Spektrum DX8

Tja, beetje dubbel :) De DX8 werkt bij mij en alle clubgenoten (er vliegen een stuk of 7 a 8 in de buurt nu) allemaal probleemloos. Er zijn ook een hele hoop verkocht en je hoort nu hier en daar een paar problemen, dat hoorde je ook over futaba en andere nieuwe systemen dus echt bijzonder is het niet. Ik vlieg ook nog gewoon met mijn jets met de DX8 omdat ik nog geen reden tot paniek zie. De problemen kunnen ook een oorzaak hebben buiten de DX8. Zolang we niet de oorzaak weten is er geen reden tot paniek. Ik zeg niet dat de oorzaak niet in de zender zit, en niet spontaan kan optreden, maar het hoeft geen structueel probleem te zijn.

Aan de andere kant.... er zijn hier en daar wel problemen die spontaan onstaan en tot grote problemen lijdt. Dat wil je natuurlijk niet. Maar wie zegt dat je met een andere zender geen problemen krijgt? Niemand geeft je die garantie.

Voor het geld is de DX8 een hele leuke zender met meer opties dan de meesten gebruiken. Telemetrie is leuk en werkt prima. Ook de keuze in spektrum ontvangers is zeer groot en voor elke toepassing hebben ze een geschikte. Ik zou hem nog steeds aanbevelen :)

Voor het geld is de DX8 een hele leuke zender met meer opties dan de meesten gebruiken. Telemetrie is leuk en werkt prima. Ook de keuze in spektrum ontvangers is zeer groot en voor elke toepassing hebben ze een geschikte. Ik zou hem nog steeds aanbevelen :)

Hier net zo, fijne zender!

beste allemaal

Ik heb nu een futaba 7C en zou een dx8 overwegen omdat ik enkel elektro vlieg ( vliegtuigen ) en de telemetrie functie steekt men ogen al geruime tijd uit. Ik ben niet het type dat om te besparen ontvangers van een ander merk koopt omdat ik dat niet vertrouw. Na het lezen van dit draadje twijfel ik wel een beetje.

Zouden jullie de overstap nog maken ?

Wel ik zat juist in dezelfde situatie als u ik ben ook in het bezit van een futaba 2.4Ghz 7C en ben daar wel tevreden over enkel het programmeren is aan de moeilijke kant voor mij.
Ik ben ook verzot op zenders met allerhande snufjes zoals de DX8 met telemetrie en het programmeren is een stuk simpeler, ik was ook beginnen twijfelen na al die verhalen.
Verleden week donderdag heb ik de knoop doorgehakt en ben ik naar de winkel gestapt, de man in kwestie gaf me de zekerheid dat het de laatste nieuwe uivoeringen waren (de problemen zouden enkel bij de eerste series hebben gezeten). Ik heb de man in vertouwen genomen en er een aangeschaft, het is inderdaad een mooie zender met alles erop en eraan tot nu toe gaat alles naar wens en ik hoop dat het zo zal blijven. En zoals hierboven beschreven met een andere merkzender moet je ook afwachten. Ieder merk zal wel zijn problemen hebben met een nieuw model.

Groetjes ReneDL

Vorige week had ik een splinternieuwe Futaba 12FG in mijn handen die niet goed was.
Niet bepaald de goedkoopste ;)
Klopt allemaal, Het gebeurd vaker dus.
Ik vind het alleen wat sneu met die DX8 dat als je wel een probleem hebt bij een nieuwe zender dat je zelf moet opdraaien voor de verzendingskosten, hadden ze netter kunnen oplossen.

Het blijft een mooie zender, maar ik lees hier toch ook veel nederlandse klachten, en meestal zijn het enkel onze buitenlandse vrienden die er last van hebben, wat we dan vervolgens gooien onder het kopje, zij doen ermee , waar hetniet voor gemaakt is.

Hier zie je dan ook dat er bijna niemand een (dat) probleem heeft. En toch zie ik hier in dit topic een andere tendens, voor mij iig de keus gemaakt om nog GEENH dx8 te kopen, ik vlieg nog wel evne door met de mx16. Hier zijn me iets teveel nederlandse en belgische klachten!

