Standaard Lazy Ace biplane (ontwerp uit 1977)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door willemvdm, 25 dec 2009.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Laatste paar weken wat minder aan de Lazy Ace gewerkt.
    Dit had diverse redenen,
    1) ik ben wezen indoorvliegen, en dat kost ook tijd aan preparatie en reparatie ;)
    2) Ik had de Pterodactyl kit van Marston besteld en nu binnengekregen gewoon omdat het een kistje is met een apart uiterlijk.
    Beetje off topic maar ik kon het niet laten en de ruwbouw is nu al 80% gereed, zo'n laser cut kitje bouwd wel snel!

    Maar nu weer verder aan de Lazy Ace.

    De tank heeft zijn plaats gekregen:

    [​IMG]

    Deze zit netjes opgesloten tussen balsa plankjes en daar komt nog schuim tussen zodat hij muurvast zit.
    Op dit moment heb ik wat glitsa lak op het balsa gesmeerd, zo kan lek brandstof/olie niet zo snel in het hout trekken.

    OOk het landingsgestel gesoldeerd.
    Niet gemaakt van aluminium als ik eerst van plan was, maar precies volgens tekening, dus lekker klassiek.
    Dus verenstaal aan elkaar geknoopt met dun koperdraad en dit alles gesoldeerd met 50/50 zachtsoldeer.
    Dat is niet zo sterk als hardsoldeer maar omdat je het bij lage temperatuur verwerkt blijft het verenstaal goed hard.
    Gewoon S39 gebruikt, daarna goed in heet water schoongemaakt en even zwart gespoten.

    [​IMG]

    Het solderen gedaan op een multiplex plaatje met 2 groeven, dit plaatje wordt met epoxy onder de romp gelijmd.
    De elastiekjes voor de demping moeten nog vervangen worden door zwaardere natuurlijk!

    Even kijken hoe dat nu staat:
    [​IMG]

    Begint al op een vliegtiug te lijken.
    Maar die 100 mm Kavan wielen leken zo groot maar zijn nu klein onder deze kist!
    Ik zit nog te twijfelen, ik heb hier nog een setje gebruikte Dubro wielen voor een 1/4 Piper liggen (108 mm) die zijn net een slagje groter, maar ik wacht nog maar even af.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik ben nu ruim 2 maanden bezig aan de Lazy Ace en door andere bezigheden en projecten gaat het iets langzamer, ik denk dat ik de eerste weken zeker 20 uur per week eraan werkte en dat is nu maximaal 10 uur per week.
    Toch schiet hij al aardig op, de vleugels zijn dus op het laatste schuren en folien klaar en de romp ziet er zo uit:

    [​IMG]

    Zoals julie zien is er een moedige piloot gevonden om de kist straks te vliegen, wel in schaal 1:5 terwijl de Lazy Ace niet echt een schaal model is maar toch eerder rond de 1:4,5 zou zitten.
    Een 1:4 piloot is echter wel aan de grote kant, dus zien hoe dit er straks uitziet.
    Ik heb van Kris gelukkig de bouwbeschijving gekregen uit 1977.
    Grappig is dat de ontwerper Chuck beschrijft dat dit een kist is die nog echt vliegt "on the wing" dus op lift van de vleugel en niet door een zware motor.
    Die trend was er dus al in 1977, om een aerodynamisch slechte kist te laten vliegen dankzij een sterke motor!
    Ook beschijft hij de theorie achter het liftende stabilo en andere details.
    Essentiel is dat alle instehoeken 0 graden zijn, al is dat gemeten aan de vlakke onderkant van het profiel, zou je meten van midden neuslijst naar midden achterlijst dan hebben alle 3 de vleugels (het stabilo is dus in feite een vleugel) dus ongeveer 1 graad instelhoek.

    De volgende klus is dus de motorkap.
    Deze wordt geheel anders omdat de motor niet rechtop staat maar schuin naar onderen hangt.

    [​IMG]

    Voor een betere stroomlijn en een wat slankere look wil ik de neus dus iets omlaag laten lopen, ik moet nog zien of dat straks er goed uitziet, ander is het altijd nog aan te passen....

