Sportjet

Discussie in 'EDF forum' gestart door Mark Oostveen, 9 nov 2012.

  1. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Dus, maarr.

    Accu capaciteit.
    Klopt 2x 90A is een boel, dus moet je flinke pakketten meenemen om vliegtijd te halen en je pakketten niet over te belasten. Echter dit geeft Schübler ook al op. Bij zijn 10Kg fan staat 12- 14 S en 9000mAh. Beide setups hebben dus flinke accu's nodig.

    Het voordeel dat mijns inziens in de 2 JePe's zit is
    - Prijs
    - gewicht van de unit zelf (2x 477g of 1x 1240g voor de Schübeler)
    - gewicht van de accu's (10S 9000mah of 12S 9000mah)


    Ik heb op het moment ook een Plettenberg 30\8 met een 200Ah regelaar en 12S 10Ah paketten (4x 6s 5000mah) Daar praat je over bijna gelijke stromen en dito vliegtijden. Dit pakket weegt 3.2Kg in totaal en ik vlieg er uiteindelijk een 2.2m dubbeldekker mee. Maargoed, dat is een propellor en dat kun je wat betreft stuwkracht niet met een EDF vergelijken (Ik haal theoretisch 24Kg, praktijkmeting moet ik nog doen)



    Eflux
    Die Eflux, voor een niet al te snelle jet die wel doorzetten moet heb je dan juist een hoge of een lage eflux nodig? Gevoelsmatig zeg ik dat een "lage" voldoende is met voldoende stuwdruk. Bert geeft dat in zekere zin ook aan. Een EDF drukt bij hogere snelheid minder door door de lagere Eflux dan een turbine en zal dus sneller zijn snelheid verliezen. Ik was eigenlijk niet van plan om boven de 200Km/h uit te komen. Hoe moet ik omgaan met Eflux versus stuwdruk?

    Ducting
    Jullie geven beide aan dat ducting erg van belang is. Schübeler beschrijft dit ook hier dus ik heb eens zitten lezen. Twee dingen begrijp ik nog niet. Schübeler schrijft:

    Wat wordt hiemee bedoeld? Een uitlopende buis (kleine naar grote diameter) die snelheid in druk omzet. Dat snap ik nog. Door grotere diameter en dus vollume gaat de stroomsnelheid omlaag en de druk omhoog. Maar waarom moet \ wil je dit?

    Tevens zit ik met de term Überlastbetrieb en Teillastbetrieb

    Deze Überlastbetrieb betekend als ik het goed lees dus zoveel als dat de aanstromende volume groter is dan het door de EDF verwerkte vollume. Dit komt bij propellortoestellen ook voor en dit remt de kist af. Gebeurd dit ook bij een EDF in Überlastbetrieb? Ik kan me dan voorstellen dat dat voor een speedkist onhandig is, maar voor sportjetdoeleinden maakt het daar wat uit? Is het bijvoorbeeld schadelijk voor de EDF?

    Teillastbetrieb lijkt me dus veel voor te komen. Zeker met kunstvlucht. Denk aan vertikale lijnen waar de kist snelheid verliest maar geen gas teruggenomen wordt, dan praat je dus direct over een kleinere volumestroom dan optimaal, of is dat niet zo. Blijft de EDF in zo'n geval voldoende lang, goed aanzuigen om het juiste volume te verwerken te krijgen?

    Wat ik er ook niet helemaal uit halen kan is de ideale posite van de EDF in je ducting. Maakt het nog uit (uitgaande van een lange rechte tunnel) of je de EDF helemaal aan het begin of helemaal aan het eind plaatst?

    Grz.

    mark
     
  2. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Optimaal resultaat bereik je indien je het inlaat oppervlak overal gelijk houdt aan het effectieve fanoppervlak, ofwel geen druk verhoging c.q. verlaging. Aangezien de inlaat opening kleiner is als het totale fanoppervlak moet je naar de fan toe de inlaatdiameter vergroten en om op het inlaatoppervlak zoveel mogelijke gelijk te houden kun je een soort middenconus aanbrengen die dezelfde einddiameter heeft als de "spinner" van de rotor.

    Verder is het raadzaam om de inlaat over een lengte van 1,5x fandiameter recht te houden om de lucht zo laminair mogelijk te laten instromen.

    Qua fan positie is het beter de fan verder naar achteren te plaatsen. Een optimate thrustbuis maak je door deze op het laatst pas te gaan knijpen. Hoeveel procent je hiermee echter wint tov een conische buis? Ik heb het altijd simpel gehouden, ofwel gemakkelijk te maken.

    Grtz,
    Emile :xmas:
     

Deel Deze Pagina