SS Oriana (Revell) RC

Mag dan een heel verhaal zijn, maar een merkwaardig fenomeen deed zich voor toen ik het las:
upload_2025-3-3_20-38-43.gif

Ik snap het!

Overigens is het niet zo'n groot probleem om al het plastic te wegen, aangezien het allemaal al aan de elkaar geplakt is.:yes:
Alleen nog niet aan de romp. (Op het voordekje na)
 
Goed, vol goede moed oplaadbare NiMH's gehaald.
4 stuks.
Geheel volgens instructies die ik ooit van Klaas kreeg bij het Tugboat 686 project aan elkaar gesoldeerd.
Maar kennelijk tijdens dat klusje ergens toch kortsluiting veroorzaakt, of iets anders gedaan wat niet goed was, want de middelste batterij begon te sissen, overige werden zo warm dat het plastic dat erom zit smolt en de draden van de plusjes en minnetjes opbolden.

Goed zo Menno .
Daar heb je zeker 10 minuten plezier van gehad, van die batterijen.
De rest van de week heb ik me vermaakt met lesgeven.
Dat kan ik wel.:rolleyes:

Vanmiddag een nieuwe poging gewaagd.
Volgens mij de zesde?

Lang verhaal kort:
Alles doet het.
Echt waar. (Filmpje volgt nog, de kit voor de voetsteun van de motor moet eerst een etmaal uitharden.)
Servootje geeft wel een heel zacht brommetje in neutraalstand.
Dus perfect is het nog niet.

Maar hé, dit is al een hele opluchting.
Toch gelukt.:thumbsup:

Dit gedeelte dan.
Of de boot er ook mee vaart moet nog blijken.
 
  • Like
Reactions: ozy
Kijk eens aan, de aanhouder wint. En ik heb het ook wel eens gehad dat vier oplaadbare batterijen in een houder bloedheet werden. Niet goed naar de polariteit gekeken. Nog net geen blaren op de vingers na het demonteren. En ook wel eens 4 Nimh batterijen te lang geladen. Droop de plastic mantel er al af. Wil je even snel en vergeet je de boel. En dat terwijl er een tijdklok beschikbaar is. Succes met het vervolg. Gr. Klaas.
 
Da's apart....

Ik had al een aan/uit schakelaar geïnstalleerd, en op de ESC zit er ook eentje.
Dus die heb ik eraf geknipt en de twee draadeindjes op het printje met elkaar doorverbonden.

Gelukkig nog niet gesoldeerd, en eerst weer getest of het nog steeds werkte.
Dat deed het dus niet.
Schakelaar er weer aan gesoldeerd en het werkt weer.

Hoe zou dat nou kunnen?
Die schakelaar heeft toch niet nog een extra verborgen functie?
 
Menno, Volgens mij is die schakelaar voor het (de-)activeren van de rem. Gr. Klaas.
 
Nee dat is een minuscuul schuifschakelaartje aan de zijkant van de print.
Moet je met een pincet omzetten, zo klein is die.

Dit is echt de aan/uit.
 
Inderdaad, ik had het fout Menno! Zouden die draadjes naar de schakelaar gelakt zijn en daardoor geen contact maken? Gr. Klaas.
 
Hoe zou dat nou kunnen?
Die schakelaar heeft toch niet nog een extra verborgen functie?
Dat is vermoedelijk een "veiligheids-schakelaar"... Die is electronisch zo geschakeld dat als de schakelaar gesloten is, de regelaar UIT is, en zodra de schakelaar open is, de regelaar AAN is. Dat is niks softwarematigs of digitaals, dat is gewoon een kwestie van het juiste type schakeltransistor kiezen.

Dat klinkt heel ONlogisch, maar dat doen sommige ontwerpers, zodat een draadbreuk, of vuil in de schakelaar, NIET tot uitval kan leiden, wat bij een bootje niet zo erg is maar bij een vliegtuig of automodel catastrofaal kan zijn.

En in jouw geval, omdat je de draadjes na doorknippen aan elkaar gesoldeerd had, heb je toen de reglaar op "permanent UIT" gezet zonder het zelf in de gaten te hebben.
 
Vermoedelijk (bijna 100% zeker) had je regelaar het gedaan met gewoon die draadjes uit elkaar getrokken, en zo ja, kun je hem gewoon afknippen...
 
Ik wilde hem al weggooien.o_O

Maar ik dacht: kan niet dat hij nu stuk is.
Zo'n ding gaat niet stuk van een draadje doorknippen.
Moet iets met die schakelaar te maken hebben.
Eens kijken wat er gebeurt als ik hem er weer aan soldeer.
En voila.

Leerzaam project, dit bootje.
 
Menno, Zou een boek kunnen schrijven over mijn elektronische missers. Maar dat was ook een heel goede leerschool! Gr. Klaas.
 
Oh, zo zullen we allemaal een boek(je) kunnen samenstellen.
Het frustrende is dat ik al 100 (Yeah, dat overdrijf ik) bootjes zo ingebouwd heb.
Met dezelfde "ingrediënten".
Never change a winning team, immers.

Maar het lijkt wel of ik er steeds minder goed in word naarmate ik er meer gemaakt heb....

Al moet ik er bij zeggen dat deze ESC me voor het lapje heeft gehouden.
Want bij de QM2 heb ik de schakelaar van de ESC ook eraf geknipt en die bleef het wél doen.
Had kennelijk net even een ander circuitje.
Toch een verwarrend momentje .

Gelukkig is er hier dan altijd wel iemand die weet hoe het zit.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe batterijen, op de wijze zoals uitgelegd in het Tugboat 686 topic aan elkaar gefabriekt.
En?
Tadaaa!

Oh, zelfde probleem als bij die boot.:(

Ontvanger: check
ESC: Check.
Servo: yes.
Motor: eh, nope.

Spanning 5,2V

Wie het weet mag het zeggen .
Mijn potje met doorzet-vitamientjes begint leeg te raken.
En het ergste: hij heeft het gedaan!
 
oei , da is niet zo leuk.
per ongeluk in en uitgang toch niet gewisseld?
of + en - niet correct aangesloten ( zal wel niet want anders deed de rest het ook niet )
eu ... motor doet het wel als je hem rechtstreeks op de batterij aansluit?
 
Back
Top