    De cabana's worden dus niet van 3 mm verenstaal, maar van 3 mm aluminium.
    In de bouwbeschrijving staat wel een makkelijkere bouw als op de tekening, maar ik moet het toch aanpassen voor de montage met nylon bouten i.p.v. elastieken, en dit ziet er wel leuk uit....
    [​IMG]

    De ruwbouw kost een uurtje boren, decoupeerzagen en vijlen per steun.
    Straks de randen nog afronden met de fijne powerfile.
    Ze zijn 3 mm mormaal ALMG2, dus geen duraluminium.
    Ik denk namelijk dat stijfheid belangrijker is als sterkte, maar dat moet ik nog bekijken als de vleugels erop zitten.
    Bij twijfel kan ik altijd nog een kruisje tussen de 2 cabana's maken.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ondanks een hoop ander bezigheden nog wel gewerkt aan de Lazy Ace

    De houtbouw is nu gereed, even in elkaar gezet om alles te passen (en de instehoeken te controleren).
    Voor de foto's moest ik naar buiten, de kist is gewoon te groot om binnen in elkaar te zeten en afstand te nemen voor de foto's!

    [​IMG]

    Gewicht is nu 3905 gram zonder de motor en ontvanger accu.
    Dus met bekleding ga ik naar 5 kilo totaal zonder brandstof.
    Iets meer als gepland, maar geen probleem.
    Ik weet wel waar het gewicht naartoe gegaan is:
    1) Voor de onder vleugel kon ik geen licht balsa krijgen, dit koste 100 gram.
    2) het bommenluik met bediening kost 200 gram.
    3) De aluminiun wingstruts en cabana's zijn samen 385 gram, ik denk meer als de orginele oplossing in verenstaal, maar het is zeer degelijk en snel op te bouwen, ik vind dit een goede investering.
    Hier kan nog iets vanaf door de struts in vleugelprofiel te schuren, maar dat is veel werk!)

    [​IMG]

    De neus loopt nu dus iets naar beneden, voor een slankere look en betere stroomlijn, maar achteraf had ik de neus liever iets minder schuin naar beneden laten lopen, de lijn aan de onderkant loopt wel goed.
    De cylinder steekt straks een behoorlijk stuk uit wat een goede koeling garandeerd.

    [​IMG]

    En dit is dan de chocoladekant, de neus is net iets te spits voor een lompe dubbeldekker.
    Maar ik laat het toch maar zo.

    Volgende stap: de folie!
    Ik heb 15 meter folie uit China en ik denk hier het meeste wel van nodig te hebben!

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    :Dgoed bezig!:D
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Willem,

    Hij ziet er prachtig uit! :thumbsup:
    Dat met die alu struts heb je mooi opgelost zo
    Heb je misschien ook detailfoto's van de aansluitpunten?

    Persoonlijk hou ik wel van een lompe neus op een kist als deze, maar dit staat ook goed

    Het is tegenwoordig idd lastig licht balsa in de winkels te vinden, scheelt echt een hoop gewicht :(

    Totaalgewicht van je kist is netjes hoor :yes:

    Mooi man, ben benieuwd naar je kleurenschema :D

    Groeten, Ralf
     
  6. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Ralf.

    Gelukkkig komt er weer wat leven in dit draadje.
    De laatste 2 maanden waren er 0 reakties en dan ga ik ook wat minder berichten schrijven.

    De struts zijn dus gezaagd uit 3 mm normaal aluminium.

    [​IMG]

    Ik heb bewust niet gekozen voor duraluminium omdat dat minder goed te bewerken is.
    Normaal aluminium is wel minder sterk, maar de elastiteitsmodulus is vrijwel gelijk aan duraluminium.
    Dus de stijfheid van de constructie is gelijk, en dat is hier het belangrijkste.
    Tijdens normale belastingen (ik denk zelf tot wel 20G!) is er dus geen verschil, maar bij een crash zal dit alluminium buigen en de energie absorberen en niet terugveren zoals duraluminium.

    De radius van de bocht heb ik ruim gehouden, ik heb de randen gezet door de strut na het zagen en vijlen in te klemmen tussen 2 stukken afval Aluminium gezette hoeklijn van 6 mm dik met een grote radius.
    Met een kunststof hamer langs het dikke aluminium "geklopt"
    Hierna passen, en bleek dat een strut te lang of te kort was (was maar 10 keer het geval bij de 4 struts hoor ;)) dan was het simpel een paar mm hoger inklemmen en opnieuw kloppen.
    Dit ging prima, door de grote radius kun je een bocht best 3 keer bijkloppen zonder dat er haarscheurtjes ontstaan.

