springer Tug

Als je netjes bouwt en er voorzichtig mee bent is het stevig genoeg.
Ze bouwen er zelfs hele vliegtuigen van, dan moet een stuurhut ook wel lukken :D

Deze heeft een 2mm balsa huid.
Niets mis mee, als je het maar even goed behandeld als je je ding klaar hebt.
Een ander houtsoort (wel zwaarder dan balsa) maar dan minder dik dan je nu hebt is denk ik ook al voldoende.
Of natuurlijk styreen of karton.

ik heb zelf ook al gekeken naar een nieuwe opbouw. ik heb nog wel een plaat die daar op past. alleen dan heb ik een platte opbouw. maar ik kan daar natuurlijk nog van alles op maken

ik kwam er vanmiddag achter dat ik nog balsa heb. dus ik heb het "dek" van de opbouw gemaakt van balsa. dat ga ik verstevigen met latjes onder op de opbouw. de waterafstotende randen zijn van triplex

Dom. Balsa is daar te zwak voor. Steuntjes er onder is een lapmiddel. Balsa zuigt bovendien meer water op dan een dorstige olifant, dus binnen no time is je "dek" naar de bliksem. Heb nou eens geduld en koop de juiste spullen voor je hobby. En als je het geld er niet voor hebt, spaar dat geld dan tot je genoeg hebt. Als je op deze manier doorgaat ligt al je geld tijdens een van de eerste keren dat je Springer water voelt op de bodem van de sloot.

Dom. Balsa is daar te zwak voor. Steuntjes er onder is een lapmiddel. Balsa zuigt bovendien meer water op dan een dorstige olifant, dus binnen no time is je "dek" naar de bliksem. Heb nou eens geduld en koop de juiste spullen voor je hobby. En als je het geld er niet voor hebt, spaar dat geld dan tot je genoeg hebt. Als je op deze manier doorgaat ligt al je geld tijdens een van de eerste keren dat je Springer water voelt op de bodem van de sloot.

ow. :mad: in vorige berichten zijden ze dat het wel kon. ik kan het er zo afbreken. maar ik zal dan toch maar triplex gaan kopen;)

Ik zou haast zeggen: Kom alsjeblieft een plaatje "drie punt vier" hier halen, zeg.
Wat kosten die 122 bij 61 triplex plaatjes bij de karwei, gamma, praxis, multimate, hubo, fixet nou? 6 euro?

Dat geknooi met net niet goed materiaal is demotiverend voor je, koop de goede spullen voor de goede taken, dan bouw je sneller en mooier dan je zelf had verwacht.

Balsa kán (ik steek de hand in eigen boezem, ik was één van die, die dat gezegd zou hebben) MITS goed ondersteud.
Mijn jachtje van ca 35 cm (waar ik niet voor niets naar linkte) telt iets van 12 spanten, da's veel voor zo'n bootje. Maar dan kan balsa (als huidje dus).

En duur hoeft het niet te zijn. Mijn springer kost zoals ie er nu staat (kale boot, alleen casco) zo'n 40 euro (als ik alles had moeten kopen. Dit ding is uit rest hout, dus hij kost mij niet meer dan een paar euro, omdat het hout en het karton al afgeschreven was.

Laatst bewerkt:
in vorige berichten zijden ze dat het wel kon.

Nee dat zeiden ze niet, toen ging het over je stuurhuis en nu over het dek.

10 november 2013, 12:49
Thijs Slotman
kan ik de bestuurhut ook van balsa maken?

10 november 2013, 13:43 #167
Baggeraar
Wel lekker licht, maar veel te breekbaar volgens mij.

10 november 2013, 14:01 #168
setsunakaede
Als je het van wat dikker balsa maakt valt dat best mee, 3mm balsa is al best aardig stevig als je het goed lijmt en nabehandelt met bijvoorbeeld G4 of epoxy hars. Sterker nog... Mijn reddingsbootje heeft de opbouw compleet uit 1,5mm balsa en een laagje G4, en dat is stevig zat. Nu is dat ook wel een klein dingetje (30cm lang...) maar het idee moge duidelijk zijn.

vandaag maar eens triplex gehaald en een mast gesoldeerd.

het eindresultaat

1417670_256067901226343_1157098387_o.jpg

1559398_256067974559669_657718033_o.jpg

Laatst bewerkt:
Back