Spektrum DX8

Je moet het aantal tanden van je hoofdtandiwel delen door je tanden van je motortandwiel.
Bij mij is dat 170/ 14 = 12.14
In de zender stel je dan in bij Ratio 12.14 : 1

Bij jou zou dit dus 10.62 : 1 moeten zijn om live je toerental van de kop te kunnen zien.

Kan ik enkel mijn DX8 opladen met de bijgeleverde adapter, of kan ik dit doen met mijn gewone lader? Deze vraag omdat ik mijn zender zou willen laden op 12v. Of moet ik een omvormer gebruiken 12v-220v.?
Mvg

Wij openen de handleiding en lezen op pagina 7 het antwoord :p...

The DX8 features a built-in multi-chemistry charger designed to charge 4-cell
NiMH and 2-cell LiPo batteries at a charge rate of 200mAh. The charge jack on
the right side of the transmitter is non-polarity-critical, allowing you to use any
type of 12-volt supply to charge the battery regardless of connector polarity.
Using the included SPMB2000NMTX NiMH battery pack, you should plug the
included 12-volt AC to DC power supply in for 10 to 12 hours to fully charge
the battery

Ja. Dat staat er: any type of 12 Volt en nog polariteitsongevoelig ook. Ik draag geen verantwoordelijkheid voor de correctheid van de handleiding ;).

Er is een nieuwe upgrade de 2.04 voor de DX8 uit, mag je die gewoon uploaden boven de bestaande versie 2.01 of moet men de voorgaande upgrades eerst uitvoeren. :confused: misschien een domme vraag :oops: maar het staat nergens beschreven.

Gisteren een probleem met mijn DX8 gekregen.
Was op het veld om de laatste vlucht te maken van 2011.
had deze week de update gedraaid en was van FW 2.01 naar 2.04 gegaan.
Update was niks mee aan de hand. Alleen de update gedraaid en verder niks meer mee gedaan. Dus gisteren even mijn heli opnieuw binden. Dit werkte ook gewoon.
Accu spanning er weer af, bind plug er uit, zender uit.
Doe ik de zender weer aan, komt hij gelijk in de bind mode. En doet dit nu iedere keer met het inschakelen van de zender.
Op een ander forum (rcgroups) heb ik dit probleem ook voorgelegd.
En tijdens een raw input diagnose test (clear+back gelijktijdig indrukken en vasthouden en dan de zender aanzettten). Blijkt dat schakelaar "i" niet van 0 naar 1 te gaan maar van 1 naar 2, bij het indrukken van de bind knop.
Dit duidt er wellicht op dat er iets met de schakelaar aan de hand zou kunnen zijn of het printje waarop/aan de schakelaar zit. Ik vermoed het printje want de hold schakelaar functioneer helemaal niet ook niet op het diagnose scherm.
Wie heeft dit eerder ook mee gemaakt?

dat is dan wel heel erge toeval, nieuwe software update en dan schakelaar kapot degelijker tijd. Ik denk dat als je daar wat statistieken op los laat dat je dan op bijna 0 % kans uit komt. Wat er wel aan de hand is weet ik niet,
maar kun je de software er nog een keer opzetten ? ik acht de kans groter dat er iets fout is gegaan met de update .

Bart,,

dat is dan wel heel erge toeval, nieuwe software update en dan schakelaar kapot degelijker tijd. Ik denk dat als je daar wat statistieken op los laat dat je dan op bijna 0 % kans uit komt. Wat er wel aan de hand is weet ik niet,
maar kun je de software er nog een keer opzetten ? ik acht de kans groter dat er iets fout is gegaan met de update .

Bart,,

Wellicht had ik met dit wel echt dom geluk... Helaas geen mooie prijs gewonnen met de einde jaarsloterij... Heb hiermee toch nooit echt eens een mazzeltje...
Ik heb de update terug gezet naar 2.01, maar blijft een fout geven.
2.04 er weer op ook niks.
Zou het kunnen zijn dat ik de update met ubuntu/firefox heb gedownload?
Heb inmiddels al een rma nummer gekregen, en zal de zender komende week richting HH gaan. Ben benieuwd, want de service tech gaf aan dat het 99% het de flat cable is die problemen veroorzaakt. Terwijl ik de zelfde symtomen heb omschreven Andy Kunz (Spektums development team) en die kende maar 2 andere vergelijkbare gevallen.