    [​IMG]

    hierin gaan M6 nylon imbusbouten van Conrad.
    Zoals je ziet moet ik de "zitting" van de boutkop op het aluminium nog bijwerken.
    In de romp en de vleugels zitten stukjes 6mm vliegtuigmultiplex gelijmd met Epoxy.
    Hierin heb ik 5 mm gaten geboord en toen M6 draad getapt.
    Dit is erg sterk, maar om slijtage te voorkomen wil ik het hout toch impregneren met CA lijm en nogmaals tappen.

    Wat de kleuren betreft, hier een tipje van de sluier:

    [​IMG]

    Ik heb gekozen voor felle kleuren zodat de kist goed zichtbaar is.
    Ik heb op het stabilo een testje gedaan met de china folie en ben er erg tevreden over.

    Ik heb me alleen vergist in de afmetingen!
    3 rollen van 5 meter besteld:
    geel, rood en rood/geel geblokt voor de onderzijde.
    Maar de rollen zijn 635 mm breed en ik heb voor de vleugel dus 350 mm breed nodig!
    Dus heb ik veel afval en geen enkele folie over voor foutjes. (2 maal 200 cm vleugel en 85 cm stabilo laat 15 cm over voor de randjes en dan is de rol op!)

    Ik ga nu dus eerst de folie doen, maak ik een foutje dan zal ik een nieuwe rol moeten bestellen (met veel verzendkosten!) en 2 weken moeten wachten.
    Achteraf had ik gewoon 6 rollen moeten bestellen, de kwaliteit is prima en de kosten zijn zeer laag.
    Ik overweeg gewoon een flinke voorraad diverse kleuren in te slaan om de verzendkosten laag te houden.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dank voor de uitleg van de alu struts Willem :D
    Ben benieuwd naar je ervaringen als je er straks mee vliegt
    Ziet er in ieder geval strak uit

    Kleurenschema wordt ook toppie!
    Ben benieuwd naar de rest :p

    Groeten, Ralf
     
  8. hazenberg

    hazenberg

    Lid geworden:
    25 mei 2006
    Berichten:
    171
    Locatie:
    oldehove
    hij word wel mooi het is een echt oud vlietuig heb er zelf ook een die vloog heel mooi strak
    [​IMG]
     
  9. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    vloog?

    vliegt ie niet meer? (is t erg lang geleden?)

    op de foto ziet ie er nog goed uit! ;)
     
  10. hazenberg

    hazenberg

    Lid geworden:
    25 mei 2006
    Berichten:
    171
    Locatie:
    oldehove
    ja hij vliegt nog wel maar niet meer bij mij
    heb hem vorig jaar via marktplaats verkocht,het probleem bij mij was het transport
    heb een andere auto en eigelijk geen ruimte genoeg je weet spanwijdte 2 meter en dat twee keer ,heb voor dat geld een ultimate gekocht ARF

    ben nu begonnen met een Pou du ciel een een persoon vliegtuigje uit 1936,heb er ook een draadje voor aan gemaakt staat op het forum
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2010
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Mooie kist hoor!
    De Lazy Ace zou je ook goed kunnen uitrusten met spandraden om het transport makkelijker te maken
    4 losse vleugelhelften die met deuvels in de romp en het centerstuk worden geplaatst
    Tussenvleugelstruts met kabels blijven vast aan de romp
    8 stuks M3 boutjes om deze te bevestigen en dan nog de 2 servosnoertjes inpluggen
    en vliegen maar :p

    Nog vorderingen Willem? :D

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2010
  12. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Laatste 2 weken weinig aan de Lazy Ace gebouwd, maar moet in April wel afgebouwd worden.

    Beetje :offtopic:maar ik ben nu bezig met een ander project van Modelbouw (alsof ik nog niet genoeg op de bouwplank heb staan ;))
    Het is een Westefield XI een 1:1 copie van een Lotus Eleven die in 1956 en 1957 de 24 uurs van LeMans met grote overmacht won (in de lichte klasse danwel).
    [​IMG]

    Hij staat er nu zo bij, en is vooral geschikt voor het circuit.
    De komende mogelijkheden om te rijden zijn 3 april (dus zaterdag!) op Lelystad en 14 mei op Zandvoort.
    Ik hoop dat het zaterdag wat beter weer is, want dan kan ik hem een uitproberen!
    Ik weet niet of dit modelbouw is, de schaal is wel 100% maar het is ook nabouw van een zeldzaam en onbetaalbaar historisch voertuig.
    Maar weer :eek:ntopic:, de Lazy Ace moet dus in April algebouwd worden want ik wil hem in ieder geval vliegen op het kamp van de club vanaf 8 mei.

    Groetn Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    zijn dat mini velgen?

    da's t enige wat ik herken (vooral omdat ik zelf mini rijd/laag vlieg)

    het is in ieder geval HEEL leuk speelgoed! ;)
     
  14. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Nee dit zijn 13" wielen, de fuse's en de achteras zijn van een MG midget uit 1969.
    De wielen zijn ook deze maat.
    De motor en versnellingsbak zijn ook van een 1275 cc MG (BMC A series)
    De motor is dus identiek aan een 1969 Mini cooper S.
    Maar dan nog veeeeeel verder getuned.
    Is echt een :evil: motortje wat lekker gaat lopen bij 5500 toeren (terwijl de standaard motor een "valve crash speed" heeft van 5750 toeren.!!!)

    [​IMG]

    De auto heeft 95 echte PK's aan de wielen (dus nog veel meer aan de krukas) en hij weegt rijklaar 520 kilo.
    Motor is dus in feite niet geschikt voor de openbare weg, net als de rest van de auto :p.
    Leuk speelgoed ja, maar wel gevaarlijk :D

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Hallo Willem,

    mooi toestel de Lazy Ace.
    Alleen jammer dat er geen knuffels mee kunnen...
    Is het nog mogelijk om wat meer ruimte vrij te maken in de cockpit??

    Grtzz Frank
     
  16. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Ja, een heel mooi toestel die ................................Lacy Ace, en die andere ook :yes:
     
  17. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    als je de westefield erbij zet kunnen daar zat knuffels in ;)

    anders wil ik wel een keer mee! :)

    leuk speelgoed! als je de motor nog verder zou willen kietelen boor je e'm op naar 1380 of 1410 (da's wel erg ver)

    met een andere nokkenas, koppeling, vliegwiel, kop en een dubbele weber heb je dan veel te veel pk's om mee te spelen, al is het dan allemaal wel niet meer origineel...

    maar laten we ontopic blijven... ;)
     
  18. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja we moeten wel een beetje on topic blijven.
    Anders kan ik wel een draadje onder full scale openen voor de Westfield.
    Aan die motor is al het mogelijke al gedaan.
    Zitten dubbele 45 Webers op :thumbsup:
    Compressie verhouding verhoogd van 1:8 naar 1:11.5 (dus alleen "five star" race benzine)
    Kleppen veel groter en lift van 8,1 mm naar 11,8 mm verhoogd.
    Vederlicht vliegwiel.
    Race ontsteking (luminition)
    Speciale Oliekoeler etc.
    Speciaal vliegwiel met speciale startmotor (de standaard startmotor kwam niet goed door de compressie heen en maakte te weinig toeren om de motor te kunnen starten)
    Resultaat: van 60 PK naar 110 Pk dus :banana:

    Nadelen:
    Motor loopt slecht onder de 3500 toeren.
    Motor wil soms slecht starten.
    Motor loopt stationair 1200 toeren i.p.v. 700 toeren
    Dit maakt de auto bijna onbruikbaar voor de openbare weg.
    Ik heb veel race auto's gereden, maar deze motor is in feite te ver getuned voor praktische bruikbaarheid.
    Ik zit erover te denken er een "standaard" Cooper S motor in te gaan hangen, die is geloof ik ook 90 Pk of zo.

    Groeten Willem
     
  19. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    die standard 1275 motoren komen daar wel op uit ja..

    neus anders een op het forum van de minisevenclub nederland rond daar vind je meer als je wil weten over de motor die je nu gebruikt.. ;)

    dat beestje wat er nu in zit gaat dan wel als de brandweer! :)

    en om redelijk ontopic te blijven ook met een beer erbij :)
     
  20. Ook ik, heeft na 30 jaar gebouwd zoals een vliegtuig ... Nostalgie!
    Het lijkt mij dat dergelijke structuren niet sterven. Daarom is het programma van mijn bedrijf te creƫren bijna als een vliegtuig met een motor 30sm3.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Mijn beste wensen

    Albert, Oostenrijk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 apr 2010

Deel Deze Pagina