Spitfire 1/6 Yke Rusticus

Dank! We proberen maar wat.....[emoji849][emoji56]
Vandaag de spanten ingelijmd.
Grenen hoofdliggers zitten ook vast. Met secondelijm vastzetten leek mij de beste optie.
Meteen even 2 balsa stringers erin geplaatst, uiteraard met houtlijm
Valt wel op dat er een slinger in zit. Precies bij de cockpit. Gaat met beplanken wel goed. Misschien hoort het zo?
Spant3 heeft diepere happen voor de liggers volgens tekening. Laat ik het zo, dan komt er een versmalling in de romp. Dat lijkt mij niet de bedoeling, op het bovenaanzicht is dit niet terug te vinden....tekenfout?
20210214_164436.jpeg
20210214_164454.jpeg

Motorspant(F1) is bestand tegen kogelinslag! Carbon aramide weefsel ertussen.....
20210213_182632.jpeg

Ik zal ze allemaal proberen te analyseren en te benoemen. Wel makkelijk voor de navolgende bouwers!

Neem een aanzicht van de echte en volg je gevoel.
Als er ergens een rare hobbel zit en die zit er dan ook in het echt, dan heeft dat een reden.
Als er in het echt geen rare hobbel zit, dan is het een tekenfout en corrigeer je die.
Maar man, je gaat echt goed!
Heb je al over de vleugel gedacht?
Deelbaar, 1 deel?

GJ

Dank je GJ!
Ik ga de vleugel uit 1 stuk maken, wel met een aluminium hoofdligger. Voelt voor mij beter.
Qua opbouw moet ik 3 delen maken en in elkaar lijmen als ze stijf genoeg zijn

Fairings aan de romp worden wel gevoelig.
Misschien dat ik de aansluiting met de rompaan de vleugelzijde met carbon/aramide bekleed tegen hangar rash.

Gewoon aan beginnen....komt tijd....komt raad

Fairings aan de romp kan je van XPS maken.
Grof op maat snijden en dan met korreltje 400-600 in vorm schuren.
49 grams weefseltje erover. plamuren en afwerken.

GJ

ziet er idd geweldig uit! Ik heb de tekening van Yke Rusticus van de DHC2 Beaver, mooie tekening op hoofdlijnen, maar zitten ook 4 of 5 fouten en foutjes in. Er komt vast en mooi toestel uit overigens, ook al volg je de tekening, maar ga je voor 100% schaal dan is het handig even op te letten.

Freek

Opzich ben ik wel wat gewend qua tekenwerk dat niet klopt.
Je moest eens weten hoeveel architecten zomaar wat tekenen....aannemer blijft verantwoordelijk[emoji848]
Toch moet er wel een gebouw staan met de oplevering. [emoji106]

Nu de fairings toch ter sprake komen . . .

Ik vraag het me al jaren af en nu vraag ik het hier:

waarom bouwen we fairings altijd als 1 en niet als 2?

upload_2021-2-15_20-40-5.png

Beschadigt minder snel, kun je retestrak op elkaar aan laten sluiten, etc.etc.

Mis ik iets?

jan.

Nu de fairings toch ter sprake komen . . .

Ik vraag het me al jaren af en nu vraag ik het hier:

waarom bouwen we fairings altijd als 1 en niet als 2?

Bekijk bijlage 422753

Beschadigt minder snel, kun je retestrak op elkaar aan laten sluiten, etc.etc.

Mis ik iets?

jan.
Ik doe het anders, manier 1.
Ik maak de boven aanzicht van 1mm vliegtuig triplex en zet deze vast aan de romp (onderplaat fairing). Deze radius van de fairing kun je uit de tekening halen en zet 1,5 mm balsa om een pijp, spuitbus whatever nat om hem voor te buigen. Ik maak een spant welke tegen de romp komt en op de onderplaat fairing.
Monteer de vleugel met cellofaan tussen romp en vleugel.
Nu maak je van papier een fairing uitslag en haal deze uit je voorgebogen balsa.
Balsa op de plek lijmen en klaar

Jan, het is veel lastiger om het op manier 2 te bouwen.
Hout zet uit en krimpt.
Je gaat denk ik passingproblemen krijgen.
Bij een volgfk model zou het kunnen en wordt het ook soms wel eens gedaan.
Ik maak bij fairings, maar ook bij andere rare vormen zoals de bobbels op de motorkap bij die renoracers, altijd gebruik van xps schuim.
Dat is sterk, zeer goed in model te brengen en als je dat dan met een glasweefseltje behandeld en dan zoals Serge zegt, de vleugel afdekt met cellofaan, dan kan je met polyesterplamuur een hele strakke en gladde aansluiting krijgen.
Geen gedoe met balsa en zo.

GJ

Hier een plaatje van het bovenaanzicht cockpit. Zie je duidelijk de slingers.
Door de manier van bouwen weet ik 100 procent zeker dat ik de spanten volgens tekening heb staan.
20210215_204851.jpeg

Verder nog een paar plaatjes, niks spannends, wel leuk!
20210215_210014.jpeg
20210215_210146.jpeg
20210215_205735.jpeg

Echt gaaf dit, eenmaal bezig, stopt het lastig.....vraag maar aan mijn vrouw[emoji848][emoji56]

Even nat maken en laten drogen....
20210217_180634.jpeg
Als ik deze 2 balsa planken verlijmd heb, durf ik de romp opzich wel te "lossen". Dan kan ik de aansturing vanaf onderen erin maken en er van boven ook nog een beetje bij.

Intussen verder met de ribben van de vleugel
20210217_194731.jpeg
huisgemaakte schuurtools,zo worden de liggers precies pas!
20210217_202410.jpeg
20210217_205410.jpeg

Ribben snij ik eenmaal uit, daarna trek ik ze over op een andere plaat balsa, uitsnijden en dan per 2 vastprikken met spelden en schuren. Zo krijg ik 2 exact dezelfde ribben.

Back