Sportjet

Discussie in 'EDF forum' gestart door Mark Oostveen, 9 nov 2012.

  1. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.982
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Dan heb je meer als 1:1 nodig toch? ik naam aan dat we het nu over het vertiale vlak hebben.

    Zou stilhangen en 1 op 1 hebben dan is de stuwdruk even veel als het gewicht. Dan blijft de kist echt wel op z`n plek staan lijkt mij met vogas.

    Wil je verticaal wegklimmen dan heb je toch wel wat meer nodig.
    (let wel, ben maar een jet vlieger een geen aerobatocs man of torquer ;-) ).



    Welke aandrijwing wordt precies bedoeld?

    Die van Schübeler gaat van +/- 9 kg (voor de top 74er set-up) naar +/- 13 kg (top 94ér setup).

    En ja die EDF`s zijn met een goede set LiPo`s erbij en lader vrijwel even goedkoop als een echte turbine.


    Maar even resume, meer als 1 op 1 heb je volgens mij alleen maar nodig als je vanuit torque stand weer verticaal wilt versnellen.

    1 op 1 is verder leuk om vanuit langzame horizontale vlucht verticaal te draaien en oneindig verticaal door te vliegen.

    Iets minder als 1 op 1 (die 1:8 a 9) is mijn inziens voldoende om na een normale horizontale vlucht op te trekken naar verticaal en meer dan genoeg door te trekken tot de kist ook nog buiten gezichtsveld is.


    Dit even refererend aan mijn F-15, het gewicht van deze kist was zo`n 14kg, een oud P120 erin die 12kg levert op de testbank maar met een gespleten pijp erin zeker een halve kilo verlies (waarschijnlijk zelfs 1kg) stuwdruk levert.

    Dus 14kg gewicht / 11,5kg stuwdruk maakt een verhoudign van gewicht / stuwdruk van 1 / 0,82.

    Jaap heeft deze F-15 genoeg zien vliegen en weet dan ook dat na een horizontale vlucht de kist met gemak heel ver verticaal kan gaan voordat hij echt snelheid begint te verliezen.

    Tuurlijk wordt die jet van Mark een heel ander model maar wil maar aangeven dat als je niet hoeft te torquen je met max. 1/1 ook meer dan genoeg vermogen hebt.


    En qua take off roll je ver ver binnen die 100 mtr blijft (mits het een raket wordt met hele kleine vleugeltjes ;-) ).


    Grt,
    Berto.
     
  2. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.982
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Hee Mark,

    tja, Schübeler is niet goedkoop maar wel een heel goed product, er zijn ook wel andere aanbieders maar of die dezelfde kwaliteit aanbieden dat durf ik niet te zeggen.

    Succes met research.

    Grt,
    Berto.
     
  3. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Er is een aanzienlijk verschil tussen het vliegen met turbine modellen en EDF's. Dat zit hem in de uitstroomsnelheid. Bij turbines is dat in de buurt van de geluidsnelheid en bij EDF's tot max 500 Km/h. Bij de snelheden waarmee we doorgaans vliegen, zeg van 150 tot 300 Km/h, merk je al snel dat het vermogen van turbine modellen vrijwel niet afneemt bij toenemende vliegsnelheid, terwijl de meeste EDF's dan al aardig uit hun spoed zijn gelopen.

    Een EDF met de thrust to weight ratio van de F15 uit het voorbeeld van Berto zal als EDF dan ook op snelheid niet meer in staat zijn tot kunstvlucht terwijl het als turbine model nog wel in staat is om behoorlijk te presteren.
     
  4. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    19.982
    Locatie:
    Huizen, RemoteJets.com
    Thanks Bert.

    Dus resumé, zou je met een EDF meer stuwkracht ter beschikking moeten hebben om tot dezelfde prestaties te kunnen komen?


    Misschien toch maar een turbine erin Mark? ;-)
     
  5. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Bert, bedankt voor deze informatie. Zo had ik er niet bij stil gestaan maar ik kan het goed begrijpen.