Vanmiddag heb ik samen met Aldert (Aaalie) gevlogen. Wij allebei met onze DX8. Werkelijk waar geen enkel centje pijn. Geen enkele hickup, geen storing, geen onverwachte bewegingen, niks nada noppes. We hebben met Orange ontvangers gevlogen, AR6200. DSMX ontvangers, AR7000 en ook allemaal tegelijk (per 2 dan... :) ). Het vertrouwen bij ons in de zender is 100%. Als hij al eens naar 75% was gezakt, dan is nu echt wel alle twijfel weg.
We hebben ook nog een model van Aldert geexporteerd naar de SD kaart en in mijn DX8 ingelezen, ook geen probleem. Hij past zelfs automatisch je Mode instellingen aan, aangezien Aldert op een andere mode vlieg als dat ik doe. Enige aandachtspuntje is dat je bij het importeren wel eerst een model uit het geheugen kiest wat nog leeg is. Dat hadden wij niet gedaan waardoor ik alle settings van mijn Calmato 1400 EP kwijt was. Ik kan iedereen deze zender aanraden, bij elke zender zijn er wel problemen, kijk maar naar het verhaal van Eric hier vlak boven.

Ik had ook graag een DX8 gekokocht, maar na het lezen van al de problemen heb ik me gisteren dan maar een DX7 gekocht ! Ik durfde de stap niet te nemen dat een van mijn heli's naar beneden kwam zonder dat het mijn fout was.

Ook al zou het komen van storing/invloed betreffende de Assan. En ook al heeft assan geen CE Keuing (geen idee of dat zo is, en maakt nu ook niets uit), dan nog geeft het te kennen dat er zo naar het schijnt de dx8 er "last" van heeft.

Maar ja zeg zelf koop je een dure zender, en krijg je dit, das natuurlijk erg zuur...
En uiteraard geld dit niet aleen voor de DX8 en zijn er meer, maar vindt het nogal jammer eerlijk gezegd. De insteek en mogelijjkheden van de dx8 is enkel vol lof.

Aldert, Herman en ik hebben allen geen enkel probleem met Assan in de buurt...

De DX8 is één van de paradepaardjes van Spektrum. Niet het eerste de beste merk van rc-aparatuur. Mocht de zender al niet goed zijn, dan zorgen ze er echt wel voor dat hij goed word.
Waarschijnlijk zijn er behoorlijke aantallen verkocht van deze zender. Mocht er dan iets mee zijn, komt dit snel aan het licht. In de meeste gevallen kan je de DX8 flashen met nieuwe software en het eventueel "probleem" is opgelost. In een zeer enkel ander geval kan de zender toegestuurd worden, en het is ook opgelost!
We hebben het dan over?? half procentje? één tiende procentje? OF één op de 2000-3000-4000?
En ook bij andere merken zie je issues. Neem nou Graupner, die heeft zéér veel verloren door hun geknooi in de begintijd van de 2,4Ghz! We lezen net iets over Futaba, en ik had ook iets gelezen kort geleden over de Hitec Aurora.
Multiplex daarentegen hoor je nooit iets negatiefs over.
Zelf heb ik met Assan en de MX16s ook nooit problemen gehad (edit, zie onder). Maar als ik nu vergelijk de DX8 met de MX16s/Assan, dan wil ik zeker niet meer terug. De DX8 vliegt zelfs fijner. Misschien niet te verklaren, maar gevoelsmatig heb ik véél meer controle/contact met de vliegtuigen!

Mijn vertrouwen is er. Vlieg ik samen met vele andere systemen (o.a. Assan), dan gebruik ik liefst wel een DSMX ontvanger. Of dit een "gebrek" is van DSM2 of van Assan, ik weet het niet, maar met DSMX heeft Spektrum het wel weer opgelost! Ik had gekocht een DSM2 systeem, en kosteloos krijg ik (en natuurlijk vele anderen) er een DSMX systeem bij, SUPER!!

Ik denk dat je momenteel geen ander zo geavanceerd 8 kanalen systeem kan kopen voor dit geld, en dan ook nog met de kwaliteiten en service van een producent als Spektrum die achter het product staat.

