Spektrum DX8

De huidige DX8 zender zijn allemaal goed, de eersten hadden SOMS software problemen, lang niet allemaal. Daarnaast ALLEEN met AR6100, AR6200 en HK ontvangers. AR7000 edg werkte allemaal zonder 1 probleem.

Het probleem wat je MISSCHIEN kan hebben met een oudere DX8 kan je dus oplossen door hem op te sturen naar horizon duitsland, dan krijg je kosteloos een software update.

DX7 is echt wel minder zender dan de 8

Ar600 is dsmx (alleen staat t dr nie op)

Ik vind de door spectrum nu zelf gemaakte knuppels ook bedenkelijk, mijn volgende upgrade zou een JR 9 zijn.

ps: Spectrum heeft nog gezocht naar een manier om te binden met niet spektrum hk orange ontvangers te blokken.

maar nog niet gevonden ;)

Alternatief is een JR inderdaad, maar letop dat je dan wel een DSM2 koopt en niet een DMSS

Daarnaast ALLEEN met AR6100, AR6200 en HK ontvangers. DX7 is echt wel minder zender dan de 8
Vrijwel alle ontvangers die ik heb liggen zijn óf AR6200 óf Orange. Dus als ik daarmee kans op problemen heb kan ik net zo goed (of beter) naar een ander merk kijken.

Spectrum heeft nog gezocht naar een manier om te binden met niet spektrum hk orange ontvangers te blokken.
Begrijpelijk... maar dat zou niet slim van ze zijn. Denk maar aan mijn geval; het feit dat ik o.a. Orange ontvangers heb maakt dat mijn voorkeur uitgaat naar Spektrum. Als dat niet werkt, kies ik net zo lief Graupner, of wat dan ook voor merk.

De JR9 heeft (bij mijn weten) geen telemetrie, en dat is (vanwege variometer-mogelijkheden) één van de dingen die ik nu zoek in een nieuwe zender.

Natuurlijk is het een optie om bv. een Graupner HOTT zender te kopen, de DX6i erbij te houden, en dan per toestel ofwel mijn DX6i of de Hott te gebruiken; de meeste van mijn toestellen kunnen zonder problemen met de DX6i. Maar het mooist zou zijn om alles met één nieuwe zender aan te kunnen.

Die DX7s gaat, en als die voldoende is is dat geen slechte keus.

Je begrijkt het gewoon nog niet helemaal van de DX8. DX7s en DX8 zijn qua zend gedeelte gelijk en de kans op problemen is dus ook gelijk. De DX8 die nu verkocht wordt IS GOED en gelijk aan de DX7s. Alleen die van begin vorige jaar had een probleem.

DX7s en DX8 zijn qua zend gedeelte gelijk en de kans op problemen is dus ook gelijk.
Die bui zag ik al wel hangen... alleen zijn er nog helemaal geen meldingen in die richting.

In de hele voorgaande discussie werd het mij niet helemaal duidelijk dat een volledig ge-update DX8 géén problemen zou hebben met AR6200 of Orange ontvangers... dus dat is echt zo? Ik kreeg de indruk dat niet iedereen overtuigd was (Niek bijvoorbeeld), en dat is geen fijne basis om een nieuwe zender te kopen...

Ja, dat is zo. Ze hebben in de eerdere versie, in het zend gedeelte (dus niet zelf te updaten) een truck uitgehaald om te proberen om de HK ontvangers te blokkeren. Dat was alleen soms ook een probleem voor hun eigen Ar6200 edg. De nieuwe software in het zend gedeelte is aangepast en werkt wel zonder problemen. Horizon kan deze update uitvoeren als je de zender inzend.

Hun truck was om de data zo snel te zenden dat de chip van de HK ontvangers er niet meer tegen kon en vast liep (daar doelde Niek ook op). Nu staat de snelheid weer normaal en is er dus geen probleem.

Ah dankjewel... dat geeft de burger moed.
Nu dus nog even wachten op die variometer-telemetrie.

(hoewel, voor een truck heb ik een ander rijbewijs nodig. Een truc past wél in een zender...)

Laatst bewerkt:
Kadeng, de dx8 is goed?
software is goed als ie bij t overhalen van een mix schakelaar reboot? ? ?
Dagutnie..
Zie ook vorige 2 pags deze draad.

Weeer nieuwe software.. weeeer niet volledig en goed doorgetest.
Hebben daaro nog niet van unittesting gehoord..

En de mechanica is ook slechter..
Knuppels die hun nul punt kwijt zijn als je de veren wat losser zet.
Menu roller die aan de ene kant 'klik' doet, en aan de andere kant 'krak'

Hmmmm....

Menu roller die aan de ene kant 'klik' doet, en aan de andere kant 'krak'
Die menuroller zal wel min of meer dezelfde zijn als in de DX6i, die is bij mij al eens kapot geweest (en pijlsnel vervangen) maar over dat manco lees ik toch vrij weinig, in dit draadje was dat toch ook maar één melding?

knuppels te los, dom, niet nodig.

