SS Oriana (Revell) RC

zou het aan de temperatuur en de vochtigheid kunnen liggen dat het langer duurt.
Ik meen toch ook een zekere vorm van transparantie waar te nemen.
/QUOTE]
Dat zou uiteraard goed kunnen.
Hoewel ik het net als anders in een verwarmde kamer aangebracht heb en laat drogen.
Nou ja, eerst maar eens geduld betrachten, zoals Herman en jij opperen.
 
IMG_20250126_193913262.jpg

Hmm.
Deze decals zijn eigenlijk bedoeld voor op de zijkanten van de standaard.
Maar ik denk dat ze met een beetje schuiven en aanpassen ook wel bruikbaar zijn op de naam.

Scheelt niet veel aan.
 
Een beetje houtlijm, met aquacolor een beetje zeegroen gekleurd, zal ik eens op laten drogen Menno. Kijken of dat min of meer transparant wordt. Vanmiddag was ik op de Havanabruin-tour, maar toen ik rond was te weinig licht voor een foto. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond in een ouderwetschen hobby winckel betaalbare giethars in kleinverpakking. (30ml).
Die heb ik besteld en daar komt het vast goed mee.

Maar zeer bedankt voor het meedenken.
 
De test met de houtlijm en zeegroene verf had niet het gewenste resultaat Menno. Bleef melkachtig groen. Gr. Klaas.
 
Bekijk bijlage 608070
Hmm.
Deze decals zijn eigenlijk bedoeld voor op de zijkanten van de standaard.
Maar ik denk dat ze met een beetje schuiven en aanpassen ook wel bruikbaar zijn op de naam.

De opgegoten letters er af schuren met korrel 600, daarna 1200.
Rompkleur er weer op zetten, aflakken met hoogglans, iets groter dan de decal wordt.
Dit tegen 'silvering' (kleine luchtbellen onder je decal)
Decal er op plaatsen, goed laten drogen.
Aflakken met zijdemat of glans (afhankelijk van de glans van je romp).
Zo zou ik het doen....
 
De opgegoten letters er af schuren met korrel 600, daarna 1200.
Rompkleur er weer op zetten, aflakken met hoogglans, iets groter dan de decal wordt.
Dit tegen 'silvering' (kleine luchtbellen onder je decal)
Decal er op plaatsen, goed laten drogen.
Aflakken met zijdemat of glans (afhankelijk van de glans van je romp).
Zo zou ik het doen....
Ik denk ik ook.
Wordt wel het mooiste.
Dank voor de tip en het meedenken, want hoe logisch ook, ik had er nog niet aan gedacht....
 
Ik denk ik ook.
Wordt wel het mooiste.
Dank voor de tip en het meedenken, want hoe logisch ook, ik had er nog niet aan gedacht....

Een andere optie, die ik zojuist bedacht, is: zelf decals printen.
Wel goed kijken naar je soort printer: laser of inkjet. Die vereisen een ander soort printerpapier.
En: het 'dragerfolie' moet natuurlijk transparant zijn.
Eerst een ontwerp maken op 'gewoon' papier, kijken of het past, juiste lettertype en kleur en zo.
Daarna cfm gebruiksaanwijzing printen op de drager.
Tip: print meerdere sets op één decalvel. Als je een decal verprutst, heb je reserves.
En je kunt dan ook de naam plus thuishaven voor op de achtersteven printen, de vlaggen, diepgangsmerken en wat je nog maar meer wilt.
Gaat prima.
 
Ja, daar ben ik in het verleden wel eens mee bezig geweest.
Maar toen ik er zijdemat lak op deed om ze te sealen liepen alle kleuren doorelkaar.

Maar dat is wel al eeuwen geleden.
Misschien gaat dat met de huidige generatie inkt wel beter.
 
voor zelfgemaakte decals kan je best een laser printer gebruiken. dan volstaat de laatste laklaag.
Als je toch een inktjet wil gebruiken moet je de print eerst goed laten door drogen. Hierna heel voorzichtig meerdere dunne laagje lak ( of haarlak) erover spuiten als ze vlak op een tafel liggen, zodat de inkt niet uitloopt. Tenslotte kan je ze aanbrengen en definitief een deftige lak laag erover zetten zodat ie langs alle kanten afgesloten is van mogelijk contact met water.
 
Je kunt een hoop doen in een weekendje.

IMG_20250209_125212837.jpg

Schroefaskoker, met vetnippel, en roeraskoker geplaatst.

IMG_20250209_125146219.jpg

Wat een boel zaag-, boor-, aanpas-, en plamuurwerk opleverde.
Was een pittige klus, waarvan ik even dacht dat het niet zou lukken.
Van binnenuit boren ging niet omdat de romp zo smal is dat de Dremel er niet in paste (althans niet als ik hem ook nog eens vast wilde houden.) en van buiten ging niet omdat de scheg zo smal was dat de boor niet pakte.

Dus een heel stuk scheg weg moeten halen en die later rondom de schroefaskoker weer terug gemaakt met plamuur.
Later in de vorm schuren.

IMG_20250209_125239005.jpg

Motorsteuntje gefabriceerd voor een motortje dat ik eens van een medeforummer gekregen heb.
(Dank je , Klaas)
En de assen blijken exact hart-hart uit te komen.
(Foto lukte niet, neem het maar gewoon aan. :) )
Dat is me wel eens minder goed gelukt.

