speedboot (eigen ontwerp) beginner vragen!

• Topicstarter Topicstarter jimmytje
  • Startdatum Startdatum
Vloedkanaal ziet er goed uit!

Het ingieten van de as in de spiegel heb ik nooit zo'n succes gevonden; door het ontbreken van glasweefsel is de verbinding erg star en breekt gemakkelijk (scheurtjes).
Ik heb bij mijn Mono I hetzelfde gehad, aanvankelijk dicht en na een paar vaarten steeds water in de boot, ik heb de klont epoxy weggedremeld en met strookjes glasweefsel en zo weinig mogelijk hars de zaak weer op de (opgeruwde en ontvette) schroefaskoker en spiegel/bodem geplakt, dicht!

De donkere kleur valt slecht op, op het water, maar da's een kwestie van smaak (en opletten waar 'ie gebleven is...).

Groeten, Jan.

ik moet zeggen!dat het deksel nog opnieuw gespoten moot worden!
teminste ik moet van de kap het wit nog spuiten dus alles rondom de ramen moet nog wit worden en dan valt hij ook wat meer op!

de schroefas zit aan de spiegel en aan de bodem vast! dit ook expres gedaam om de punt te verstevigen.

er zitten el een paar losse vezels in. maar dat is idd niet veel.

NOU!!!

gisteren mijn laatste onderdelen binnen gekregen :rolling:

een mono2 roertje :)
mijn schroefjes :)
en rubbers voor servo asje :)

en natuurlijk ook gemonteerd.
ik heb wel een foutje gemaakt het roertje is 70mm lang maar ik dacht tot scharnierpunt,blijkt dus einde roer te zijn. en nu heb ik mijn as iets te lang gemaakt.

achterkant roerblad zit nu terhoogte van helft schroefje. ik denk dat het wel moet lukken . ik ga vanavond mijn eerste vaart maken. en zal foto`s en filmpjes maken

die uiteraard hier op komen te staan dus ik ben er klaar voor kan niet wachten :)

gr jimmy

Zolang het roer bij maximale uitslag de prop niet raakt is er niks aan de hand.

Succes met de testrun!

Groeten, Jan.

nou gisteren was geen beste dag kwa weer dus heb het uitgesteld. en ben vandaag even geweest!

de video is nog aan het uploaden:
bij deze de foto`s:

Foto-Q3HUVMGU.jpg

gewicht is nu 1220 gr

Foto-4SS7KWBK.jpg

GroteFoto-PJSLVOL3.jpg

Foto-DJM7OLC8.jpg

nou dit zijn snel ven wat foto`s probeer morgen de film er op te zetten
moet nu snel gaan morgen uitgebrijd verslag van de eerste run
gr jimmy

Laatst bewerkt door een moderator:
Je boot ziet er schitterend uit!

Ik neem aan dat de laatste twee foto's de boot laten zien terwijl 'ie langzaam vaart?

Als dat niet het geval is, loopt 'ie veel te nat, denk dan om de temperatuur van motor en regelaar!

Ik ben benieuwd naar de video!

Groeten, Jan.
(die z'n boten aan het ombouwen is naar brushless, de grijns gaat maar moeilijk weg na de eerste testruns...)

Foto-WTWBNEUL.jpg

Foto-4SS7KWBK.jpg

Foto-DJM7OLC8.jpg

en bij deze het filmpje, het is redelijk lang omdat ik moest varen en filmen.

YouTube - rc boot

het is niet bijstergoed gefilmt maar het is wel duidelijk

zoals beloofd een verslag:

met vollemoed naar de waterkant. vriendin mee om te filmen . schip terwater gelaten en gas geven..
nou het viel enorm tegen hij kwam niet uit het water en stopte telkens met varen. kleinere schroef geprobeerd.. hielp niet.dat stoppen ismijn regelaar die meet dat er niet genoegstroom meer is dus slaat af(vliegregelaar)

nou kon niet anders zijn dan de accu! dus ik terug naar huis gelopen (100m) de andere accu gepakt er in gelegd en gaaan.. en jaaah hij ging harder en kwam wat uit het water.maar ook met deze acuur is iets loos de lengte van het filmpje dat is mijn vaartijd! einde filmpje begon hij weer af te slaan. dus al met al een vaartijd van 3a4 minuten (7 nieuwe 3000cellen)

maar voor mijn gevoel kan hij harder en vooral langer varen. ik heb nu een 37.5prop geprobeerd en alles blijft goed koel! dus geen probleem.hij moet gewoon harder kunnen met dit motortje en setup.of denken jullie dat dit z`n top is?

ik heb de accu`s helemaal ontladen en opnieuw geladen. maar het gekke is dat als ik nu meet met multimeter ik niet boven de 10v kom terwijl de eerste keer 12a13v was te vinden. wat kan dat zijn?

en @jan: de laatste 2 foto`s zijn wel volgas! maar hij is toch niet te zwaar? 1220gr?? wat kan ik doen om hem verder het water uit te krijgen??

ik hoor het graag.

gr jimmy

Hallo Jimmy,

Op afstand foutzoeken is altijd lastig, maar ik heb een paar punten:

1) waren de akku's vers van de lader, dus warm in de boot?
2) de roostertail is véél te klein, bij onze boten wordt het water wel twee meter omhoog geslingerd, het lijkt erop, dat je as te laag in de spiegel zit.
3) was de video met een 37,4 prop?
4) loopt de aandrijving soepel, geen extra weerstand?
5) vóór je drastische dingen doet, speel eerst eens met de plaats van het zwaartepunt, probeer eens wat er gebeurt als je de akku's meer naar voren of naar achteren legt.

M'n eerste indruk is dat de motor niet op toeren komt, omdat de as te laag in de spiegel zit, de prop zit te diep en kan niet als oppervlakteschroef fungeren; met beide bladen in het water wurgt 'ie het toerental van de motor omlaag.

Probeer ook eens een 'vliegende start'; je houd de boot vlak boven het water, geeft volgas en zet de boot met een zwaai in het water, zodat 'ie gelijk in plané is.
Als dat lukt, dan staat je schroef te diep om 'normaal' vanuit stilstand in plané te komen...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
de accu`s waren niet vers van de lader. een week geleden opgeladen.
de video is met een 37,5 prop
voor mijn gevoel loopt de aandrijving soepel.

dat zijn ff korte antwoorden.

ik heb een vliegende start gedaan maar dan vertrekt hij gewoon zoals je hem op snelheid ziet varen. ik denk inderdaad dat de as naar boven moet!
maar ja hoeveel! aangezien ik nu een +-50cm roostertail heb moet ik uitvogelen hoeveel de as omhoog moet gaan!

dat gevoel van niet op toeren komen had ik ook al!
maar hoeveel zou je hem omhoog zetten?

gr jimmy

de accu`s waren niet vers van de lader. een week geleden opgeladen.
gr jimmy

En dan vind je het gek dat er geen gang in zit....

Tsk, tsk. Tut, tut, tut.

NiMH vinden het absoluut niet 'leuk' om op deze manier mishandeld te worden, als je pech hebt zijn de cellen al beschadigd...

Dan maar even zo: NiMH DIENEN WARM VANAF DE LADER GEVAREN TE WORDEN!!

Als ze al een week liggen te zelfontladen zit er totaal geen fut meer in, bovendien is het ladingsniveau van de individuele cellen volkomen uit elkaar gelopen, ik denk dan je van geluk mag spreken dat er niks kapot is gegaan.
Koude cellen, moet je vlak voor het varen nog even aan de lader hangen en met 2A laadstroom op temperatuur brengen.

Probeer het nog maar eens met warme cellen.
Als het dan nog niet vooruit gaat, hebben we het wel over het hoger zetten van de as.

Groeten, Jan.

haha sorry sorry sorry!!!!!!!!!

ik ben beginner he shame on me!

maar verklaard dat ook waarom hij nu op de meter maar +- 10v geeft en de eerste keer na het laden +- 13 ?

mijn excusses

ik ga morgen eveen een test vaart maken!

en filmen natuurlijk

Nou jan :

NiMH vinden het absoluut niet 'leuk' om op deze manier mishandeld te worden, als je pech hebt zijn de cellen al beschadigd...

in die zin heb je waarschijnlijnlijk heel groot gelijk.
ik heb vanmiddag een sessie gedaan met een accu vers van de lader was nog geen echte verbetering behalve dat hij stuiterde met z`n neus.

maar na de vaart heb ik gemeten en gaf hij 5,4 volt
en ik heb hem na het laden (warm) weer gemeten toen de peak was afgeslagen... en hij geeft op 7 cellen totaal 8,4 volt vers van de lader :S

dusssss. ik heb een nieuwe besteld een 8,4v 3300

dan maar zo!

hou je op de hoogte!

Da's jammer...

5,4V duidt er op dat er waarschijnlijk één cel is overleden (7x 0,9V=6.3V min 0,9V = 5,4V).
Ook de 8,4V, vers van de lader (6 x 1,4V) duidt hierop.

Meet de cellen maar eens individueel, dan zie je zó welke nog 1,2V hebben.
Als de cellen nog niet erg oud zijn, zou je de dode exemplaren kunnen vervangen door nieuwe, uiteraard van hetzelfde type en capaciteit, na een paar keer laden en ontladen zijn de cellen dan weer op elkaar afgestemd en heb je voor weinig een extra pakket.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
nou nou!

ik kan me eigen geen fatsoenlijk woord toedienen... het probleem is opgelost! wat was het?
ik ging mijn accu`s nog een checken en wat blijkt nou: ik heb een cel er tussen geplaatst maaar : ik schaam me dood ik had de + op de + gedaan en - op - dussss constand gevaarlijk en geen vermogen gehad.

die nieuwe cellen zijn bij bijde kapot. nu heb ik een goede 7 cellige gemaakt en getest!
en wat denk je! helemaal toppie. hij gaat nu echt hard! een spray van idd ong 2 meter hoog.hij raasd over het water nu.
het roertje is super gevoelig. een tikje en hij doet een 180.dus die moet ik een iets kleinere uitslag geven.
een probleem is wel dat hij zo hard gaat dat hij enorm begon te stuiteren en ging als een projectiel over het water die meer boven het water hing dan in het water... de accu kan niet verder naar achter en nog stuiterde hij als een gek.ook accu naar voor hielp niets.
ook toen hij 2x op zijn dak lag draaide hij niet terug.zit te denken om mijn accu meer naar een kant te plaatsen (kamer kant) dan moet het wel werken.
nou ik ben blij dat het probleem opgelost is nu.
nu de3 andere puntjes aanpakken.
hoe moet ik ff uitzoeken.

gr jimmy

Hoi Jimmy,

Als je alleen een roer aan de spiegel hebt, is het geen wonder dat de boot uitbreekt bij een stuurbeweging op snelheid, wat je nodig hebt is een zogenaamde turnfin, die houdt de achterkant van de boot in bedwang.

Het stuiteren kan aan de ashoek liggen.

In onze boten liggen er vier aan de kantelkamerkant en drie aan de andere zijde.
De vier cellen liggen drie in lijn, met de vierde ernaast (om het zwaartepunt ver genoeg naar achteren te kunnen krijgen).

De boot vaart, nu kun je met het tweaken beginnen...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Back