Reboot is slecht, bèta software toch? Nooit gemerkt...

Laatst bewerkt door een moderator:
Veerspanning van Knuppels zijn inderdaad helaas niet zo soepel regelbaar zoals bvb. bij een Futaba, of zelfs de oude DX7.

Versie 2.04 is GEEN "béta" versie.

>knuppels te los, dom, niet nodig. Waarom zit het er dan op, en de DX7 was dit geen enkel probleem. En dat is niet het enigste, ik heb regelmatig dat er ergens een zand korreltje tussen komt en dan is het gewoon ruk. Bij de dx7 was dat gewoon niet het geval. Eindaanslag bij DX7 is veel beter. Hoe zou dat toch allemaal komen, Ah de sticks van een DX7 komen van JR, die zijn gewoon veel beter. Bart,

Ik ben mij aan het orenteren voor een nieuwe zender, nu zie ik dat de spektrum DX8 erg populair is, ik ben zelf in het bezit van een Hitec aurora 9 zender.
Wat zijn de redenen dat er voor de DX8 gekozen wordt?

Ik zou het draadje maar eens grondig lezen. kost een dagje hooguit...

Weet je wat, ik zal het proberen samen te vatten.
Veel problemen vooral met de eerst geleverde series, waardoor allerlei updates en terugroepacties nodig waren. Inmiddels lijken de softwarefouten wel overwonnen te zijn... maar zoals je in de laatste paar posts kan zien is lang niet iedereen er gelukkig mee, en dan lijkt het vooral om de hardware te gaan.

Zelf zit ik een beetje te wachten tot Spektrum de aangekondigde variometer-sensor uitbrengt.

Kadeng, de dx8 is goed?
software is goed als ie bij t overhalen van een mix schakelaar reboot? ? ?
Dagutnie..
Zie ook vorige 2 pags deze draad.

Gebeurt bij het instellen van een mix niet bij het omzetten van een schakelaar.

Mijn motivatie over de DX8, ik vind het nog steeds een goeie zender ben er ook nog zeer tevreden over ligt lekker in de hand en alles is goed bereikbaar. Wel zou ik de bijgeleverde accu vervangen door een lipo ofwel van Turnigy of van Spektrum zelf gaan veel langer mee n.l.

De telemetrie functie heb ik ook in gebruik ik monitor de engine temp, ontvanger spanning en ontsteking op de Sukhoi vergeet alleen bijna altijd de boel uit te lezen, ik heb geen alarm ingesteld want daar word ik alleen maar nerveus van :D. Heb nog een RPM sensor liggen die moet ik er nog eens opzetten.

Verder vind ik het een fijne zender in het gebruik en hij past goed in mijn budget.

Voor mij was het prijs kwaliteit verhouding ik heb destijds gebruik gemaakt van de actie met 2 ar8000 ontvangers.
Er waren een aantal bij ons op de club actief met de DX8 die er zeer tevreden over zijn.

Hopende op ervaringen van zweefvliegers met de DX8 heb ik dit draadje geopend:
zweefvliegen-en-de-dx8
Omdat ik dacht dat dat specifieke aspect hier niet zo aan bod kwam.

Laatst bewerkt door een moderator:

Ik ben overgestapt van de Dx7 naar Dx8 om de volgende redenen:

-Telemetrie, dat kan ik niet meer missen, heeft me al minimaaal 2 accu's bespaard door de live spanningsmeting. En de temperatuursensor heeft me al een paar keer een uitvallende regelaar helpen voorkomen door overtemperatuur. En de rpm meting is voor een helivlieger echt superfijn.
-DSM-x, voor dat beetje extra zekerheid
-Rubberen grepen, met de Dx7 gleed de zender in de zomer bijna uit mijn handen. Met de Dx8 geen enkel probleem met warm weer.
-De snelheid. Daar kan je lang over praten maar ik vindt het gewoon een fijne idee dat mijn stuursignaal zo snel mogelijk bij de ontvanger doorkomt.
-De accu gaat bij de Dx8 veel langer mee, en maar 4 penlites nodig.
-Hij slaat alarm als je je zender vergeet uit te zetten: erg handig.

Het is idd zo dat de minimale veerspanning bij de dx8 knuppels wat hoger moet zijn dan wat bij de Dx7 kon, maar ik wil het ook niet te slap hebben omdat ik het midden anders niet goed meer voel. Ook de eindaanslag is niet heel hard bij de Dx8, maar hoe vaak ram je daar nou tegenaan?

Bert

Is het nou zo dat je in ieder model, naast een ontvanger, ook zo'n TM1000 moet hebben?
Of kan je die eventueel een beetje makkelijk uitwisselen?
Die TM1000 is weliswaar niet heel duur (plm. 50 euro) maar als je er in ieder model een moet hebben komt het op hetzelfde neer als héle dure ontvangers. Dan wordt het Graupner HoTT systeem opeens weer een stuk aantrekkelijker.

Back