Spitfire's e/o Hurricane's gezocht!

• Topicstarter Topicstarter Goldfish
  • Startdatum Startdatum
mooi

ik vind het echt knap wat deze mensen hebben gebouwd ,heel wonder mooie vliegtuigen zijn het op die foto's ,prachtig afgewerk ,laat iedereen nou maar eens zijn hobby kot induiken en gaan bouwen wat voor vliegtuig het ook mag zijn ,en daarna gaan we vliegen das pas leven zie

Hoi hoi...

Nog een beetje nieuws over de Spitfires...gisteren is onze vriend Pé Reivers op de koffie geweest en hij heeft één Spitfire mee richting Nederland genomen om te testen hoe de motor in de ingesloten ruimte zal reageren.
Hij gaat enkele tests uitvoeren om eens te kijken of de motoren voldoende koeling krijgen en mogelijk enkele aanpassingen aanbrengen...verder zullen ze in de toekomst ook getest worden met een nieuwe olie die Pé in zijn gamma zal hebben.

Geweldig toch zo'n samenwerking. :D

Over een 14 dagen zal 3w17 terug thuis zijn en plaatsen we een paar foto's van de aanpassing, in Oss kunnen we dit dan nog veel beter laten zien aan jullie.

Tot hoors,
Tom

Even afgezien van de jokers die deze draad proberen stuk te maken met "leuke" opvullende opmerkingen, terug bij het onderwerp!!
Ik heb een en ander vanavond uit elkaar gehaald, fotos gemaakt, en mijn grijze haren gekrabd. Wat een zooi zeg! De smoke olie stinkt eruit! Smoke vereist enkele bijzondere maatregelen, hier niet ter diskussie gesteld. Misschien dat iemand hierop kan inhaken, in een ander draadje svp.

Wat ik goed vind:
De aansluiting van de smoke naar de schaal uitlaten. Grandioos bedacht, en dit verdient navolging.
Minder goed:
Verder is te zien dat de tijdsdruk in de bouw van de 3W17 gigantische parten heeft gespeeld. Veel detailwerk is daarom niet uitgevoerd.
Ik wil me echter concentreren op het gebied van de motorinbouw.
In dit model, was geen enkele concessie gedaan betreffende het uiterlijk, in verband met mogelijke foto-shoots en filmopnames. Toch heeft Ger ermee gevlogen, en de motor heeft het overleefd. Compressie is uitstekend, de motor is lekker los, en alls voelt goed aan. Zo te zien is er alleen wat smoke olie op de cylinder gespetterd en verkoked. Ger? enig commentaar of uitleg svp, mail me at preivers@home.nl, of bel 0774731486, 's middags. Ik heb alles nodig om een analyse te kunnen maken.
Ik probeer nu te achterhalen hoe de koeling heeft plaatsgevonden, hetgeen niet eenvoudig is. Het is namelijk wel zeker, dat koeling heeft plaatsgevonden.
De koelers, zoals oorspronkelijk in gedachten, zijn niet zo gebouwd dat ze lucht afzuigen, dus dat valt af. Wat overblijft is de smalle spleet tussen spinner en romp. Aan het einde van de spinner is ten gevolge van de vorm een hoog lagedrukgebied (contradictio in terminus, maar het zij zo) De spleet was aan de bovenzijde groot genoeg (~5mm) om best veel lucht weg te zuigen. Nodig is ongeveer twintig liter lucht per seconde! En dan moet nog alles door de koelribben van de motor gaan.
Mijn eerste test zal er dan ook op gericht zijn het oorspronkelijke plan om de koelers voor de afzuiging te laten zorgen te verlaten, en de afzuiging geheel door de spinnersleuf te laten lopen. Dit heeft als voordeel, dat de carby's koele lucht aanzuigen. (Het zou voor menige schaalbouwer een probleemoplossing betekenen als dit voldoende werkt).
Hopelijk is er nog wat ruimte over om meetapparatuur in te bouwen, zodat werkelijke bedrijfstemperatuur na de testrun vastgehouden wordt. (Ik mag niet vliegen om te testen, het risico is te groot 0X) Ik hoop e.e.a. tijdig voor Oss gereed te hebben, zodat tenminste een koelingdemo gegeven kan worden.

Wordt vervolgt.

Laatst bewerkt:
Op zich is het mooi dat iemand met verstand van zaken, er tijd aan spendeert, wat dat betreft zeker hulde, temeer daar dat andere schaalbouwers verder kan helpen.

Was dat ook de opzet in deze, of waren er koelingsklachten? Ik heb een van beide spits (zal deze wel zijn?) zien vliegen en dat zag er relatief probleemloos uit. Lijkt mij dat je niet moet proberen een probleem op te lossen wat er niet is ? :)

Ik ga de hele discussie niet teruglezen, maar wat was nu precies het eindgewicht van deze kisten? Ik hoorde bijna absurde getallen op het veld, ga er vanuit dat die onjuist waren..

