SS-Furie 1:25 Restauratie project

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Erwin van Leeuwen, 18 apr 2016.

  1. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Roel.De koppeling heeft een 1,5 jaar geleden nog gedraaid maar ik wil hem wel vervangen alles gaat er toch uit voor een inspectie en wat onderhoud ook de as er zit wat speling op maar ik krijg de koker er niet meer uit .die is ingegoten .
    Als je nog tips hebt graag.
     
  2. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Piet . de masten zijn inderdaad van messing buis en de mast is de minpool door een aanvaring zijn ze verbogen en worden vervangen.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erwin, Zitten er aan die hevel (geen idee of dat op een sleepboot helmstok heet) kettingen, of is het een soort noodstuurvoorziening die werd opgetuigd als de normale aandrijving (ketting met kwadrant) het begaf? Maar daar zul je wel een plaatje van hebben geschoten. Gr. Klaas.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dag Erwin,

    Askokers vastgebakken, stook je normaalgesproken uit met hitte.
    Soms kunst en vliegwerk. Bijkans is de 'as' vastgezet met epoxy. Oude epoxy geeft snel mee met hitte.
    Een brander lukt meestal niet die goed te richten of af te schermen.
    Dan kan je het beste een stevige soldeerbout er tegen aan zetten. Soms helpt een kloddertje soldeer goed mee de in de warmteoverdracht naar de messing buis.
    Met een 100 Watt bout bij een groot model moet dat lukken. En dan maar geduld hebben, gaat vanzelf stinken. Exopy is termoplast en geeft op een gegeven moment mee. Boven de 100 graad gaat alle moderne huis tuin en keukenlijm stuk... Ik deed het zelf met een Weller 80 soldeerstation. Notabene bij een linke ABS romp... Eenmaal heet gestookt met moed, beleid en trouw trekken?

    Wil je de as laten zitten, dan zou je het lager kunnen opboren, uitboren en er een overlappende huls met kogellager over de as zetten. Dat is draaiwerk natuurlijk.

    De kruiskoppeling is niet zomaar eentje. Het is een van de zwaardere uitvoeringen van Marx Luder. Ze hadden meen ik 3 soorten. Deze zijn niet flut. De allerlichtste waren eigenlijk bedoeld voor de geringere vermogens van Monoperm supers, niet voor het moderne brushless geweld. In modelbouwrestauratieland Duitsland zijn die nog wel geliefd.

    Algemeen: thans zijn metalen kruiskoppelingen, of samengesteld tot cardans, uit China in zwang. Ook nog eens redelijk betaalbaar. Ik trof ze bij PC-Point in de webwinkel...

    Ik heb ergens nog een stok oud fotomapje uit de tijd dat de Furie 'gered' werd. (in bruikleen liggen) Weet niet of daar een brug-opname bij zit. Zal kijken of ik dat vanavond voor je kan opsnorren?

    Gr Bas
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erwin, Zelf zou ik proberen om de lagers uit de schroefaskoker te tikken. Kun je de oude en waarschijnlijk ingelopen schroefas voor gebruiken. Daarna twee nieuwe lagerbusjes (stukjes messing pijp) erin en een nieuwe RVS as. Smeren met het van Essen patent. Om de lagerbusjes eruit te tikken de schroefas met het eind tegen de binnenkant van de lagerbus zetten. Een paar tikken met een hamer(tje) tegen het andere eind van de as en met een beetje geluk komt het busje er dan wel uit. Als het op die manier werkt scheelt het een hoop moeite. Tekst een beetje aangepast en hoop dat Bas het nog steeds leuk vindt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2016
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Klaas je hebt het volgens mij goed helmstok onder het houten platform die Beagle zo mooi heeft gemaakt zit de roer koning waar de kettingen van het stuur mee zijn bevestigt , en het is inderdaad een nood stuurinrichting .
    Het zal ontzettend zwaar zijn geweest om het schip zo te sturen volgens mij .
    Als de romp klaar is na het schuren ga ik een poging wagen.
     
