Spektrum DX7 & Quadcopter board Hobbyking

Ik prik ook alle 4 in het board zonder schade .:D

Ook altijd al gedaan bij meer motorige modellen .
Als de regelaars maar gelijk zijn .

Als de BEC van een regelaar veel voor zijn kiezen krijgt heb je eerder kans dat die te heet word en uitschakelt of in rook op gaat :D (bij modellen met servo,s)

Mvg Johan

Als de regelaars gelijk zijn gewoon alle BEC's gebruiken, je verdeeld hiermee het vermogen en er mag gerust een BEC uitvallen zonder dat je hier last van krijgt.

Met een compleet Ardu board bv heb je al snel hitte problemen als je maar 1 BEC gebruikt.

Jaccies,

Je vraagt het en ik zal het dan maar doen....

Door het koppelen van de BECs kan eventueel meer vermogen wat het boardje vraagt worden opgevangen terwijl de spanning gelijk blijft. Vandaar dat het geen enkel probleem is zoals ook holco en Johan bevestigd

Maar, blijkbaar ben ik met mijn 30 jaar ervaring op electronica gebied verkeerde adviezen aan het geven ondanks dat ik nu twee anderen mijn mening bevestigen. Ik probeer op een constructieve wijze de problemen op te lossen en geef aan datgene wat onderzocht moet worden of waarover vraagtekens bestaan.

Dat je me daarna direct begint aan te vallen met het feit dat ik beter niets kan zeggen als ik geen goed advies kan geven, dat gaat me werkelijk boven mijn pet. Blijkbaar wil je graag zelf de hulp geven, dus bij deze......

Help jij ze maar verder met jou adviezen....

Ton, je moet voor verdere tips en hulp bij jaccies zijn. Ik heb geen zin me hier verder druk over te maken en stap uit dit draadje. Ik heb wel wat beters te doen.

John

Sorry John jij bent erover begonnen , geef goed advies aub of laat het achterwege er kan wel degelijk schade optreden, dus 1 met BEC andere 3 zonder BEC aansluiten is beste advies.;)

Laatst bewerkt:
@ JohnA,
Beste man laat je niet kisten door een enkeling en denk eens aan al de anderen die je advies en raad wel met dankbaarheid gebruiken en accepteren.
Ik denk ook niet dat het de bedoeling is van die persoon om je rechtstreeks de grond in te boren, maar er zijn nu eenmaal mensen die zich moeilijk op een deftige manier kunnen uitdrukken zonder iemand te kwetsen.
Met welgemeende bewondering en groeten ReneDL.

Zal ik dan maar diegene zijn die roept: "En nu back on topic please !"

De discussie omtrend het wel of niet aansluiten van vier (al dan niet)indentieke esc's zal nog wel een poosje voortgaan, maar doe het niet hier. Open er desnoods een appart draadje voor. Of probeer het gewoon uit.

Dit draadje is zo langzamerhand een begrip aan het worden voor beginnende quadro vliegers, laten we daarom elkaar met raad en daad bijstaan, en de "welles - nietus" discussies achterwege laten.

gr Gert

Inderdaad gertbartelink ik moet je gelijk geven velen kunnen dit topic heel goed gebruiken en laten we het zo houden en elkaar helpen en ervaringen delen op een leerzame en deftige manier.
Aan de forumbeheerders al eens gedacht aan een nieuw topic" De boksring "
waar de driftkikkers zich kunnen uitleven zonder anderen te benadelen.

Jaccies,

Je vraagt het en ik zal het dan maar doen....

Dat je me daarna direct begint aan te vallen met het feit dat ik beter niets kan zeggen als ik geen goed advies kan geven, dat gaat me werkelijk boven mijn pet. Blijkbaar wil je graag zelf de hulp geven, dus bij deze......

John

John,
op technisch gebied is er verschil van mening, dit moet kunnen
maar zeg niet tegen mij : Maak het nu niet te verwarrend voor ze
Dit doe ik zeker niet.
Velen weten niet wat voor type BEC regelaar een ESC heeft en daarom gaf ik dat advies
dus 1 met BEC andere 3 zonder BEC aansluiten is beste advies.

Je hebt ESC met switched regelaars en met liniare regelaars.
Zie ook adviezen van Castle Creations, Jeti en andere gerenommeerde ESC leveranciers, die zeggen dat niet voor niets,
switched regelaars nooit parallel schakelen.
Lineaire regelaars dat mag parallel met restricties.

prima Gert doen we "back on topic"

Laatst bewerkt:
He John @ nie weglopen , ik prik ook al mijn BEC van de regelaars op het board .

Doe ik al zolang ik electro vlieg , en das al lang geleden .

Wil ook even berichten dat mijn HK copter vandaag heeft gevlogen .

