speeljacht 1:10

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door amazone, 23 nov 2010.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE

    Het is wel min. 2 % van je zeiloppervlak ;)
     
  2. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    thx kars en rené ik heb ze 30 onderkant bulb gehouden. ik heb wel niet het zeil berekent maar dacht hoe dieper hoe stabieler :p

    aangezien ik niet op snelhijd ga varen zal het in mijn geval niets uitmaken .

    en heb de mal voor de bulb gisteren gegoten , deze kan nu uitharden.

    moet nog wel ff langs de schroothandel langs om wat lood .
     
  3. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    ik ben al weer een stuk verder en heb nog een vraag over het fokke zeil.

    hoe dicht of hoever mag of moet dit van de mast zitten ?
    ik heb het er aangehabgen zo dat ik dacht dat het redelijk goed was maar ben er niet zeker van .

    [​IMG]
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De plaats is goed, nu nog een fokke boom maken zodat je met 1 schoot overstag kunt , zoals op de tekening :)
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Knappe prestatie, chapeau!
     
  6. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    ok thx rené .

    zal proberen het vandaag te maken en hopelijk werkt het dan allemaal ;)

    dan nog een vraagje over het roer want dat moest nog aangepast worden : hoever moet ik dit uitsteeksel onder de kiel maken ? 10 cm :confused:
    want zoals je weet had ik het gemaakt zoals bij een echt speeljacht tot onderkant kiel, maar omdat het schip schuin gaat hangen bij het zeilen had ik begrepen dat het roer dan geen grip meer heeft op het water en dat ze langer moet worden.

    thx eric we gaan naar de laatste werkjes toe zoals je ziet het zeil nog werkende make en het roer wat aanpassen , en dan moet ik nog ff wachten tot de mal van de bulb uitgehart is om die te gieten en ook te monteren samen met het zwaard.
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als je deze vorm kunt benaderen, 20 X 5 cm dikte 6 mm
    Voorkant afgerond achterkant scherp ongeveer de vorm van je kiel en bulb, je moet natuurlijk aanpassen aan je bevestiging.
    Mischien onderaan in het bestaande roer een bun maken en dit erin schuiven zoals met het zwaard :confused:



    [​IMG]
     
  8. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    thx rené, dat kan ik wel maken zo ;) .

    met een verlenging op het bestaande roer zodat het afneembaar is :cool:

    ik heb hier nog een plexyglas liggen van 5mm als ik daar van boven een zwaluwstaart aan kan frezen en in het echte roer ook kan ik ze mooi inelkaar schuiven. als het stevig genoeg is anders moet ik iets anders verzinnen.

    ik hou je wel op de hoogte hoe het gaat
     
  9. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    het roer heb ik dus verlengt.

    ik heb er een zaagsnede ingemaakt van onder 3 cm diep.

    hier heb ik dan het plexy glas ingeschoven van 0.5 cm en vast gemaakt met 2 vijsjes om het te kunnen demonteren.

    het steekt 16 cm onder de kiel. ik hoop dat dit goed is

    [​IMG]
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Roer verlengen voor RC

    Goede oplossing Dirk, dat moet voldoende zijn :D
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    ... ik vraag me af. Stel, je legt lood in het speeljacht totdat hij op de waterlijn ligt en test dan 'ns de stabiliteit. Ik vraag me af of er een heel diepe kiel nodig is. Verder verwacht ik dat de plexi-verlenging van het roer ook wel minder kan zonder dat realistisch vaargedrag in gevaar komt. En wat is realistisch... euhm... ik vermoed dat deze jachten zich vroeger ook niet 'als op rails' lieten varen. Dat moet ook niet het doel zijn bij zo'n prachtig zeiljacht als dit volgens mij. Ik snap dat je deze beauty ook niet wilt kwijtspelen bij het eerste beste briesje wind... maar er is vast een middenweg.

    PS die foto op de achtergrond is dat je dochter?
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Erik kiel met de bulb moet er ook voor zorgen dat bij een helling van 90° platwaaien bij een windstoot ze nog altijd zichzelf richt anders bub blub .
    Bij ballast in de boot kun je dat nooit bekomen bij zo een brede ondiepe romp dan krijg je hetzelfde efect als bij een cat, die heeft ook veel aanvangs stabiliteit maar vanaf 45 à 60° ga je om. Bij deze romp met binnen ballast licht dat tussen 60 en 75 ° statische stbiliteit, als je daar nog een beetje beweging van golven en de inertie bijrekend , dynamische stabiliteit heb je meer dan 90° nodig om veilig te varen :D
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @René: Ik snap dat ballast in de boot uiteindelijk niet werkt. Bedoeling is een indicatie te geven bij wijze van proef...

