Even afgezien van de jokers die deze draad proberen stuk te maken met "leuke" opvullende opmerkingen, terug bij het onderwerp!!
Ik heb een en ander vanavond uit elkaar gehaald, fotos gemaakt, en mijn grijze haren gekrabd. Wat een zooi zeg! De smoke olie stinkt eruit! Smoke vereist enkele bijzondere maatregelen, hier niet ter diskussie gesteld. Misschien dat iemand hierop kan inhaken, in een ander draadje svp.
Wat ik goed vind:
De aansluiting van de smoke naar de schaal uitlaten. Grandioos bedacht, en dit verdient navolging.
Minder goed:
Verder is te zien dat de tijdsdruk in de bouw van de 3W17 gigantische parten heeft gespeeld. Veel detailwerk is daarom niet uitgevoerd.
Ik wil me echter concentreren op het gebied van de motorinbouw.
In dit model, was geen enkele concessie gedaan betreffende het uiterlijk, in verband met mogelijke foto-shoots en filmopnames. Toch heeft Ger ermee gevlogen, en de motor heeft het overleefd. Compressie is uitstekend, de motor is lekker los, en alls voelt goed aan. Zo te zien is er alleen wat smoke olie op de cylinder gespetterd en verkoked. Ger? enig commentaar of uitleg svp, mail me at
preivers@home.nl, of bel 0774731486, 's middags. Ik heb alles nodig om een analyse te kunnen maken.
Ik probeer nu te achterhalen hoe de koeling heeft plaatsgevonden, hetgeen niet eenvoudig is. Het is namelijk wel zeker, dat koeling heeft plaatsgevonden.
De koelers, zoals oorspronkelijk in gedachten, zijn niet zo gebouwd dat ze lucht afzuigen, dus dat valt af. Wat overblijft is de smalle spleet tussen spinner en romp. Aan het einde van de spinner is ten gevolge van de vorm een hoog lagedrukgebied (contradictio in terminus, maar het zij zo) De spleet was aan de bovenzijde groot genoeg (~5mm) om best veel lucht weg te zuigen. Nodig is ongeveer twintig liter lucht per seconde! En dan moet nog alles door de koelribben van de motor gaan.
Mijn eerste test zal er dan ook op gericht zijn het oorspronkelijke plan om de koelers voor de afzuiging te laten zorgen te verlaten, en de afzuiging geheel door de spinnersleuf te laten lopen. Dit heeft als voordeel, dat de carby's koele lucht aanzuigen. (Het zou voor menige schaalbouwer een probleemoplossing betekenen als dit voldoende werkt).
Hopelijk is er nog wat ruimte over om meetapparatuur in te bouwen, zodat werkelijke bedrijfstemperatuur na de testrun vastgehouden wordt. (Ik mag niet vliegen om te testen, het risico is te groot 0X) Ik hoop e.e.a. tijdig voor Oss gereed te hebben, zodat tenminste een koelingdemo gegeven kan worden.
Wordt vervolgt.