IMG_20250209_125057586_HDR.jpg

De accommodatie schiet ook mooi op.

IMG_20250209_125116076_HDR.jpg

Waarbij ik heb moeten kiezen op de kranen de gele kleur van de romp kregen of gewoon wit.
Beide kleuren komen voor op foto's.
Ik heb voor wit gekozen.
Oogt wat rustiger.
Het schip is al bijkans een binnenvaartschip, zoveel kleuren heeft ze.

De hijsdraad is een stukje vissnoer.
Maar dat gaat er weer af.
Te dik, en de "bocht" waar de draad de boom in gaat krijg ik niet weg en vind ik geen gezicht.
Kijken of het met garen, of koperdraad uit elektrosnoer beter gaat.

BWUpRZz.jpeg


IMG_20250209_125152375_HDR.jpg

En nog ongeveer 100.000 patrijspoortjes zwart gemaakt met een 1mm stift.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal veelbelovend uit Menno! En mooi dat één van die motortjes een bestemming heeft gevonden. Denk dat er nog wel 7 broertjes of zusjes liggen. Om die draad beter in de kraan te krijgen zou je een heel klein sneetje in het pijpje kunnen maken. Of het pijpje eruit en een klein asje dwars door de kraanarm. Succes verder met het afwerken. Gr. Klaas.
 
Bij de Queen Mary 2 bleek het kleine roer voor een dito roerwerking te zorgen.
Ik kreeg toen de tip om er een fishtailroer van te maken, die ook op een dergelijke kleine schaal wel invloed zou moeten hebben.

IMG_20250209_154147108.jpg

Bij de QM2 is het er nooit van gekomen die aan te brengen, maar geïntrigeerd door het idee als ik was gaan we het bij dit model wel proberen.
 
IMG_20250209_195359842.jpg


Geen cruiseschip zonder flanerende passagiers op het sloependek.

IMG_20250209_195253640_HDR.jpg
Geen mens die ze ooit zal zien (kinderen daargelaten, want die hebben nog oog voor dat soort details) maar ík weet dat ze daar lopen.

En dan hebben we ook weer een gevalletje Bob Ross Happy Accidents.
IMG_20250209_143629513.jpg

Bij het vullen van de zwembadjes bleek ik flink gemorst te hebben met de epoxy.
Een flinke plas rechts naast het achterste zwembadje was het resultaat.
Uiteraard pas ontdekt na uitharding.

Dan kan je het wegschuren en opnieuw schilderen.
Maar je kan ook je fantasie het werk laten doen en er dan een vallend figuurtje op plakken.
Eigenlijk een rennend figuurtje, maar dat is een kwestie van het drupje lijm op zijn neus doen in plaats van zijn voeten.
"Allebei de beentjes hoepla in de lucht".
 
Laatst bewerkt:
Geen cruiseschip zonder flanerende passagiers op het sloependek.
Je wilt niet weten wat sommige passagiers doen onder de afdekzeilen van de sloepen...

Bij het vullen van de zwembadjes bleek ik flink gemorst te hebben met de epoxy.
Een flinke plas rechts naast het achterste zwembadje was het resultaat.
Uiteraard pas ontdekt na uitharding.
Dan kan je het wegschuren en opnieuw schilderen.
Maar je kan ook je fantasie het werk laten doen en er dan een vallend figuurtje op plakken.
Eigenlijk een rennend figuurtje, maar dat is een kwestie van het drupje lijm op zijn neus doen in plaats van zijn voeten.
"Allebei de beentjes hoepla in de lucht".

Ach, je had er ook een badmeester bij kunnen zetten met een harde bezem in de hand...
Alleen die 1:200 haren in die bezem plakken... Dat lijkt me nóg meer werk dan je 100.000 patrijspoorten zwart aantippen... Alle respect daarvoor, ik zou dat niet meer voor elkaar krijgen.
 
Ik heb dat nog overwogen, zelfs.
Er zit een figuurtje bij die een hond uitlaat.
Hondje wegvijlen, leiband naar beneden buigen...

Maar nee, dat werd hem toch niet.

En die patrijspoortjes heb ik ook wel bij gedacht: waarom vond ik dit nodig?
Maar ja.
Wie A zegt.
Je kunt er kwalijk middenin mee ophouden.
 
02-15_17-12-58-108809056.jpg

Hè, hè, dat was best een klusje.
Maar de besturing en de aandrijflijn zit er in.
De servo moest wel zo ver naar voren, anders was hij te hoog.
En liggend monteren was hij te breed waardoor het niet uitkwam met het jukje op de roerkoning.

Die afstand zorgde er weer voor dat de stuurstang bol ging staan bij de maximale roeruitslag en het roer niet meer terugkwam in de midscheeps, dus daar moest weer een geleidebuisje omheen.

En om dát te bereiken moest de stuurstang weer los van het servoheveltje.
En om dát te bereiken....
Enfin.
Veel werk, dus

Maar het zit en het werkt.

Nu nog een nieuw klusje klaren.
Een anker van een paar mm bij een paar mm zoeken die in de Bermuda driehoek gevallen is....
 
Back
Top