    Wat ik mij afvraag is wat er gebeurt met het jacht als de wind het zover heeft gekregen dat het om en bij 40° helt. Gaat het jacht zich dan niet meer zijwaarts verplaatsen om deze kracht op te vangen? En, stel dat het zover komt, is de schipper (aan wal) dan niet in staat dit op te vangen door de schoten wat meer te laten vieren? Ik neem aan dat deze schepen in het echt ook niet met strak aangespannen schoten voeren. Daar was de vorm van de zeilen (niet hi-tec als tegenwoordig) ook niet op berekend.

    Enfin... het is natuurlijk helemaal aan de bouwer, maar de voldoening is natuurlijk extra groot als het jacht zonder al te grote aanpassingen aan het onderwaterschip vaart zoals het vroeger ook deed.
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @ Erik, denk dat Dirk dat wel eens zal testen na wat oefenen, op een dag en locatie met stabiele wind zou dat intresant zijn om het vaargedrag van zo een schip te testen, uiteindelijk weten we daar weinig van. Ben zelf ook nieuwsgierig om dat te ontdekken ;)
     
  15. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    hoi erik ik snap wel waar je heen wil. ik kan het in de zomer mischien wel eens testen in knie diep water ;) .

    ik vind het niet echt erg dat het roer langer moet en er een bulb onder hangt.
    eenmaal op het water zie er nog maar erg wijnig van. en mischien door anders te gaan zeilen kan het mischien wel anders .

    ik heb vorigjaar mijn sampan verloren en wil het niet nog eens mee maken dus liever veilig dan ondoordacht.

    we hebben ook niet het originele tuig op deze speeljacht staan zoals je ook wel zult weten stonden daar 2 masten op met een andere tuiage.

    ik heb dit in overleg met rené voor deze opstelling gekozen want het moet ten eerste funn zijn om mee te zeilen en het moet ook zeilbaar zijn.

    ik kan mischien in een later stadium eens experimenteren met een dubbele mast of zonder bulb en roer verlenging, maar voorlopig ga ik het zo laten en eerst eens leren zeilen met dit tuig.

    bij mij telt een hoge funn factor boven snel zeilen maar wil ook niet al te erg staan klungelen langs de waterkant .


    de foto op de achtergrond 8) dit is de nieuwe kalender van de flex een bodybilding blad dat maandelijks uitkomt . kan ik van tijt ook eens naar iets anders kijken dan naar een schip :schrik: :D
     
  16. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    ik moet ook nog een zwaard maken.

    Zwaard (zeilboot) - Wikipedia

    ik ken er niets van maar volgens wikipedia dient het om de drift tegen te gaan voor schepen zonder kiel.

    aangezien ik een midden of steekzwaard gebruik gaat het ook geen nut hebben om deze beweegbaar te maken .

    ze zullen er dus een beetje als sier aan komen te hangen.

    als ik op de meeste tekeningen kan zien gebruikte men voor een speeljacht meestal een lang zwaard . dit diende ook om op zee te kunnen varen.

    in de tekst staat ook dat bij kleinere boten die ook geroeit konden worden dat ze meestal maar 1 zwaard hadden.

    omdat dit een redelijk klein jacht is dat ook geroeit kan worden weet ik niet goed wat doen. hang ik nu 1 of 2 zwaarden aan het schip ?

    bij de grotere speeljachten zie je wel 2 zwaarden hangen maar ik vraag me af of dit 9m speeljacht nu klein of groot was
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dirk het zwaard ( kiel ) waar je bulb aanhangt is voldoende, een 2 de kleiner zwaard kan handig zijn maar dat moet je wel samen met de rest berekenen met die 2 de mast vooraan zal dat ook wel nodig geweest zijn :confused:
     
  18. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    het gaat er ook maar als sier op hangen rene dus niet funktioneel.

    heb nog wel iets anders gemaakt een vossekop deze komt boven op het roer te staan en daar zal de helmstok in komen. dat is het hout om het roer te bedienen.

    [​IMG]

    [​IMG]


    heb de achterspiegel ook nog een beetje aangepast . zal morgen wel eens een foto van de achterkant er op zetten ;)
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ha je bent aan de versiering begonnen, knap :)
     
  20. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    thx rené maar dit was het laatste stukje dat er nog op moest buiten de vlagge mast.

    ik heb deze voormiddag het roer aan de servo gemaakt.
    dit werkt wel goed maar ik denk dat het maar 35* a 40* uitslaat .

    is dit ijgelijk wel genoeg ?

    ga sebie aan de zeilen beginnen 8)
     

Deel Deze Pagina