We shall see... Ik twijfel nu wel een beetje aan mijn zender...

Je hebt niet zoiets van ik schroef hem even open om te zien of er toevallig een kabeltje loshangt? Zou wel heel slordig zijn, maar dan hoeft hij de reis niet te maken...

Je hoeft niet bang te zijn voor verlies garantie want het is in de handleiding beschreven hoe je bijvoorbeeld de veerkracht van de knuppels aanpast.

Voor de veerspanning aan passen hoef je de hele zender niet open te schroeven bij de dx8....
ik vermoed eerder dat de print bij de schakelaars defect is..
Ben geen expert in zender electronica, dus laat ik het service center maar nakijken. Die hebben er meer ervaring in.
Kunnen ze gelijk de knuppel lagering e.d. nakijken.

Laatst bewerkt:
Inderdaad je hebt gelijk. Voor het veranderen van de mode moet hij wel open, en staat gewoon in de handleiding.

Maar ik snap je punt: laat de experts er maar naar kijken.

Maar ik heb wel alle verbindingen nagelopen voordat ik hem in gebruik nam.

Na dit topic en andere door gelezen te hebben twijfel ik nog steeds tussen de DX8 en de T8FG... :(

Ik zou ook eens kijken naar de Hitec Aurora 9, nadeel van spektrum is dat je een losse telemetie in moet bouwen (zelfs voor de rx spanning). hangt een beetje af van wat ermee wil gan doen ook natuurlijk. Mocht ik de kans krijgen dan zou ik de Aurora erbij nemen voor mijn zwevers. Met Furaba heb ik geen ervaring.

Je maakt de keuze nog moeilijker ;) Hitec spreekt me eerlijk gezegd niet zo aan. Het is dat ik al een tijdje tegen de grenzen van de DX6i aanloop die ik nu heb. Minimaal 8 kanalen is erg gewenst telemetrie is denk ik niet echt nodig, hoewel een aantal dingen zoals signaalsterkte en de lipo spanningsindicator erg makkelijk zijn denk ik. Voor de rest heb ik een GPS Data Logger . Over de T8FG is minder info te vinden dan de DX8 maar dat zal ook komen dat de Futaba veel minder (of geen) problemen heeft?

Voordelen van de DX8 zijn voor mij

Het menu (ik heb al verschillende andere Spektrum zenders)
Ontvangers (heb er al de nodige)
Signaalsterkte en accu spanningsindicator

De Futaba 8FG

Meer instelmogelijkheden wat later makkelijk kan zijn
Degelijkheid, kleine kans op problemen zoals bugs en slechte soldeer verbindingen wat ik toch wel erg veel lees (of zijn deze problemen bij de DX8 nu echt verholpen?)

Voor de rest zijn de dingen zoals, de mogelijkheid van software updates, verlicht lcd scherm, minimaal 8 kanalen en de prijs het zelfde.

Als ik dit filmpje zie is de DX8 toch wel een erg mooie zender om te zien en dat telt bij mij ook mee ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Wanneer je dan nog kiest voor de T8FG 'super' heb je tot 14 kanalen ter beschikking!
Het menu is in het begin even gewoon worden omdat je nu een Spektrum menu gewoon bent.
Veiligheid in verbinding zender/ontvanger tijdens de vlucht: Spektrum tegenover Futaba hier schijnt het ook zo te zijn dat het minimum voltage voor een zogenaamde 'brown out' effect bij de Spektrum de voltage marge hoger ligt dan bij een Futaba. Spektrum is hier dus in het nadeel.

Het zijn beide knappe zenders maar zoals ik eerder reeds heb gemeld, wanneer je regelmatig met de zogenaamde "BNF" modellen vliegt zoals E-Flite, Blade, Parkzone etc... dan ben je weer beter af met een Spektrum aangezien deze hiermee compatibel is.

De Aurora heeft voor dit type en categorie zender een storend/nadelig element vindt ik persoonlijk: het antenne/verbinding draadje tussen antenne en module hangt gewoon los aan de buitenzijde van de zender achterzijde. Kwetsbaar voor mogelijk loskomen en geen zicht voor dit type zender.

Back