    Ook ik moet bezuinigen van het ministerie van financiën :)

    Turbine zit er denk ik niet in.. Maar goed. Ik kan nog eens even kijken naar het formaat en de gebruikelijke gewichten bij elk formaat. Waar ik namelijk ook erg aan moet wennen is dat bij een dergelijke sportjet de romp langer is dan de spanwijdte, ik ben vierkant of andersom gewend. Dit betekend dat een toestel al gauw groot wordt.
    Ik zal mijn 3D model van nu eens voorzien van enkele maten voor het idee. verschalen kan in dit stadium altijd nog :)



    Uitgaande van de verhoudingen van een Viperjet:
    • Romplengte nu: 1600mm
    • Spanwijdte bij deze romplengte: 1450mm (ca 90%)
    • Koorde wortel: 425mm
    • Koorde tip: 165mm
    • Stabilo spanwijdte: 860mm
    • Koorde wortel: 240mm
    • Koorde tip: 135mm
    De 1.8m die Jaap voorsteld impliceerd dus een romp die richting de 2 meter gaat. Dat is een forse romp om te vervoeren en te bouwen.
    Dus ik moet hier en daar de compensatiedrang even onderdrukken denk ik :)

    Grz

    mark
     
  6. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Als je voor een kleiner formaat gaat, blijft de kist lichter en kun je misschien met een minder dure aandrijving toe. Ik ben alleen een beetje bang dat je een stuk stabiliteit opgeeft.

    Ik ben dan persoonlijk wel benieuwd naar het prijsverschil in de aandrijving.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2012
  7. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Mark, als tip, let op met je inlaten.
    Het lijkt of het eerste stuk zeer snel in de romp verdwijnt. Als je inlaten te snel buigen, laat de lucht los in de inlaat. Dit levert wervelingen op wat de EDF niet als fijn ondervindt. Dus minder performance.
    Een turbine model is hier nagenoeg ongevoelig voor, maar EDF vraagt dan het uiterste van je ontwerp kunsten

    Voor de rest, een puike romp design.
    Wat is de planning hoe je de romp gaat maken. Houtbouw of GFK?

    Ik vind het ook een gedurfde stap om met een 120mm fan in te stappen.
    Je kist is 1600mm lang, daarvan uit gaande dat je momenteel voor 120mm kiest.
    Waarom gelijk met 120mm beginnen, dit is gelijk een dure klasse in de EDF wereld?. En veel keuze in EDF fan's is er niet in het 120mm segment (niet die hobbyking spul mee getelt, die raad ik niet aan, maar ieder zijn eigen keuze)
     
  8. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ja dat met die inlaat zat ons ook al een beetje dwars, wordt aangepast.

    Nou nee, ik zit niet direct aan een 120mm fan te denken. Dat was de gedachte met betrekking tot de huidig beschukbare pakketten. Maar gezien de kosten weet ik het nog even niet....

    Dus toch maar eens in 90mm fans duiken en kijken waar je dan met formaat kunt komen.
     
  9. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Hey Mark,

    Ik ben nu een JTM Viperjet aan het bouwen met 1,4mtr spandwijdte.
    Je mag mijn vleugel profielen wel komen bekijken, ik woon bij je om de hoek. :)

    Mooi project ... had ik niet verwacht jou na al die mega 2,6mtr bakken.

    Grtz,
    Emile
     
  10. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Niet iedereen vind date elf voldoet aan wat ze ervan verwachten.
    Een 120 setup zou dan duur zijn erachter moeten komen.

    Emile,

    Hoe is de kwaliteit van de jtm viper ?
    Welke setup heb je gepland?, misschien heeft mark ook iets aan die info voor het maken van een keuze
     
  11. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    De viperjet is netjes gebouwd en superstrak gespoten, nog beter als mijn L39, maargoed dat was een van de eerste prototypes enkele jaren geleden. Mijn L39 vlieg ik met Jetfan + Het 700-68-1680 motor op 8s5000, super setup zie
    Jet Teng (JTM) L39 with Jetfan 90 EDF (Maiden & 2nd Flight) - YouTube

    Vliegduur moet ik bij dit vermogen op 4 minuten houden, anders kon je de lipo wel eens te leeg vliegen. Zeker als ze wat ouder worden ...