Ik heb even de hulp van een Helivlieger er bij gehaalt die hem heeft ingevlogen en afgesteld .

De fijn afstelling moet ik de komende weken nog zelf gaan doen , maar hij vliegt .

full

Vannavond krijg ik nog vliegende foto,s . :D

Edit:
20110930_030.JPG

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe moeilijk kan het zijn? gewoon de akku aan de ESC, de uitgang van de BEC naar een regelbare voeding en blazen maar.
Met mijn Turnigy AE-30A Brushless ESC zie ik een stroom lopen van 10 ma bij geringe overschrijding van de 5 volt van de BEC, oplopend tot 17 ma bij 7,5 volt.
Geen enkele reden dus om met minder dan 4 BEC's te draaien.
Als iedereen nu even deze proef doet, dan weten we precies waar de problemen te verwachten zijn.
En laat iemand eens de opgenomen stroom door het board meten, volgens mij is dat 3 keer niks of weinig.
Vr gr Johan de knutselaar.

Oops een middagje lekker gevlogen en dan nu gelijk een meningsverschil voor mjn ogen.
Ik hoop dat iedereen gewoon mee blijft doen als ik voor mijzelf spreek is elke bijdrage
welkom als beginner in de quad wereld.
Dus John blijf ook posten aub.
Ton

Ik sluit mij bij Gert aan en gewoon weer doorgaan.

Hee Johan,

Wat leuk die bol er op zo komt er geen opvliegend zand op het boardje.
Leuke oplossing.
Vlieg je nu ook met versie HK 4.5?
Zijn jullie nog probemen tegen gekomen.
Ton

Vlieg met het oude HK boardje . Versie ?

Niks aan verandert kwa software .

Problemen ook niet direkt tegengekomen , moest alleen de gasknuppel uit op 103 % zetten omdat hij anders niet wil binden.

De bol hat ik ergens gelezen , komt uit de knutselwinkel (zijn 2 halfe bollen)

En aangezien mijn vrouw graag op jacht gaat :D hat ik die snel thuis.

Mvg Johan

Vliegt perfect, nog wat fine tunen en het model beter door krijgen. Maar naar verwachting doet het model van Johan het zeer goed.
Als heli vlieger mis je een beetje de HH functie, maar ben dat wel gewend.

Foto's zijn ook mooi geworden.
Kijk op www.RCVliegen.com voor meer foto's.

Nu nog een camera er onder en je hebt een mooi platform om mee te fotograferen of te filmen. Leuke is als je dit doet met een extra zender en een pan / tilt head voor de camera. Één persoon vliegen de andere filmt.

Groetjes Rob.

PS: nog wat over BEC systemen in regelaars.
Het is aan te raden om switching BEC's eerst af te vlakken voor je ze gecombineert gebruikt. Meerdere lineare BEC's kunnen zonder probleem gecombineert gebruikt worden.
Het maximale stroom verbruik van het KK of HK board zit op 200mAmax [Atmega] + 3*(10mA [piezo]) + 15mA [LED] = 255mA

Laatst bewerkt:
Zender pitch en roll 70% DR en 25% Expo (FF10)

Potmeters : Roll 60% , Pitch 25% , Yaw 60%

Of dit later ook nog zo blijft moeten de volgende vluchten bepalen .
Maar vliegen zonder problemen doet hij zo.

Mvg Johan

Laatst bewerkt:
Hij doet het !!!!!!!!!!!

Hij doet het !!!!!!!!!!!:p

Ik wil iedereen bedanken voor de vele info in dit draadje. Ton nog bedankt voor de beschrijving en zeker John voor de vele info.

Uiteindelijk denk ik dat ik wel 6 keer de ESC’s heb gekalibreerd en alle +en weer aangesloten. De laatste keer kon ik met gas rechtsonder het bordje ARMEN en bleef de led branden.

Ik zie dat ik in dit draadje wel wat teweeg heb gebracht maar voor mij was het erg leerzaam.

Kan nu weer verder met het project.

Groet Jacques

Vandaag ook weer 3 lipo's leeg gevlogen , mijn ervaring tot nu toe is
dat die nu stabiel in de lucht bijft hangen als ik de sticks loslaat, klein beetje drift heeft die dan nog wel , denk dat dat normaal is.
Het enigste wat die bij mij doet is als ik voorwaarts vlieg en daarna achterwaarts dan weer probeer stil te hangen, dan schommelt die beetje voorwaarts en dan achterwaarts als ik de stick neutraal heb staan..
Te weinig of teveel Pitch ?, we blijven afstellen.

mijn instellingen Spektrum DX6i:
Pitch 55% DR 60% expo
Roll 70% DR 60% expo
Yaw 80% DR 40% expo

en potmeters gelijk zoals bij Johan : Roll 60% , Pitch 25% , Yaw 60%

Laatst bewerkt:
Back