De motoren waren zonder koeling ingebouwd, en de piloten hebben hier goed rekening mee gehouden door met zo min mogelijk vermogen te vliegen.
Ieder ander had zeker schade gevlogen. Het is dus niet zozeer een probleem te zoeken waar er geen is, maar te zoeken naar mogelijkheden om met zo min mogelijk visuele belemmeringen toch voldoende koeling voor motoren te krijgen.
De MVVS zoals ingebouwd levert ongeveer 4 Kilowatt vermogen bij volgas. Hetzelfde vermogen moet ook door de koeling afgevoerd kunnen worden om de motor op lange termijn heel te houden. (4 straalkachels van elk een kilowatt!!!!)

De MVVS zoals ingebouwd levert ongeveer 4 Kilowatt vermogen bij volgas. Hetzelfde vermogen moet ook door de koeling afgevoerd kunnen worden om de motor op lange termijn heel te houden. (4 straalkachels van elk een kilowatt!!!!)
Reken maar op veel meer. Als een tweetakt een rendement heeft van 25% is dat 3*4kw afvoeren aan warmte =12KW

Kijk dat is nu een mooi onderzoek wat Pe gaat uitvoeren en testen om ons vliegers de mogelijkheid te geven om dit bij een eventueel eigen gebruik in de kist als handleiding te gebruiken.

Pe, zou je ons ook kunnen voorzien van foto`s van de inbouw, baffles, uitlaat, smoke systeem etc???
Als je dat wilt doen graag :-)

En anders moet ik maar wachten tot Oss........................ ;-)

Tom? Wat wogen deze kisten nu uiteindelijk? Of mag ik dat niet vragen? :P

Hij weegt 10.3 kilo zonder pilootpop en brandstof.
Mijn eigen spit van 165 cm weegt 5.5 kilo en vliegt redelijk schaal met een 15cc OS viertakt, eerste model, dus effectief ongeveer 5 kilo per PK. Dat houdt in, dat de 3W17 in elk geval zwaar overgemotoriseerd is met de 45cc MVVS. Een 26cc had het ook gedaan.
De vleugelbelasting van de 3w17 is ongeveer gelijk aan die in mijn eigen Spit, dus hij is eerder licht te noemen, dan te zwaar. Grotere modellen kunnen een steeds hogere vleugelbelasting hebben, omdat de vleugeldraagkracht efficienter wordt, en de vliegsnelheid hoger.

Reken maar op veel meer. Als een tweetakt een rendement heeft van 25% is dat 3*4kw afvoeren aan warmte =12KW

Hans, reken DAT nog maar eens door. Je hebt gelijk dat het meer moet zijn, in feite zelfs tot 6 Kilowatt, maar voor het gemak hanteer ik vaak 1-op-een.
Een tweetakt zonder reso pijp heeft eigenlijk slechts 20% efficientie, hetgeen de met koeling af te voeren warmte op ongeveer 1.5 x het motorvermogen brengt:
20% asvermogen
30% koeling (warmte van verbranding en wrijving)
35% Uitlaatwarmte (hete gassen de uitlaat in)
15% spoelingverlies (onverbrand mengsel de uitlaat in)

Samen is dit 100%
:cool:

Laatst bewerkt:
OK, het eerste begin is gemaakt. Om de motorbaffle te kunnen maken heb ik de cowl van voren gefotografeerd (op afstand met volle zoomfunctie).
toen de foto in mijn cad programma gezet, en half getekend. Bij spiegelen bleek hoe onnauwkeurig het model werkelijk is, dus nog wat sjoemelen met de lijnen totdat het past. Als voorbereiding had ik aan de buitenzijde van de cowl ter plaatse van de motorhartlijn tape opgeplakt. Dat was in het vooraanzicht mooi zichtbaar.
Nu moeten twee sjablonen gemaakt worden: een die goed in de cowl past, en een tweede die goed om de motor past. Die worden dan later bij de cowlmontage tegen elkaar gelijmd.
cowl-2.jpg

Nu volgt uitprinten in de juiste schaal, en uitknippen om te kunnen passen
cowl-3.jpg

cowl-4.jpg

Hmmmmm, de onderzijde mag iets ruimer

cowl-5.jpg

cowl-6.jpg

en het eindresultaat past goed genoeg on een triplex basisspant in te kunnen lijmen

cowl-7.jpg

Dit wordt namelijk bij elk soort stroming (vooruit, of achteruit) benodigd om de motor baffle tegenaan te schroeven

Heel interesatnt.!!!

Ga nog maar even door.
Heb nooit geweten dat die (brandstof)motoren zo'n laag rendement hebben.
Weer wat geleerd.

Han.

Warom denk je anders dat Ton en ik liever met 90% efficiente electro kisten vliegen

Back