SS-Furie 1:25 Restauratie project

Nu het mooi weer wordt ben ik begonnen met het demonteren van alle delen van de Furie zodat ik de romp kan schuren en later behandelen met epoxyhars met keperdoek.
Het schip is gebouwd door mijn vader met de Holland´s Glorie tekeningen die niet helemaal kloppen.
Mijn vader heeft in de begin jaren het schip gebouwd en het is lek en ik wil er graag weer mee gaan varen.
Hij heeft wel polyester aangebracht maar geen matten waardoor er ergens een scheurtje is ontstaan.
Het wordt een langdurig project want voorlopig werk ik alleen aan de romp en wil haar deze van de zomer klaar hebben .
Eerst werk ik Pantserschip Hr.Ms.De Zeven Provincien af en tussendoor bij mooi weer de romp van de furie.
 
Deze afbeelding is van een jaar of 6 geleden toen het model nog goed was en in bezit van mijn vader
_MG_0844 (Medium).JPG
 
Die profi Servo kan dan wel nostalgie zijn maar stuk zijn die bijna niet te krijgen. Als die het nog doet zou ik hem mooi laten zitten.
 
Hoi Ton de servo komt terug in het schip hij komt alleen onder het dek ,servo's gooi ik bijna nooit weg (ook al is het een oudje ongeveer 35 jaar )
de ontvanger en regelaar wordt wel vervangen en een rookgenerator komt er in.
 
Erwin
Dat kan ik me voorstellen. Alleen de topklasse servo's zijn nog bruikbaar. De rest is inderdaad alleen nog maar geschikt voor het museum.
Ga je de Furie alleen herstellen zodat de bouwwijze van de vader gehandhaafd blijft of pak je het anders aan?
 
het oude schip heb je netjes uit elkaar gehaald, nu de verf nog en dan kan je terug beginnen opbouwen.
succes er mee
 
Mooi projectje Erwin!
Dat gaat met jouw bouwstandaard natuurlijk in een uitmuntend museummodel omgeturnd worden.
Overigens... alleraardigst charmant die kromme mastjes... vast geen lensvertonning.
Die MXP profies? Bijkans onverwoestbaar. Daar zitten nog degelijke Phillips halfgeleiders in. Een van de betere servo's destijds.
De Pile zal wel een lekker schurend geluidje produceren. Overigens is dat weer behoorlijk te smeren met moderne Superlube. Heb ook een paar van die grote Pile kasten liggen, maar dienen nu als nostalgie objecten na wat testwerk. Wel staat het setupje garant voor een zuinige aandrijving uit vervlogen dagen. Prachtig!
Gr Bas
 
En al die stappen in de overbrenging van de servo naar de roerkoning. Voor een sleepboot kan de roeruitslag best een stuk kleiner. Een 1:1 overbrenging moet voldoende zijn. Gr. Klaas.
 
Erwin, op de foto lijkt het of de masten krom zijn (kan gezichtsbedrog zijn).
ik heb bij de bouw van mijn Furie de masten gemaakt van messingbuis, hier kan dan ook de bedrading goed door heen lopen.
groetjes Piet
 
Nee, nee... hij heeft een 'fish-eye' op z'n mobieltje gezet. Echt!
De lensfout is net zichtbaar ter hoogte van de stuurhut. Als je het objectief bekijkt, die opzetlenzen uit Jena, 't is niet meer wat het was...
 
Laatst bewerkt:
Erwin
Dat kan ik me voorstellen. Alleen de topklasse servo's zijn nog bruikbaar. De rest is inderdaad alleen nog maar geschikt voor het museum.
Ga je de Furie alleen herstellen zodat de bouwwijze van de vader gehandhaafd blijft of pak je het anders aan?
Het schip was niet erg gedetaileerd en de patrijspoorten zijn tijdens de bouw verwisseld de 4 horen aan de andere zijde te zitten .
ik ben vandaag begonnen met schuren maar de polyester is nog zacht ,4 jaar geleden aangebracht door mijn vader (meng foutje) en is niet te schuren het papier zit gelijk dicht dus dat wordt nog wat .
Ik heb de Furie 2 x bezocht en heb ongeveer 200 foto's gemaakt , behalve van de messing opbouw voor het kompas op het dak!!!!! als iemand hier iets van heeft graag !!!
Op het schip blijven een aantal dingen behouden zoals de sloepen stuurhut op het plankwerk na en de schoorsteen weet ik nog niet hij is van pvc en wel waarschijnlijk er een van messing maken.
het schip is gebouwd met de Holands Glorie tekeningen en daar zitten nogal wat aanpassingen in voor de toenmalige serie zoals de lier die er niet op staat die toen vervangen is door een beting.
De machinekamer opbouw is te hoog dus die wordt ook opnieuw gemaakt .
Ik wilde zoveel mogelijk laten zoal mijnvader het heeft gemaakt ,maar er zitten nogal wat foutjes in.
Ik wil haar bouwen zoals ze nu in Maassluis ligt met volledig interieur.
 
Mooi projectje Erwin!
Dat gaat met jouw bouwstandaard natuurlijk in een uitmuntend museummodel omgeturnd worden.
Overigens... alleraardigst charmant die kromme mastjes... vast geen lensvertonning.
Die MXP profies? Bijkans onverwoestbaar. Daar zitten nog degelijke Phillips halfgeleiders in. Een van de betere servo's destijds.
De Pile zal wel een lekker schurend geluidje produceren. Overigens is dat weer behoorlijk te smeren met moderne Superlube. Heb ook een paar van die grote Pile kasten liggen, maar dienen nu als nostalgie objecten na wat testwerk. Wel staat het setupje garant voor een zuinige aandrijving uit vervlogen dagen. Prachtig!
Gr Bas
Hoi Bas , en jaar of 1,5 geleden heeft mijn vader een aanvaring gehad met een duwboot schaal 1 op 1 en het schip was bijna verloren gegaan vandaar de kromme masten en boegschade .
De masten moeten worden vervangen richten gaat niet.
Ik heb nog nieuwe pile kasten liggen in de originele verpakking (die zaten er bij) dus dat komt goed .
 
En al die stappen in de overbrenging van de servo naar de roerkoning. Voor een sleepboot kan de roeruitslag best een stuk kleiner. Een 1:1 overbrenging moet voldoende zijn. Gr. Klaas.
Klaas ik heb het ook zitten bekijken ze fantasie was in ieder geval goed en het werkte maar het wordt inderdaad anders uitgevoerd ik wil wel de hevel (vergeef me de benaming) boven het dek mee laten sturen.
 
Back
Top