Zelf ben ik nog steeds helemaal weg van het instellen en de telemetrie! Geweldig!

Edit. Nu ik er over nadenk, heb ik met Assan wel eens een issue gehad. Een ontvanger die tijdens de vlucht stopte, en de EZ* met cam ging de grond in. Schade viel gelukkig mee toen, maar de ontvanger heeft het nooit meer gedaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
en toch zijn er bij ons op de club 6 dx8 zenders ,waarvan er nog 2 werken de rest heeft storing 2van de 6 is weinig???

Zoo, dat is wel heftig idd. Weet je ook wat voor storingen het zijn? En weet je ook hoe Spektrum/Horizon (of LHS) dit oppakt?

Vriendelijke groeten,
Aldert

Ben ook wel benieuwd of deze allen als eerste 1 hadden gekocht toen hij net uit was. Schijnt ook wel wat verschil te zitten tussen die zenders toch?

Het zijn er ondertussen nog maar 5 op de club..

In mijn geval 1e 2e en 3e uitlevering(serie)
Onze locale leverancier(mrHobby) doet zijn uiterste best om e.e.a. soepel af te handelen meestal heeft hij wel een bruikleen. Dat is overigens uit eigen beweging, niet van HH uit. Je bent met het opsturen naar Duitsland de zender toch wel een week of 2 kwijt.

Ik ga verder niet meer in op de problemen, de meeste zijn wel terug te vinden in dit draadje.

Ik zal de zender missen, het gemak van instellen, de vormgeving en de telemetrie, de problemen niet :rolleyes:

Maar ja, sommige mensen krijgen wel eens een maandag model, ik had er 3 :puppydogeyes:
De 4e die nu onderweg is zou best wel eens goed kunnen zijn maar ik ben het vertrouwen kwijt, en 1 zwever en bijna nog 2 andere toestellen.

Laatst bewerkt:
Wat me opvalt is dat er een groep of geen problemen heeft of een hoop mensen. Dat lijkt op een omgevings probleem? Klinkt gek maar waarom niet? Als 4 van de 6 mensen storing hebben op 1 club dan moet er haast storing van buiten af komen daar. Zeker als iemand nu al 3 zenders heeft achterelkaar die niet goed werken. Dt kan haast niet aan de zenders opzich liggen want met zo'n groot uitval percentage moeten er veeeeeel meer meldingen zijn.

Wat nu als er in het club gebouw of vlieg gebied een sterk veld is wat de DX8 kan beschadigen?? Zelfde toestellen doen het prima met een andere DSM2 zender dus het toestel kan het dan niet zijn lijkt me.

Dit wil niet zeggen dat het probleem dan compleet buiten de DX8 ligt, maar de trigger tot storing ligt wellicht wel buiten de zender.....

Het verhaal van Assan versus Spektrum en andere merken heeft enkel te maken met de overdracht van het signaal (via DSM2 danwel DSMX), en is verder onafhankelijk van de DX8. Van dit soort 'storing' hebben we (op onze club)weinig/geen voorbeelden gezien.

Het grootste deel van de issues heeft betrekking op de bouwkwaliteit en de gebruikte onderdelen van de DX8. Het is de eerste zender die ze in eigen beheer maken (dus niet bij JR) en het lijkt erop dat ze willen scoren op prijs en gebruiksgemak. Dat lukt beide erg goed, maar de concessies op het gebied van kwaliteit hebben wel wat gevolgen gehad.

Alle storingen zijn spontane stuur reacties vanuit de zender, tail wag of veel erger. De storingen waren ook in de monitor te zien. Als je dan terug denkt aan de storingen in de eerste versies waardoor de servo's gingen trillen als de trillmotor draaide dan moet de storing in het uitlees deel van de sticks zitten. Deze storing kan eventueel ook vanbuiten de zender komen, of van een zender in de buurt of vanuit de zender zelf (misschien gsm zelfs??) Dat lijkt me toch een ontwerp fout, maar ze zullen de zender daar vast wel op getest hebben lijkt me. Of op die club / omgeving zit toch iets wat enorm stoort....

Back