  7. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Bas . Op de manier die je aangeeft heb ik bij de 7 Prov ook een as verwijderd , van de workmate gevallen tijdens een bezoek van de ijsboer en 2 zeurende kinderen .
    Ik lijm al mijn assen met Stabilit en dan gaat verwijderen prima na verwarmen.
    Ik weet niet wat mijn pa erin heeft gekiept maar lukt het niet met de lagers kan ik de as nog proberen te verwijderen maar hij loopt door een messing frame waar het roer ook aan bevestigt zit .
    Na het schuren kan ik misschien meer zien.
    De kruiskoppeling heeft tot mijn vader ziek werd altijd gedraaid maar hij is wel een 35 jaar in gebruik geweest vandaar de as ook wat speling heeft , ik ga het hele spul eruit halen en kijk wat de toestand is .
    Misschien is de staat nog prima zo op het eerste gezicht ziet er goed uit , en ik kan er prima bij later.
    En anders wordt het een nieuwe, Leuke zaak trouwens RC point ik heb er vorige week nog wat regelaars en motoren besteld.
    Klaas en Bas nog bedankt voor het meedenken.:friends:
     
  8. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Gisteren in Dortmund geweest veel schitterend mooie modellen gezien en weer inspiratie op gedaan en op de koffie geweest bij mijn eigen klup de MMI .
    Vandaag weer aan de romp begonnen en de motor en koppeling verwijderd .
    Alles was nog in prima staat de pile kast was een beetje droog maar de tandwielen zijn nog steeds in goede conditie ook de koppeling is nog als nieuw en dat naar 35 jaar.
     
  9. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
  10. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
  11. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Eerst heb ik de romp met verf stripper ingesmeerd om de lak te verwijderen en daarna schuren d DSC_1925.JPG it gaat wel wat beter.
     
  12. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Met een houtbeitel steek ik voorzichtig de laag polyester eraf voor het schuren , een tijdrovend karwei maar het werkt gelukkig wel .
    Het zachte polyester is niet te schuren en stroopt op het schuurpapier zat gelijk vol , dus geen optie.
     
  13. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
  14. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Na een uur of 2 schuren :confused: het verschil is duidelijk te zien DSC_1930.JPG
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Molycote vet? Of lithium vet? Beter van niet... Beter Super Lube synthetic grease. Is in Nederland verkrijgbaar.
    Ik lees het net... 'bottoms-up' restauratie :confused: a la Chip Foose! Dapper project dus!

    Dat Marx spul blijft opvallend goed. Heb hier ook nog een volle doos met keurig van dat spul uit de jaren 70 en vroeg 80... voor plastics? best knap eigenlijk!
     
  16. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    hoi Bas , mooi benaming Chip Foose project ik mis alleen nog een team die komt helpen!!!!!!!!
    Het vet dat in de pile kast zat leek net grafiet vet en is nodig toe aan vervanging ,ik ga het opzoeken jouw vet,
    ik moet ook zeggen dat het Marx merk van hoge kwaliteit is zeker voor die tijd ,schoonmaken en smeren en alles kan er weer zo terug in.
    Ik las een stukje terug dat je nog een afbeelding had , ik ben erg geïnteresseerd hierin.
    PS jouw afbeelding , volgens mij is het Saab klopt dat?
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ohja... Ik zal het voor je opsnorren. Ik was net bezig een benzinemotortje op te frissen voor een vliegert. (vluchtgedrag voor werk dat ik eigenlijk asp moet gaan verzetten, haha)
    Nee, is een Lancia Fulvia Sport uit '74. Lancia (Fiat) en Saab hebben overigens wel intensief samengewerkt in het verleden... jawel! (Lancia Thema en Lancia Delta eerste serie)

    Dit is het vet. Heb ik ook in m'n Robbe Planeta Pro gearbox gestopt. Dat houdt tot nu toe goed. Je kan er ook goed de servotandwielen mee smeren als dat aan de orde is.

    [​IMG]

    Ik heb notabene iets gevonden. De map diende als beeld ondersteuning voor het maken van een bouwkit ten behoeve van de stichting tot het behoud van het schip. Initiatieven vanuit HMBC in Den Haag? Dat weet ik niet precies. Van de stuurhut een paar kleine details gevonden.
    Focus lag duidelijk op de uitrusting en aanzien van de buitenzijde. Het schip was ton net verworven en in erbarmelijke staat.
    Zal er even scans van trekken op zo behoorlijke resolutie. Echt een overzicht geeft het niet.
    Stuurstand was een complex zaakje van kettingen en tandwielen...

    Gr Bas

    PS: Wat ik heb aan beeldmateriaal stuurhut, is naar je toe gezonden per Wetransfer!
    Waar dat zin had heb ik even aan de kleurkeurcurves getrokken, er zit namelijk altijd tekening in de donkere partijen, ook al is het een afgedrukte oude foto. Dat even naar boven hehaald.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2016
  18. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Dank zij het mooie weer op Koningsdag de schuur in gedoken en de laatste schuurverrichtingen aan de romp gedaan.
    Totaal 6,5 uur geschuurd en alle lak en polyester resten zijn verwijderd .
     
  19. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
  20. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    De romp is goed gebouwd erg strak en bijna geen plamuur een meevaller .
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina