springer Tug

nee. koppeling was bij het in mekaar zetten al geknapt. en nu helemaal kappot. binnenkort een nieuwe kopen en dan nog een roer. dan kan ik pas varen

voor de rest: met school (techniek) soldeer ik een trappetje. gaat best goed, en ik heb de kit in de opbouw weg gehaald. en dat ga ik nog plamuren (op de plekken waar nog spleetjes tussen zit)

Pak in het vervolg dan een massieve koppeling ;)

Kan niet (zomaar) breken en je motor zit altijd recht achter je as.

Wat voor koppeling was dat dan?
De koppelingen van Graupner moet je in elkaar zetten (met enige gecontroleerde kracht de kruizen in de klauwen drukken).
Maar ik heb ze nooit stuk kunnen drukken bij het monteren.
En stuk draaien is me al zeker nooit gelukt...

Net als Brecht vraag ik mij dus af: Hoe krijg jij ze stuk?

de koppeling is niet tijdens het draaien van de motor stuk gegaan. dat drukken ging mis. je moet zo'n ijzeren ding tussen de 2 kruiskoppeling drukken. toen brak een zijkant van de koppeling.

maar hoe bedoel je iets massiever? bedoel je die ijzeren koppeling die ze bij speedboten gebruiken?

Is idd een massief stuk metaal (ijzer, alu, messing enz) zoals ze bij speedboten gebruiken.

Maar die passen net zo goed in een springer! Ik gebruik er zelf 2 in mn eigen springer :)

de stuurhut is al helemaal af. en ook in de witte grondverf . wit word trouwens de kleur van de opbouw. en zwart van de romp en ik denk grijs voor het dek

1507789_255029431330190_84930565_n.jpg

dat is de stuurhut.
1795521_255029304663536_2055818268_n.jpg

en dat is het geheel. maar een beetje wazige foto

Toch, Thijs, maak ik me zorgen...
Zorgen om de stabiliteit van deze duwer...

Ik ben nu zelf ook met de opbouw bezig van de mijne, en ik ben op 10 cm vanaf de beoogde waterlijn maar even overgestapt op karton omdat dat:
a.) Lichter is. (Stabiliteitsverhaal. Hoge dingen lichtgewicht houden.)
b.) Dunner is. (Voor het gezicht, staal is ook vrij dun én het gewicht)

Het zou zonde zijn als je boot bij de eerste golf het stuurhutdak en het vlak van plek verwisselt. Daarvoor bouw je natuurlijk niet.

En als ik het zo bekijk, is het risico op omgaan met deze opbouw zeker niet ondenkbaar...
Als ik EFM was verzekerde ik deze niet.

hallo Thijs
Ik sluit me hier bij aan, ik snap dat je het een beetje low-budget wilt houden maar waarom koop je niet gewoon een paar plaatjes styreen, je opbouw is dan veel lichter. Bij 1,5 mm dikte kun je het goed snijden dus word je opbouw ook nog een veel strakker. Nog 1 ding, waarom spuit je de springer niet ,ik zie dat de opbouw nogal dik geschilderd is, als je hem rustig nevelt met een spuitbusje dan zal dit er 10x mooier uitzien.
Mijn eerste boot heb ik ook low-budget gehouden, ik heb toen verf bij de action gehaald, een spuitbus kost daar 2 euro je hebt volgens mij 3 kleuren nodig dus voor 6 euro is je bootje veel netter.
gr Mike

Toch, Thijs, maak ik me zorgen...
Zorgen om de stabiliteit van deze duwer...

Ik ben nu zelf ook met de opbouw bezig van de mijne, en ik ben op 10 cm vanaf de beoogde waterlijn maar even overgestapt op karton omdat dat:
a.) Lichter is. (Stabiliteitsverhaal. Hoge dingen lichtgewicht houden.)
b.) Dunner is. (Voor het gezicht, staal is ook vrij dun én het gewicht)

Het zou zonde zijn als je boot bij de eerste golf het stuurhutdak en het vlak van plek verwisselt. Daarvoor bouw je natuurlijk niet.

En als ik het zo bekijk, is het risico op omgaan met deze opbouw zeker niet ondenkbaar...
Als ik EFM was verzekerde ik deze niet.

ik ga eerst een proberen. gewoon in een sloot ofzo. of in ieder geval neem ik iets mee zodat ik hem kan terughalen ofzo. ik heb nog gekeken naar een andere opbouw. maar ik heb te weinig hout. ik krijg pas nieuw hout als ik eerst getest heb zegt m'n vader. ik moet ook nog opnieuw spuiten hoor. maar ik ga eerst het roer enzo inbouwen en daarna het dek aan de romp plamuren. en dan opnieuw spuiten

Idd eerst zorgen dat ie waterdicht is en je hem op het water kan testen.

Als je dan nieuw hout gaat halen, neem dan 2mm balsa, is super licht en kan je met een scherp stanlymes netjes snijden ;)

Back