    Voor de viperjet zou ik kiezen voor Het 700-68-1200 motor op 10s4500, enkele leuke videos van de jtm viperjet.
    JT Viper Jet power by Tamjets TJ90 - YouTube
    JTM Rc Viper Jet 90mm StuMax SM90-45 - YouTube
    JTM Viper Jet Flown by Ali Machinchy "Jets Over Kentucky 2012" - YouTube

    :offtopic:
    Echter heb ik besloten de viperjet met een T25 turbine te proberen. Het hoeft niet hard te gaan ... maar hopenlijk wel voldoende power voor wat loopings, met een 1 liter tank erin hoop ik dan wat langere vliegduur te realiseren. De start vanaf gras zal het grootste probleem worden met maar 2,7kg stuwdruk.

    Grtz,
    Emile
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2012
  12. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Nou een poging tot het uitzoeken van profielen en aandrijving.

    Gelukkig ontdekte ik een collega die nog al wat van aerodynamica weet. Hij heeft mij enkele beginsels uitgelegd met betrekking tot profielkeuze. Hieronder mijn huiswerk......

    Voor de profielen is het Reynoldsgetal van belang. Dit Reynoldsgetal kun je uitrekenen.

    Uitgaande van de tekening en de maten tot nu toe en een aanname op snelheid zijn dit de gegeven:

    dichtheid lucht: 1.293 kg/m^3
    dynamische viscositeit: 1.82 * 10^-5 m^2/s
    snelheid: 150km/u => 41.66 m/s
    Koorde 0.32m (MAC)
    re = rho * v * l / vdyn
    re = 1.293 * 42 * 0.32 / 1.82 = 29.83 * 10^5
    re = 300000

    Nu kun je per profiel kijken naar het gedrag afhankelijk van ditr Reynoldsgetal. Hierbij zijn de belangrijkste items de Lift (Cl) en de Drag (Cd). Deze worden in grafieken uiteengeziet t.o.v. de invalshoek alpha.

    Voor de eerder HQ0/10 profielen ziet die grafiek er zo uit, helaas geen plot van de NCA0010: Gegevens opnieuw uit www.airfoiltools.com Alleen de Re=200000 en Re=500000 greafieken zijn van belang, we opereren daartussen.

    [​IMG]

    Zo, en nu ga ik slapen. Morgen kijken of ik de NACA erbijin krijg, dan kunnen we gaan vergelijken.

    Grz.

    Mark
     
  13. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Zo vandaag eens verder gepuzzeld

    Uit de grafielen kun je aan de hand van Cl berekenen wat je invalshoek is om het gewicht van je toestel te dragen bij snelheid v.

    Als je dan je invalshoek weet dan kun je via de Cd bepalen wat de DRAG is van je vleugel bij die snelheid en die invalshoek.

    Echter dit is 2D data.. de drag is namelijk niet gelijk over de gehele vleugel, zoals iedereen weet is hij veel sterker aan de tip. Dus feitelijk kun je de drag niet zoe maar uit de grafiek halen maar komen daar andere factoren bij.

    De Cl/Cd geeft aan wat de verhouding is tuusen de weerstand en de lift. Dit leidt dus uiteindelijk tot een inzicht in welk profiel de beste glijeigenschappen (lees glijhoek) heeft.

    Als laatste zie je de Cm gafiek. Die verteld of het profiel bij overtrekken een positief (oprichten) of negatief (duikend) momentum opleverd.

    Gaaf allemaal, ik heb de formules er nog bij ook en nagekeken met mijn collega, ze kloppen....

    De grote vraag... Wat hebben we eraan, die stelde ik mijn collega ook. Het antwoordt was simpel. Niets..... Zolang je niet eerst je doel van het toestel hebt afgebakend en daarmee enkele grenzen hebt gesteld..... Shit, was ik nu maar begonnen bij les 1 van aerodynamica...... :(

    maar goed, ook daar is weer een systeem voor... Nou die wil ik dan ook wel eens zien. Van mij hoeft hij nog niet morgen al vliegen, heb toch eerst nog wat anders te bouwen.
     
  14. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Ik vraag me af en toe af, of dat al die berekeningen ook hun effect opleveren.

    Ik zie het dat je het wiel opnieuw aan het uitvinden bent.
    Waarom niet en bewezen profiel nemen, dat op soort gelijke modellen gebruikt is.
    Maar iedereen pakt zijn hobby op een eigen manier aan.
    Misschien is het wel, dat ik het geduld niet heb, om al deze berekeningen te doen.
     
