Spektrum dx6 reikwijdte

Discussie in 'Electronica' gestart door Johannes59, 19 jun 2021.

  1. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Denk toch dat het de sat ontvangers zijn die niet meespelen. De ene staat horizontaal en de andere verticaal. Deze zijn nu clones, verwissel ze voor de Spektrum versie, ook al staat op die ook made in China by Horizon.
     
  2. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Sat ontvangers vervangen en programma's verfrist van de ESC en gyro. Alles werkt naar behoren, vandaag schadevrij gevlogen.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  3. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Blijkt waarschijnlijk toch maar weer dat die clones vaak tóch duurkoop blijken te zijn. Ik vertrouw ze mijn helikopter niet toe in ieder geval…
     
    Cnn en Johannes59 vinden dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    toch wel grappig, want hier gingen we in het begin niet van uit :D
    2 sats.. wat is de kans?
    Al is de kans bij clone blijkbaar groter..

    Lees je wel af en toe die log nog even uit?
    zo'n wisseling van antenne kan in een fractie van een tel gebeuren, hoef je zelf niet te merken.
    je gaat het pas merken als het vaak achter elkaar gebeurt.
    De kbar is ook een clone, altijd gezond wantrouwen houden..

    Bij dit soort problemen, als je "ongeveer" weet in welke richting het probleem zit, is het handig om in het begin een tijdje waakzaam te blijven.
    Heeft mij al aardig wat stevige crashes bespaard..
     
    Cnn en Johannes59 vinden dit leuk.
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik ben al lang gestopt met gebruik van klone onderdelen in de besturing van moordmachines van 4 kilo.

    het is het mij niet waard.
     
    Helikapoter en Cnn vinden dit leuk.
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Spektrum en clone meuk is drama. Daardoor ook de slechte naam die spektrum heeft gekregen. Club les calmato waar ik mee zou afvliegen. Instructeur vloog nog even één rondje. Kijken of de motor goed liep. Plots zei hij dat hij niet meer kon sturen. Model vloog nog even zelfstandig door eer het de grond in ging(orange met de dx8 van de Instructeur) mijn foam edfje die net 1 meter boven de grond weer verbinding kreeg (orange met eigen dx8)

    Sindsdien gebruik ik ze niet meer. Je kan ze ook niet meer gebruiken. Mijn DX18 pakt na de laatste update geen clones meer. Toevallig eergisteren nog geprobeerd. Nog wel originele dsm2 ontvangers. Maar geen imitatie meer.

    Maar heb sinds het gebruik van alleen maar originele ontvangers geen problemen meer gehad. Dat is nu al 6a7 jaar.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2021
    Flyingfloris78 en Johannes59 vinden dit leuk.
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Spectrum heeft die naam wel een klein beetje aan zichzelf te danken..
    ze hadden in een eerder stadium nog wel eens de nuk om bijna niet geteste hardware de markt op te gooien.
    is nogal mis gegaan. hebben ze ondertussen wel verbeterd.
    Al blijf ik het bijzonder vinden dat de "spectrum mannen" altijd zo'n bindplug bij zich moeten hebben, omdat ze nog wel eens opnieuw moeten binden.

    als de clones de naam verder omlaag trekken, is het niet raar dat spectrum dit in een update aanpast.
    kun je eigenlijk alleen maar waarderen..
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Vind het ook niet raar hoor. Futaba heeft dat 3a4 jaar geleden al veranderd. Werkte op mijn Futaba 18SZ ook geen orange meer. Is wel een topic op dit forum over.

    Heb wel een bind plug in mijn Spektrum koffer, net zoals ik een satéprikker in mijn Futaba koffer heb


    als je opnieuw moet binden is hoogstwaarschijnlijk de procedure niet goed gevolgd.

    Als je na het binden de verbinding niet opgeslagen hebt zal je het Opnieuw moeten doen. Ligt niet zozeer aan het materiaal, eerder aan de tengels die het doen;):p

    En Spektrum had destijds modellen dubieuze kwaliteit,met name de dx8 had ook veel problemen inderdaad. De DX6 was wel goed wat ik me kan herinneren. Veel minder problemen. Die had men vaak als backup zender op onze club.

    Destijds overgestapt na een dx18qq, meerde dx6 zenders gehad voor mijn broertje en zoontje. Nu de laatste dx6 gen 3. Nul problemen.

    De reden dat ik een Futaba zender had aangeschaft was ivm grote en dure kisten. Durfde ik niet aan met Spektrum.

