te blijven!

na een zwaar weekend ben ik weer verder gegaan met de creatie!

kantelkamer is een groot succes zodra hij op z`n kop ligt kantelr hij direct terug om! ik heb een luchtgaatje gemaakt in de step en meer is niet nodig!

motor en as zijn ook gemonteerd nu wachten tot mijn onderdelen zoals schroefjes en roertje binnen zijn!

ook de nieuwe lader is een groot succes ik heb mijn 7 cellen eerst ontladen en dan geladen en hij was met een uurtje opgeladen!

spanning gemete en dat wa 13.2v best veel eigenlijk!
of er klopt iets niet met mijn meter of hij geeft gewoon veel power! haha

Da's mooi!

Een functionerend vloedkanaal scheelt je veel wachten tot een omgeslagen boot weer naar de kant is gedobbert en scheelt je waarschijnlijk ook een eenzame verdrinkingdood, mocht je er naar toe willen zwemmen... Het buitenwater begint alweer behoorlijk fris te worden.

Als je roer aan de boot zit, zul je waarschijnlijk die pinholes in de punt van het vloedkanaal nog wel nodig hebben, vanwege het extra gewicht aan de spiegel.

Die 13,2V is onbelast, vers van de lader. Voor nieuwe cellen is 1,8V dan geen probleem.
Zodra je echter stroom gaat vragen, door te gaan varen, zakt het voltage rap naar 1,3 V per cell in het begin en daalt dan gestaag tot de akku leeg is.

Je kunt tijdens het laden je universeelmeter wel eens parallel aan de akku hangen, dan kun je zien, hoe rap het voltage van een lege akku oploopt.

Groeten, Jan.

ah oke!

hehe weer wat geleerd!
heb trouwens wel een probleempje met mijn as! ik heb 500mm as besteld en binnen gekregen nu moet er natuurlijk draad op komen!! opzich geen probleem maar mijn tapje is dood dus moet een nieuwe halen! en de draad was niet helemaal recht ook!

verder gaat alles voorspoedig!

in middels heb ik al iets meer gedaan aan mijn bootje!
ik vertel niet wat dat zullen jullie wel zien!

dus vanavond foto`s online!

Je bedoelt een snijmoer, neem ik aan...

Ik breng mijn assenstaal altijd naar een bevriende machinewerkplaatseigenaar, die snijdt er draad voor me op in de draaibank, zo snel (en recht!) kan ik het zelf niet, vooral recht is bij verenstaal een 'probleem', daar het zo hard is.

Ben benieuwd naar de voortgang.

Groeten, Jan.

nou bij deze e beloofde foto`s:

allereest het maken van de kantelkamer wand: 3 lagen 160gr en dan uitknippen doormiddel van een mal :
Foto-8HLJNUNT.jpg

vervolgens het inlamineren van het gemaakte wandje :
Foto-GNAGRIFV.jpg

ik vind het persoonlijk een beetje rommelig uitzien maar ik had nog geel pigment die heb ik toegevoegd aan mijn hars. uiteindelijk heeft het 6 dagen geduurd eer het uitgehard was mede door de temperatuur.

toen heb ik de spiegel onderhanden genomen: om het kanaal toegankelijk te maken voor het water.en ook heb ik in de step een ontluchtingsgat gemaakt!

Foto-J4QJNGNM.jpg

vond het best eng om het boormachine in mijn mooie rompje te drillen.maar het moest!en aangezien ik ook geen zin heb om te zwemmen!!
:rolleyes:

vervolgens heb ik een motorspant gemaakt! dit van :
3x160gr-1x450gr-2x160gr-1x-450gr-3x160gr ofwel 10 lagen
uieindelijk is de steun +- 2 mm dik geworden.
hier is hij geplaatst te samen met mijn motor en as:
Foto-G6LYICQM.jpg

na het uitharden heb ik de as ook vast gezet :
Foto-3CRH843A.jpg

nu de romp dicht was kon ik een leuke test met alle onderdelen op plaats doen.ik hem de vijver in gegooid! letterlijk gegooid!en meneer kwam op zijn bodem terecht,waarna ik hem even heb geholpen met hem op zijn kop te leggen.al bij al doet hij er 2 sec over om weer om te draaien op zijn goede positie:o

nu dit alles gedaan is is het wachten op mijn onderdelen mijn schroefjes rubbers en roertje!dat word dit roertje:
gr_2425.1_aluminium_roer_klein.jpg

als het goed is begin volgende week op de mat :rolling:.

nu ik even niet verder kan heb ik me ontfermt over de as!
deze heb ik moeten verlengen omdat hij simpelweg te kort was. een nieuw 500mm as gekocht en daar moet vervolgens draad op komen en ook nog recht!!!!
en dat valt echt niet mee! heb een nieuw setje snijmoeren gehaald(dank je Jan)en hier kan ik weer mee aan de slag gaan.

en tja daar zit je dan te kijken en te wachten aan de brievenbus..
NOTTTT!!!!

men nemen het rompje en nemen deze flink onder handen:
eerst de boel geschuurd met wp1000 daarna ontvet en vervolgens eerst grondlaag en daarna zwart.

vervolgens heb ik met tape een paar mooie curven aan gebracht op de zijkant.en heb ik de onderkant en de kurven wit gespoten
sorry voor de slechte kwaliteit foto`s. maar het punt is duidelijk:
:rolling:
Foto-3K3HPJXD.jpg

Foto-GZKG63RS.jpg

Foto-FDWYTH4R.jpg

Foto-R4FAD8PF.jpg

dusssssss!!!!

NOU IK BEN BENIEUWD WAT JULLIE ER VAN VINDEN TOT NU TOE!?!?!?

en nu wachten op mijn onderdelen!

mijn excusses voor de slechte foto`s maar mijn toestel is kaduk en moet alles met m`n telefoon doen :puppydogeyes:

Laatst bewerkt door een moderator:
hey, dat ziet er goed uit zeg, mooi spuitwerk, zo maak je van dat standaard gele rompje een erg gelikt geheel. ik zou hem amper durven te laten varen als de mijne zo mooi eruit zag.

is een erg leuk project wat je aan het doen bent, ik benn benieuwd naar de eerste vaarfoto's/filmpjes.

ga zo door.

Back