  15. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ja daar ben ik het mee eens.

    Ik zou het hooguit kunnen gaan gebruiken om tussen meerdere bewezen profielen een keus te maken. Punt is alleen, wat zijn nu die bewezen symetrische profielen voor een sportjet? Ik kom er eigenlijk maar één tegen in diverse fora de NACA 0011.

    Om echt zelf een profiel te gaan zoeken is niet te doen. Daarvoor is de hoeveelheid te groot en verzuip je eerder dan dat je wat bereikt....

    Straks nog even proberen een nieuw screenshot te posten. Krijg hem nu niet geupload....
     
  16. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    ....f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5....
     
  17. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    rustig man, zo spannend is het nou ook weer niet.

    [​IMG]

    Ik zal er een een paar vleugels aan plakken en dan ook weer een 3D versie uploaden.
    Aangezien het hier regend en ik mijn gebruikelijke wandelingetje niet maken kan..... Misschien tot straks.

    Hier is de 3D PDF met vleugels.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2012
  18. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Even een vraagje

    Om aan ca 10Kg stuwdruk te komen voor een mooi formaat sportjet met een goede stuwdruk gewichtverhouding kun je natuurlijk de reeds eerder besproken Schübler fans kopen.

    Je hebt dan een 12s tot 14s 9000mAh nodig om te kunnen vliegen

    DS-94-DIA HST mit DSM6740-650

    Ik kwam echter ook op de Site van JePe de 90mm 10s fan tegen die volgens Jepe tegen de 5Kg kan leveren.

    JePe 90mm 10s

    Kun je nu 2 JePe fans gebruiken en dan zeggen dat je met 10s (dus minder cellen) ook 10Kg stuwdruk hebt? Aangezien het een eigen ontwerp wordt kan ik naar een dubbele tunnel om de luchtstromen volledig te scheiden indien nodig.

    De grap zou namelijk zijn dat je minder cellen mee hoeft te nemen en goedkoper uit bent.

    Waar maak ik de denkfout??

    Grz

    Mark
     
  19. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Die jepe 10s fans trekken wel leuk 90A per stuk.
    Dat is de180 voor de 2 samen. Dat wordt een flink accu pakket dat bij vollast van de 180A nog niet volledig inzakt .

    Je zal het meeste nodig hebben bij opstijgen, maar als je pakket te klein is, dan zakt de spanning geheel weg. Je hebt wel 2x 5 kilo, maar of je voordeel hebt, ik denk het niet.
    Let ook, die 5 kilo is in zeer ideale situatie. Ga je ducting plaatsen, dan zal deze stuwdruk lager worden
     
  20. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Inderdaad is de opgave van de 10s Jepe fans "kaal" op de proefstand (net zo als alle andere fan-fabrikanten). Elke vorm van ducting kost je uiteindelijk iets aan stuwkracht. Hoe korter en optimaler van vorm en afmeting dus hoe beter! Ducting heeft bij edf's een veel grotere invloed dan bij turbines!
    Met goede lipo's trekken deze fans iets meer dan 90A. Twee fans die ik gemeten heb (op proefstand) deden 93A bij 37V (volle lipo's dus onbelast 42V maar spanning zakt vrij vlot in naar die 37V). Stuwkracht was 4,9kg
    Sterk punt van de Jepe fans is de redelijk hoge efflux (ruim 360km/u). Dus de snelheid blijft er goed in. In mijn Jepe Mirage (95cm span, 145 lengte en 3,3kg vliegklaar gewicht) ruim 250km/u in vlakke lijn (doppler meting). Een kennis heeft met eenzelfde mirage en fan 300+ km/u gemeten (GPS meting) na een duik.
    Met grotere fans (110-120mm) heb je gemakkelijk hogere statische stuwkracht maar zijn die snelheden niet meer gemakkelijk te halen (slechts met extreem hoge amps en spanning).
    De Jepe fans zijn ook redelijk stil (in verhouding) en motor-fan combo wordt perfect uitgebalanceerd (statisch en dynamisch).
    Ik ga een eenzelfde 10s Jepe fan in een Jepe L-39 zetten die ik aan het bouwen ben. (120 cm span, 155 lengte en 3,9 kg startklaar)
     

Deel Deze Pagina