    Maar het valt allemaal wel mee. Gebruik beide zenders tegenwoordig
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    zonder dat ik meteen een merkenoorlog wil starten:D
    want iedereen heeft toch zijn eigen mening wel..

    jij ook, gezien je op 1 na laatste regel :D
     
    Cnn en Johannes59 vinden dit leuk.
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dat klopt. Had nare ervaringen gehad met Spektrum. Persoonlijk alleen echte schade met een rc buggy. (Spektrum DX3s TX) 1/8 buggy is daardoor tegen een kei gereden. Vanuit stilstand 100 meter volgas volledig onbestuurbaar. En exact op een kei ter grote van een hunebed geklapt. Spektrum is erg gevoelig voor spanningen onder de 5 volt. Zware Savox servo monteren, moest kunnen volgens de modelbouwzaak. Mijn eigen schuld geweest. Had me beter moeten inlezen:). Je moet ergens beginnen he haha

    Bijna al mijn auto's zit nu futaba op. Vaak staan mijn kleine kinderen in de buurt. Wilde het risico niet lopen, ik vertrouwde het spul niet meer. Toen die zelfde dag nog een futaba 4pkr besteld. Maar ook een lading externe bec's. Sindsdien geen problemen meer gehad. Ook met de enkele auto's waar nog Spektrum op zit niet. Anders kon ik niet samen met anderen rijden, uiteraard werd dan altijd mijn spul gepakt haha.

    Was het verkeerd gebruik omdat ik geen externe bec monteerde? Of is Spektrum daar gevoeliger voor dan overige merken. Ik weet het niet. Dom van mezelf. Had er beter op moeten letten.

    Mijn vliegtuigen boven de 120cm hebben ook veelal een externe Bec. Ongeacht Futaba of Spektrum

    Ik vlieg 60a70% van mijn modellen met Spektrum. Komt hoofdzakelijk omdat ik lui ben en de Spektrum altijd moet pakken voor de UMX modellen. Futaba werkt perfect. Kwalitatief beter, touchscreen, maar een compleet ander menu. Spektrum werkt voor mij makkelijker omdat ik het beter ken. Futaba zit ik een avond bij eer ik het door heb. Gebruik hem te weinig

    Mijn zoontje heeft ook een spektrum zender. Zo is het ook eenvoudiger met een leerling kabel.

    Maar hoe goed het ook werkt( goed werken doet Spektrum bij mij al jaren)Een 3 meter kist zou direct weer op Futaba gaan:) better safe than sorry

    Nu Heeft mijn Dx18qq 2 antennes. De oudere DX8 varianten maar 1 dacht ik.

    Naja nogmaals het werkt prima.
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    En nee, wil absoluut geen merken oorlog beginnen. Daarom vermeld ik expliciet de beide merken:)
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    spanning is 2,4 ghz zowieso gevoelig voor.
    ongeacht merk.
    heeft te maken met de computerchip in de ontvanger. op een bepaald punt stopt die gewoon.
    Vroegah in de mhz tijden viel het wel mee, maar dat komt ook grotendeels omdat men toen analoge servo's gebruikte.
    die pakken een factor 10 (of meer)minder dan een digitale..
    tegenwoordig bij een beetje normale digitale servo's moet je rekening houden met 1 ampere per servo.. en meerdere aansluitingen op de ontvanger..
    vroegah hadden ze 1 nimh accu, 1 stekker, voor zo'n beetje alles.

    tijden veranderen.
    bijna ieder merk valt ergens rond de 3,5 volt uit.
    alleen, hoe lang is die dip naar 3,5 volt?
    is dat een fractie van een tel, of een tel?

    Ook servo's vallen uit bij een te lage spanning.
    denk je vaak niet bij na.. maar heb het dus wel eens aan de hand gehad.
    hele systeem zat goed, had alleen 1 kabel in een vleugel niet gecheckt.
    bleek de bouwer een dikke kabel vooraan en achteraan te hebben gesoldeerd. maar ertussen zat een heel dun dingetje.
    dus de servo in die vleugel kreeg door de spanningsval bij een beetje inspanning te weinig stroom. en viel volledig uit. (heb het getest.. hij viel echt uit...)
    terwijl de hele kist verder alles gewoon deed, en niets mee mis was.

    ik ga in ieder geval al vrij vlot naar een externe bec..
    alleen de echt kleine kistjes vertrouw ik toe aan een interne.
    2 a 3 servo's, onder de 1 meter span..
    alles groter, en of meer servo's.. losse bec..
    5 euro en 10 gram (of zoiets), dat betaal ik graag voor een beetje zekerheid..
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina